Gen2: paras putkivirikokonaisuus??? - Eli eniten voimaa koneeseen kajoamatta?

Tänne kaikki Gen2 (k8 ja uudemmat) tekniset asiat jotka eroavat Gen1 Busasta
Avatar
VeliHölmöK8
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Kesä 2008, 14:41
Paikkakunta: Etelä-Häme

Viesti Kirjoittaja VeliHölmöK8 »

Tälläkin foorumilla on monia mielipiteitä ja dynotuloksia koskien eri valmistajien slipareita ja kokopotkistoja...

Yksi puoli asiaa on mahdollinen poliisin pelko. Itselläni on e-hyväksytyt Yoshimura Japan Oval Conet kiinni oikein db-killerien kanssa ja vieläpä vastaava muutoskatsastusmerkintä otteessa, mutta ei kauan...

Laitoin nimittäin perjantaina tilaukseen TiForcen täystitaanisen 4-1 -kokorännin, vieläpä sumo-mallina, eli kaikki putket alkukäyristä lähtien normiversiota paksumpana.

Sitten tietysti vapaavirtasuodatin ja mahdolliset ilmaboximuutokset. Siis, mikä suodatin toimii ge2:ssa parhaiten ja mitä muuta minun mahdollisesti pitää tekemän?

Taustaa. Edellisessä pyörässäni eli Aprilia SL 1000 Falcossa oli Viaberilta hankittu Pure Tecin filsu. Kyseinen vaahtomuovikonstruktio korvasi ilmaboxin kannen, niin että bensatankin pohja toimi ilmaboxin uutena kantena. Kuva alla olevassa linkissä.


http://www.viaber.com/images/galleria/mille_airbox_kuva_1_iso.jpg

Löytyykö busaan mitään vastaavaa, kun katsoin että ainakin tuo gen2:n ilmaboxi on kovin pikkuisen oloinen...?!

Apriliassa oli myös avarrettu air boot sekä lyhyemmät ja kiillotetusta alumiinista valmistetut velocity stacksit (oikeasti en tiedä näiden palikoiden suomenkielisiä vastineita).

Viimeksi mainituilla saadaan lisää huipputehoa yläkierroksilla, tosin alaväännön kustannuksella. Käytännössä kuitenkin olin hyvin tyytyväinen myös alavääntöön - sen verran hyvin Viaberin Harri Piensalmi sai säädöt dynossaan kohdalleen. Aprlia Falcon tapauksessa säädöt toki PowerCommanderilla, mutta busan tapauksessa oman boxin säädätys lienee paras vaihtoehto, nyt kun se on julkaistu myös gen2:lle(?).

MITÄ MUUTA? Kaiken kaikkiaan tavoite on seuraava: kuivapaino 200 kg ja 200 hp takarenkaalta, jossakin sellaisessa penkissä ja sellaisella korjauskertoimella, että tulokset kehtaa julkaista... VAI onko putkivirillä (+ ilman saanti + säädätus) mitään mahdollisuutta... eli mitä pientä ja edulista! lisäksi, jotta 200:n hp:n tuloskunto varmistuisi...?
alias Aqusto

My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Hmm.. Putsarin vaikutus lähes teoreettinen. Mielestäni kaikki putsarit asettuvat samoille viivoille. K&N, BMC ja ... hankala saada eroja mittauksessa.

Varmistaaksesi tavoitteet halvalla ei pääse, koneeseen täytynee kajota.
Ryhmä (1440cc), nokat ja kansi. Näillä eväillä 200 hp takis tavoite kutakuinkin myös Dynostarin penkissäkin Samin Autopajallakin.




Edited By Ksthb on 1251694495
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Omasta mielestä paksumpi ei aina ole parempi ilman vastaavia lisäkuutioita koneessa koska paksussa putkessa virtaus hidastuu pinta-alan kasvaessa. Varsinkin alussa käyrä saisi olla aika kapea jotta lämmin kaasu virtaa nopeammin ulospäin kohti kollektoria.

Sen sijaan kahdesta lähteestä olen saanut palautetta että tietyt velocity stackit todella vaikuttavat gen2 tehontuottoon, niitä pitää talven aikana hankkia ja testata.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
VeliHölmöK8
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Kesä 2008, 14:41
Paikkakunta: Etelä-Häme

Viesti Kirjoittaja VeliHölmöK8 »

Itse mietin samaa tuosta PetriK:n mainitsemasta virtaavuudesta. Kuitenkin päädyin tuohon Sumo-malliin siitä syystä, että en todekkaan mene vannomaan etteikö koneen tilavuus tulevaisuudessa tulisi kasvamaan. NOS tai ahdin ei sekään ole pois suljettu - siis loppupeleissä. Nyt on kuitenkin tarkoitus katsoa ensin miten pitkälle putkivirillä pääsee.

