Imukurkuista yms.. - Mietintöjä
Ei ole ihmeellisen näköiset tötteröt"amerikan ihmeet". Aikanaan muutaman tutun varttiautoprojekteja rakentaessa tutkivat isännät erilaisia suppiloita ja nämä "amerikan ihmeet" näyttää aika paljon normaali vaaka webrujen aftermarket suppiloilta.
Paras muoto mitä löydettiin oli sellainen että suppilo aukesi tasaisesti muutaman asteen ulospäin koko ajan lisääntyen ja lopuksi suppilon pään lopullinen aukeaminen puolipallon muotoisesti taaksepäin, eli voi verrata trumpetin torveen joka aukesi vielä taakseppäin.
Lisäksi huomattiin että tällä aukeamismuodolla oli samanlainen vaikutus kuin pituuden muutoksilla, eli samanpituinen tehtaantekele jota kaasareiden mukana tyrkytettiin oli ihan surkea verrattuna näihin kokeiluilla löydettyihin malleihin jotka alkoivat aukeamaan ennemmin ja muoto oli em.
Paras muoto mitä löydettiin oli sellainen että suppilo aukesi tasaisesti muutaman asteen ulospäin koko ajan lisääntyen ja lopuksi suppilon pään lopullinen aukeaminen puolipallon muotoisesti taaksepäin, eli voi verrata trumpetin torveen joka aukesi vielä taakseppäin.
Lisäksi huomattiin että tällä aukeamismuodolla oli samanlainen vaikutus kuin pituuden muutoksilla, eli samanpituinen tehtaantekele jota kaasareiden mukana tyrkytettiin oli ihan surkea verrattuna näihin kokeiluilla löydettyihin malleihin jotka alkoivat aukeamaan ennemmin ja muoto oli em.
SMR - team
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Tottakai haaveillaan, mutta ei näytä olevan tarjolla valmiita vaihtoehtoja kokeiluun. www.velocity-of-sound.com, sivuilla turboon liitettynä suunnilleen saman muotoista mitä tarkoitin.akseli kirjoitti:Titaani kirjoitti:Paras muoto mitä löydettiin oli sellainen että suppilo aukesi tasaisesti muutaman asteen ulospäin koko ajan lisääntyen ja lopuksi suppilon pään lopullinen aukeaminen puolipallon muotoisesti taaksepäin
aamen :p tällaisistahan sitä haaveillaan
SMR - team
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Ok. Mitäpä jos koko boxin heittää pois, ilmeisesti nuo pulssi ongelmat lähtee?? Ajatellaan että pelkästään stripillä pyörä tulisi olemaan. Mitä ongelmia tiedossa, ja nimenomaan motin keston kannalta? Itsellä näin yhtäkkiä pelottaa ajatus ilman filttereitä ajamisesta..
Antureiden paikat varmaan täytyy miettiä uusiksi? Isot pojat jenkkilässä käyttää Lectroneita, syy siihen?
Edited By Fastard on 1165079956
Antureiden paikat varmaan täytyy miettiä uusiksi? Isot pojat jenkkilässä käyttää Lectroneita, syy siihen?
Edited By Fastard on 1165079956
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
1/8 5.0s/245kmh
Kotelo on vain putsaria varten ja on kompromissi putsarin tehon ja käytettävän tilan suhteen.
Paras tulos saataisiin jos ei olisi ollenkaan koteloa tai olisi huomattavan suuri kotelo suurella ram-air reijällä ja saisi vapaata tilaa suppiloiden ympärille riittävästi. Todennäköisesti pitäisi koko ruiskun ohjausjärjestelmä muuttaa tai vaihtaa jos siirtyisi kotelottomaan malliin.
Jos stripille pyörää tekee, pohtisin ainakin isompaa koteloa kunnon ram-airilla ja hestec tai motec ohajusta tarkan säädettävyyden ja tiedonkeruumahdollisuuden hyödyntämisen hyödyn käyttöönoton.
Paras tulos saataisiin jos ei olisi ollenkaan koteloa tai olisi huomattavan suuri kotelo suurella ram-air reijällä ja saisi vapaata tilaa suppiloiden ympärille riittävästi. Todennäköisesti pitäisi koko ruiskun ohjausjärjestelmä muuttaa tai vaihtaa jos siirtyisi kotelottomaan malliin.
Jos stripille pyörää tekee, pohtisin ainakin isompaa koteloa kunnon ram-airilla ja hestec tai motec ohajusta tarkan säädettävyyden ja tiedonkeruumahdollisuuden hyödyntämisen hyödyn käyttöönoton.
SMR - team
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Tuossa Titaanin yllä mainitsemassa osoitteessa (www.velocity-of-sound.com) löytyy otsikon (Velocity Stacks) alta jos jonkimoista trattia....esim..VS50_60
50 mm ID x 60 mm long Velocity Stacks
2 mm or 1.6 mm spun Aluminium
Dimensions: 50 mm Base ID; 82 mm Bellmouth OD
Ja hinta ei ihan paha...
50 mm ID x 60 mm long Velocity Stacks
2 mm or 1.6 mm spun Aluminium
Dimensions: 50 mm Base ID; 82 mm Bellmouth OD
Ja hinta ei ihan paha...
Hestekin voi unohtaa suoraan mopokäytöstä, laskenta kyky rajoilla mopokäytössä 8000 rpm jälkeen.Titaani kirjoitti:Kotelo on vain putsaria varten ja on kompromissi putsarin tehon ja käytettävän tilan suhteen.
Paras tulos saataisiin jos ei olisi ollenkaan koteloa tai olisi huomattavan suuri kotelo suurella ram-air reijällä ja saisi vapaata tilaa suppiloiden ympärille riittävästi. Todennäköisesti pitäisi koko ruiskun ohjausjärjestelmä muuttaa tai vaihtaa jos siirtyisi kotelottomaan malliin.
Jos stripille pyörää tekee, pohtisin ainakin isompaa koteloa kunnon ram-airilla ja hestec tai motec ohajusta tarkan säädettävyyden ja tiedonkeruumahdollisuuden hyödyntämisen hyödyn käyttöönoton.
Muutamat ovat asian todenneet käytännössä
Titaani kirjoitti:Kotelo on vain putsaria varten ja on kompromissi putsarin tehon ja käytettävän tilan suhteen.
Paras tulos saataisiin jos ei olisi ollenkaan koteloa tai olisi huomattavan suuri kotelo suurella ram-air reijällä ja saisi vapaata tilaa suppiloiden ympärille riittävästi. Todennäköisesti pitäisi koko ruiskun ohjausjärjestelmä muuttaa tai vaihtaa jos siirtyisi kotelottomaan malliin.
Jos stripille pyörää tekee, pohtisin ainakin isompaa koteloa kunnon ram-airilla ja hestec tai motec ohajusta tarkan säädettävyyden ja tiedonkeruumahdollisuuden hyödyntämisen hyödyn käyttöönoton.
Ruotsalaiset olivat jokin aikaa sitten korvanneet busan putsarikotelon yläkerran tankin alapinnalla... volyymin kasvattaminen oli kuulemma auttanut stripillä, mutta onko vaan tarinaa vai totta niin sitä taas ei tiedä.
Kunnon tiedonkeruu näkyy esim. DaveO:n nopeusennätyspyörässä josta LM1:ee liitettävä AuxBox näkyvillä. Luin juuri innovaten asiakaspostista miten olivat löytäneet detonaation nopean laajakaistan avulla dragstrip autosta jossa oli WBO kiinni jokaisessa sylinterissä. Tuo ei tullut aikaisemmin mieleen, mutta jopa yksittäisen sylinterin detonaatio näkyy selvänä isona sahalaitana nopealla laajakaistalla. Eli penkittäjää kannattaa pyytää ottamaan kaikki turhat käyrien tasausfunktiot pois laajakaistan loggauksesta ja mielellään WBO suoraan kollektorissa niin että sylinterikohtaiset pulssierot näkyvät siinä. Parempi tietysti olisi headereissa jokaisessa erikseen... mutta sellaisia vehkeitä ei taida olla suomessa ?
Toi Innovaten LM1 + AuxBox on oikeasti aika kova juttu jos jotain kiinnostaa... (nimim. parin vuoden kokemus laitteesta)
Fastard kirjoitti:Kuvan tynkää kumikurkun istuvuudesta runkoon.. Keväällä vasta pääsen tyypittelemään näitä asioita.. ??? On meinaan nyt ajatukset aikalailla tulessa suuntaan sun toiseen
Fastard
Millä hoonasit kumikurkun sovituksen isommaksi runkoon ja viimmeistelit suppilot?
Tuolla hayabusa.org saitilla mielenkiintoinen vertailu Vakio lyhyiden torvien ja Factory Pro V-stacks eroista. Näyttää niissä lyhkäsissä olevan potentiaalia:
Vakio lyhyet vs. Factory Pro V-stacks
Edited By Titaani on 1172657897
SMR - team
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Ei siinä kummempia poppakonsteja tarvinut tehdä. Pora ruuvipenkkiin kiinni, siihen sellainen hiontalamelli lieriö. 120 muistaakseni karheudeltaan. Pinnan viimeistelin huopalaikalla autosolia hyväksikäyttäen
Lyhensin suppilot entisestään kuumailmapuhaltimella lämmittämällä ja siihen painoa päälle siksi aikaa että ne on jäähtynyt..
Lyhensin suppilot entisestään kuumailmapuhaltimella lämmittämällä ja siihen painoa päälle siksi aikaa että ne on jäähtynyt..
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
1/8 5.0s/245kmh
Jääkö vakiokurkkujen ja ruiskurunkojen liittymäkohtaan kynnys? Ja jos jää niin "mullistaako maailman" jos sen hioo tasaiseksi? :p
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport