K8/k9 hakkerointi... - Projektia pukkaa ?
Eli nyt on saatu jenkeistä K8 boxi jossa on valitettavasti kyllä nähtävästi eri softaversio kuin suomalaisissa - mutta lähtökohta on kuitekin olemassa. Kumpulaiselta on nähtävästi tulossa johtosarjasta liittimet sekä mittaristo lainaan. ECUhack foorumilta on luettu että keinot löytyvät K8 purkista softan lukemiseen että myös sen kirjoittamiseen takaisin boxiin. K8 ja K9 malleihin tutustuminen on pintapuolisesti aloitettu ja platformina se vaikuttaa kohtuullisen lupaavalta.
Eli nyt on edellytykset kasassa ja projekti voi pikkuhiljaa käynnistyä.
Ensimmäiseksi on vielä selvitettävä kaksi asiaa:
1) Mikä on se kaapeli jolla softa purkista on luettavissa. Uudessa K8 ecussa on M32R prosessori joka on erilainen kuin K2-K7 sh7052, joten väylä voi olla erilainen. Toisaalta väylä on nimetty samalla tavoin IC501 väyläksi, joten todennäköisesti AUD liityntä toimii. RR on tämän jo selvitänyt joten odotellaan että mies kertoo miten homma toimii.
2) Ohjelmointikaapeli on suoraan ostettavissa Renesas:lta, kyseessä on tällainen ohjelmointikaapeli. Toisaalta RR kertoi että normaali TTL konvertteri kytkettynä tietokoneen COM porttiin toimi sekin. Nyt täytyy selvittää että mitä tuo kaapeli maksaisi renesas:lta ostettuna.
Suunnitelma tämän jälkeen on seuraava:
1) Kerätään suomen busanisteista kiinnostuneita mukaan hankkeeseen
2) Rakennetaan moottorinsimulointi kuntoon K8/K9 mallia varten. Samassa yhteydessä K2-K7 ECUeditor ylläpito loppuu jollei sille löydy jatkokehittäjää.
2) Kytketään ECU työpöydällä olevaan moottorinsimulointiin ja yritetään saada se heräämään henkiin
3) Paikannetaan että mikä muuttujua ECU:n sisällä vastaa mitäkin sensoria
4) Aloitetaan disassemblerilla ohjelmakoodin purku ja paikallistetaan polttoaine sekä sytkäkartat
5) Tehdään uusi versio ecueditorista VB2008 ilmaisversiolla
Arviolta tähän kaikkeen menee noin 2-6kk.
Eli nyt ensimmäiseksi keräisin mielellään tiimiä kasaan joka voisi hankkeessa auttaa. Esim jo pelkästään se että selvittää mistä tuon Renesas M3A-2145G50 voi ostaa ja mitä se maksaisi auttaisi. Hankkeeseen osallistumisen edellytys on käytännössä englanninkielen taito ja kyky käyttää googlea.
Nouseeko käsiä pystyyn ja kuuluuko hep huutoja ?
Eli nyt on edellytykset kasassa ja projekti voi pikkuhiljaa käynnistyä.
Ensimmäiseksi on vielä selvitettävä kaksi asiaa:
1) Mikä on se kaapeli jolla softa purkista on luettavissa. Uudessa K8 ecussa on M32R prosessori joka on erilainen kuin K2-K7 sh7052, joten väylä voi olla erilainen. Toisaalta väylä on nimetty samalla tavoin IC501 väyläksi, joten todennäköisesti AUD liityntä toimii. RR on tämän jo selvitänyt joten odotellaan että mies kertoo miten homma toimii.
2) Ohjelmointikaapeli on suoraan ostettavissa Renesas:lta, kyseessä on tällainen ohjelmointikaapeli. Toisaalta RR kertoi että normaali TTL konvertteri kytkettynä tietokoneen COM porttiin toimi sekin. Nyt täytyy selvittää että mitä tuo kaapeli maksaisi renesas:lta ostettuna.
Suunnitelma tämän jälkeen on seuraava:
1) Kerätään suomen busanisteista kiinnostuneita mukaan hankkeeseen
2) Rakennetaan moottorinsimulointi kuntoon K8/K9 mallia varten. Samassa yhteydessä K2-K7 ECUeditor ylläpito loppuu jollei sille löydy jatkokehittäjää.
2) Kytketään ECU työpöydällä olevaan moottorinsimulointiin ja yritetään saada se heräämään henkiin
3) Paikannetaan että mikä muuttujua ECU:n sisällä vastaa mitäkin sensoria
4) Aloitetaan disassemblerilla ohjelmakoodin purku ja paikallistetaan polttoaine sekä sytkäkartat
5) Tehdään uusi versio ecueditorista VB2008 ilmaisversiolla
Arviolta tähän kaikkeen menee noin 2-6kk.
Eli nyt ensimmäiseksi keräisin mielellään tiimiä kasaan joka voisi hankkeessa auttaa. Esim jo pelkästään se että selvittää mistä tuon Renesas M3A-2145G50 voi ostaa ja mitä se maksaisi auttaisi. Hankkeeseen osallistumisen edellytys on käytännössä englanninkielen taito ja kyky käyttää googlea.
Nouseeko käsiä pystyyn ja kuuluuko hep huutoja ?
Tässä heti alkuun selvitettäviä asioita:
1) mistä saadaan tuo M3A-2145G50 kaapeli ja paljon maksaa. Renesas suomi tai esim arrow finland osannee kertoa
2) verrata AUD ja NBD portin protokollia ja todeta erot niin että tarvittavat muutokset voidaan tehdä
3) Etsiä NBD portin kytkentäkaavio, että onko sama CN501 kuin aiemmissakin prosessoreissa
1) mistä saadaan tuo M3A-2145G50 kaapeli ja paljon maksaa. Renesas suomi tai esim arrow finland osannee kertoa
2) verrata AUD ja NBD portin protokollia ja todeta erot niin että tarvittavat muutokset voidaan tehdä
3) Etsiä NBD portin kytkentäkaavio, että onko sama CN501 kuin aiemmissakin prosessoreissa
Hieno homma - nyt vaan odotellaan että janilta tulisi ne liittimet ja pääsisi kytkemään ECUn päälle.
Tässä välissä jos täältä löytyy kavereita jotka osaavat lukea RISK prosessorin konekieltä niin mielellään mukaan vaan tällaiseen. Tässä on paljon ihan mekaanista eri vektoreiden syöttöä yms. disassembleriin joten paljoa ei tarvitse ymmärtää auttaakseen. Lisäksi tämä on mullekin uusi prosessorikanta, joten joudun opettelemaan tämän konekielen aivan alusta alkaen - joten ihan samalla viivalla ollaan kaikki.
Toistaiseksi on pystytty yhdistämään fyysiset AD-portit ja sisäiset RAM muuttujat toisiinsa - joten siitä on hyvä alkaa.
Tässä välissä jos täältä löytyy kavereita jotka osaavat lukea RISK prosessorin konekieltä niin mielellään mukaan vaan tällaiseen. Tässä on paljon ihan mekaanista eri vektoreiden syöttöä yms. disassembleriin joten paljoa ei tarvitse ymmärtää auttaakseen. Lisäksi tämä on mullekin uusi prosessorikanta, joten joudun opettelemaan tämän konekielen aivan alusta alkaen - joten ihan samalla viivalla ollaan kaikki.
Toistaiseksi on pystytty yhdistämään fyysiset AD-portit ja sisäiset RAM muuttujat toisiinsa - joten siitä on hyvä alkaa.
Jotain valoa tunnelin päässä. Heti löytyi numeroita jotka kovin vaikuttavat huippunopeuden rajoittimelta. Ensimmäinen ominaisuus K8/K9 malleissa lienee sitten tuo rajoittimen poisto niin että vaihdenäyttö säilyy. Muu onkin vaikeampaa.
t, petrik
EDIT - myös normaalit kierrosrajoittimet löydetty. Vapaalla ja kytkintä painettaessa näyttäisi olevan samat rajoittimet kuin vanhemmissa busseissa. Sen sijaan vaihde päällä rajoitin on 11100-11200-11300 (eli takaisin päälle - rajoitin - hardcut).
Nämä päästään toivottavasti testaamaan kunhan liittimet saapuvat jotta saan ECU:n kytkettyä päälle.
EDIT2 - ja tällainenkin ilmestyi tänään jostain puun takaa..., Hans niminen kaveri oli kaivanut numeroita datasta ja ne näyttäisivät toimivan ohjelmakoodissakin...
Edited By PetriK on 1235575786
t, petrik
EDIT - myös normaalit kierrosrajoittimet löydetty. Vapaalla ja kytkintä painettaessa näyttäisi olevan samat rajoittimet kuin vanhemmissa busseissa. Sen sijaan vaihde päällä rajoitin on 11100-11200-11300 (eli takaisin päälle - rajoitin - hardcut).
Nämä päästään toivottavasti testaamaan kunhan liittimet saapuvat jotta saan ECU:n kytkettyä päälle.
EDIT2 - ja tällainenkin ilmestyi tänään jostain puun takaa..., Hans niminen kaveri oli kaivanut numeroita datasta ja ne näyttäisivät toimivan ohjelmakoodissakin...
Edited By PetriK on 1235575786
Snowman kirjoitti:Hyvähyvä.. rajoittimen poisto onkin se tärkein..
Laitan pari mailia eteenpäin suskan softan tiimoilta.
Nooh - löytyi nuo muutkin kartat kun sain vähän saksasta apua. On muuten uudessa bussissa 2x2x3 kaikkia karttoja eli MS0,MS1 x TPS,IAP x A/B/C kartat (ja sitten ne tyhjäkäynti yms kartat vielä lisäksi yhteensä satoja erilaisia karttoja).
Tämä tuplakarttasysteemi x ABC on kaasukuskeille (mantila !!!) hyviä uutisia koska ilokaasukartta saadaan erillisen napin taakse, ja vieläpä niin että napista voidaan valita vääntö lähtöhetkellä niin että voidaan hakea sitä sutimisrajaa nappia painamalla. Alkaa olemaan tekemistä vaille valmis ), tosin olisi nopeampaa jos tekijöitä olisi enemmän...
Mutta tosiaan tuo Suzuki SDS Tool on tärkeä työkalu jotta opitaan se miten ruudulle saadaan kierrosnopeus yms. muuta tietoa säätämistä varten. Toivotaanpa että sellainen löytyisi...
Edited By PetriK on 1235589390
No niin..puhelu pari ja nyt ois mahdollista saada virallinen versio..hintaa ois kyllä n.400e...tietty porukalla ei ois iso raha..vai jäädäänkö odottelemaan vielä ilmaisversiota? siitäkin kysely päällä..
PetriK:lle harmi ku koulussa jätin ton bitin vääntämisen suosiolla muille..mutta muuta apua tarjolla.. :laugh:
PetriK:lle harmi ku koulussa jätin ton bitin vääntämisen suosiolla muille..mutta muuta apua tarjolla.. :laugh: