Rääk racing vedon anatomia... - Dataloggerin lukeminen
Kun ei oikein osaa niin on pakko yrittää opetella kaikella
mahdollisella tavoin että mitä tuossa ajon aikana tapahtuu.
Itselleni yksi hyvä tapa oppia on dataloggerin käyttö joka oli nyt motoparkissa ekaa kertaa käytössä. Logeja lukemalla havaitsee omat virheensä ja voi todentaa niiden suuruuden näin jälkeenkin päin. Valitettavasti start/stop nappi ei toiminut joten vedot eivät ole ihan parhaita mitä tuli logattua - mutta kyllä näistä virheet näkee helposti.
Tuossa ekassa kuvassa on numerot jotka tässä alla on selitetty ja analysoitu
1. Burnis.
Noin 3 sekunnin paikallaan sudittelu ja sitten muutaman metrin ajo takarengas sutien kunnes löytyy pitoa vielä 3-4 sekunttia.
2. Staging
Haen staging paikan käyttämällä kaasua ja kytkintä. Ihan turhaan konetta lämmitetään ja kytkintä luistatetaan. Staging pitäisi hakea jaloilla paikka etsimällä.
3. Aloituskierrokset
Tässä vedossa aloituskierrokset ovat olleet noin 3000 tienoilla ja heti lähdössä vedetty kaasua auki. Parempi olisi pitää isommat pohjakierrokset ja avata kaasua rauhallisemmin. Tällainen agressiivinen kaasun käyttö lähdössä lisää keulimisen riskiä kun lähtökierroksia nostaa.
4. Kytkimen luistattaminen lähdössä
Pyrin luistattamaan mahdollisimman vähän kytkintä lähdössä. Tästä on montaa mielipidettä mutta tämä on meikäläisen tyyli. Tässä näkee että kiihtyvyys on sama vaikka kierrokset tippuvatkin. Joka tapauksessa lähtö pitäisi olla agressiivisempi, tässä on heikko noin 1.78/1.81s 60ft lähtö. Toisaalta aika rajoilla ollaan kun kiihtyvyyskäyrästä näkyy että keula on ollut ylhäällä.
5. Ykkösvaihteella kaasu aukenee noin 70% saakka. Voi olla että voisi avata enemmänkin. Mutta kuten tuosta alempaa näkyy kun avasin 80% ykkösvaihteella niin alkoi keulimaan. Tuo rajan hakeminen on hienonhieno - tärkeintä olisi että kaasusta olisi aina samanlainen ote jotta tietää mihin saakka voi kääntää. Jos ote ei ole lähdössä sama pitää hakea takapuolituntumalla ja se johtaa siihen että vedoista tulee erilaisia.
6. Tärkeintä on kuitenkin että kakkosen aikana kaasun saa täysin auki. Tässä vaiheessa pitää olla todella vakiomittaisella todella herkkä käsi ettei nouse keula liikaa.
7. Vaihdoissa suljen ihan turhaan kaasua liikaa. Riirräisi pieni pudotus, nyt tästä näkee että kaasu tulee suljettua melkein täysin vaihdon aikana. Tämä on isoin ongelmakohta meikäläisen ajamisessa. Häviän jokaisessa vaihdossa merkittävästi aikaa.
8. Seos on ihan liian rikkaalla radalle 12.5-12.8. Täytyy laihentaa, optimi olisi noin 13.1 - 13.4 kohdalla. Näyttää siltä että ram air kompensaatiokerroin jonka olin laskenut on liaan optimistinen.
9. Tässä näkyy kiihtyvyyskäyrässä piikki joka muistuttaa siitä että tässäkin vedossa keulittiin kolmoselle vaihdossa. Keuliminen vähenee jos saan tuon vaihdon (7) niin että en vedä kaasua täysin kiinni. Tällöin tuo kiihtyyvyyskäydän pudotus ja sitten nousu tasoittuvat merkittävästi.
Tämä alalysoitu on joko 9.92 tai 10.1 veto, en ole ihan varma kumpi se noista se aikakortin vedoista on. Näytti olevan ajanottajien ja mun dataloggerin kellot vähän eri ajassa.
Tässä vertailukohdaksi yksi huono veto jossa nelonen ei vaan mene päälle, näitä tuli paljon. Oppi on se että kaavio täytyy kääntää:
Toinen tyyppiesimerkki. Lähtö on liian agressiivinen kaasun käytön osalta ja on alkanut keulimaan ykkösellä ja jouduin hölläämään kaasua. Ero on pieni, tässä kaasunasento on max 80% ykkösellä ja keulii, kun taas ylimmän kuvan 70% ei vielä keuli.
