Bensoissa eroa - onko ? - Onko muilla kokemuksia ...

Muihin foorumeihin sopimattomat, teniikkaan liittyvät aiheet tänne
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Tuo pieni nykiminen pintakaasulla 2000-4000rpm alueella on häirinnyt jo jonkin aikaa. Toistaiseksi plussapisteiden ja helpon sijainnin takia olen käyttänyt nesteen 95 oktaanista, mutta tänään kun ajelin käymään -Artsi-n luona niin tuli tankattua Shellillä. Moottori käyntiin ja ajamaan - ja ihme ja kumma - oli
ihan nautittavaa mennä pintakaasulla noin 80km/h vauhtia.

Nykiminen väheni siedettäväksi ...

En ole aiemmin uskonut että bensoissa on eroa, mutta tämä kokemus pisti miettimään että onkohan eri valmistajilla lisäaineissa jotain eroja tai sitten onko vaan niin että on sattunut eri tuotantoerästä shellin ja nesteen bensat. Nesteen asemia olen tänä vuonna käyttänyt muutamaan kertaan sipoosta ja länsivantaalta useamminkin (porintie/myyrmäen liittymä), shelliä vain kerran.

Empiiristä kokemusta on liian vähän jotta asiaa voi arvioida laajemmin, mutta kokemuksiahan voi aina kysyä tai kommentoida ...

Toinen mitä en olisi uskonut on busan herkkyys polttoainelaadulle ja ulkolämpötiloille. Toisaalta ymmärtäähän sen kun korkeaviritteisessä koneessa ei ole esim. polttoaineen lämpötilan tunnistinta ja ECU:n toiminta perustuu MAP:piin (manifold pressure) eika MAF:iin (mass air flow sensoriin) että säädöt ei voi osua kohdalleen joka säällä...




Edited By PetriK on 1145473170
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

Jepulis, aiheesta kun oli puhetta niin nuo mainitsemasi lisäaineistus-, tuotanto- sekä tuontierät voivat pieniä eroja tehdä muttei niiden erojen pitäisi olla havaittavissa moottorin käynnissä. Sensijaan ajankohtainen höyrynpaine voisi jo olla (osa)tekijä jonka otollisissa olosuhteissa huomaisi... nimittäin juuri näihin aikoihin vaihtuu asemille ns. "kesäbensa" eli matalampi höyrynpaine. Talvibensalla kun olet ajellut ja se käy vähiin ennen tankkausta + lämpenee moottorin päällä niin... tankatessa tulee taas viileää, jopa kylmää (bensamittari ja sen imuputkisto) polttoainetta tankkiin, lisäksi JOS se sattuu jo olemaan kesä-höyrynpaineella niin johan eroja on. Unohtamatta asemakohtaisia vaikutuksia: säiliöiden vesipitoisuudet, milloin viimeisin täyttö tehty (aineen sekaantuminen) jne.

Edit: lisää aiheesta esim. Bensiinioppaasta Nesteen tekemä opus mutta sisältää myös yleispätevää asiaa. (.pdf ja vajaa pari megaa)
Ja muistanpa Euroopanreissulla Jardzen mopon tykänneen kovasti Shellin V-Powerista. :D




Edited By -Artsi- on 1145475712
Club 100 m/s
Vastaa Viestiin