Asiaa akusta.

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Asiaa akusta.

Kirjoittaja PetriK » 11 Touko 2007, 15:51

Joo - olen samaa mieltä siitä että näissä hommissa on usein liikaa mutua ja nettifaktoja joille ei ole oikeita perusteita ....
Tämä vastaus ehkä menee jo off topic, mutta toisaalta ehkäpä tällainen keskustelu joskus johtaa myös hyviin innovaatioihinkin.

Skooppia ei onneksi tarvinnut ottaa ajoon koska tuollainen nopea AD muunnin kyllä toimii näillä alhaisilla taajuuksilla ihan yhtä luotettavasti kuin skooppi. Voi olla että mulla on vielä jossain tietokoneella noi käyrät. Muistelisin että erot akun + navan ja käyttöjännitteen paluulinjan (=bensareleen syöttö) välillä oli luokkaa 0.5-1.5 volttia.

Oma aiempaan kokemukseen liittyvä veikkaus häiriöistä liittyy kolmeen elementtin:
- regulaattorin liipaisu ei ehkä ole riittävän nopea
- injektoreista ja puolista ehkä tulee lisää säännöllisesti muuttuvaa kuormaa
- johdotus on ohutta

Konkka - kyllä juuri noin, mutta samalla sen maadoitus pitää tehdä johonkin tasoon ja maatasoilla on selviä eroja. Oma ajatus oli laittaa konkka pääjohdinsarjaan suoraan injektorien/puolien rinnalle, eli maataso moottoriin - en vaan ole ehtinyt kokeilemaan. Pitää testata koska akun, johdotuksen ja moottorin maatasot ovat selvästi erilaisia. Suora jännitteensyöttö kyllä tuohon kohtaan tiputti häiriötasoa.

Ja miten tuo häiriötaso sitten näkyy käynnissä... kun sen poistaa niin tyhjäkänti tasoittuu, joten oletan että myös muukin käynti paranee - mutta tämä on pelkkä oletus. Toisaalta asia ei ole uusi, sillä tässähän puhutaan tavallaan samasta asiasta kuin maadoituksen parantamisessa joka monessa moottorissa on selvästi parantanut myös dynotuloksia. Mutta maatason sijaan stabiloidaan jännitetasoa.




Edited By PetriK on 1178912829

Kirjoittaja 77-1120930780 » 11 Touko 2007, 15:19

PetriK kirjoitti:Jep, piikit pistelevät korvissa aika pahasti autocomia käytettäessä.. Mullahan on autocomissa mm. radio ja nokian bluetooth moduli vedettynä etukatteisiin yms. joten johtoja jotka poimivat häiriöitä on paljon. (Ja kyllä, kaikki on vedetty samaan maatasoon, mutta huomautus että se maataso ei ole runko johtuen johdotuksen ja rungon maatason välisestä jännitetason erosta.)

Eli taustahan tälle asialle on se että vuosi sitten uusi busa nyki kovin tuossa 3-4krpm tasolla. Kun normaalit alakerran rikastaminen, tre:n kokeilu ja poisto, läppärunkojen synkkaus ei auttaneet niin aloin tutkimaan sähköpuolta. Vikahan sittemmin löytyi vuotavasta putsarikotelon saumasta, joten sähköpuolen pienet viat jäivät laittamatta kuntoon.

Tuolloin kuitenkin mittasin LM1:llä (Innovaten dataloggeri+laajakaista) myös sähköpuolen ja huomasin että injektorien ja puolien syöttöjännite vaihtelee pienille (<5000rpm) kierroksilla melkoisesti. Vaihtelua voi olla isommallakin, mutta tuolloin keskityin tuohn alakertaan. Syöttöjännitteen vaihtelu on suoraan riippuvainen kuormasta. Pelkästään jarruvalon syttyminen tai pitkien kytkeminen tasoittivat piikkejä ja siten myös käyntiä. Myös kahden rinnakkaisen akun käyttö tasasi piikkejä ja käyntiä. Se mitä tutkin jännitteentasaajan toimintaa vakuutti että suurin syy on siinä.

Tuolloin vedin jo valmiiksi johdot konkkaa varten siihen liitokseen missä haaroitetaan käyttöjännite injektoreille tai puolille. Mutta toistaiseksi en ole pystynyt päättämään että olisiko konkan käytöstä ongelmia jännitteentasaajan tai jollekin muulle toiminnalle - vaikka kaikki käytettävissä oleva tieto puolustavatkin konkan lisäämistä.

Eli kyllä ehkä kannattaisi laittaa konkka, mutta myös akun sisäisen resistanssin pienentäminen tuntuisi vaikuttavan asiaan. Mutta ei ole sama onko siellä AA.patterit, koska tuntuisi olevan vaikutus käynnin tasaisuuteen. Tietysti riippuen millä tasolla näitä asioita pohtii, niin käytännössä erot normaalissa ajossa ovat tosi pieniä, huomaamattomia jos ei osaa etsiä.
Taidat sittenkin puhua asiaa... Olen pelannut ja opiskellut elektroniikkaa nyt yhteensä 6 vuotta. Aloitin amiksessa ja TTY:llä tähän mennessä täynnä 100 opintoviikkoa. Joten alkaa vaan kaikki mutu tuntumat ja oletukset tökkimään vastaan. Nykyään pyrin tarkastelemaan kaikkea aika syvällisesti ja teoreettisesti (joskus vaikeaa).
Jännitetason heilahtelut ei pitäisi audiolaitteissa kuulua, eli tällöin on kysymys häiriöistä tai tasojen hyppäyksistä. Ne voisi todeta parhainten skoopilla, mutta kun se on niin vaikee ottaa ajoon mukaan.
Jos tuolla todella jännite heittelee, niin ehdottomasti isoa (0,1-0,5F) elektrolyyttikondensaattoria kiinni. Kondensaattori ei haittaa minkään muun osan toimintaa(pyrkii ainoastaan estämään jännitteen vaihtelua levyjensä välisen sähkökentän avulla). Jos busassa on niin huono regulaattori niin ehdottomasti heti sen perään konkka suodattamaan häiriöitä ja tasaamaan jännitettä. Ennen audiolaitteita sitten taas kannattaa laittaa pienempiä suotokondensaattoreita lisäksi (100nF-10uF keraami tai muovi) poistamaan suurempia häiriö taajuuksia. Saa siihen kyllä lisäksi vielä viljellä isompiakin elkoja jos tykkää.
En oikein pidä tuon kuorman lisäyksestä noin periaatteena, eikä se isompi akku sitä teekkään silloin kun se on täynnä. Eli starttauksen jälkeen akun latautuessa se on kuorma, mutta ei enään täytenä. Eli täytenä latausvirta on pienempi eli kuorma on pienempi P=UI. Kuorman lisäys (pitkät ja muut valot päällä) pakottaa jännitetason pysymään alhaisempana, mutta ei kovin järkevä tapa korjata ongelmaa. Ennemmin olisi järkeä pyrkiä estämään heilahtelut. Digitaalisen yleismittarin saa sitten unohtaa tossa hommassa, analoginen vanha viisarimittari näyttää heilahtelut paljon paremmin.
Pitänee ehkä joskus ajaa pärrä tonne labraan ja tutkia hieman...
"Kondensaattori ei voi varautua ja purkaantua samasta johtimen kautta", hieman vaikea ymmärtää tuo sääntö, mutta laittaa sen aina johtimeen "matkan varrelle" niinkuin piirilevyissä niin ei haittaa.

Kirjoittaja PetriK » 11 Touko 2007, 11:23

Jep, piikit pistelevät korvissa aika pahasti autocomia käytettäessä.. Mullahan on autocomissa mm. radio ja nokian bluetooth moduli vedettynä etukatteisiin yms. joten johtoja jotka poimivat häiriöitä on paljon. (Ja kyllä, kaikki on vedetty samaan maatasoon, mutta huomautus että se maataso ei ole runko johtuen johdotuksen ja rungon maatason välisestä jännitetason erosta.)

