Nyt kun matkavalmistelut alkavat olemaan laukun (repun) hankkimista vailla laskeskelin että mitä kierrosrajoittimen pitäisi gen2 bussilla näyttää jotta pyörällä pääsisi 200mph kerhoon.
Alustavasti näyttäisi siltä että pekästään vakiovälityksillä ja TRE:llä ei vielä 200mph kerhoon päästä. Sen sijaan kierrosrajoitinta nostamalla 11600rpm:n kohdalle päästään reilusti yli 200mph nopeuteen. Rajoitettu gen2 näyttäisi pääsevän vain 293km/t vauhtiin kun vanhalla vastaavasi pääsi 289km/t - joko renkaissa on eroa tai sitten uudessa vaan on rajoitin nostettu vähän ylemmäs.
Se mikä mietityttää on että mikähän mahtaa olla kytkinkopan ja kampuran välisen rattaan välitys. Laskuharjoituksessa olen käyttänyt arvoa 1.66 jossa on mukana myös takarenkaan kasvamisen vaikutus koska vaihteistovälityksistä suoraan laskemalla en päässyt oikeaan arvoon - liekö vika laskijassa ?
OK - laskukaavaan korjattu janin antama lukema, 1km/t heitto.
Nyt kun saataisiin vielä tuo kampuran ja kytkimen hammasrattaiden hammaslukumäärät (ne lienee samat gen1 ja gen2) niin saataisiin laskettua tuo renkaan laajenemiskerroin jota on moneen kertaan arvottu.
Löytyi tietenkin huoltomanuaalista... laskelma päivitetty. Nyt kun vielä saadaan luotettavaa tietoa todellisista nopeuksista niin voidaan arvioda tuota takarenkaan luistoa joka mielestäni yllä olevassa päivitetyssä laskelmassa on vähän yläkanttiin.
Joensuussa viime vuonna myötätuulessa vakiovälityksillä ilman TRE:tä ajaneet voisivat huutaa hep jotta tuota luistoa voisi arvioida...