Vinkkejä saksaan menevälle??
Jeps eli olis tarkoitus mennä mopolla rostockiin ja yöpyä siinä lähistöllä. Siitä sit jatkais puolaan katsoo auswitchia josta tsekkiin yöks. Sitten itävalta sveitsi ja saksan kautta kotiin päin aikaa olis n.8-9pvää laivan välissä. Olisko jollain jotai käytännön vinkkejä fiksuille matkakohteille ton auswitchin lisäks jotka olis tuolla suunnalla ja noin muutenkin reissulle meinaa tää olis ensimmäinen euroopan reissu ja ei hajuakaan mitä tarvii esim. Rostockin lautalla ottaa huomioon omia liinoja ym ym. Entä jotai muuta... Kertokaa te fiksummat...
Yksi ohje: älä tee liian kireää reissuaikataulua. Ei tunnu lomalta kun puolivälissä Auschwitzinkierrosta vilkuilet kelloa ja laskeskelet mielessä että pitäis jo olla menossa että ehtis majapaikkaan iltakaljalle... ja Birkenaun puoli on vielä kokonaan katsomatta.
Jos tuolla em. leirillä käyt, suosittelisin yöpymistä Krakovassa. Hieno paikka talsia, syödä ja juoda illalla se torinseutu... myös Wieliczkan suolakaivos teki vaikutuksen, puoli päivää kantsii varata tuohon. Iltapäivällä ehtii sitten sinne Tsekkeihin...
Jos tuolla em. leirillä käyt, suosittelisin yöpymistä Krakovassa. Hieno paikka talsia, syödä ja juoda illalla se torinseutu... myös Wieliczkan suolakaivos teki vaikutuksen, puoli päivää kantsii varata tuohon. Iltapäivällä ehtii sitten sinne Tsekkeihin...
Club 100 m/s
Tsekissä jos meinaat Prahaan asti niin yöpymiskohteeksi suosittelen: http://www.sunny-camp.cz/. 2006 oltiin kaksipäällä reissussa emännyksen kanssa ja yövyttiin tuolla viikon verran. Tuolta löytyy siis vajaa 10 hotellitasoista huonetta, kannattaa varata ajoissa.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Lautalla on liinoja laivan puolesta tarpeeksi. Kuten Artsi sanoi niin varaa aikaa tarpeeksi myös Birgenauhun tutustumiseen. Sehän sijaitsee parin kilsan päässä Auschwitzista. Krakovan keskusta on "parin kaljan" arvoinen. Salzburg on hieno kaupunki etenkin valaistuna ja sieltä n. 20km Hitlerin Kotkanpesään. Sitä vaan vaikea löytää kun ihmiset ovat kuin eivät olisi koskaan kuulleetkaan siitä. Varaa aikaa tarpeeksi!
Viime tooukokuussa ajoimme Monacosta alppien yli lumimyräkässä kun ei ollut aikaa odotella parempaa säätä.
Viime tooukokuussa ajoimme Monacosta alppien yli lumimyräkässä kun ei ollut aikaa odotella parempaa säätä.
Totta, Kotkanpesä myös poikkeamisen arvoinen paikka, erityisesti hyvän sään vallitessa. Jos suunnistelee kylään nimeltä Berchtesgaden niin alkaa olla aika lähellä 'pesää'. Tossa kylässä yövyttiin gasthausissa, joita muutenkin tuli suosittua.kalle kirjoitti:Salzburg on hieno kaupunki etenkin valaistuna ja sieltä n. 20km Hitlerin Kotkanpesään. Sitä vaan vaikea löytää kun ihmiset ovat kuin eivät olisi koskaan kuulleetkaan siitä. Varaa aikaa tarpeeksi!
Club 100 m/s
Mites noi moottoritie maksu hommat toimii pitääkö joku tiketti ostaa mikä käy tietylle alueelle ja kun alue vaihtuu niin toinen tiketti taas?? Mikä nopeusrajoitus noilla teillä sit on? Pitää varmaan jotain karsia pois riippuen nyt siitä monta päivää saadaan reissulle aikaa varattua... Minkäslaisia summia arvon busanisteillä on mennyt reissuillaan ja onko mitään hyviä säästövinkkejä
Saksassa nämä autobahnit ovat henkilöautoille ja moottoripyörille maksuttomia mutta Itävallassa ja Sveitsissä tulee moottoritien käytöstä (myös mp:t) maksaa. Maksu hoidetaan ennen motarille menoa hankkimalla raja-asemalta tai huoltsikalta tarra eli vignette. Ainakin Itävallassa lyhyin maksuaika oli viikko, jonka "vinjetti" maksoi alta 10 e.
Tämä Hitlerin Kotkanpesä, josta germaanit käyttävät häveliäästi nimeä "Kehlsteinhaus", on suljettu talvisin ja avataan yleensä vasta toukokuun alussa. Toki on ehdottomasti näkemisen arvoinen paikka. Vielä kun tempaisisi sinne ylös busalla, nythän sinne ylös mennään järjestävän seuran bussikyydillä ja viimeiset kymmenet metrit hissillä.
Vähän toisella puolella Etelä-Saksaa, lähellä Heidelbergiä on Sinsheim-niminen paikka, jossa on todella upea tekniikan museo, josta löytyy jos minkälaista maalla ja ilmassa kulkevaa värkkiä (300 autoa, 200 moottoripyörää, Formula 1:siä, lentokoneita päättyen aina Concordeen ja TU 144 eli neukkujen Concordeen. Siellä on tullut kerran käytyä, mutta täytyy käydä pojan kanssa vielä uudestaan
Tämä Hitlerin Kotkanpesä, josta germaanit käyttävät häveliäästi nimeä "Kehlsteinhaus", on suljettu talvisin ja avataan yleensä vasta toukokuun alussa. Toki on ehdottomasti näkemisen arvoinen paikka. Vielä kun tempaisisi sinne ylös busalla, nythän sinne ylös mennään järjestävän seuran bussikyydillä ja viimeiset kymmenet metrit hissillä.
Vähän toisella puolella Etelä-Saksaa, lähellä Heidelbergiä on Sinsheim-niminen paikka, jossa on todella upea tekniikan museo, josta löytyy jos minkälaista maalla ja ilmassa kulkevaa värkkiä (300 autoa, 200 moottoripyörää, Formula 1:siä, lentokoneita päättyen aina Concordeen ja TU 144 eli neukkujen Concordeen. Siellä on tullut kerran käytyä, mutta täytyy käydä pojan kanssa vielä uudestaan
Eli tarra liimataan pyörän pleksiin josta sen sitten huomaa? Mitenkäs te olette suunnistaneet meinaan ei ole navigaattoria jossa olisi euroopan karttaa niin olisko jollain joku yleispätevä kartta mikä kannattaisi hommata. Ja vielä pyörän sidonnasta laivasta miten se kannattaa tehdä niin että tulee tukeva ja pyörä ei naarmuuntuisi??
Saksassa autobahnit osittain rajoitettu 130km/h (jota noudatetaan tai sitten ei) ja sitten kun merkki on tuollainen kuin Artsin avattarena on niin rajoitus unlimited...Busa05 kirjoitti:Mites noi moottoritie maksu hommat toimii pitääkö joku tiketti ostaa mikä käy tietylle alueelle ja kun alue vaihtuu niin toinen tiketti taas?? Mikä nopeusrajoitus noilla teillä sit on? Pitää varmaan jotain karsia pois riippuen nyt siitä monta päivää saadaan reissulle aikaa varattua... Minkäslaisia summia arvon busanisteillä on mennyt reissuillaan ja onko mitään hyviä säästövinkkejä
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Saksan autobaanoille on vuosien varrella tullut entistä enemmän näitä 130:n nopeusrajoituksia, mutta liikennemäärät ja etenkin rekkojen määrä pitävät kyllä huolen siitä, ettei kahta ja puolta markkaa pääse juuri kovin pitkiä siivuja ajelemaan. Sunnuntaisin, jolloin rekoilla on rankkoja ajorajoituksia, on baanoilla vähän paremmin tilaa, jos ei satu lomakauden alkua, loppua, stauta (= ruuhka onnettomuuden tietyön tms. takia).
Laivaksi kannattaa valita Finnlinesin rahti/matkustaja laivat. Ovat hieman edullisempia kuin kilpailijan ja lisäksi vielä sapuskat kuuluu hintaa. Finlinesilla pyörän sitomiseen tarvittavia liinoja ja kumikiiloja ei tarvitse itse ottaa mukaan. Laivahenkilökunta on ystävällistä ja avustaa pyörien kiinnittämisessä.Busa05 kirjoitti:Ja vielä pyörän sidonnasta laivasta miten se kannattaa tehdä niin että tulee tukeva ja pyörä ei naarmuuntuisi??
Kiireellä ei kannta reisuun lähteä. Sateessa ei ole mukava ajella varsinkaan Puolan öljyisellä asfaltilla.
Yksi taatusti mieleenpainuva matkakohde olisi myös: http://www.nuerburgring.de/
Busa05 kirjoitti:Ja vielä pyörän sidonnasta laivasta miten se kannattaa tehdä niin että tulee tukeva ja pyörä ei naarmuuntuisi??
Vaihde päälle ja rattilukkoon.
Hanskat penkille ja vedät yhden liinan niitten päältä yli, kiristät sillä jousitusta vähän kasaan.
Toinen liina jarrupuolen jalkatappiin ja taas penkin yli sivujalan puolelle, estää kaatumasta oikealle.
Jommankumman liinan ylimääräisen osan vielä sidot etujarrukahvan ympärille.
Toi metodi tuntu aika tukevalle viime kesänä.
Plussaa on vielä jos löytyy laivalta kiilat renkaiden taakse.