Kirjoittaja PetriK » 11 Touko 2007, 11:23
Jep, piikit pistelevät korvissa aika pahasti autocomia käytettäessä.. Mullahan on autocomissa mm. radio ja nokian bluetooth moduli vedettynä etukatteisiin yms. joten johtoja jotka poimivat häiriöitä on paljon. (Ja kyllä, kaikki on vedetty samaan maatasoon, mutta huomautus että se maataso ei ole runko johtuen johdotuksen ja rungon maatason välisestä jännitetason erosta.)
Eli taustahan tälle asialle on se että vuosi sitten uusi busa nyki kovin tuossa 3-4krpm tasolla. Kun normaalit alakerran rikastaminen, tre:n kokeilu ja poisto, läppärunkojen synkkaus ei auttaneet niin aloin tutkimaan sähköpuolta. Vikahan sittemmin löytyi vuotavasta putsarikotelon saumasta, joten sähköpuolen pienet viat jäivät laittamatta kuntoon.
Tuolloin kuitenkin mittasin LM1:llä (Innovaten dataloggeri+laajakaista) myös sähköpuolen ja huomasin että injektorien ja puolien syöttöjännite vaihtelee pienille (<5000rpm) kierroksilla melkoisesti. Vaihtelua voi olla isommallakin, mutta tuolloin keskityin tuohn alakertaan. Syöttöjännitteen vaihtelu on suoraan riippuvainen kuormasta. Pelkästään jarruvalon syttyminen tai pitkien kytkeminen tasoittivat piikkejä ja siten myös käyntiä. Myös kahden rinnakkaisen akun käyttö tasasi piikkejä ja käyntiä. Se mitä tutkin jännitteentasaajan toimintaa vakuutti että suurin syy on siinä.
Tuolloin vedin jo valmiiksi johdot konkkaa varten siihen liitokseen missä haaroitetaan käyttöjännite injektoreille tai puolille. Mutta toistaiseksi en ole pystynyt päättämään että olisiko konkan käytöstä ongelmia jännitteentasaajan tai jollekin muulle toiminnalle - vaikka kaikki käytettävissä oleva tieto puolustavatkin konkan lisäämistä.
Eli kyllä ehkä kannattaisi laittaa konkka, mutta myös akun sisäisen resistanssin pienentäminen tuntuisi vaikuttavan asiaan. Mutta ei ole sama onko siellä AA.patterit, koska tuntuisi olevan vaikutus käynnin tasaisuuteen. Tietysti riippuen millä tasolla näitä asioita pohtii, niin käytännössä erot normaalissa ajossa ovat tosi pieniä, huomaamattomia jos ei osaa etsiä.
[color=#000000]Jep, piikit pistelevät korvissa aika pahasti autocomia käytettäessä.. Mullahan on autocomissa mm. radio ja nokian bluetooth moduli vedettynä etukatteisiin yms. joten johtoja jotka poimivat häiriöitä on paljon. (Ja kyllä, kaikki on vedetty samaan maatasoon, mutta huomautus että se maataso ei ole runko johtuen johdotuksen ja rungon maatason välisestä jännitetason erosta.)
Eli taustahan tälle asialle on se että vuosi sitten uusi busa nyki kovin tuossa 3-4krpm tasolla. Kun normaalit alakerran rikastaminen, tre:n kokeilu ja poisto, läppärunkojen synkkaus ei auttaneet niin aloin tutkimaan sähköpuolta. Vikahan sittemmin löytyi vuotavasta putsarikotelon saumasta, joten sähköpuolen pienet viat jäivät laittamatta kuntoon.
Tuolloin kuitenkin mittasin LM1:llä (Innovaten dataloggeri+laajakaista) myös sähköpuolen ja huomasin että injektorien ja puolien syöttöjännite vaihtelee pienille (<5000rpm) kierroksilla melkoisesti. Vaihtelua voi olla isommallakin, mutta tuolloin keskityin tuohn alakertaan. Syöttöjännitteen vaihtelu on suoraan riippuvainen kuormasta. Pelkästään jarruvalon syttyminen tai pitkien kytkeminen tasoittivat piikkejä ja siten myös käyntiä. Myös kahden rinnakkaisen akun käyttö tasasi piikkejä ja käyntiä. Se mitä tutkin jännitteentasaajan toimintaa vakuutti että suurin syy on siinä.
Tuolloin vedin jo valmiiksi johdot konkkaa varten siihen liitokseen missä haaroitetaan käyttöjännite injektoreille tai puolille. Mutta toistaiseksi en ole pystynyt päättämään että olisiko konkan käytöstä ongelmia jännitteentasaajan tai jollekin muulle toiminnalle - vaikka kaikki käytettävissä oleva tieto puolustavatkin konkan lisäämistä.
Eli kyllä ehkä kannattaisi laittaa konkka, mutta myös akun sisäisen resistanssin pienentäminen tuntuisi vaikuttavan asiaan. Mutta ei ole sama onko siellä AA.patterit, koska tuntuisi olevan vaikutus käynnin tasaisuuteen. Tietysti riippuen millä tasolla näitä asioita pohtii, niin käytännössä erot normaalissa ajossa ovat tosi pieniä, huomaamattomia jos ei osaa etsiä.[/color]