Turbo mistä? - Suomesta vai ruåtsista..?
Mitä mieltä olette sarjojen eroista laadun ym. suhteen? Eli Mc-Xpress versus Proboost? Pyörä on vm.03 ja meininki on alkaa totuttautumaan ajatukseen että se ei enää kauaa vapaasti hengitä. Onko esim. konkreettisia (mitattuja) tehovertailuja tiedossa? Itse hankin n. viisi vuotta sitten lapin miehiltä vanhaan (750) kikseriin ahtosarjan ja ei siinä nyt varsinaisesti mitään valittamista ollut. Ruotsalaisten tekeleitä en ole päässyt kovin läheltä tutkimaan. Hinnassa lienee ainakin yksi isoimmista eroista..?
Mulla on tämän kesän ollut tuo Proboost-höystetty busa, enkä kyllä näin yhtäkkiä keksi, mitä tuossa oikein moittis. Jottei tulis kovin paljon vanhan toistoa, niin jotain juttua aiheesta esim.TÄÄLLÄ. Tietysti vastailen mielelläni jos vaan osaan...
MCXpressin satsista ei mitään omakohtaista tietoa.
MCXpressin satsista ei mitään omakohtaista tietoa.
Kujolle:paljonko proboostin sarja maksaa ja mistä saa ?Onks kilometrejä paljon tullut sarjan kanssa.Miten mahtaa kestää täyskaasuajoa esim.saksassa ilman välijäähdytintä.Muutaman sekunnin vetoja varmaan kestää mutta jos pidempiä ettei kone sulaa. Rhead: 0.8 bar. ja 300 takikselta.joskus nähnyt tehokäppyröitä niin vakiosarjalla ei kait noin paljon pitäis lähtee tehoja jollei ahdinta muutettu. T:Tetsa
tetsa
Tetsa: kilsoja on tullut tähän mennessä 6-7th. Ei varmasti kestä kovin pitkiä vetoja ilman cooleria, tiedä sitten kauanko coolerin kanssa kestäis, tai vaparina, tai... joku muu saa hoitaa nuo testit. Tuo oma häkkyrä on kestänyt ongelmitta ne vedot mitä täkäläisillä "baanoilla" voi ajaa. Varttia on revitty, huiput testattu, matkaa ajettu, keulittu, sudittu...
Aika oikein oot Jarno kuullut, tosin hinta on tälle meikäläisen kokoonpanolle,(toistaiseksi ainoa PB-Busa) -mikään sitova tieto tämä ei ole, parasta kun tiedustelee suoraan Turbomanilta asiaa.
Aika oikein oot Jarno kuullut, tosin hinta on tälle meikäläisen kokoonpanolle,(toistaiseksi ainoa PB-Busa) -mikään sitova tieto tämä ei ole, parasta kun tiedustelee suoraan Turbomanilta asiaa.
tetsa kirjoitti: Rhead: 0.8 bar. ja 300 takikselta.joskus nähnyt tehokäppyröitä niin vakiosarjalla ei kait noin paljon pitäis lähtee tehoja jollei ahdinta muutettu. T:Tetsa
Lainattu suoraan mcxpressin sivuilta. GSXR 1300 1999-04 160 / 300hp. ELi toi 300 varmaan sit tarkoittaa konetehoja..



Edited By RHead on 1094043306
Kaikenkarvainen sekatyöläinen..
Ok. Kiitokset näistä. Pitänee vielä selvitellä juttuja ja ennenkaikkea omaa päätä ja miettiä vielä kymmenen tai sata tai ehkä jopa tuhat kertaa että alkaako tähän touhuun. Jäin kuitenkin ilmeisesti jo edellisen mopon aikana sen verran koukkuun että pärrä ilman ahdinta tuntuu jotenkin vajaalta. Katsastukseenhan muuten tarvii näissä uudemmissa sen VTT:n päästömittauksen (about 1000e)?? 

Kun ajetaan yli 0.8 barilla tarvitaan jäähdytystä ahtoilmaan (välijäähdytin tai vesiruisku). Maailman nopeimmassa ei ole välijäähdytintä http://www.velocityracing.com/2004/home.htm . Välijäähdytinkin sopii Busaan , järkevimmän saa tilaongelman ratkaistua vaihtamalla kaareva syyläri suoraan.
Ajettaessa motarilla tasaista 300 km/h vauhtia ahdettu tuottaa teoriassa saman verran lämpöä kuin vapari , koska sama määrä tarvittavaa tehoa vauhdin pitämiseksi, tuottaa saman määrän lämpöä.
Onko sellaisiakin kuskeja jotka haluavat ajaa TurboBusalla kaasu auki pidemmän matkaa??
Kujo voi varmaan kertoa mitä painemittari näyttää ajettaessa reipasta marssivauhtia (n.250) tasakaasulla.
Katsastukseen tarvii päästömittauksen 1.1.1991 jälkeen käyttöönotetuissa turbopyörissä, mittauksen voi suorittaa Kemiran Metaltekin laitos Vihtavuoressa , siellä Timo Laitinen p.0108635579 (pyörämies) ja hinta on ollut 400e.
Ajettaessa motarilla tasaista 300 km/h vauhtia ahdettu tuottaa teoriassa saman verran lämpöä kuin vapari , koska sama määrä tarvittavaa tehoa vauhdin pitämiseksi, tuottaa saman määrän lämpöä.
Onko sellaisiakin kuskeja jotka haluavat ajaa TurboBusalla kaasu auki pidemmän matkaa??
Kujo voi varmaan kertoa mitä painemittari näyttää ajettaessa reipasta marssivauhtia (n.250) tasakaasulla.
Katsastukseen tarvii päästömittauksen 1.1.1991 jälkeen käyttöönotetuissa turbopyörissä, mittauksen voi suorittaa Kemiran Metaltekin laitos Vihtavuoressa , siellä Timo Laitinen p.0108635579 (pyörämies) ja hinta on ollut 400e.
Ainakin svedut näyttävät käyttävän kaarevaa cooleria vakio syylärin edessä. Ei sinne varmaan kovin paljon ylimääräistä tilaa enää millekkään alustaneoneille jää, jos joku esim.sellaisia turbobussiinsa suunnittelee :p . Suomessa tietääkseni ainakin Raatikainen valkeekoskella pystyy vääntämään kaarevan välijäähdyttimen. Se neljäsataahan on savolaisella matematiikalla laskettuna paljon vähemmän kuin tonni. Ja sehän on pelkästään hyvä asia. Kiitos vinkistä Turpomiehelle. 

Kyllähän nuo Mc-Xpressin ilmoittamat tehot ovat takapyörätehoja.
Jenkilässä ovat mitanneet tuolla perussarjalla esim. jo 10 psi:n (n. 0,7 bar) paineella takanakilta 302 hp. Yleisesti ottaen noita Mc-Xpressin turbosarjoja pidetään maailmalla yhtenä parhaista sarjoista sekä luotettavimpana. Ei siis tule ainakaan ostettua mitään huonoa sarjaa jos tuohon päätyy.
Yksi hyvä ja "halpa" vaihtoehto turbosarjaksi olisi myös ns. Ghetto Kit by Motorhead. Dyno käyrä by Ghetto 10 psi:n ahtopaineella, turbosarjaa lukuunottamatta täysin vakio kone.
Jos sellaiset 250 hp takikselta riittää, ja tehon tuotto ominaisuudet haluaa olevan kuin "vakiossa", niin TTS:n Supercharger lienee silloin oiva valinta.

Yksi hyvä ja "halpa" vaihtoehto turbosarjaksi olisi myös ns. Ghetto Kit by Motorhead. Dyno käyrä by Ghetto 10 psi:n ahtopaineella, turbosarjaa lukuunottamatta täysin vakio kone.
Jos sellaiset 250 hp takikselta riittää, ja tehon tuotto ominaisuudet haluaa olevan kuin "vakiossa", niin TTS:n Supercharger lienee silloin oiva valinta.
