Lähetetty: 21 Helmi 2009, 20:23
Eli nyt on saatu jenkeistä K8 boxi jossa on valitettavasti kyllä nähtävästi eri softaversio kuin suomalaisissa - mutta lähtökohta on kuitekin olemassa. Kumpulaiselta on nähtävästi tulossa johtosarjasta liittimet sekä mittaristo lainaan. ECUhack foorumilta on luettu että keinot löytyvät K8 purkista softan lukemiseen että myös sen kirjoittamiseen takaisin boxiin. K8 ja K9 malleihin tutustuminen on pintapuolisesti aloitettu ja platformina se vaikuttaa kohtuullisen lupaavalta.
Eli nyt on edellytykset kasassa ja projekti voi pikkuhiljaa käynnistyä.
Ensimmäiseksi on vielä selvitettävä kaksi asiaa:
1) Mikä on se kaapeli jolla softa purkista on luettavissa. Uudessa K8 ecussa on M32R prosessori joka on erilainen kuin K2-K7 sh7052, joten väylä voi olla erilainen. Toisaalta väylä on nimetty samalla tavoin IC501 väyläksi, joten todennäköisesti AUD liityntä toimii. RR on tämän jo selvitänyt joten odotellaan että mies kertoo miten homma toimii.
2) Ohjelmointikaapeli on suoraan ostettavissa Renesas:lta, kyseessä on tällainen ohjelmointikaapeli. Toisaalta RR kertoi että normaali TTL konvertteri kytkettynä tietokoneen COM porttiin toimi sekin. Nyt täytyy selvittää että mitä tuo kaapeli maksaisi renesas:lta ostettuna.
Suunnitelma tämän jälkeen on seuraava:
1) Kerätään suomen busanisteista kiinnostuneita mukaan hankkeeseen
2) Rakennetaan moottorinsimulointi kuntoon K8/K9 mallia varten. Samassa yhteydessä K2-K7 ECUeditor ylläpito loppuu jollei sille löydy jatkokehittäjää.
2) Kytketään ECU työpöydällä olevaan moottorinsimulointiin ja yritetään saada se heräämään henkiin
3) Paikannetaan että mikä muuttujua ECU:n sisällä vastaa mitäkin sensoria
4) Aloitetaan disassemblerilla ohjelmakoodin purku ja paikallistetaan polttoaine sekä sytkäkartat
5) Tehdään uusi versio ecueditorista VB2008 ilmaisversiolla
Arviolta tähän kaikkeen menee noin 2-6kk.
Eli nyt ensimmäiseksi keräisin mielellään tiimiä kasaan joka voisi hankkeessa auttaa. Esim jo pelkästään se että selvittää mistä tuon Renesas M3A-2145G50 voi ostaa ja mitä se maksaisi auttaisi. Hankkeeseen osallistumisen edellytys on käytännössä englanninkielen taito ja kyky käyttää googlea.
Nouseeko käsiä pystyyn ja kuuluuko hep huutoja ?
Eli nyt on edellytykset kasassa ja projekti voi pikkuhiljaa käynnistyä.
Ensimmäiseksi on vielä selvitettävä kaksi asiaa:
1) Mikä on se kaapeli jolla softa purkista on luettavissa. Uudessa K8 ecussa on M32R prosessori joka on erilainen kuin K2-K7 sh7052, joten väylä voi olla erilainen. Toisaalta väylä on nimetty samalla tavoin IC501 väyläksi, joten todennäköisesti AUD liityntä toimii. RR on tämän jo selvitänyt joten odotellaan että mies kertoo miten homma toimii.
2) Ohjelmointikaapeli on suoraan ostettavissa Renesas:lta, kyseessä on tällainen ohjelmointikaapeli. Toisaalta RR kertoi että normaali TTL konvertteri kytkettynä tietokoneen COM porttiin toimi sekin. Nyt täytyy selvittää että mitä tuo kaapeli maksaisi renesas:lta ostettuna.
Suunnitelma tämän jälkeen on seuraava:
1) Kerätään suomen busanisteista kiinnostuneita mukaan hankkeeseen
2) Rakennetaan moottorinsimulointi kuntoon K8/K9 mallia varten. Samassa yhteydessä K2-K7 ECUeditor ylläpito loppuu jollei sille löydy jatkokehittäjää.
2) Kytketään ECU työpöydällä olevaan moottorinsimulointiin ja yritetään saada se heräämään henkiin
3) Paikannetaan että mikä muuttujua ECU:n sisällä vastaa mitäkin sensoria
4) Aloitetaan disassemblerilla ohjelmakoodin purku ja paikallistetaan polttoaine sekä sytkäkartat
5) Tehdään uusi versio ecueditorista VB2008 ilmaisversiolla
Arviolta tähän kaikkeen menee noin 2-6kk.
Eli nyt ensimmäiseksi keräisin mielellään tiimiä kasaan joka voisi hankkeessa auttaa. Esim jo pelkästään se että selvittää mistä tuon Renesas M3A-2145G50 voi ostaa ja mitä se maksaisi auttaisi. Hankkeeseen osallistumisen edellytys on käytännössä englanninkielen taito ja kyky käyttää googlea.
Nouseeko käsiä pystyyn ja kuuluuko hep huutoja ?