Asiaa akusta.

Muihin foorumeihin sopimattomat, teniikkaan liittyvät aiheet tänne
112-1148493284

Viesti Kirjoittaja 112-1148493284 »

Busan alkuperäinen akkuhan on 9,5 Ah akku. Tarvikeakkuna samoilla ulkomitoilla oleva akku on 8 Ah. Tuntuu pieneltä erolta, mutta ruiskun ollessa kyseessä... onko luvassa ongelmia pienempi tehoisella akulla?
Avatar
MGa
Viestit: 735
Liittynyt: 25 Touko 2005, 00:23
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MGa »

pete070 kirjoitti:Busan alkuperäinen akkuhan on 9,5 Ah akku. Tarvikeakkuna samoilla ulkomitoilla oleva akku on 8 Ah. Tuntuu pieneltä erolta, mutta ruiskun ollessa kyseessä... onko luvassa ongelmia pienempi tehoisella akulla?
Älä vaan missään nimessä osta pienempää akkua...
..nimim. kokemusta on!
Mielummin isompi, kun tuo busan orkkis akkukin on heikko :thumbdown:
Faster than a Fast thing going really Fast
Busat
Muita kuvia
Avatar
busapappa2
Viestit: 1205
Liittynyt: 12 Syys 2006, 21:28
Paikkakunta: Missä millonkin huvittaa olla .

Viesti Kirjoittaja busapappa2 »

Jeba Samaa mieltä !! Mulla on NYT Exit, joko 12 Ah tai 10 Ah . :)
Muista ELÄÄ Tänään, Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä . Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa ! Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

12 Ah vakio koko, pienempää ei oo syytä laittaa katumopoon :smoking:
77-1120930780

Viesti Kirjoittaja 77-1120930780 »

Ruiskuun tuo ei vaikuta mitään, koska 12 voltin akku sekin on. Käyhän kone ilman akkuakin, koska latausjännite on aina suurempi kuin akun jännite jolloin akku latautuu eikä tyhjene...

Tuo Ah tarkoittaa suomeksi että esim 9,5Ah akku pystyy luovuttamaan tunnin ajan ulos 9,5 amppeerin virtaa. Eli jos kuormitat 8Ah akkua 9,5 ampeerin virralla se kestääkin vain 50 minuuttia. Tuosta voi sitten itse päätellä missä säästää.
70-1085386739

Viesti Kirjoittaja 70-1085386739 »

Eipä tuolla akun Ah-määrällä ole oikeastaan merkitystä kuin starttaukseen. Mitä isompi akku, sen enempi voi "sahata", mutta jos lähtee ns. laakista käyntiin, niin 8Ah:n akku riittää. :;):

Ah-määrää tärkeämpi tekijä on akun C.C.A arvo, eli se paljonko akusta voidaan ottaa hetkellistä virtaa. Vakio akulla ko. arvo on 175. Tarvike akuista ko. tiedon saaminen voi olla vaan vähän kiven alla.

Ps. Vakio akku on 9,5 Ah. :cool: Tuo taitaa olla isoin mitä penkin alle mahtuu ilman modaamista, eikä siinäkään ole vielä 12 Ah. :;):
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Katos :shocked: aukko sivistyksessä.
Hmm.. on se hyvä että joku oikoo toisten väärät käsitykset.
Hmm.. hämääviä noi akkujen ulkopuoliset merkinnät ???
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Tuolla hetkellisen virran antokyvyllä vuosi sitten keväällä Akkutalon myyjäkin perusteli sitä Vartan akkua jonka ostin. En nyt tähän hätään muista oliko se 8Ah vai 9Ah, muistikuva kuitenkin on että se oli Ah arvoltaan pienempi mitä paikoillaan ollut.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
akseli
Viestit: 290
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 19:21
Paikkakunta: SUURSUOMI

Viesti Kirjoittaja akseli »

jarim kirjoitti:Tuolla hetkellisen virran antokyvyllä vuosi sitten keväällä Akkutalon myyjäkin perusteli sitä Vartan akkua jonka ostin. En nyt tähän hätään muista oliko se 8Ah vai 9Ah, muistikuva kuitenkin on että se oli Ah arvoltaan pienempi mitä paikoillaan ollut.

onko jari ollut mitään oireita käynnistettäessä 1.4sta kuumana kylmällä akulla? onnittelut 200hvn ylityksestä :p onko akkutalon vanha patu vielä työelämässä? :offtopic: tuo cca?arvo on busan tapauksessa se tärkein.
Avatar
busapappa2
Viestit: 1205
Liittynyt: 12 Syys 2006, 21:28
Paikkakunta: Missä millonkin huvittaa olla .

Viesti Kirjoittaja busapappa2 »

Juupas,eipäs !? :D Juupas, alkuperäinen oli mulla jos nyt kuluneesta tekstistä sain selville 9,5 Am/h ja Uusi Exide onpi 10 Am/h . Hyvin pelittää, Bussi kun on kondiksessa, se lähtee hipasusta käyntiin. Fastm8 onpi periaatteessa kait oikeessa.

MUTTA, toisaalta "moposähkäri" (RM-Heino) väitti, että PERIAATTEESSA joka kerta kun Starttaat kylmän pyörän, olisi sen oltava käynnissä 30 - 45 min, että latautuu samalle tasolle kuin ennen starttia . :p

Ja enpä näe mittään syytä laittaa pienmpitehoista akkua orggigsen tilalle, akun hintahaarukka kun on 25 - 50 egen välissä ja kestää nyky "umpi" huoltovapaat Batteryt kepeesti 4-6vuotta, kunhan ei anna tyhjäksi mennä, esim. jätä valoja hirmu pitkäksi aikaa päälle ! :D :D :blues:
Muista ELÄÄ Tänään, Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä . Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa ! Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

akseli kirjoitti:
jarim kirjoitti:Tuolla hetkellisen virran antokyvyllä vuosi sitten keväällä Akkutalon myyjäkin perusteli sitä Vartan akkua jonka ostin. En nyt tähän hätään muista oliko se 8Ah vai 9Ah, muistikuva kuitenkin on että se oli Ah arvoltaan pienempi mitä paikoillaan ollut.

onko jari ollut mitään oireita käynnistettäessä 1.4sta kuumana kylmällä akulla? onnittelut 200hvn ylityksestä :p onko akkutalon vanha patu vielä työelämässä? :offtopic: tuo cca?arvo on busan tapauksessa se tärkein.

Kuumana ei ole ollut starttiongelmia, muutaman kerran on joutunut sahaamaan hieman pidempään mutta siinä se. Mutta kieltämättä pari kertaa kun olen pakkasyön jälkeen muutamassa +asteessa startannut niin ei oikein voi sanoa että "lähtee kuin palmun alta"... mutta joka kerta on kuitenkin lähtenyt käyntiin. Eilen aamuna eka ekan startti päästi ikävän kuuloisen rääkäisyn, tosin yhdistin sen siihen että fiksuna avasin hieman liikaa kaasua startatessa, taisi puristuspaineet nousta liika korkeaksi ja potkaisi takaisin. Kuumana startatessa tuntuu auttavan kun avaa hieman kaasua niin lähtee laakista. Startatessa käytän kyllä aina "kaikki kikat" eli valot pois, vaihde vapaalle jne. Onneksi kelit on lämpenemään päin... :p

Ja kiitos. :;): Kyllä se vanha patu mun muistikuvan mukaan yhä Akkutalossa on.




Edited By jarim on 1178778737
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Lisäperusteluita...

Antovirta eli akusta saatava teho on riippuvainen akun sisäisestä resistanssista. Eli mitä tehokkaampi akku sitä pienempi sisäinen resistanssi.

Busan laturi ja sen perässä oleva jännitteentasaaja ovat aika heikkolaatuisia ja antavat kohtuullisen kovia jännitepiikkejä. Pelkästään tästä syystä kannattaa laittaa isompitehoinen akku joka tasoittaa jännitepiikkejä tuon pienemmän sisäisen resistanssin ansiosta.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
112-1148493284

Viesti Kirjoittaja 112-1148493284 »

No juu alkuperäinen syy tohon 8Ah tarvikeakkuun oli et akku piti saada HETI :) Ja paikallisessa akkukaupassa ei muita ollut mitkä olisi penkin alle sopineet ja navat oikein. Tilaamalla olisi saanut. Kauppias oli sitä mieltä, että ruiskupeliin hän ei uskalla sata varmaa toimivuus takuuta anttaa pienempitehoiselle akulle. Sanoi vain, että ruiskut joskus tarkkoja monista asioista. Mutta kyllä tuo käyntiin on lähtenyt. Ei ihan yhtä iloisesti kuin originaalilla mutta kuitenkin.
77-1120930780

Viesti Kirjoittaja 77-1120930780 »

PetriK kirjoitti:Busan laturi ja sen perässä oleva jännitteentasaaja ovat aika heikkolaatuisia ja antavat kohtuullisen kovia jännitepiikkejä. Pelkästään tästä syystä kannattaa laittaa isompitehoinen akku joka tasoittaa jännitepiikkejä tuon pienemmän sisäisen resistanssin ansiosta.
höpö höpö!
Mitkäs sähkötekniikan lait noin väittää? ???
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

MInk kirjoitti:
PetriK kirjoitti:Busan laturi ja sen perässä oleva jännitteentasaaja ovat aika heikkolaatuisia ja antavat kohtuullisen kovia jännitepiikkejä. Pelkästään tästä syystä kannattaa laittaa isompitehoinen akku joka tasoittaa jännitepiikkejä tuon pienemmän sisäisen resistanssin ansiosta.

höpö höpö!
Mitkäs sähkötekniikan lait noin väittää? ???
Kuorman lisääntyessä (eli myös silloin kun on pienempi akun resistanssi) jännitepiikit pienenevät.

Mitattu.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Vastaa Viestiin