Dataloggaus / arvot heitelee kylmällä - Iat vai lambda?

Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Tänään ajelin taas iap karttoja dataloggeri piipussa. Oli silleen hassu keli että aluksi oli noin 15 astetta lämmintä, mutta noin tunnissa lämpötila tippui noin 10 asteeseen ja jopa alle. Olipa jopa sellainen havaittavissa kun ajoi tästä meren rannasta tuonne sisämaahan päin niin lämpötila nousi selvästi.

Mutta toinen huomion arvoinen asia.. Kun loggasin lämpimässä niin sain AFRää jo varsin mukavasti tuonne 13 pintoihin ja varsin tasaisella käyrällä. Sitten kun yksi kerta hieman tallissa muuttelin karttaa, käynnistin tallissa tarkistaen että ollaan edeleen oikealla alueella, työnsin pelin ulos (kylmään) ja lähdin liikkeelle niin AFR pomppasi liki heti 30 pintoihin. Tulkintani oli että meni rikkaalle ja toki se näkyi AFR käyrässä joka painui ensin alas ja sitten sinkosi ylös.

Sama toistui toisin päin kun ajoin kylmästä rintamasta lämpimään -> AFR palasi alueelle. Viimeinen reissu olikin sitten jo toivoton kun lämmöt oli noin 9-10 astetta ja lopetin hommat tältä päivää.

Injektorien ja korotetun polttoaineen paineen takia mulla on fuel press kerroin 200 EcuEditorista.

Nyt heräsikin kysymys mikä ilmiön aiheuttaa:
-heittääkö IAT seoksen rikkaalle imun kylmenneen ilman myötä, nyt kun mulla on tuo kerroin 200 niin aiheuttaako se myös säätöön ison granualiteetin?
-kärsiikö lambda kylmästä ja vääristelee arvoja
-kanada?

Osittain itselleni vastaten - voisi testata kun laittaisi EcuEditorista IAT Disabled ja kävisi ajamassa. Mutta onko jollakulla jo vastaus ihmetykseeni?




Edited By busajasa on 1242765850
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Avatar
Busaixu
Viestit: 147
Liittynyt: 23 Tammi 2008, 23:39
Paikkakunta: LAITILA

Viesti Kirjoittaja Busaixu »

Lambdan en uskoisi muuttavan -lämpötilaero on kuitenkin niin pieni pakokaasulämpöihin verrattuna...
Olettaisin imuilman mittauksen siinä olevan olennaisen muutujan.
Eikös ne anturi(t) ole jossain ilmanputsarikotelossa tankin alla eli reagointi on imuilman ja jäähdyttävän ilmanvirtauksen osalta sisätiloissa aivan jotain muuta kuin baanalla...
Veljeni on juuri nyt Canadassa ja en uskoisi sen tähän vaikuttavan, vaikka siitähän ei koskaan tiedä... -on se semmoinen "kummeli" ; )
Vastaa Viestiin