Turbo mistä? - Suomesta vai ruåtsista..?

Turbo Busanistien oma foorumi. Turbolla pääsee ja lujaa :D
74-1093961235

Viesti Kirjoittaja 74-1093961235 »

Mitä mieltä olette sarjojen eroista laadun ym. suhteen? Eli Mc-Xpress versus Proboost? Pyörä on vm.03 ja meininki on alkaa totuttautumaan ajatukseen että se ei enää kauaa vapaasti hengitä. Onko esim. konkreettisia (mitattuja) tehovertailuja tiedossa? Itse hankin n. viisi vuotta sitten lapin miehiltä vanhaan (750) kikseriin ahtosarjan ja ei siinä nyt varsinaisesti mitään valittamista ollut. Ruotsalaisten tekeleitä en ole päässyt kovin läheltä tutkimaan. Hinnassa lienee ainakin yksi isoimmista eroista..?
RHead
Site Admin
Viestit: 1345
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:19
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RHead »

Ruotsalaisessa ainakin kaverilla tulee tehoa 100rpm sisään satahepoa.. eli ei niinkään ajettava.. Kyllä se o valitellu että pitäs puottaa 0.8bar paineita (300 takaselta) että ois vähän ajettevampi vehe. Ite en oo kokeillu joten en voi sanoa tosta mc xpressistä midn :blues:
Kaikenkarvainen sekatyöläinen..
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

Mulla on tämän kesän ollut tuo Proboost-höystetty busa, enkä kyllä näin yhtäkkiä keksi, mitä tuossa oikein moittis. Jottei tulis kovin paljon vanhan toistoa, niin jotain juttua aiheesta esim.TÄÄLLÄ. Tietysti vastailen mielelläni jos vaan osaan...
MCXpressin satsista ei mitään omakohtaista tietoa.
tetsa
Viestit: 227
Liittynyt: 26 Kesä 2004, 14:11

Viesti Kirjoittaja tetsa »

Kujolle:paljonko proboostin sarja maksaa ja mistä saa ?Onks kilometrejä paljon tullut sarjan kanssa.Miten mahtaa kestää täyskaasuajoa esim.saksassa ilman välijäähdytintä.Muutaman sekunnin vetoja varmaan kestää mutta jos pidempiä ettei kone sulaa. Rhead: 0.8 bar. ja 300 takikselta.joskus nähnyt tehokäppyröitä niin vakiosarjalla ei kait noin paljon pitäis lähtee tehoja jollei ahdinta muutettu. T:Tetsa
tetsa
74-1093961235

Viesti Kirjoittaja 74-1093961235 »

Kuulin puhetta että Proboostia sais "avaimet käteen" systeemillä 4000euroon. Voin olla tosin kuulut väärin, joka on itse asiassa myös todennäköistä. Tähän hintaan ei tietääkseni kuulu cooleria. Mutta onhan täällä väkeä joilla on oikeeta tietoakin joten lopetan arvailun...
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

Tetsa: kilsoja on tullut tähän mennessä 6-7th. Ei varmasti kestä kovin pitkiä vetoja ilman cooleria, tiedä sitten kauanko coolerin kanssa kestäis, tai vaparina, tai... joku muu saa hoitaa nuo testit. Tuo oma häkkyrä on kestänyt ongelmitta ne vedot mitä täkäläisillä "baanoilla" voi ajaa. Varttia on revitty, huiput testattu, matkaa ajettu, keulittu, sudittu...
Aika oikein oot Jarno kuullut, tosin hinta on tälle meikäläisen kokoonpanolle,(toistaiseksi ainoa PB-Busa) -mikään sitova tieto tämä ei ole, parasta kun tiedustelee suoraan Turbomanilta asiaa.
RHead
Site Admin
Viestit: 1345
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:19
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RHead »

tetsa kirjoitti: Rhead: 0.8 bar. ja 300 takikselta.joskus nähnyt tehokäppyröitä niin vakiosarjalla ei kait noin paljon pitäis lähtee tehoja jollei ahdinta muutettu. T:Tetsa

Lainattu suoraan mcxpressin sivuilta. GSXR 1300 1999-04 160 / 300hp. ELi toi 300 varmaan sit tarkoittaa konetehoja.. :) Eli alunperin koneessa 160 ja turbon kanssa 300.. :) Eiköhän noi kummiski ole takapyörä tehoja :D




Edited By RHead on 1094043306
Kaikenkarvainen sekatyöläinen..
74-1093961235

Viesti Kirjoittaja 74-1093961235 »

Onko Kujolla vakiomännät ja millä puristuksella sun kone on? JE:ltähän saa 8:1 turbomäntiä valmiina mutta kuulostaa tuo puristus vähän alhaiselta... Kai ne vakiotkin aika hyvin kestää.
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

Vakiomännät mulla. Ilmeisen hyvät nuo lienee, noita busan vakiomäntiä käytetään kuulemma ilmaöljy-ärrissäkin turbomäntinä :D Puristus on laskettu johonkin 8.5 tienoille nostolevyllä.
74-1093961235

Viesti Kirjoittaja 74-1093961235 »

Ok. Kiitokset näistä. Pitänee vielä selvitellä juttuja ja ennenkaikkea omaa päätä ja miettiä vielä kymmenen tai sata tai ehkä jopa tuhat kertaa että alkaako tähän touhuun. Jäin kuitenkin ilmeisesti jo edellisen mopon aikana sen verran koukkuun että pärrä ilman ahdinta tuntuu jotenkin vajaalta. Katsastukseenhan muuten tarvii näissä uudemmissa sen VTT:n päästömittauksen (about 1000e)?? :(
turboman
Viestit: 60
Liittynyt: 01 Syys 2004, 06:43
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja turboman »

Kun ajetaan yli 0.8 barilla tarvitaan jäähdytystä ahtoilmaan (välijäähdytin tai vesiruisku). Maailman nopeimmassa ei ole välijäähdytintä http://www.velocityracing.com/2004/home.htm . Välijäähdytinkin sopii Busaan , järkevimmän saa tilaongelman ratkaistua vaihtamalla kaareva syyläri suoraan.
Ajettaessa motarilla tasaista 300 km/h vauhtia ahdettu tuottaa teoriassa saman verran lämpöä kuin vapari , koska sama määrä tarvittavaa tehoa vauhdin pitämiseksi, tuottaa saman määrän lämpöä.
Onko sellaisiakin kuskeja jotka haluavat ajaa TurboBusalla kaasu auki pidemmän matkaa??
Kujo voi varmaan kertoa mitä painemittari näyttää ajettaessa reipasta marssivauhtia (n.250) tasakaasulla.
Katsastukseen tarvii päästömittauksen 1.1.1991 jälkeen käyttöönotetuissa turbopyörissä, mittauksen voi suorittaa Kemiran Metaltekin laitos Vihtavuoressa , siellä Timo Laitinen p.0108635579 (pyörämies) ja hinta on ollut 400e.
74-1093961235

Viesti Kirjoittaja 74-1093961235 »

Ainakin svedut näyttävät käyttävän kaarevaa cooleria vakio syylärin edessä. Ei sinne varmaan kovin paljon ylimääräistä tilaa enää millekkään alustaneoneille jää, jos joku esim.sellaisia turbobussiinsa suunnittelee :p . Suomessa tietääkseni ainakin Raatikainen valkeekoskella pystyy vääntämään kaarevan välijäähdyttimen. Se neljäsataahan on savolaisella matematiikalla laskettuna paljon vähemmän kuin tonni. Ja sehän on pelkästään hyvä asia. Kiitos vinkistä Turpomiehelle. :bowdown:
tetsa
Viestit: 227
Liittynyt: 26 Kesä 2004, 14:11

Viesti Kirjoittaja tetsa »

kiitoksia Kujo elikkä toimii hyvin. Jenkeissä näyttävät ajavan suurin osa ilman cooleria. Turbomanin kommentti selvensi paljon kiitos. Turboman: varovainen hintaarvio sarjasta vai soittelenko proboostiin. Rhead oiskohan sittenkin eturattaalta 160. jou
tetsa
70-1085386739

Viesti Kirjoittaja 70-1085386739 »

Kyllähän nuo Mc-Xpressin ilmoittamat tehot ovat takapyörätehoja. :;): Jenkilässä ovat mitanneet tuolla perussarjalla esim. jo 10 psi:n (n. 0,7 bar) paineella takanakilta 302 hp. Yleisesti ottaen noita Mc-Xpressin turbosarjoja pidetään maailmalla yhtenä parhaista sarjoista sekä luotettavimpana. Ei siis tule ainakaan ostettua mitään huonoa sarjaa jos tuohon päätyy.

Yksi hyvä ja "halpa" vaihtoehto turbosarjaksi olisi myös ns. Ghetto Kit by Motorhead. Dyno käyrä by Ghetto 10 psi:n ahtopaineella, turbosarjaa lukuunottamatta täysin vakio kone.
Jos sellaiset 250 hp takikselta riittää, ja tehon tuotto ominaisuudet haluaa olevan kuin "vakiossa", niin TTS:n Supercharger lienee silloin oiva valinta. :;):
70-1085386739

Viesti Kirjoittaja 70-1085386739 »

Mitenkäs muuten tuossa Proboost sarjassa on tuon ilmansuodattimen laita, onko sitä siinä ollenkaan?
Vastaa Viestiin