Velocity stackseista voin tarjoutua koekaniiniksi, jos saan hyviä neuvoja siitä mitä hankin ja mistä :p .

Suodattimissa tuskin juu huomattavia eroja valmistajien kesken. Kysymykseni olikin lähinnä siinä, että onko tarjolla mitään toimivaa ilmaboximuutosta. Tuossa postaamassani linkissä Apriliaa koskien kysehän ei ole pelkästään siitä mikä suodatin, sillä kyseinen konstruktio siis korvaa koko ilmaboxin kannen :) . Muistaakseni kyseinen härpäke, yhdessä muiden mainitsemieni kilkkeiden kanssa + LeoVincen sliparit (ei siis kokoränni) tuotti (tosin DIN:n mukaan) saman verran takaselta kuin mitä tehdas lupasi konetehoksi, eli 120 hp.
alias Aqusto

My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
83-1175441819

Viesti Kirjoittaja 83-1175441819 »

Eikös tuo velocity stackki ole sellainen imuilmankiihdytyssuppilo mitä joskus duunattiiin aikoinaan mopoihin öljypullon kauloista :;):
Avatar
VeliHölmöK8
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Kesä 2008, 14:41
Paikkakunta: Etelä-Häme

Viesti Kirjoittaja VeliHölmöK8 »

TiForce saapui tänään :thumbup: .

Sitä ennen tuli jo hankittua ja laitettua kiinni BMC:n race-suodatin (olipas muuten tuo orkkissuodatin todella paskanen, vaihtoväli ilmeisesti 18 000 - mun laitteella ajettu 17 000).

Takaisin TiForceen... Kaupassa punnitun omenapussin perusteella kutinsa pitäväksi osoittautuneella keittiövaa'allani punnittuina (isommat osat erikseen ja pienemmät nyytteinä):
- alkukäyrät 1 548 g
- muut putket 1 020 g
- vaimennin 1 575 g
- kiinnikkeet 421 g
- db-killeri 62 g
Eli yhteensä 4 626 g. Punnitsin jokaisen osan muutamaan kertaan, ja valitsin lukemaksi aina korkeimman => sovitaan siis 4,6 kg koko kasa (vrt. orkkisputkisto Allrightin katalookin mukaan 21,6 => painonsäästö siten "vaatimattomat" 17 kg :D )

Kyseessä siis TiForcen täystitaaninen (jopa db-killeri on titaania) 4-1 (eli yhdellä vaimentimella) kokoputkisto, sumo-malli (= kaikki putket "normaalia" suuremmalla halkaisijalla). Vaimennin hiilikuitupäällisellä (ilman olis kevyempi...), ilmoitettu pituus 380 mm, mutta suukappalen kanssa 460 mm. Vaimentajan sisähalkaisija on 62 mm.

Todella laadukkaan oloinen pläjäys, mutta vasta asennuksen (ilmeisesti ylihuomena) jälkeen osaa sanoa enemmän.

Ja mitään e-hyväksyntäleimaa ja/tai -todistusta ei sitten todellakaan ole - ja vaikka olisi, ei sillä olisi mitään merkitystä, sillä tämä fööni todellakin poistaa katalysaattorin ja oletettavasti myös nostaa tehon siitä mitä otteessa lukee. Tämän hankinnan tarkoitus on kelvata minulle, ei posliinille eikä jollekin katsastusukolle!

PetriK:n kommenttia ja omaa julkilausuttua pelkoani koskien: alkukäyrät ovat alkumatkalta sisähalkaisijaltaan ohuempaa. Alun 36 mm:stä laskee heti 33 mm:iin noin 160 mm:n matkalle, minkä jälkeen nouseekin sitten 43 mm:iin.

Sitten vielä noista velocity stackseista. Löysin netistä kahdet. Toiset lyhyet ja ilmeisesti kovamuoviset, toiset pidemmät ja kiillotetusta alumiinista valmistetut. Jälkimmäiset oli Factory Pron valmistamat (eli saman valmistajan muutenkin vastaavan oloiset kuin mulla aikanaan Apriliassa). Kummat kannattais tilata (vai ei kumpiakaan)???

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ensin manituilla saadaan paras huipputeho, mutta ehkä alarekisterin kustannuksella? Jälkimmäisten valmistaja muistaakseni kehui niitä välillä 7-9 kilokiekkaa.

Sitten VIELÄ: miten soveltaa gen1 ilmaboximodia (oma ketju toisaalla tällä foorumilla) gen2:een, vai unohtaako koko juttu?:apua:
alias Aqusto

My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
Vastaa Viestiin