Olisko kellään tietoa, mikä vois olla vikana?
silloin tällöin voimakkassa kiihdytyksessä kakkonen pomppaa pois päältä. Onko siirtäjä? Vai laatikko vika?
Kyllä se mitä ilmeisimmin on siirtäjä/laatikkovika. Tietysti käytetyllä öljyllä on merkitystä laatikon toimintaan, joten jos oiretta ei ole esiintynyt kovin pitkään, voi pelkkä öljymerkin vaihto tuoda helpotusta.
Paljonkos busalla on ajettu?, minkälaista ajoa? ketju/rataspaketin kunto vaikuttaa myös askin toimintaan, nehän on kunnossa?
mopolla ajettu 25 tkm rattaat ja ketjut ok. Ajo on ollut ihan normaalia välillä vähä revitytstä, mutta eikö sen pitäis se kestää? Voiko öljy muka vaikuttaa? Onko vaihteisto/siirtäjä vaikea purkaa?
Kyllä busa normi revitystä kestää, ainut millä tuon laatikon saa herkästi rikottua on sutiminen märällä asfaltilla tai hiekalla ykkösellä ja siihen epäonnistunut vaihto kakkoselle(>laatikosta kuuluu rusahdus). Tämä muuten koskee sitten ihan kaikkia mp-vaihteistoja.
Öljy kyllä vaikuttaaa laatikon toimintaan, tosin se itsessään ei aiheuta vauriota, vaan lisää epätäsmällistä toimintaa >vaihtovirheitä tulee helpommin.
Laatikkoremppaa varten kone on otettava pois rungosta ja lohkot avattava.
Tekeekö laatikko muuten sitä, että kakkosvaihteella rajummassa vedätyksessä tuntuu kuin ketju hyppäis yli, ts pieni nykäys,mutta vaihde ei silti pomppaa vapaalle?
ei ole muita oireita ainakaan ilmennyt.voisko se olla siirtjän säädöissä? tuntuis että se ei mene aivan kunnolla päälle meinaan kakkonen! eli se jää niinku huulille.
Teletappi kirjoitti:ei ole muita oireita ainakaan ilmennyt.voisko se olla siirtjän säädöissä? tuntuis että se ei mene aivan kunnolla päälle meinaan kakkonen! eli se jää niinku huulille.
Itsessään siirtomekanismissa ei ole säätömahdollisuutta. Mutta jos vaihdekepin vivusto on pieleen säädetty, saa se aikaan sen, että keppiä nostettaessa vipusuhde muuttuu niin, että siirtoakseli ei pyörähdäkkään riittävästi, eli liikerata loppuu kesken.
Kujo kirjoitti:Kyllä busa normi revitystä kestää, ainut millä tuon laatikon saa herkästi rikottua on sutiminen märällä asfaltilla tai hiekalla ykkösellä ja siihen epäonnistunut vaihto kakkoselle(>laatikosta kuuluu rusahdus). Tämä muuten koskee sitten ihan kaikkia mp-vaihteistoja.
Öljy kyllä vaikuttaaa laatikon toimintaan, tosin se itsessään ei aiheuta vauriota, vaan lisää epätäsmällistä toimintaa >vaihtovirheitä tulee helpommin.
Laatikkoremppaa varten kone on otettava pois rungosta ja lohkot avattava.
Tekeekö laatikko muuten sitä, että kakkosvaihteella rajummassa vedätyksessä tuntuu kuin ketju hyppäis yli, ts pieni nykäys,mutta vaihde ei silti pomppaa vapaalle?
löysin tällaisen vanhan keskustelun ja mulla on meinaan juuri tuo mainitsemasi vika, missä siis vika?!? Normaalissa kiihdytyksessä ei tee mitään mutta päälle 6000rpm niin tuntuu kuin ketju hyppäisi yli.
KUJO; entäs ilman kytkintä vaihtaminen ylöspäin ettei löysää kaasua. menee nätisti seuraava vaihde silmään. eli tyhmä kysymys, onko vahinkoa laatikolle. (satunnaista revitystä :p )
9.925/230 :p
Member of team Jukkis
SM 6. (SB) 2010
SM 4. (SB) 2011
SM ?. (SB) 2012
SM 7. (sGB) 2014
janne kirjoitti:KUJO; entäs ilman kytkintä vaihtaminen ylöspäin ettei löysää kaasua. menee nätisti seuraava vaihde silmään. eli tyhmä kysymys, onko vahinkoa laatikolle. (satunnaista revitystä :p )
On. Oikein kaasulla vaihtamalla menee hienosti, mutta ilman vedon (kaasun) löysäystä ottaa siirtäjät päähänsä. Toukokuun loppupuolella aikaa laatikkoremontteihin.
Kustannukset n. 400-600 +työ, riippuen tuhon laajuudesta.