Imukurkuista yms.. - Mietintöjä

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

Ei ole ihmeellisen näköiset tötteröt"amerikan ihmeet". Aikanaan muutaman tutun varttiautoprojekteja rakentaessa tutkivat isännät erilaisia suppiloita ja nämä "amerikan ihmeet" näyttää aika paljon normaali vaaka webrujen aftermarket suppiloilta.

Paras muoto mitä löydettiin oli sellainen että suppilo aukesi tasaisesti muutaman asteen ulospäin koko ajan lisääntyen ja lopuksi suppilon pään lopullinen aukeaminen puolipallon muotoisesti taaksepäin, eli voi verrata trumpetin torveen joka aukesi vielä taakseppäin.

Lisäksi huomattiin että tällä aukeamismuodolla oli samanlainen vaikutus kuin pituuden muutoksilla, eli samanpituinen tehtaantekele jota kaasareiden mukana tyrkytettiin oli ihan surkea verrattuna näihin kokeiluilla löydettyihin malleihin jotka alkoivat aukeamaan ennemmin ja muoto oli em.
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
akseli
Viestit: 290
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 19:21
Paikkakunta: SUURSUOMI

Viesti Kirjoittaja akseli »

Titaani kirjoitti:Paras muoto mitä löydettiin oli sellainen että suppilo aukesi tasaisesti muutaman asteen ulospäin koko ajan lisääntyen ja lopuksi suppilon pään lopullinen aukeaminen puolipallon muotoisesti taaksepäin

aamen :p tällaisistahan sitä haaveillaan
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

akseli kirjoitti:
Titaani kirjoitti:Paras muoto mitä löydettiin oli sellainen että suppilo aukesi tasaisesti muutaman asteen ulospäin koko ajan lisääntyen ja lopuksi suppilon pään lopullinen aukeaminen puolipallon muotoisesti taaksepäin

aamen :p tällaisistahan sitä haaveillaan
Tottakai haaveillaan, mutta ei näytä olevan tarjolla valmiita vaihtoehtoja kokeiluun. www.velocity-of-sound.com, sivuilla turboon liitettynä suunnilleen saman muotoista mitä tarkoitin.
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Fastard
Viestit: 309
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:00
Paikkakunta: Tornio-Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Fastard »

Ok. Mitäpä jos koko boxin heittää pois, ilmeisesti nuo pulssi ongelmat lähtee?? Ajatellaan että pelkästään stripillä pyörä tulisi olemaan. Mitä ongelmia tiedossa, ja nimenomaan motin keston kannalta? Itsellä näin yhtäkkiä pelottaa ajatus ilman filttereitä ajamisesta..
Antureiden paikat varmaan täytyy miettiä uusiksi? Isot pojat jenkkilässä käyttää Lectroneita, syy siihen?




Edited By Fastard on 1165079956
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

Kotelo on vain putsaria varten ja on kompromissi putsarin tehon ja käytettävän tilan suhteen.
Paras tulos saataisiin jos ei olisi ollenkaan koteloa tai olisi huomattavan suuri kotelo suurella ram-air reijällä ja saisi vapaata tilaa suppiloiden ympärille riittävästi. Todennäköisesti pitäisi koko ruiskun ohjausjärjestelmä muuttaa tai vaihtaa jos siirtyisi kotelottomaan malliin.
Jos stripille pyörää tekee, pohtisin ainakin isompaa koteloa kunnon ram-airilla ja hestec tai motec ohajusta tarkan säädettävyyden ja tiedonkeruumahdollisuuden hyödyntämisen hyödyn käyttöönoton.
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Fastard
Viestit: 309
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:00
Paikkakunta: Tornio-Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Fastard »

Kuvan tynkää kumikurkun istuvuudesta runkoon.. Keväällä vasta pääsen tyypittelemään näitä asioita.. ??? On meinaan nyt ajatukset aikalailla tulessa suuntaan sun toiseen :blues:

Kuva
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

Hyvät näyttää olevat sovitukset ja muutenkin asiallisesti modifioidut tötteröt :mosh:
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Avatar
avas
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Touko 2006, 15:42
Paikkakunta: Isokyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avas »

Tuossa Titaanin yllä mainitsemassa osoitteessa (www.velocity-of-sound.com) löytyy otsikon (Velocity Stacks) alta jos jonkimoista trattia....esim..VS50_60

50 mm ID x 60 mm long Velocity Stacks
2 mm or 1.6 mm spun Aluminium
Dimensions: 50 mm Base ID; 82 mm Bellmouth OD

Ja hinta ei ihan paha...

