Nokkien säätö ?
"TTS we can bore your cylinders, fit sleeves if required, bore and replate plated barrels."
Meneepäs monimutkaiseksi.
Eiks tämän voi tehdä kahdella tavalla;
a) poraamalla ja pinnoittamalla ryhmän
b) asentamalla valmitti sylinteriputket
Eli porataan ryhmä, asennetaan olakkeet, porataan ja asennetaan sylinteriputket.
Eli hollannista sitten sylinterin poraus ja pinnoitus tilattava on ? Uskomatonta ettei täältä Suomesta. löytyisi jompaa kumpaa vaihtoehtoa a) tai b). Sylinterin pinnoitus Hollannissa
Esim APE sanoo suoraan että bore & hone, eli poraavat ja hoonaavat suoraan ilman mitään pinnoitusta. Tuollainen normaali poraus ja hoonaus neljän sylinterin ryhmään kustantaa APE:lla n. 200usd, eli suomessa pitäisi varmasti pystyä ostamaan 200eur hintaan. Lisäksi pintojen suoristus (plated) pitäisi suorittaa, mutta senhän voi vaikka joku kansipaja hoitaa ?
Tässä on nyt joku juju jota en ymmärrä ?
Edited By PetriK on 1163284042
Meneepäs monimutkaiseksi.
Eiks tämän voi tehdä kahdella tavalla;
a) poraamalla ja pinnoittamalla ryhmän
b) asentamalla valmitti sylinteriputket
Eli porataan ryhmä, asennetaan olakkeet, porataan ja asennetaan sylinteriputket.
Eli hollannista sitten sylinterin poraus ja pinnoitus tilattava on ? Uskomatonta ettei täältä Suomesta. löytyisi jompaa kumpaa vaihtoehtoa a) tai b). Sylinterin pinnoitus Hollannissa
Esim APE sanoo suoraan että bore & hone, eli poraavat ja hoonaavat suoraan ilman mitään pinnoitusta. Tuollainen normaali poraus ja hoonaus neljän sylinterin ryhmään kustantaa APE:lla n. 200usd, eli suomessa pitäisi varmasti pystyä ostamaan 200eur hintaan. Lisäksi pintojen suoristus (plated) pitäisi suorittaa, mutta senhän voi vaikka joku kansipaja hoitaa ?
Tässä on nyt joku juju jota en ymmärrä ?
Edited By PetriK on 1163284042
Hmm.. oon huomannu ettet ymmärtäny.PetriK kirjoitti:"TTS we can bore your cylinders, fit sleeves if required, bore and replate plated barrels."
Meneepäs monimutkaiseksi.
Eiks tämän voi tehdä kahdella tavalla;
a) poraamalla ja pinnoittamalla ryhmän
b) asentamalla valmitti sylinteriputket
Eli porataan ryhmä, asennetaan olakkeet, porataan ja asennetaan sylinteriputket.
Eli hollannista sitten sylinterin poraus ja pinnoitus tilattava on ? Uskomatonta ettei täältä Suomesta. löytyisi jompaa kumpaa vaihtoehtoa a) tai b). Sylinterin pinnoitus Hollannissa
Esim APE sanoo suoraan että bore & hone, eli poraavat ja hoonaavat suoraan ilman mitään pinnoitusta. Tuollainen normaali poraus ja hoonaus neljän sylinterin ryhmään kustantaa APE:lla n. 200usd, eli suomessa pitäisi varmasti pystyä ostamaan 200eur hintaan. Lisäksi pintojen suoristus (plated) pitäisi suorittaa, mutta senhän voi vaikka joku kansipaja hoitaa ?
Tässä on nyt joku juju jota en ymmärrä ?
Asian ydin eli juju on, ryhmä vaatii aina pinnoituksen busassa.
Putkitus ei onnistu kuin vakio kokoiselle männälle.
Vanhoja gixun ryhmiä putkitetaan ja se onnistuu suomessa ihan hyvin tai ainaski melkein joka kerta
Nyt kyllä hakkaat päätä seinään kun yrität etsiä tohon halvempaa konstia
akseli kirjoitti:petri plating on vielä näihin asti suomennettu pinnoitukseksi
No joo - tuossa oli mun ajatusvirhe...
SCEM (Suzuki Composite Electro-chemical Material) plated cylinders minimize cylinder size and improve heat dissipation.
Se mitä en ymmärrä on että
1) olen lukenut Hayabusia myös putkitettavan, mutta kukaan ei täällä sitä ole tehnyt ?
2) Apella poraus ja plating maksaa 300usd jos oikein muistan, joten kyseessä ei voi olla vaikea asia ?
APE kai alihankkii bore & plate servicen
milleniumilta.. Enlgannissa vastaavaa re-platingia tekee APTECH. Tuo sylinterin pinnoitus on asia jonka internetin mukaan ovat jotkut tehneet suomessa itsekin. Käsittääkseni kyseessähän on vain pinnoiteaineen ruiskuttaminen ja lopuksi ryhmä lämmittäminen niin että aine tarttuu kiinni ja sitten lopuksi hiotaan tasaiseksi.
kstbh:lle tiedoksi että en yritä etsiä halvempaa, vaan ymmärtää vaihtoehdot ja alihankintaketjut niin että tiedän mikä on mahdollista, eli kuka tekee jolloin myös koko prosessin laatu tulee paremmin tietoon.
edit: siis onko se toi nikasil menetelmä mitä tässä täytyisi etsiä, vai onko jo unohdettu ja siirrytty vain powerseal:iin ja aptech:n menetelmiin ?
Edited By PetriK on 1163321114
Hmm.. luetun voi ymmärtää monin tavoin, sori.
Putkitus ei onnistu 83-84mm männälle ja jos joku saakin sinne paikalleen,tuskin tulevat pysymään paikallaan
Ja syy on sellainen, ryhmän mäntien jako on tehty 345mm matkalle. Putket vaatii seinämä vahvuutta minimissään 2,5mm ???
Pieni lasku toimitus:
84mm + 5mm + 84mm + 5mm + 84mm + 5mm + 84mm = 355 mm.
Tästä on helppo päätellä ettei putket tukeudu ryhmään, eivätkä tule pysymään paikallaan
Ainut tapa putkittaa ryhmä on valmistaa 4 sylinterin *putki* ja märkä putkittaa ryhmä.
Erittäin kallis ja työläs tapa, tosin jossain hipomoottorissa vois tollasta ajatella. Kustannuksiltaan varmasti lähellä tota Muzzyn billet ryhmän tasoa. Joten se siitä
Hmm.. lopuksi tuo ryhmän hinta tiivisteellä ( 1100-1200e ) on niin halpa ettei ole mitään järkeä ruveta noita tekemään, vaikka osaisikin.
Tarvittavat koneet ja työkalut maksavat niin paljon ettei kukaan suomessa haluu lähtee tekeen noita.
Ja olen varma etta jokainen koneistamo suomessa käännyttää jo ovelta takaisin kun tommosen ryhmän porautusta/putkitusta (83-84mm) menee tarjoon tehtäväksi
Laatu? Henkilökohtaisesti en ole havainnut laadullisia heikkouksia kenenkään valmistamissa ryhmissä.
Edited By ksthb on 1163324878
Putkitus ei onnistu 83-84mm männälle ja jos joku saakin sinne paikalleen,tuskin tulevat pysymään paikallaan
Ja syy on sellainen, ryhmän mäntien jako on tehty 345mm matkalle. Putket vaatii seinämä vahvuutta minimissään 2,5mm ???
Pieni lasku toimitus:
84mm + 5mm + 84mm + 5mm + 84mm + 5mm + 84mm = 355 mm.