Eli taustahan tälle asialle on se että vuosi sitten uusi busa nyki kovin tuossa 3-4krpm tasolla. Kun normaalit alakerran rikastaminen, tre:n kokeilu ja poisto, läppärunkojen synkkaus ei auttaneet niin aloin tutkimaan sähköpuolta. Vikahan sittemmin löytyi vuotavasta putsarikotelon saumasta, joten sähköpuolen pienet viat jäivät laittamatta kuntoon.

Tuolloin kuitenkin mittasin LM1:llä (Innovaten dataloggeri+laajakaista) myös sähköpuolen ja huomasin että injektorien ja puolien syöttöjännite vaihtelee pienille (<5000rpm) kierroksilla melkoisesti. Vaihtelua voi olla isommallakin, mutta tuolloin keskityin tuohn alakertaan. Syöttöjännitteen vaihtelu on suoraan riippuvainen kuormasta. Pelkästään jarruvalon syttyminen tai pitkien kytkeminen tasoittivat piikkejä ja siten myös käyntiä. Myös kahden rinnakkaisen akun käyttö tasasi piikkejä ja käyntiä. Se mitä tutkin jännitteentasaajan toimintaa vakuutti että suurin syy on siinä.

Tuolloin vedin jo valmiiksi johdot konkkaa varten siihen liitokseen missä haaroitetaan käyttöjännite injektoreille tai puolille. Mutta toistaiseksi en ole pystynyt päättämään että olisiko konkan käytöstä ongelmia jännitteentasaajan tai jollekin muulle toiminnalle - vaikka kaikki käytettävissä oleva tieto puolustavatkin konkan lisäämistä.

Eli kyllä ehkä kannattaisi laittaa konkka, mutta myös akun sisäisen resistanssin pienentäminen tuntuisi vaikuttavan asiaan. Mutta ei ole sama onko siellä AA.patterit, koska tuntuisi olevan vaikutus käynnin tasaisuuteen. Tietysti riippuen millä tasolla näitä asioita pohtii, niin käytännössä erot normaalissa ajossa ovat tosi pieniä, huomaamattomia jos ei osaa etsiä.

Kirjoittaja 77-1120930780 » 11 Touko 2007, 08:39

PetriK kirjoitti:
MInk kirjoitti:
PetriK kirjoitti:Busan laturi ja sen perässä oleva jännitteentasaaja ovat aika heikkolaatuisia ja antavat kohtuullisen kovia jännitepiikkejä. Pelkästään tästä syystä kannattaa laittaa isompitehoinen akku joka tasoittaa jännitepiikkejä tuon pienemmän sisäisen resistanssin ansiosta.

höpö höpö!
Mitkäs sähkötekniikan lait noin väittää? ???

Kuorman lisääntyessä (eli myös silloin kun on pienempi akun resistanssi) jännitepiikit pienenevät.

Mitattu.
Millaisia piikkejä tarkoitat? Mikä ne aiheuttaisi? Mittasitko oskilloskoopilla? Jännitetasaaja ei pysty mitään piikkiä kehittämään, sen verran analoginen se on. Laturikaan ei varmaan mitään piikkiä pysty kehittämään, koska ei siellä hetkellisesti käämit ohita toisiaan nopeammin kuin millisekunti sittenkään. Jos taas tarkoitat että jännitetaso tipahtelee välillä niin haittaako se jotain, tuskin puhutaan kahdesta voltista suuremmista heilahteluista. Miten tuo heilahtelu sitten vaikuttaa ja mihin? Jos jotain jännitepiikkejä syntyisi jostain ihme syystä niin niitä kannattaisi torjua kondensaattorilla, joka nimenomaan estää jännitteen vaihteluja (niin nousuja ja laskuja). Akku joka perustuu kemialliseen reaktioon ei kerkeä piikkejä tasoittaa.

Yritän tässä sanoa että olen sitä mieltä että vaikka siellä olisi AA patterit niin ei väliä kunhan vaan saa käyntiin, sehän se pääasia on. :;):

Kirjoittaja akseli » 11 Touko 2007, 07:35

PetriK kirjoitti:Lisäperusteluita...

Antovirta eli akusta saatava teho on riippuvainen akun sisäisestä resistanssista. Eli mitä tehokkaampi akku sitä pienempi sisäinen resistanssi.

