Joskus jännitteensäätäjän toiminnassa voi epäillä häiriöitä. Useimminten ogelmat johtuvat liittimeen päässeestä vedestä joka hapettaa kontaktit ja aiheuttaa voimakkaan lämpenemisen. Jännitteensäättäjä saattaa säilyä ehjänä vaikka liitin olisikin sulanut - mutta lienee parasta aina testata jännitteensäädin. Jos säädin on kunnossa, niin liittimien todella kunnollinen puhdistus saattaa korjata tilanteen.
Normaalikuntoisessä pyörässä latausjännitteen pitäisi olla välillä 13.5-15V kierrosten ollessa 5000rpm. Perusjännitteen akussa pitäisi olla tasolla 12.8V silloin kun akun navat ovat kytkettyinä irti. Joskus viallinen jännetteensäädin nostaa jännitteen tyhjäkäynnillä tuonne 13.5 voltin tuntumaan, mutta jännite alkaa laskea isommilla kierroksilla (kun injektorilta ja puolilta tuleva kuorma kasvaa). Kun akku ei lataudu kunnolla tietyllä kierrosalueella on mahdollista että injektorit tai puolat eivä saa virtaa riittävästi ja pyörään tulee käyntihäiriöitä. Joskus taas jännitteensäädin työntää akulle yli 15V latausjännitettä jolloin vaarana on että akku saattaa kuumentua ja vaurioitua.
Jännitteensäädin on periaatteessa muutama diodi kytkettynä niin että laturilta kytketään aina isompi virta kun kuorma kasvaa. Eli periaatteessa todella yksinkertaistettuna pienellä kuormalla vain yksi keltainen johtopari (ja niihin kytketty laturin kela) on käytössä, isommalla kuormalla taas kaikki kolme ovat käytössä jne. Näiden johtoparien kytkeminen tapahtuu siis jännitteensäätimen sisällä olevilla diodeilla - ja useimmiten jännitteensäätimen rikkoutuminen tarkoittaa että joku tai jotkut diodeista on "kärähtänyt".
Testausta varten jännitteensäädin irroitetaan johtosarjasta ja mittaus tehdään yleismittarilla joka asetetaan diodin testausasentoon. Oheisessa kuvassa näkyy mitkä nastata testataan keskenään. Riippuen yleismittarista arvot saattavat olla erilaisia, mutta tärkeintä on se että arvot eri testauspisteiden välillä ovat keskenääjn samankaltaisia kuten oheisessa kuvassakin. Jänniteensäädintä testatessa on tärkeää mitata kaikki diodit oheisen taulukon mukaisesti, sillä yhdenkin diodin toimimattomuus saattaa aiheuttaa sen että lataus ei tapahdu kunnolla. Kokemuksesta suosittelen tekemään mittaukset myös väärin päin niistä kohdista joissa taulukossa on arvoja - tällöin mittarin ei pitäisi antaa arvoa, eli arvon saaminen saattaa tarkoittaa että mitattava diodi on oikosulussa.
ps. Nämä ohjeet toimivat käsittääkseni yleisemminkin useisiin samantyyppisiin jännitteensäätimiin eli regulaattoreihin joissa on laturilta kolme sisääntuloa sekä miinus ja plus.
Edited By PetriK on 1184314714