Tästä on helppo päätellä ettei putket tukeudu ryhmään, eivätkä tule pysymään paikallaan
Ainut tapa putkittaa ryhmä on valmistaa 4 sylinterin *putki* ja märkä putkittaa ryhmä.
Erittäin kallis ja työläs tapa, tosin jossain hipomoottorissa vois tollasta ajatella. Kustannuksiltaan varmasti lähellä tota Muzzyn billet ryhmän tasoa. Joten se siitä
Hmm.. lopuksi tuo ryhmän hinta tiivisteellä ( 1100-1200e ) on niin halpa ettei ole mitään järkeä ruveta noita tekemään, vaikka osaisikin.
Tarvittavat koneet ja työkalut maksavat niin paljon ettei kukaan suomessa haluu lähtee tekeen noita.
Ja olen varma etta jokainen koneistamo suomessa käännyttää jo ovelta takaisin kun tommosen ryhmän porautusta/putkitusta (83-84mm) menee tarjoon tehtäväksi
Laatu? Henkilökohtaisesti en ole havainnut laadullisia heikkouksia kenenkään valmistamissa ryhmissä.
Edited By ksthb on 1163324878
Olen edelleenkin sekaisin - Siis kertokaas nyt että maksaako suomessa poraus+pinnoitus+männät+ja muut tarvittavat osat sen 1140e vai onko tuo pelkän poratun ja pinnoitetun sylinteriryhmän hinta johon lisäksi tulevat männät yms... Ja missä silloin tuo pinnoitus tehdään (hollannissa) ?
Männät ja muut tarvikkeet ulkomailta tilattuna on tuon 500e ja poraus&pinnoitus lienee 300e (jos samoissa jenkkihintatason kanssa) ? + postikulut yms eli lähelle menee jos haluaa muualta tilata. Tsekkaan vielä erikseen tuo poraus&pinnoitushinnan jossain välissä hollannista ja englannista.
Männät ja muut tarvikkeet ulkomailta tilattuna on tuon 500e ja poraus&pinnoitus lienee 300e (jos samoissa jenkkihintatason kanssa) ? + postikulut yms eli lähelle menee jos haluaa muualta tilata. Tsekkaan vielä erikseen tuo poraus&pinnoitushinnan jossain välissä hollannista ja englannista.
Toi hinta on Viaberin hoitamana Apen kautta.Apen kayttämiä alihankkijoita en tiedä, mutta tuskin euroopassa pinnoitetaan.PetriK kirjoitti:Olen edelleenkin sekaisin - Siis kertokaas nyt että maksaako suomessa poraus+pinnoitus+männät+ja muut tarvittavat osat sen 1140e vai onko tuo pelkän poratun ja pinnoitetun sylinteriryhmän hinta johon lisäksi tulevat männät yms... Ja missä silloin tuo pinnoitus tehdään (hollannissa) ?
Männät ja muut tarvikkeet ulkomailta tilattuna on tuon 500e ja poraus&pinnoitus lienee 300e (jos samoissa jenkkihintatason kanssa) ? + postikulut yms eli lähelle menee jos haluaa muualta tilata. Tsekkaan vielä erikseen tuo poraus&pinnoitushinnan jossain välissä hollannista ja englannista.
Sis. haluamasi männät, porauksen, pinnoituksen ja tiivisteen, vaihto ryhmällä.
Sis. myös rahdit, kulut ja pienen siivun touhu miehelle.
Hmm.. mikä tässä on niin vaikeaa
Vaikeaa on jos ei ymmärrä ) ... mun ainakin pitää ymmärtää ensin että mitä jonkun prosessin aikana tapahtuu ja kenen toimesta. Pelkkä toteamus että joku hoitaa homman hintaan X ei ole riittävä koska silloin ei tapahdu oppimista. Siksi siis kysyn kunnes ymmärrän...
Nyt on selvinnyt että;
- Viaberin kautta täydellinen toimitussetti maksaa 1140e
- APE:lta suoraan tilattaessa maksaa noin 800-900e (arvioiden dollarikurssi+alv+tullaus+ rahtikulut)
- Pelkkä mäntäsarja maksaa noin 500e jos haluaa itse lähettää ryhmän ja tilata työn esim. Hollannista tai Englannista. Hinta tällöin varmaan nousee samoihin APE:n kanssa.
Lisäksi lyhyen tutkimuksen perusteella olen oppinut että;
- Putkitus on haasteellista jollei peräti mahdotonta
- Poratun alumiinisylinterin jälkipintakäsittelyyn on ainakin kolme prosessia
- Suzukilla on oma pintakäsittelynsä sarjavalmisteisille pyörille
- Pintakäsittely on ruiskutusprosessi jonka avulla sylinteriin lisätään noin 1mm pinta-ainetta joka lämpökäsittelyllä sidotaan paikalleen. Tämän jälkeen pinta hiotaan (hoonataan) timanttiterillä haluttuun toleranssiin. Lämpökäsittelyssä yleensä ryhmä hieman vääntyy ja siksi pinnat pitää usein myös tasoittaa.
- Käytettäessä vanhinta tunnettua eli nikasil menetelmää, seinämät kuluvat rikin vaikutuksesta todella nopeasti. Eli nikasil pinnoitetuissa öljynvaihtoväli on pidettävä tiheänä. Nikasil käsittelyä on käyttänyt mm BMW ja Jaguar, josta jälkimmäinen joutui vaihtamaan moottoreita nikasil pinnoitteen ennenaikaisen kulumisen takia. Tosin nykypolttoaineissa ei kai rikkiä enään paljoa ole ?
- Muista menetelmistä ei ole vielä tietoa ehtinyt kerätä, mutta edellisen valossa haluan enemmän tietoa ennen kuin valitsen pinnoitekäsittelyn jos yleensä tähän poraamiseen päädyn.
Onko vinkkejä - mlitä muuta tästä voisi vielä oppia ... ???
Edited By PetriK on 1163332468
Nyt on selvinnyt että;
- Viaberin kautta täydellinen toimitussetti maksaa 1140e
- APE:lta suoraan tilattaessa maksaa noin 800-900e (arvioiden dollarikurssi+alv+tullaus+ rahtikulut)
- Pelkkä mäntäsarja maksaa noin 500e jos haluaa itse lähettää ryhmän ja tilata työn esim. Hollannista tai Englannista. Hinta tällöin varmaan nousee samoihin APE:n kanssa.
Lisäksi lyhyen tutkimuksen perusteella olen oppinut että;
- Putkitus on haasteellista jollei peräti mahdotonta
- Poratun alumiinisylinterin jälkipintakäsittelyyn on ainakin kolme prosessia
- Suzukilla on oma pintakäsittelynsä sarjavalmisteisille pyörille
- Pintakäsittely on ruiskutusprosessi jonka avulla sylinteriin lisätään noin 1mm pinta-ainetta joka lämpökäsittelyllä sidotaan paikalleen. Tämän jälkeen pinta hiotaan (hoonataan) timanttiterillä haluttuun toleranssiin. Lämpökäsittelyssä yleensä ryhmä hieman vääntyy ja siksi pinnat pitää usein myös tasoittaa.
- Käytettäessä vanhinta tunnettua eli nikasil menetelmää, seinämät kuluvat rikin vaikutuksesta todella nopeasti. Eli nikasil pinnoitetuissa öljynvaihtoväli on pidettävä tiheänä. Nikasil käsittelyä on käyttänyt mm BMW ja Jaguar, josta jälkimmäinen joutui vaihtamaan moottoreita nikasil pinnoitteen ennenaikaisen kulumisen takia. Tosin nykypolttoaineissa ei kai rikkiä enään paljoa ole ?
- Muista menetelmistä ei ole vielä tietoa ehtinyt kerätä, mutta edellisen valossa haluan enemmän tietoa ennen kuin valitsen pinnoitekäsittelyn jos yleensä tähän poraamiseen päädyn.
Onko vinkkejä - mlitä muuta tästä voisi vielä oppia ... ???
Edited By PetriK on 1163332468
No huh luovutan. Tommosta tietoo ei saa tältä foorumilta Löisin vaikka vetoo tosta.
Ja kun nykyisissä ratkasuissa ei oo ollu minkäänlaisia ongelmia, niin mielestäni on turha vaivata päätään tolla asialla.
Mitään merkittäviä etuja ei voine saavuttaa, ei hinnan, kestävyyden, tehon suhteen.
Tolla tarmokkuudella vois koittaa ratkaista monta muuta tärkeämpääkin asiaa teoriassa ja mielellään käytännössä heti perään.
Hmm.. onnea tutkimus työhön ja opiskeluun
Ja kun nykyisissä ratkasuissa ei oo ollu minkäänlaisia ongelmia, niin mielestäni on turha vaivata päätään tolla asialla.
Mitään merkittäviä etuja ei voine saavuttaa, ei hinnan, kestävyyden, tehon suhteen.
Tolla tarmokkuudella vois koittaa ratkaista monta muuta tärkeämpääkin asiaa teoriassa ja mielellään käytännössä heti perään.
Hmm.. onnea tutkimus työhön ja opiskeluun
ksthb kirjoitti:Tolla tarmokkuudella vois koittaa ratkaista monta muuta tärkeämpääkin asiaa teoriassa ja mielellään käytännössä heti perään.
Heitä haaste niin suunnataan energiaa johonkin muualle, tässähän on monta kuukautta aikaa ennen kuin tarvitsee päättää mitä sitä oikeasti aikoo ensi kaudeksi tehdä )
EDIT, nyt mietinnässä on seuraavat alla olevassa prioriteettijärjestyksessä:
1) Kiihtyvyysmittari kiinteästi pyörään jolla saa harjoiteltua 60ft aikoja vaikka jokaisista liikennevaloista
2) Kytkinkopan hitsaus helpottamaan lähtöjä
3) Pakosarjan X:n modaus ja ehkä vaimentimien modaus
4) Nokan vaihto
5) Imuboxin modaus (tästä löytyi mittausdataa netistä)
6) 12:1 tai 13:1 ja vähän isompi sylinterikoko
Näistä Kansiset taitaa olla kohtien 2,3,4 sekä mahdollisesti 5&6 toteutuspaikkana ehdoton juttu
Siis ei kokoputkistoa, ei turboa, ehkä kaasuja ... penkitys tehdään itse omilla laitteilla.
Edited By PetriK on 1163345827
Paitsi että jos isolohkoa haluaa niin alkaa oleen pikkuhiljaa kiire tilata mikäli tahtoo koneen nippuun ennen ensi suvea... vai mitä sanoo Akseli? :pPetriK kirjoitti:ksthb kirjoitti:Tolla tarmokkuudella vois koittaa ratkaista monta muuta tärkeämpääkin asiaa teoriassa ja mielellään käytännössä heti perään.
Heitä haaste niin suunnataan energiaa johonkin muualle, tässähän on monta kuukautta aikaa ennen kuin tarvitsee päättää mitä sitä oikeasti aikoo ensi kaudeksi tehdä )
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
jari aamen tälle :p kuukauden toimitusajalla joulukuussa tilattuna alkoi jo huhtikuussa hiukan jännittää savonlinnan kenttäajot missattiin ja pudasjärvelle mentäessä kone oli kolmatta päivää nipussa,nyt syksyllä on vasta ehtinyt viimeistelyihin joten kesän ajoissa oli toistakymmentä heppaa vielä laitumella :p
akseli kirjoitti:jari aamen tälle :p kuukauden toimitusajalla joulukuussa tilattuna alkoi jo huhtikuussa hiukan jännittää savonlinnan kenttäajot missattiin ja pudasjärvelle mentäessä kone oli kolmatta päivää nipussa,nyt syksyllä on vasta ehtinyt viimeistelyihin joten kesän ajoissa oli toistakymmentä heppaa vielä laitumella :p
Ouch - heitetään sitten isolohko pois ajatuksista ja keskitytään virtausten parantamiseen ...
