Sulautetut järjestelmät moottoripyörien parissa

Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Sivuttiin aihetta toisessa ketjussa ja voisi siten olla parempi laittaa höpinät omaan ketjuun. Ideana kertoa mikäli on ohjelmoinut tai rakennellut mitä tahansa vempelettä moottoripyöriin liittyen.
Minulla on tällä hetkellä suunnitelmissa busaan vaihdenäyttö ja vaihtovalo toteutettuna arduino microlla ja seven segmentti näytöllä. Mittariston kierroslukujohdosta tarkoitus napata pulssi ja olen käsittänyt että pulssi on mittarille 1/kierros. Arduino ja näyttö on vielä matkalla, mutta koodi on valmiiksi kirjoitettuna. Mikäli tuosta saan toimivan kapistuksen niin tarkoituksena tehdä vielä speedohealer joko arduinolla tai pienemmällä attiny:lla.




Edited By juu-zo on 1472545433
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Kuulostaa hyvältä ja muokkasin otsikonkin samalla. :)
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
keitsi
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Touko 2012, 12:16
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja keitsi »

Mulla vähän samanlainen projekti, pääfunktiona turbon paineohjain mutta toimii myös vaihdevalo/vaihdenäyttönä.

Pieni OLED-näyttö, samanlainen kuin tässä tekemässäni laitteessa: www.beltsaver.fi

Ei paras vaihdenäyttökäyttöön mutta melko hyvin siitä saa kokemukseni mukaan selvää ajossa.
Laitteessa käyttökelpoinen käyttöliittymä millä onnistuu vaihtaa turbo-ohjaimen tehorajoitukset jne.

Vaihdenäytöstä sen verran että kannattaa tehdä keskiarvoon perustuva mittaus sille jännitteelle, heittelee melko paljon ainakin minulla.
GSX1300RT K1
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Katsotaan kun saa laitteita kytkettyä pyörään miten käytännössä tuo toimii. Nyt koodissa vaihteen näyttäminen perustuu jatkuvaan mittaukseen ja tuota jännitteen heittelyväliä pystyy koodissa muuttamaan jokaiselle vaihteelle erikseen. Tuota pystyisi siis arvoja muuttamalla käyttämään helposti kaikissa laitteissa missä erillinen vaihdeanturi.



Edited By juu-zo on 1472546494
Avatar
keitsi
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Touko 2012, 12:16
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja keitsi »

Mulla luetaan vaihteen arvo nappia painamalla. Eli 1-vaihde sisään, kliks, 2-vaihde, kliks jne.
Jännitteen vaihteluväli heitteli niin paljon ettei kiinteät rajat toimineet luotettavasti. Saattaa toki myös olla että piuhaan tulis häiriötä kun suojaamattomat johdot.
GSX1300RT K1
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Katsotaan miten käy. Kytkinkahvan kytkimestähän tuon liipaisun voi sitten tarvittaessa tehdä. Jänniteviestin vieminen on aina melko häiriöherkkää, mutta kyllä se ecukin sen anturin viestin sieltä lukee.
Avatar
BaTTman
Viestit: 583
Liittynyt: 25 Huhti 2008, 09:06
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja BaTTman »

Mitenkäs onnistuisi nopeuden lukeminen? Minkä muotoista se busassa on?
Come what(ever) may.

--Under 200 mph club; 177 mph--
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Pulssia on myös nopeussignaali. Lukeminen onnistuu samaan tyyliin kuin kierrosluvunkin lukeminen. En tosin tiedä mikä on pulssisuhde. Kierroslukumittarille suhde on ilmeisesti 1 pulssi/kierros, joka hieman häiritsee lukunopeutta tai resoluutiota.

Ideana minulla on, että jos nämä sovellukset saan toimimaan kunnolla niin lähden rakentamaan arduinolla myös halpaa dataloggeria, jolla saisi muistikortille tallennettua datat. Parasta arduinon kanssa mielestäni on erittäin helppo ohjelmoitavuus, pitkälle valmiit koodinpätkät eri tilanteisiin ja itse hardware on halpaa kuin saippua.




Edited By juu-zo on 1472619619
1340R86
Viestit: 685
Liittynyt: 29 Elo 2011, 01:54
Paikkakunta: N60° E24°

Viesti Kirjoittaja 1340R86 »

Pullsin sanee selville oskiloskoopilla
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
breaker
Viestit: 43
Liittynyt: 14 Joulu 2011, 17:32
Paikkakunta: finland

Viesti Kirjoittaja breaker »

Jos tulee tarve teettää protolevyä tms... Tuolla olen aikanaan teettänyt kaikenlaista :

www.sunrom.com

http://www.sunrom.com/services/index

Suosittelen.




Edited By breaker on 1472636600
Avatar
BaTTman
Viestit: 583
Liittynyt: 25 Huhti 2008, 09:06
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja BaTTman »

No tämähän sattui paremmin kuin sopivasti, kun viime viikolla sain erään pöljän idean. Tosin aikaahan minulla ei tällä hetkellä ole sitä tehdä, mutta täytynee alkaa kehittämään sitä.
Come what(ever) may.

--Under 200 mph club; 177 mph--
breaker
Viestit: 43
Liittynyt: 14 Joulu 2011, 17:32
Paikkakunta: finland

Viesti Kirjoittaja breaker »

BaTTman kirjoitti:No tämähän sattui paremmin kuin sopivasti, kun viime viikolla sain erään pöljän idean. Tosin aikaahan minulla ei tällä hetkellä ole sitä tehdä, mutta täytynee alkaa kehittämään sitä.

Jos noita Sunromin palveluita meinaat käyttää, niin sieltä intialainen heppu Viral Purohit. Ainakin noin 5-10 vuotta sitten herra oli kovin avulias ja avoin pöljillekkin ideoille.

Viral on siellä edelleen sen tiedän.

Täydet 10 pistettä kaikesta.

Laatu ehkä jossain määrin hieman intialaista, mutta sillä pärjäilee ja hinnat oli todella halpoja. Piirilevyt saa myös valmiiksi kalustettuna, kasattuna ja koteloituna liittimien kera.




Edited By breaker on 1472717828
Avatar
keitsi
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Touko 2012, 12:16
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja keitsi »

GSX1300RT K1
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Onko keitsi sulla muuten tuota pulssin luentaa jo jossain sovelluksessa? Pyörä varmaankin tuuppaa 12v pulssia joka tarvitsisi muuttaa 5v pulssiksi. Tuohon olen ajatellut joko optoa tai transistoria. Kumpi sitten parempi, en tiedä. Luultavasti molemmat toimii näillä taajuuksilla ihan riittävän nopeasti.
Avatar
keitsi
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Touko 2012, 12:16
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja keitsi »

juu-zo kirjoitti:Onko keitsi sulla muuten tuota pulssin luentaa jo jossain sovelluksessa? Pyörä varmaankin tuuppaa 12v pulssia joka tarvitsisi muuttaa 5v pulssiksi. Tuohon olen ajatellut joko optoa tai transistoria. Kumpi sitten parempi, en tiedä. Luultavasti molemmat toimii näillä taajuuksilla ihan riittävän nopeasti.

Mulla on RPM-pulssin luenta mikä on myös 12V.
Tein vastus + zenerkytkennällä jännitteen pudotuksen niin ettei häiritse mittaristoa.

Eli:
12V pulssi - vastus - zener "väärinpäin" - maa
Jännitteen kun lukee vastuksen jälkeen niin näkee sen jännitteen mitä zener ei vuoda maihin, eli esim. 4V7 zenerillä 4,7V.
Vastukseksi laitoin muistaakseni jotain 10k.

edit: Tämä on siinä mielessä parempi kuin "voltage dividerit" vastuksilla että lopputulos ei riipu jännitteestä, esim. jos tuliskin 24V niin sama 4,7V ulos. Halpa myös.
Trankut ja optot toimii mutta halvemmallakin selviää :)




Edited By keitsi on 1472725186
GSX1300RT K1
Vastaa Viestiin