Paljon on tekemistä että saan perusasiat edes jollain tavalla kuntoon... toivottavasti tästä saavat muutkin jotain vinkkejä mahdollisista omista virheistä.
Vielä loppun värien selitykset:
Ylin violetti = pakokaasun lämpö, vedon aikana noin 750C
Oranssi = kiihtyvyys
Alempi violetti = AFR
Musta = kierrokset
Vihreä = kaasunasento
Sininen tasaisesti nouseva = nopeus
Edited By PetriK on 1212915560
mahdollisella tavoin että mitä tuossa ajon aikana tapahtuu.
Itselleni yksi hyvä tapa oppia on dataloggerin käyttö joka oli nyt motoparkissa ekaa kertaa käytössä. Logeja lukemalla havaitsee omat virheensä ja voi todentaa niiden suuruuden näin jälkeenkin päin. Valitettavasti start/stop nappi ei toiminut joten vedot eivät ole ihan parhaita mitä tuli logattua - mutta kyllä näistä virheet näkee helposti.
Tuossa ekassa kuvassa on numerot jotka tässä alla on selitetty ja analysoitu
1. Burnis.
Noin 3 sekunnin paikallaan sudittelu ja sitten muutaman metrin ajo takarengas sutien kunnes löytyy pitoa vielä 3-4 sekunttia.
2. Staging
Haen staging paikan käyttämällä kaasua ja kytkintä. Ihan turhaan konetta lämmitetään ja kytkintä luistatetaan. Staging pitäisi hakea jaloilla paikka etsimällä.
3. Aloituskierrokset
Tässä vedossa aloituskierrokset ovat olleet noin 3000 tienoilla ja heti lähdössä vedetty kaasua auki. Parempi olisi pitää isommat pohjakierrokset ja avata kaasua rauhallisemmin. Tällainen agressiivinen kaasun käyttö lähdössä lisää keulimisen riskiä kun lähtökierroksia nostaa.
4. Kytkimen luistattaminen lähdössä
Pyrin luistattamaan mahdollisimman vähän kytkintä lähdössä. Tästä on montaa mielipidettä mutta tämä on meikäläisen tyyli. Tässä näkee että kiihtyvyys on sama vaikka kierrokset tippuvatkin. Joka tapauksessa lähtö pitäisi olla agressiivisempi, tässä on heikko noin 1.78/1.81s 60ft lähtö. Toisaalta aika rajoilla ollaan kun kiihtyvyyskäyrästä näkyy että keula on ollut ylhäällä.
5. Ykkösvaihteella kaasu aukenee noin 70% saakka. Voi olla että voisi avata enemmänkin. Mutta kuten tuosta alempaa näkyy kun avasin 80% ykkösvaihteella niin alkoi keulimaan. Tuo rajan hakeminen on hienonhieno - tärkeintä olisi että kaasusta olisi aina samanlainen ote jotta tietää mihin saakka voi kääntää. Jos ote ei ole lähdössä sama pitää hakea takapuolituntumalla ja se johtaa siihen että vedoista tulee erilaisia.
6. Tärkeintä on kuitenkin että kakkosen aikana kaasun saa täysin auki. Tässä vaiheessa pitää olla todella vakiomittaisella todella herkkä käsi ettei nouse keula liikaa.
7. Vaihdoissa suljen ihan turhaan kaasua liikaa. Riirräisi pieni pudotus, nyt tästä näkee että kaasu tulee suljettua melkein täysin vaihdon aikana. Tämä on isoin ongelmakohta meikäläisen ajamisessa. Häviän jokaisessa vaihdossa merkittävästi aikaa.
8. Seos on ihan liian rikkaalla radalle 12.5-12.8. Täytyy laihentaa, optimi olisi noin 13.1 - 13.4 kohdalla. Näyttää siltä että ram air kompensaatiokerroin jonka olin laskenut on liaan optimistinen.
9. Tässä näkyy kiihtyvyyskäyrässä piikki joka muistuttaa siitä että tässäkin vedossa keulittiin kolmoselle vaihdossa. Keuliminen vähenee jos saan tuon vaihdon (7) niin että en vedä kaasua täysin kiinni. Tällöin tuo kiihtyyvyyskäydän pudotus ja sitten nousu tasoittuvat merkittävästi.
Tämä alalysoitu on joko 9.92 tai 10.1 veto, en ole ihan varma kumpi se noista se aikakortin vedoista on. Näytti olevan ajanottajien ja mun dataloggerin kellot vähän eri ajassa.
Tässä vertailukohdaksi yksi huono veto jossa nelonen ei vaan mene päälle, näitä tuli paljon. Oppi on se että kaavio täytyy kääntää:
Toinen tyyppiesimerkki. Lähtö on liian agressiivinen kaasun käytön osalta ja on alkanut keulimaan ykkösellä ja jouduin hölläämään kaasua. Ero on pieni, tässä kaasunasento on max 80% ykkösellä ja keulii, kun taas ylimmän kuvan 70% ei vielä keuli.
Paljon on tekemistä että saan perusasiat edes jollain tavalla kuntoon... toivottavasti tästä saavat muutkin jotain vinkkejä mahdollisista omista virheistä.
Vielä loppun värien selitykset:
Ylin violetti = pakokaasun lämpö, vedon aikana noin 750C
Oranssi = kiihtyvyys
Alempi violetti = AFR
Musta = kierrokset
Vihreä = kaasunasento
Sininen tasaisesti nouseva = nopeus
Edited By PetriK on 1212915560
Varsin mielenkiintoista dataa. Mikäs laite tuo sun dataloggeri on? Saatavuus?
Oletko harkinnut shifterin laittamista? Olisi mielenkiintoinen nähdä sifterin kanssa vedetty logi. Näkisi kuinka se vaikuttaa tuohon kiihtyvyyteen jne.. Varmasti se helpottaisi ainakin noihin kolmosella keulimisongelmiin, kun hönkää tulisi tasaisemmin, eikä vaihteenvaihdot olisi niin isoja nykäyksiä.
Oletko harkinnut shifterin laittamista? Olisi mielenkiintoinen nähdä sifterin kanssa vedetty logi. Näkisi kuinka se vaikuttaa tuohon kiihtyvyyteen jne.. Varmasti se helpottaisi ainakin noihin kolmosella keulimisongelmiin, kun hönkää tulisi tasaisemmin, eikä vaihteenvaihdot olisi niin isoja nykäyksiä.
JanneT kirjoitti:Varsin mielenkiintoista dataa. Mikäs laite tuo sun dataloggeri on? Saatavuus?
Oletko harkinnut shifterin laittamista? Olisi mielenkiintoinen nähdä sifterin kanssa vedetty logi. Näkisi kuinka se vaikuttaa tuohon kiihtyvyyteen jne.. Varmasti se helpottaisi ainakin noihin kolmosella keulimisongelmiin, kun hönkää tulisi tasaisemmin, eikä vaihteenvaihdot olisi niin isoja nykäyksiä.
Loggerisysteemi on Innovaten LC1+DL32+XD16, DaveO lähetti jenkeistä... ihan hyllykamaa. Kytkentäkaavion saa multa tarvittaessa.
En ole harkinnut shifteriä, jos tarkoitat sellaista joka vaihtaa mun puolesta - ei kuulu streeman luokkaan minkään sääntöjen puitteissa. Se mitä olen harkinnut on että laittaisin sellaisen kytkimen tuohon jalkatappiin jolla saan sytkänkatkon aikaiseksi kytkemällä sen ECUuun ns. kytkimen kytkimen rinnalle . Eli kun kytkin/vapaarajoitin on asetettu noin 11300kierrokseen niin silloin vaihto tulisi automaattisesti kun polkimella on vähän preloadia. (siis mun mopossa jossa ei ole ns. softcuttia ja sekä sytkä että bensa molemmat katkotaan samaan aikaan) Voihan tuon rajoittimen laittaa vaikka 9000 kierrokseen ja sitten polkea halutussa kohdassa, mutta jotenkin houkuttaisi tuo vaihtoehto että vaihto tulee aina tehontuoton kannalta parhaassa paikassa.
Toinen vaihtoehto on että muuttaa sytkän rajoittimen sellaiseen kohtaan missä juuri alkaa huipputeho tippumaan ja polkee vaihdetta vähän etukäteen eli antaa preloadia. Tuolla tavoin todennäköisesti vaihdoista tulisi aika helppoja. Täytyy vähän testata tätä konseptia...
Lisäksi tuosta login analysoinnista puuttui se oleellisin jonka huomasin vasta myöhemmin - mulla veti laihalle juuri ennen jokaista vaihtoa, bensa loppui kesken. Kiihtyvyys pysähtyi kuin seinään 0.2s ajaksi ennen vaihtoa. (Olenkin ihmetellyt että on kyllä surkea kuski kun ei saa mopoa kulkemaan... mutta oranssista ja violetista käyrästä löytyi tämä aikamoinen yllätys tai suorastaan ajatusvirhe kun tutkin lähemmin. Onhan se selvää että tässä mopossa bensa ei pitäisi riittää - mutta kun ei vaan näkynyt dynossa kun dynovedot on niin lyhyitä että paine ei ehtinyt laskemaan.)
