Nyt kun ryhmän nimi vaihdettiin niin lisätäänpä tänne hieman juttua tuosta EAP:stä eli simulointisoftasta. Jotkut ovat huomanneet tuon kolmikirjaimisen yhdistelmän vilahtelevan täällä palstalla ja tosiaankin sen avulla mallinnetaan moottorin toimintaan niin että pyritään löytämään paras yhdistelmä tehon tuottamiseksi halutulla kierrosalueella.
Jonkin verran aiheesta on keskusteltu tuolla speedersgaragessa, tässä linkki keskusteluun:
http://www.speedersgarage.com/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=1668
Suurin ongelma tuossa mallinnuksessa on se miten saadaan mitattua bussin erilaiset mitat, mm. pakoputkiston mitat, kannen kanavan koko ja vaikkapa putsarikotelon volyymi. Ilman tarkkoja mittauksia mallinnuksesta ja simuloinnista ei ole mitään hyötyä, mutta onneksi viime keväänä omaa konetta suunniteltaessa ja paria muuta validoitaessa jotta parametrit asettuivat kohdalleen tuli tehtyä ns. mallitiedostot vakiobussille, putkiviritteiselle ja 1397cc busseille. Ne löytyvät kootusti täältä.
http://macmadigan.no-ip.com/Public/simulation/eap33.zip
Tämän tiedostokokoelman pitäisi merkittävästi laskea kynnystä simuloinnin aloittamisessa.
Softaa käyttäviä tällä palstalla on jo muutamia, mm. tenhulttio ja jarim ovat meikäläisen lisäksi tuota käyttäneet. JOten asiantuntemusta varmaan kysyville löytyy.
Suurin vaiva tässä lienee se että käy ostamassa softan omaan käyttöönsä. Sen voi ostaa täältä:
http://www.performancetrends.com/
Muitakin softia löytyy, mutta tuo on toistaiseksi ollut hyödyllisin. Putkiston ja imupuolen simuloinnissa olen lisäksi käyttänyt pipemax nimistä softaa.