Mm. factorypro:lla on mielenkiintoinen juttu liittyen imusarjaan (Marc on pystynyt mailikeskusteluissa vakuuttamaan meikäläisen että 7cm kurkut toimivat paremmin kuin suzukin omat lyhyet kurkut - asia jonka ymmärtää kun miettii miten kurkut kumisina resonoivat ja miten niiden aerodynamiikka ei tue maksimivirtausta. Lisäksi niillä on hauska WEBcam asiakkaille jossa näkee dynopenkin ja ruudun suoraan toiminnassa netiyn ylitse.). Tehonlisäykset ovat mielestäni lupaavat, niistä alla olevassa lisää:
Velocity stacks
Alkuperäiseen aiheeseen liittyen nokissa on myös paljon mahdollisuuksia, helpoin on heittää imunokka pakopuolelle ja riippuen setupista olen lukenut että lisää potkua löytyy noin 5-10hp tuotteella joka on vakiokoneelle valmiiksi säädettynä. Asennus on helppoa kuin venttiilin säätöpalojen vaihto eikö 279usd hintakaan päätä huimaa.
Nokka säädettävällä nokkapyörällä APE:lta
Se miksi päädyin ettei vielä sylinterikoon kasvattamista liittyy siihen että ensin on paljon muutakin tehtävää. Turha lohkoa on kasvattaa jos ahdistaa sitä ennen tai sen jälkeen. Asia on kuitenkin jatkoa ajatellen nyt jotenkuten selvitetty:
Yleensä mäntäsarja + poraus + pinnoitus maksaa itse ulkomailta tilattuna noin 800-900e joten hinta ei ole paha. Suomalaisen välittäjän kautta tilattuna hinta noussee 1100-1200e tietämille. Jollain saattaa tällainen lohko olla jo varastossakin
Noista pinnotteista tutkin jokin aikaa sitten seuraavaa;
- Nikasil on vanhin, sille on kuvattu paljon ongelmia pinnoitettujen sylintereiden kanssa joten tällaista lohkoa en taitaisi ensimmäisenä harkita. Näitä Nikasil pinnoituksia tekee mm APE Racing (http://www.aperaceparts.com/machining.html)
- Powerseal tehdään Hollannissa ja on Nikasil pohjainen (http://www.powerseal.nl/content_page.asp?content_id=25) mutta edelleenkehitetty. Harkinnan arvoinen.
- Apicote pinnoitukset tehdään UK:ssa jossa bensa on yleisesti kovin rikkipitoista. Tästä johtuen veikkaan että tämä kestää parhaiten rikkiä, mutta taas pinnoitteen keraamisen laadun takia vaatii erikoismännänrenkaat (http://www.poeton.co.uk/coatings-motorsport.htm). Tämä varmaan olisi mielenkiintoinen, mutta keraamiset männänrenkaat vähän mietityttää.
Ps. Tässä google haku nikasil ongelmista;
http://www.e34v8.co.uk/nikasil.htm
http://www.koalamotorsport.com/article-m60v8.asp
http://www.google.com/search?hl=en&q=nikasil%2Bsulfur
... joka mietityttää siksi että en ole ihan varma että paljonko rikkiä on erilaisissa moottoriöljyissä tai vaikkapa polttoaineen lisäaineissa jos vaikkapa ajelee muuallakin kuin Suomessa.
Pelkkään ratakäyttöön tuolla ei varmaankaan ole merkitystä, koneesta laukee ennen jo jotain muuta kuin sylinterien pinnoite.
Edited By PetriK on 1163580376