Tässä vielä kuva mistä näkyy tuo miten kiihtyvyys hidastuu ja vetää laihalle ennen jokaista vaihtoa (vaihtokohdat merkitty vihreellä). Eli violetti nousee ennen kuin vihreä menee alaspäin - suomeksi vetää laihalle ennen kuin kaasu suljetaan. Myös oranssi laskee ennen kuin vihreä menee alaspäin - eli kiihtyvyys loppuu ennen kuin kaasu suljetaan.
Edited By PetriK on 1213346098
janne kirjoitti:kivan näkösiä käppyröitä. :p mut viekö nämä siltä serveriltä tilaa ???
Serveriltä tilaa, nyt tipuin ? Täällä meikäläisen omalla kotipalvelimella on vielä jokunen giga jäljellä ja sitten on tuo koko bikeland.info:n käyttämätön tila isommille jutuille ... samalla koneella pyörii parin jalkapallojoukkueen ja yhden firman saitit mukaan lukien kuvat ja videot joten tällaiset kyllä suhteessa niihin on aika vähäistä.
Mut jannet:lle vastausta että pitää varmaan testata lähipäivinä tuo ajatus että laittaa rajoittimen sytkänkatkolla ja katsotaan että onnistuuko vaihto sillä tavoin vai tarvitaanko vaihtoon joku kiinteä aika. Tuollainen vaihdevivun painontunnistin näkyy liian selvästi ulospäin, joten ajattelin ainakin alustavasti tehdä tuon painontunnistamisen itse. Tosin voi olla että laiskuus iskee ja ostan jonkun valmiin ratkaisun...
Edited By PetriK on 1213380500
Jarim:lla ja JanneT:llä vissiin kokemuksia tosta katkoajan säätämisestä viime kesältä.. Iloisesti paukkui silloin putket ja venat.PetriK kirjoitti:janne kirjoitti:kivan näkösiä käppyröitä. :p mut viekö nämä siltä serveriltä tilaa ???
Serveriltä tilaa, nyt tipuin ? Täällä meikäläisen omalla kotipalvelimella on vielä jokunen giga jäljellä ja sitten on tuo koko bikeland.info:n käyttämätön tila isommille jutuille ... samalla koneella pyörii parin jalkapallojoukkueen ja yhden firman saitit mukaan lukien kuvat ja videot joten tällaiset kyllä suhteessa niihin on aika vähäistä.
Mut jannet:lle vastausta että pitää varmaan testata lähipäivinä tuo ajatus että laittaa rajoittimen sytkänkatkolla ja katsotaan että onnistuuko vaihto sillä tavoin vai tarvitaanko vaihtoon joku kiinteä aika. Tuollainen vaihdevivun painontunnistin näkyy liian selvästi ulospäin, joten ajattelin ainakin alustavasti tehdä tuon painontunnistamisen itse. Tosin voi olla että laiskuus iskee ja ostan jonkun valmiin ratkaisun...
Ilmeisesti katkoajan säätäminen on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin hoitaminen piereskelemällä..
Jarim:lla ja JanneT:llä vissiin kokemuksia tosta katkoajan säätämisestä viime kesältä.. Iloisesti paukkui silloin putket ja venat.
Joo juteltiin tästä jarim:n kanssa. Spekuloitiin että normaaleissa sytkän katkojissa on se ongelma että bensaa tulee putkeen koko ajan kun kipinä on pois päältä. Se kun paukahtaa putkessa niin ... hmm... kuuluu ääntä
ECU:n voi asettaa katkaisemaan sytkän ja polttoaineensyötön halutussa kohdassa, tällöin tuota paukkumisongelmaa ei ole. Ainoastaan se että veto alkaa melkein heti kun kierrokset tippuu alle rajoittajan - se vähän mietityttää...
Yleensä käytetään katkoaikaa joka on luokkaa esim 50ms tämä vastaa noin viittä kampuran kierrosta joten eiköhän tuo ECU katkaise pidemmäksi aikaa kuin viideksi kierrokseksi kun vaihdossa kierroksia tiputtaa ? No täytyy testata... tämä vaihteisto on jo muutenkin loppu joten testausta voi tehdä huolettomalla mielellä...