Sähköjuttuja

Muihin foorumeihin sopimattomat, teniikkaan liittyvät aiheet tänne
Fastard
Viestit: 309
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:00
Paikkakunta: Tornio-Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Fastard »

Pyörä on 2001 ja tuotu Ruotsista. Eli menee sähkökaaviossa The Others puolelle? Varsinaista vikakoodia ei tule mittaristoon. Vain CHEC lukee. Eikä FI valo syty.

Kysy ihan mitä vaan, vastaan mielelläni mitä olen tehnyt. Tämä on nyt kuudes ilta mitä olen yrittänyt ratkoa ongelmaa. Oikosulku on yksi mahdollisuus, mutta sulakkeita ei ole palanut. Mites se vaalean sininen vilkkureleen johto, mikä on vapaana, vaikuttaako se mitenkään tähän tilanteeseen?

Kaatumis sensori on paikallaan ja toimii. Tarkastan sen vielä kuitenkin uudestaan.
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
Avatar
Quadron
Viestit: 366
Liittynyt: 23 Huhti 2006, 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Quadron »

Voi olla tyhmä kysymys, mutta entäs oikean kahvan tappokatkaisin?

Jos se on pois päältä niin bensapumppu ei saa sähköä, muistaakseni silloin lukee check ja lämpömittari nousee kattoon.

Eikös vilkkureleessä ollut myös tuon seisontajalan systeemejä?




Edited By Quadron on 1203629651
Fastard
Viestit: 309
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:00
Paikkakunta: Tornio-Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Fastard »

Quadron kirjoitti:Voi olla tyhmä kysymys, mutta entäs oikean kahvan tappokatkaisin?

Jos se on pois päältä niin bensapumppu ei saa sähköä, muistaakseni silloin lukee check ja lämpömittari nousee kattoon.

Eikös vilkkureleessä ollut myös tuon seisontajalan systeemejä?

Hyvä pointti Quadron, mutta eikös siinä oikeassa kahvassa ole pelkästään jarruvaloille menevä johdotus? Tuo sinänsä vaikuttaa oikealta analyysiltä, nimittäin CHECK tulee tauluun ja lämpömittari menee tappiin..Tuo pitää tarkastaa uudelleen..
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
Fastard
Viestit: 309
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:00
Paikkakunta: Tornio-Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Fastard »

Tuo oikean kahvan eli jarrun "tappokatkaisin" on mulle nyt kieltämättä mysteeri. Onko sitä edes siinä? Etujarrun mustasininen ja mustapunainen löytyy, mistä toinen ei edes ole kaavion mukainen väri. Jokatapauksessa, jos se siinä on, se voi hyvinkin olla syy mun probleemaan. Nooh, tutkitaan...ja kommentteja otetaan vastaan mieluusti :welcome:
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Fastard kirjoitti:Tuo oikean kahvan eli jarrun "tappokatkaisin" on mulle nyt kieltämättä mysteeri. Onko sitä edes siinä? Etujarrun mustasininen ja mustapunainen löytyy, mistä toinen ei edes ole kaavion mukainen väri. Jokatapauksessa, jos se siinä on, se voi hyvinkin olla syy mun probleemaan. Nooh, tutkitaan...ja kommentteja otetaan vastaan mieluusti :welcome:

Missä asennossa lämpömittari on kun yrität startata ?

EDIT - kirjoitetaan vielä miksi kysyn lämpömittarista, ettei ihmetytä... eli lämpömittari toimii busassa ja monessa muussakin suzukissa ns sarjaprotokollan kautta. Eli ecu lähettää tietyin väliajoin 8 tavuisen merkkijonon mittaristolle. Jos tätä merkkijonoa ei tule niin silloin lämpömittarin neula menee yläasentoon ja näyttöön tulee check. Tuo tarkoittaa sitä että ECU ei lähetä dataa mittaristolle tai että data ei mene perille mittaristolle.

Useimmiten tällöin kyse on siitä että ecu ei saa jännitettä niihin piuhoihin mihin se sitä tarvitsisi (tai maadoituksessa on häikkää). Sama ilmiö voi myös tulla joissain tapauksissa varkaudenestopiiristä - mutta todennäköisemmin siitä tulee FI.

Tässä linkki moottorinohjausyksikön littimen kaavioon jonka avulla on helppo katsoa että kytkennät on oikein:
http://macmadigan.no-ip.com/Public....tor.mht

Tuosta kaaviosta kun katsoo pitää huolen että kaikki mustat on maadoitettu ja punainen (pinna 17) saa 12V jännitteen kun virta on päällä on asiat hyvällä mallilla. Silloin tuon lämpömittarin neulan pitäisi näyttää oikeaa lukemaa ja siitä tietää että ECU toimii.

Seuraavaksi voisi mitata että pinnaan 19 pitäisi tulla hetkeksi jännite kun virrat kytkee päälle, se on se polttoainepumpun releen ohjaus.

Jos noi toimii niin sitten voi tarkistaa pinnat 19 ja 28. Ne on starttipiiriin kytkennät. Se starttinappi ja starttirele kytkeytyvät näihin.




Edited By PetriK on 1203663999
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
118-1202115807

Viesti Kirjoittaja 118-1202115807 »

Osaako kukaan antaa neuvoa,sellaiseen pulmaan kun matkamittarista hävis kilsat pois...?Vilkkuu pelkkiä viivoja vaan.Ku laittaa virrat päälle, niin näkyy kahdeksaisia rivi ja sit rupee vilkuttaan viivaa.Nopeusmittarikaan ei toimi.Muut mittarit kylläkin.Vikakoodi näyttää-C00.Eli ei vikaa. :apua:



Edited By vehka on 1203707138
Avatar
Quadron
Viestit: 366
Liittynyt: 23 Huhti 2006, 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Quadron »

Fastard kirjoitti:Tuo oikean kahvan eli jarrun "tappokatkaisin" on mulle nyt kieltämättä mysteeri. Onko sitä edes siinä? Etujarrun mustasininen ja mustapunainen löytyy, mistä toinen ei edes ole kaavion mukainen väri. Jokatapauksessa, jos se siinä on, se voi hyvinkin olla syy mun probleemaan. Nooh, tutkitaan...ja kommentteja otetaan vastaan mieluusti :welcome:
Tarkoitin siis sitä peukalolla käänneltävää tappokatkaisinta oikeassa kahvassa, En jarrukahvaa.

Pakkohan tuolle kytkimelle on johdotus tulla kun se kerran toimii ???
Fastard
Viestit: 309
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:00
Paikkakunta: Tornio-Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Fastard »

No niin, mie Petri katoin nuo mustien täppien maihin menot ja ne oli ok. Punaisen 17 pinnin jännitteen mittasin, eikä tullut läpi virrat päällä. Tässä kohtaa, huomasin tuon pinnille 17 menevän johdon, mikä menee myös pumpun releelle, puolille, sivutuen releelle sekä virtakytkimelle menevä oranssi/valkoinen mikä saa jännitteensä em. virtakytkimeltä sinne tulevalta oranssi/mustalta. Tuossa kytkimessä on kolme paikkaa johdoille ja arvatkaa oliko tuo oranssimusta väärässä paikassa! Kyllä vain. Vaihdoin johtojen paikkaa ja releet alkoi toimimaan ja starttikin lähti pyörimään nappia painaessa. JES!

Tässä vaiheessa alkoi sitten jo odotettukin FI valo vilkkumaan. Polttoaine pumppu kun puuttuu piuhojen välistä, antoi se koodin c41.
Eli tässä kohtaa helpotti olotila, vaikkakin melko paljon on mennyt aikaa pienen vian hakemiseen. Johdotukset ja niiden värit alkaa kuitenkin olla ulkomuistissa :D

Kiitokset kuitenkin kaikille vinkeistä mitä annoitte!

http://galleria.busanistit.org/d/70284-2/IMG_3977.JPG
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Hieno homma !

Kerro taas miten projekti etenee...
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
118-1202115807

Viesti Kirjoittaja 118-1202115807 »

Voisko se ECU olla syynä ku matkamittari ja nopeusmittari ei toimi.Muut näyttäis toimivan,ja pyörä käynti on ok.PS. Mitataanko ECU:lle tulevat liittimet irrotettuna vai kiinni ECU:ssa??
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

vehka kirjoitti:Voisko se ECU olla syynä ku matkamittari ja nopeusmittari ei toimi.Muut näyttäis toimivan,ja pyörä käynti on ok.PS. Mitataanko ECU:lle tulevat liittimet irrotettuna vai kiinni ECU:ssa??

Nopeus/matkamittarin lukema tulee suoraan nopeusmittarin anturilta. Se ei kulje ECU:n kautta. ECUn suuntaan kannattaa vilkuilla vain jos lämpömittarin neula on ylhäällä ja ruudussa näkyy CHECK - ja silloinkin ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa että onko pinnassa 17 sähköt päällä.

Tuo nopeusmittarin liitin kannattaa tarkistaa ja jos ei autta niin avaa mittaristo ja katso onko joku liitin irronnut tms.

Onko mittaristo avattu jonkun projektin takia niin että olisi mahdollista että se on vioittunut jossain vaiheessa ?

Kaikki on mahdollista - mutta ensimmäiseksi en etsisi mitään tähän liittyvää ECU:n suunnasta.




Edited By PetriK on 1203844200
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
118-1202115807

Viesti Kirjoittaja 118-1202115807 »

On avattu,vaihdettu punaiset ledit.BusaToni vaihtoi ja hienot tuli.Mittari toimi tuunauksen jälkeen,mut nyt jostain syystä ei.Tutkin viel liittimet.
Voiko mittarille irrallaan syöttää virtaa johonkin napaan et näkis tuleeko ajetut kilsat.PS:PITÄS PYSYÄ VAAN TIMPURIN HOMMISSA :pääseinään:
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

jos ei liittimiä liikuttelemalla selviä joku kytkentähäiriö niin mittaristo uudestaan auki ja kylmäspraylla tutkimaan että mistä kohdasta joku juotos on mittaristoa avatessa rikkoontunut. Kaveri joka vaihtoi ledit osaa varmaan etsiä kylmäspraytä käyttäen löytää ja korjata rikkoontuneen kohdan. On myös mahdollista että sinne on jäänyt joku tinanpala oikosulkemaan satunnaisesti - mutta avaamalla ja suurennuslasilla katsomalla sekin selviää.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
66-1190359888

Viesti Kirjoittaja 66-1190359888 »

Lähetä mulle se mittaristo niin katsotaan ja saa ainakin testattua toisessa pyörässä ja karsittua vian itse mittaristoon jos se on siinä...
118-1202115807

Viesti Kirjoittaja 118-1202115807 »

Mikä vikakoodi on -coo.Viiva ei ole keskellä vaan yläällä.Johtunee varmaan siitä ku matka -ja nopeusmittari ei toimi.Rompusta katoin et on virhekoodi,mut en keksiny mikä aiheuttaa. :apua:
Vastaa Viestiin