Busan laturi ja sen perässä oleva jännitteentasaaja ovat aika heikkolaatuisia ja antavat kohtuullisen kovia jännitepiikkejä. Pelkästään tästä syystä kannattaa laittaa isompitehoinen akku joka tasoittaa jännitepiikkejä tuon pienemmän sisäisen resistanssin ansiosta.

sähkö,kuten mikään muukaan ei oikein ole alaani,mutta tuliko tässä kaikki oikeinpäin? :p pistääkö ne piikit pahastikin?

Kirjoittaja PetriK » 10 Touko 2007, 23:26

MInk kirjoitti:
PetriK kirjoitti:Busan laturi ja sen perässä oleva jännitteentasaaja ovat aika heikkolaatuisia ja antavat kohtuullisen kovia jännitepiikkejä. Pelkästään tästä syystä kannattaa laittaa isompitehoinen akku joka tasoittaa jännitepiikkejä tuon pienemmän sisäisen resistanssin ansiosta.

höpö höpö!
Mitkäs sähkötekniikan lait noin väittää? ???
Kuorman lisääntyessä (eli myös silloin kun on pienempi akun resistanssi) jännitepiikit pienenevät.

Mitattu.

Kirjoittaja 77-1120930780 » 10 Touko 2007, 22:37

PetriK kirjoitti:Busan laturi ja sen perässä oleva jännitteentasaaja ovat aika heikkolaatuisia ja antavat kohtuullisen kovia jännitepiikkejä. Pelkästään tästä syystä kannattaa laittaa isompitehoinen akku joka tasoittaa jännitepiikkejä tuon pienemmän sisäisen resistanssin ansiosta.
höpö höpö!
Mitkäs sähkötekniikan lait noin väittää? ???

Kirjoittaja 112-1148493284 » 10 Touko 2007, 21:19

No juu alkuperäinen syy tohon 8Ah tarvikeakkuun oli et akku piti saada HETI :) Ja paikallisessa akkukaupassa ei muita ollut mitkä olisi penkin alle sopineet ja navat oikein. Tilaamalla olisi saanut. Kauppias oli sitä mieltä, että ruiskupeliin hän ei uskalla sata varmaa toimivuus takuuta anttaa pienempitehoiselle akulle. Sanoi vain, että ruiskut joskus tarkkoja monista asioista. Mutta kyllä tuo käyntiin on lähtenyt. Ei ihan yhtä iloisesti kuin originaalilla mutta kuitenkin.

Kirjoittaja PetriK » 10 Touko 2007, 16:22

Lisäperusteluita...

Antovirta eli akusta saatava teho on riippuvainen akun sisäisestä resistanssista. Eli mitä tehokkaampi akku sitä pienempi sisäinen resistanssi.

Busan laturi ja sen perässä oleva jännitteentasaaja ovat aika heikkolaatuisia ja antavat kohtuullisen kovia jännitepiikkejä. Pelkästään tästä syystä kannattaa laittaa isompitehoinen akku joka tasoittaa jännitepiikkejä tuon pienemmän sisäisen resistanssin ansiosta.

Kirjoittaja jarim » 10 Touko 2007, 09:30

akseli kirjoitti:
jarim kirjoitti:Tuolla hetkellisen virran antokyvyllä vuosi sitten keväällä Akkutalon myyjäkin perusteli sitä Vartan akkua jonka ostin. En nyt tähän hätään muista oliko se 8Ah vai 9Ah, muistikuva kuitenkin on että se oli Ah arvoltaan pienempi mitä paikoillaan ollut.

onko jari ollut mitään oireita käynnistettäessä 1.4sta kuumana kylmällä akulla? onnittelut 200hvn ylityksestä :p onko akkutalon vanha patu vielä työelämässä? :offtopic: tuo cca?arvo on busan tapauksessa se tärkein.

Kuumana ei ole ollut starttiongelmia, muutaman kerran on joutunut sahaamaan hieman pidempään mutta siinä se. Mutta kieltämättä pari kertaa kun olen pakkasyön jälkeen muutamassa +asteessa startannut niin ei oikein voi sanoa että "lähtee kuin palmun alta"... mutta joka kerta on kuitenkin lähtenyt käyntiin. Eilen aamuna eka ekan startti päästi ikävän kuuloisen rääkäisyn, tosin yhdistin sen siihen että fiksuna avasin hieman liikaa kaasua startatessa, taisi puristuspaineet nousta liika korkeaksi ja potkaisi takaisin. Kuumana startatessa tuntuu auttavan kun avaa hieman kaasua niin lähtee laakista. Startatessa käytän kyllä aina "kaikki kikat" eli valot pois, vaihde vapaalle jne. Onneksi kelit on lämpenemään päin... :p

Ja kiitos. :;): Kyllä se vanha patu mun muistikuvan mukaan yhä Akkutalossa on.




Edited By jarim on 1178778737

Kirjoittaja busapappa2 » 10 Touko 2007, 08:43

Juupas,eipäs !? :D Juupas, alkuperäinen oli mulla jos nyt kuluneesta tekstistä sain selville 9,5 Am/h ja Uusi Exide onpi 10 Am/h . Hyvin pelittää, Bussi kun on kondiksessa, se lähtee hipasusta käyntiin. Fastm8 onpi periaatteessa kait oikeessa.

MUTTA, toisaalta "moposähkäri" (RM-Heino) väitti, että PERIAATTEESSA joka kerta kun Starttaat kylmän pyörän, olisi sen oltava käynnissä 30 - 45 min, että latautuu samalle tasolle kuin ennen starttia . :p

Ja enpä näe mittään syytä laittaa pienmpitehoista akkua orggigsen tilalle, akun hintahaarukka kun on 25 - 50 egen välissä ja kestää nyky "umpi" huoltovapaat Batteryt kepeesti 4-6vuotta, kunhan ei anna tyhjäksi mennä, esim. jätä valoja hirmu pitkäksi aikaa päälle ! :D :D :blues:

Kirjoittaja akseli » 10 Touko 2007, 08:23

jarim kirjoitti:Tuolla hetkellisen virran antokyvyllä vuosi sitten keväällä Akkutalon myyjäkin perusteli sitä Vartan akkua jonka ostin. En nyt tähän hätään muista oliko se 8Ah vai 9Ah, muistikuva kuitenkin on että se oli Ah arvoltaan pienempi mitä paikoillaan ollut.

onko jari ollut mitään oireita käynnistettäessä 1.4sta kuumana kylmällä akulla? onnittelut 200hvn ylityksestä :p onko akkutalon vanha patu vielä työelämässä? :offtopic: tuo cca?arvo on busan tapauksessa se tärkein.

Kirjoittaja jarim » 10 Touko 2007, 07:36

Tuolla hetkellisen virran antokyvyllä vuosi sitten keväällä Akkutalon myyjäkin perusteli sitä Vartan akkua jonka ostin. En nyt tähän hätään muista oliko se 8Ah vai 9Ah, muistikuva kuitenkin on että se oli Ah arvoltaan pienempi mitä paikoillaan ollut.

Kirjoittaja 107-1089231881 » 10 Touko 2007, 07:19

Katos :shocked: aukko sivistyksessä.
Hmm.. on se hyvä että joku oikoo toisten väärät käsitykset.
Hmm.. hämääviä noi akkujen ulkopuoliset merkinnät ???

Kirjoittaja 70-1085386739 » 09 Touko 2007, 23:04

Eipä tuolla akun Ah-määrällä ole oikeastaan merkitystä kuin starttaukseen. Mitä isompi akku, sen enempi voi "sahata", mutta jos lähtee ns. laakista käyntiin, niin 8Ah:n akku riittää. :;):

Ah-määrää tärkeämpi tekijä on akun C.C.A arvo, eli se paljonko akusta voidaan ottaa hetkellistä virtaa. Vakio akulla ko. arvo on 175. Tarvike akuista ko. tiedon saaminen voi olla vaan vähän kiven alla.

Ps. Vakio akku on 9,5 Ah. :cool: Tuo taitaa olla isoin mitä penkin alle mahtuu ilman modaamista, eikä siinäkään ole vielä 12 Ah. :;):

Ylös