:shocked:
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Titaani kirjoitti:Kotelo on vain putsaria varten ja on kompromissi putsarin tehon ja käytettävän tilan suhteen.
Paras tulos saataisiin jos ei olisi ollenkaan koteloa tai olisi huomattavan suuri kotelo suurella ram-air reijällä ja saisi vapaata tilaa suppiloiden ympärille riittävästi. Todennäköisesti pitäisi koko ruiskun ohjausjärjestelmä muuttaa tai vaihtaa jos siirtyisi kotelottomaan malliin.
Jos stripille pyörää tekee, pohtisin ainakin isompaa koteloa kunnon ram-airilla ja hestec tai motec ohajusta tarkan säädettävyyden ja tiedonkeruumahdollisuuden hyödyntämisen hyödyn käyttöönoton.
Hestekin voi unohtaa suoraan mopokäytöstä, laskenta kyky rajoilla mopokäytössä 8000 rpm jälkeen.
Muutamat ovat asian todenneet käytännössä :shocked:
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Titaani kirjoitti:Kotelo on vain putsaria varten ja on kompromissi putsarin tehon ja käytettävän tilan suhteen.
Paras tulos saataisiin jos ei olisi ollenkaan koteloa tai olisi huomattavan suuri kotelo suurella ram-air reijällä ja saisi vapaata tilaa suppiloiden ympärille riittävästi. Todennäköisesti pitäisi koko ruiskun ohjausjärjestelmä muuttaa tai vaihtaa jos siirtyisi kotelottomaan malliin.
Jos stripille pyörää tekee, pohtisin ainakin isompaa koteloa kunnon ram-airilla ja hestec tai motec ohajusta tarkan säädettävyyden ja tiedonkeruumahdollisuuden hyödyntämisen hyödyn käyttöönoton.
:oho:

Ruotsalaiset olivat jokin aikaa sitten korvanneet busan putsarikotelon yläkerran tankin alapinnalla... volyymin kasvattaminen oli kuulemma auttanut stripillä, mutta onko vaan tarinaa vai totta niin sitä taas ei tiedä.

Kunnon tiedonkeruu näkyy esim. DaveO:n nopeusennätyspyörässä josta LM1:ee liitettävä AuxBox näkyvillä. Luin juuri innovaten asiakaspostista miten olivat löytäneet detonaation nopean laajakaistan avulla dragstrip autosta jossa oli WBO kiinni jokaisessa sylinterissä. Tuo ei tullut aikaisemmin mieleen, mutta jopa yksittäisen sylinterin detonaatio näkyy selvänä isona sahalaitana nopealla laajakaistalla. Eli penkittäjää kannattaa pyytää ottamaan kaikki turhat käyrien tasausfunktiot pois laajakaistan loggauksesta ja mielellään WBO suoraan kollektorissa niin että sylinterikohtaiset pulssierot näkyvät siinä. Parempi tietysti olisi headereissa jokaisessa erikseen... mutta sellaisia vehkeitä ei taida olla suomessa ?

Toi Innovaten LM1 + AuxBox on oikeasti aika kova juttu jos jotain kiinnostaa... (nimim. parin vuoden kokemus laitteesta)
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

Fastard kirjoitti:Kuvan tynkää kumikurkun istuvuudesta runkoon.. Keväällä vasta pääsen tyypittelemään näitä asioita.. ??? On meinaan nyt ajatukset aikalailla tulessa suuntaan sun toiseen :blues:

Kuva

Fastard
Millä hoonasit kumikurkun sovituksen isommaksi runkoon ja viimmeistelit suppilot?


Tuolla hayabusa.org saitilla mielenkiintoinen vertailu Vakio lyhyiden torvien ja Factory Pro V-stacks eroista. Näyttää niissä lyhkäsissä olevan potentiaalia:
Vakio lyhyet vs. Factory Pro V-stacks




Edited By Titaani on 1172657897
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Fastard
Viestit: 309
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:00
Paikkakunta: Tornio-Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Fastard »

Ei siinä kummempia poppakonsteja tarvinut tehdä. Pora ruuvipenkkiin kiinni, siihen sellainen hiontalamelli lieriö. 120 muistaakseni karheudeltaan. Pinnan viimeistelin huopalaikalla autosolia hyväksikäyttäen :;):

Lyhensin suppilot entisestään kuumailmapuhaltimella lämmittämällä ja siihen painoa päälle siksi aikaa että ne on jäähtynyt..
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
114-1110096759

Viesti Kirjoittaja 114-1110096759 »

Hmmm... Ksthb minkalaisia ongelmia ollut Hestekin kanssa 8000 rpm jälkeen? Ihan vaan mielenkiinnosta :shocked:
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

roadrunner kirjoitti:Hmmm... Ksthb minkalaisia ongelmia ollut Hestekin kanssa 8000 rpm jälkeen? Ihan vaan mielenkiinnosta :shocked:
Turbo mopoissä laskentakyky on ollut heikoilla 8000rpm jälkeen.
Isot pojat kertoneet on :smoking:
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Jääkö vakiokurkkujen ja ruiskurunkojen liittymäkohtaan kynnys? Ja jos jää niin "mullistaako maailman" jos sen hioo tasaiseksi? :p
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Vastaa Viestiin