Manuaali
Maahantuoja myy kyllä ihan uitettuihinkin peleihin käyttöohjeet, yamahaan taisi maksaa 22e se kirjanen kun omaan kisuun kävin aikoinaan moisen arwidsonilta hakemassa...
< Jassu @ Moottoripyora.Org >
Noin ei saa toimia - taitaa mennä vastoin lakia. EU:ssa on vapaa tavaroiden ja työvoiman liikkuvuus.PIKKU JORE kirjoitti:Yritin, mutta Suzukilla pyysivät runkonumeron.
Koska Busa on uitettu, niin pitäis saada -04 Suomi pyörän numero.
Lainaksi yhdelle soitto kerralle.
Omalle Belgian numerolle eivät myy.
Tuosta voi ja kannattaa tehdä reklamaatio Suzuki eurooppaan ja nostaa asia esille voimakkaasti julkisesti. Myöskin kuluttajaviranomaista kannattaisi konsultoida.
Eiliseen kyselyyn maahantuojan vastaus.
Terve Jorma
Uuden pyörän luovuttajan on lain mukaan annettava pyörän mukana Suomenkielinen käyttöohjekirja. Me teetätämme kirjat itse Suomessa, arvioidun myynnin mukaan. Usein myynti on ollut suurempi kuin arvio, joten me varmistamme varmasti että meidän myymiin kirjat riittää. ME toimimme lain säätämällä tavalla, emmekä ole kirjakauppa.
Ystävällisin terveisin
Marco Färm
Product Manager
Motorcycle, Moped & ATV
SUZUKI INTERNATIONAL EUROPE GMBH
FINNISH BRANCH
Terve Jorma
Uuden pyörän luovuttajan on lain mukaan annettava pyörän mukana Suomenkielinen käyttöohjekirja. Me teetätämme kirjat itse Suomessa, arvioidun myynnin mukaan. Usein myynti on ollut suurempi kuin arvio, joten me varmistamme varmasti että meidän myymiin kirjat riittää. ME toimimme lain säätämällä tavalla, emmekä ole kirjakauppa.
Ystävällisin terveisin
Marco Färm
Product Manager
Motorcycle, Moped & ATV
SUZUKI INTERNATIONAL EUROPE GMBH
FINNISH BRANCH
Tuo ei ole täysin tyydyttävä vastaus... vaan vaatii lisäpohdintaa:
Jos yksityishenkilö on tuonut pyörän maahan ei maahantuojan antamaa suomen kielellä painettua manuaalia ole. Toisaalta ei myöskään myyjän myyntipakkoa jos kyseessä on tuote joka on aina osa isompaa kokonaisuutta.
Jos kirjat ovat loppu, on tilanne toinen - mutta näinhän ei kyselijälle oltu alunperin vastattu vaan että omille pyörille varataan ensin. Tämä on ihan hyvä vastaus jos kyseessä on uusi pyörä jota varten manuaalit on ensisijaisesti painettu.
Sen sijaan käytettyihin pyöriin myytävien varaosien osalta myynnin kieltäytymistä ei saa tehdä alkuperäisen myyntikanavan perusteella, kirjoissakaan ei saa kieltäytyä myymästä alkuperäisen myyntikanavan perusteella. Eli varaosien myynnin priorisointia ei saa tehdä sarjanumeron perusteella.
Mielenkiintoinen vastaus maahantuojalta joka tunnustaa syrjivänsä kuluttajia tietyissä tilanteissa EU:n sisäkaupassa.
EU:n sisällä ensisijainen vastuu takuusta ja varaosien saatavuudesta on myyjällä, toissijainen vastuu on organisaatiolla joka on tuonut tuotteen EU:n sisälle. Molemmat voivat osoittaa kolmannen osapuolen jolle tämä kuuluu esim alihankinnalla. Muistaakseni EU:n kuluttajalain tulkinnan mukaan Suzuki Europe GmbH:n tapauksessa kuitenkin vastuu kuuluu Suzuki Europe:lle kaikista Euroopassa myydyistä pyöristä niin kauan kun myyjä on ollut Eurooppalainen.
Laittakaapa muutkin juttua tänne jos teitä on syrjitty siitä syystä että olette ostaneet pyöränne muualta kuin suomen maahantuojalta niin mietitään onko tässä aineksia osoittaa että suomalainen maahantuoja käyttää tuotteen osalta määräävää asemaa hyväkseen markkinan ja kilpailijoiden rajoittamiseksi.
Edited By PetriK on 1143630808
Jos yksityishenkilö on tuonut pyörän maahan ei maahantuojan antamaa suomen kielellä painettua manuaalia ole. Toisaalta ei myöskään myyjän myyntipakkoa jos kyseessä on tuote joka on aina osa isompaa kokonaisuutta.
Jos kirjat ovat loppu, on tilanne toinen - mutta näinhän ei kyselijälle oltu alunperin vastattu vaan että omille pyörille varataan ensin. Tämä on ihan hyvä vastaus jos kyseessä on uusi pyörä jota varten manuaalit on ensisijaisesti painettu.
Sen sijaan käytettyihin pyöriin myytävien varaosien osalta myynnin kieltäytymistä ei saa tehdä alkuperäisen myyntikanavan perusteella, kirjoissakaan ei saa kieltäytyä myymästä alkuperäisen myyntikanavan perusteella. Eli varaosien myynnin priorisointia ei saa tehdä sarjanumeron perusteella.
Mielenkiintoinen vastaus maahantuojalta joka tunnustaa syrjivänsä kuluttajia tietyissä tilanteissa EU:n sisäkaupassa.
EU:n sisällä ensisijainen vastuu takuusta ja varaosien saatavuudesta on myyjällä, toissijainen vastuu on organisaatiolla joka on tuonut tuotteen EU:n sisälle. Molemmat voivat osoittaa kolmannen osapuolen jolle tämä kuuluu esim alihankinnalla. Muistaakseni EU:n kuluttajalain tulkinnan mukaan Suzuki Europe GmbH:n tapauksessa kuitenkin vastuu kuuluu Suzuki Europe:lle kaikista Euroopassa myydyistä pyöristä niin kauan kun myyjä on ollut Eurooppalainen.
Laittakaapa muutkin juttua tänne jos teitä on syrjitty siitä syystä että olette ostaneet pyöränne muualta kuin suomen maahantuojalta niin mietitään onko tässä aineksia osoittaa että suomalainen maahantuoja käyttää tuotteen osalta määräävää asemaa hyväkseen markkinan ja kilpailijoiden rajoittamiseksi.
Edited By PetriK on 1143630808
PIKKU JORE kirjoitti:Eiliseen kyselyyn maahantuojan vastaus.
Terve Jorma
Uuden pyörän luovuttajan on lain mukaan annettava pyörän mukana Suomenkielinen käyttöohjekirja. Me teetätämme kirjat itse Suomessa, arvioidun myynnin mukaan. Usein myynti on ollut suurempi kuin arvio, joten me varmistamme varmasti että meidän myymiin kirjat riittää. ME toimimme lain säätämällä tavalla, emmekä ole kirjakauppa.
Ystävällisin terveisin
Marco Färm
Product Manager
Motorcycle, Moped & ATV
SUZUKI INTERNATIONAL EUROPE GMBH
FINNISH BRANCH
Ehkäpä Marconkin kannattaisi vaihtaa kirjapainoa (tai sitten myynninennustajaa) jos eivät pysty toimittamaan
a) maksavalle asiakkaalle tuotteita tai oheistuotteita
b) lisäpainoksia menekin mukaan
Wanhat asenteet näemmä yhä luuraa ko. putiikissa. Kummaa kaupantekoa kun ei raha kelpaa! Suzuki kun ei taatusti myy mitään tappiolla.
![Glare :glare:](./images/smilies/glare.gif)
Mutta apujahan löytyy:
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=29103287
Club 100 m/s
Eipä tuo ole laillista toimintaa valita asiakkaittaan sen mukaan, mistä on pyöränsä ostanut tai vaikka ei kyseistä pyörää edes omistaisi. Vertaa tilanteeseen että "heiniä ja mora povitaskussa"-seurue menee kauppaan. Eipä voi heittää pihalle tai kieltäytyä myymästä. Jos tuotetta on sitä, sitä ei voi varata tai muuten kieltäytyä myymästä.
----
Yhdenvertaisuuslaki 20.1.2004/21
6§ Syrjinnällä tarkoitetaan:
Ketään ei saa syrjiä iän, etnisen tai kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Sukupuoleen perustuvasta syrjinnän kiellosta säädetään naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetussa laissa (609/1986).
6§ Syrjinnällä tarkoitetaan:
1) sitä, että jotakuta kohdellaan epäsuotuisammin kuin jotakuta muuta kohdellaan, on kohdeltu tai kohdeltaisiin vertailukelpoisessa tilanteessa (välitön «syrjintä»);
2) sitä, että näennäisesti puolueeton säännös, peruste tai käytäntö saattaa jonkun erityisen epäedulliseen asemaan muihin vertailun kohteena oleviin nähden, paitsi jos säännöksellä, perusteella tai käytännöllä on hyväksyttävä tavoite ja tavoitteen saavuttamiseksi käytetyt keinot ovat asianmukaisia ja tarpeellisia (välillinen «syrjintä»);
3) henkilön tai ihmisryhmän arvon ja koskemattomuuden tarkoituksellista tai tosiasiallista loukkaamista siten, että luodaan uhkaava, vihamielinen, halventava, nöyryyttävä tai hyökkäävä ilmapiiri (häirintä);
4) ohjetta tai käskyä syrjiä.
Lähde: Finlex / http://www.finlex.fi/fi....t%C3%A4
-----
Itse haistattaisin paskat ja veisin jutun kuluttaja-asiamiehelle.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Edited By TeeCay on 1143631003
----
Yhdenvertaisuuslaki 20.1.2004/21
6§ Syrjinnällä tarkoitetaan:
Ketään ei saa syrjiä iän, etnisen tai kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Sukupuoleen perustuvasta syrjinnän kiellosta säädetään naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetussa laissa (609/1986).
6§ Syrjinnällä tarkoitetaan:
1) sitä, että jotakuta kohdellaan epäsuotuisammin kuin jotakuta muuta kohdellaan, on kohdeltu tai kohdeltaisiin vertailukelpoisessa tilanteessa (välitön «syrjintä»);
2) sitä, että näennäisesti puolueeton säännös, peruste tai käytäntö saattaa jonkun erityisen epäedulliseen asemaan muihin vertailun kohteena oleviin nähden, paitsi jos säännöksellä, perusteella tai käytännöllä on hyväksyttävä tavoite ja tavoitteen saavuttamiseksi käytetyt keinot ovat asianmukaisia ja tarpeellisia (välillinen «syrjintä»);
3) henkilön tai ihmisryhmän arvon ja koskemattomuuden tarkoituksellista tai tosiasiallista loukkaamista siten, että luodaan uhkaava, vihamielinen, halventava, nöyryyttävä tai hyökkäävä ilmapiiri (häirintä);
4) ohjetta tai käskyä syrjiä.
Lähde: Finlex / http://www.finlex.fi/fi....t%C3%A4
-----
Itse haistattaisin paskat ja veisin jutun kuluttaja-asiamiehelle.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Edited By TeeCay on 1143631003