Sivu 1/3

Lähetetty: 22 Helmi 2009, 00:58
Kirjoittaja PetriK
Harkinnassa on hetkellisesti pilata bussin kauniit linjat laittamalla siihen kiinni säilytystilaa italianreissun takia. Valitettavasti vaan laukkujen valmistajat ovat laittaneet niihin ihmeellisen heikkoja osia kun lupaavat maksimissaan 120km/t nopeuden.

Onko ketään valmistajaa jolta löytyisi sivulaukut joille luvataan edes kohtuulliset 200km/t jatkuvassa käytössä. Pelkkä takalaukku aiheuttanee aerodynamiikassa muutoksia joten ensisijaisesti sivulaukut kiinnostavat - mutta kaikenlainen laukkujen kanssa pelaaminen kun matkavauhdit ovat olleet 200-300km/t kiinnostaa...

Kommetteja ja kokemuksia kysellen ...

Lähetetty: 22 Helmi 2009, 01:29
Kirjoittaja 66-1147253442
Minä käytin kapan k40 takalaukkua viimekesän euroopan reissulla ja ei ollut mitään haittaa ajamiseen siitä. Tosin minulla oli kyytiläinen joka esti hieman ilmanvirtausta suoraan laukulle, mutta hyvin kesti kun ajettiin pitkiä toveja matkavauhtina plus 200kmh ja huiput 270 ja hienosti se siellä perässä pysyi niinkuin kyytiläinenkin :D

Lähetetty: 22 Helmi 2009, 02:10
Kirjoittaja Mrk
PetriK kirjoitti:... Pelkkä takalaukku aiheuttanee aerodynamiikassa muutoksia ...

Takavalolla oli tossa muutama vuos sitten yksi myyjä joka vakuutti ettei takalaukku vaikuta mitään :respekt:

Givin sivulaukut kestää kyllä 150-250 nopeuksia, isoa lujaa ei laukkujen kanssa ole tullut testattua.

Lähetetty: 22 Helmi 2009, 03:36
Kirjoittaja BussiJussi
Putkitelineet, Givin 24 sivulaukut, takalaukkuna Givin 36, plus tankkilaukku. Max Gps nopeus 2 päällä 300km/h, ja hyvin tuli mukana. Normivauhtina pidettiin 200-250 nopeuksia, mutta pitihän sitä vähän kokeilla "öky"lohkon kulkuja. Eli kyllä ne kestää noi normi telineet. Takalaukkuun ei kannata painavaa laittaa, meilläkin tyhjänä mukana. Ja Itsekseen ei mielestäni hyvä ajaa lujaa takalaukun kanssa, kax päällä toimii paremmin.

Lähetetty: 22 Helmi 2009, 08:56
Kirjoittaja 107-1089231881
Jep paras kokeiltu takalaukku malli yksin reissaamiseen...
Pulttaa pohjalevy kiinni suoraan takasatulaan ja laukku kiinnittyy mahdollisimman alas, ja nopeudet on vapaat.
Tarvittaessa voin auttaa tekemään käytännön toteutuksen..
Sivulaukuista tuskin on haittaa ja niitäkin sai vähän parempia tuolta ainakin vanhaan malliin.....

http://www.corbin.com/suzuki/gsxr1300bags.shtml

Lähetetty: 22 Helmi 2009, 09:25
Kirjoittaja PetriK
Juu - yksin päällä - joten takalaukku sellaisenaan ei oikein taida olla toimiva ratkaisu - tulee aikamoinen spoileri normaalista takalaukusta painaen keulaa ylös yksi päällä. Sivulaukuiksi Corbin voisi olla hyvä mutta ei taida löytyä riittävän nopeasti ja oikeaan vuosimalliin.

Eli edelleenkin kaipaisi näkemyksiä saksassa yksin reissanneilta siitä mikä oli toimiva ratkaisu ?

Lähetetty: 22 Helmi 2009, 09:51
Kirjoittaja Jorma

Lähetetty: 22 Helmi 2009, 10:11
Kirjoittaja 107-1089231881
PetriK kirjoitti:Juu - yksin päällä - joten takalaukku sellaisenaan ei oikein taida olla toimiva ratkaisu - tulee aikamoinen spoileri normaalista takalaukusta painaen keulaa ylös yksi päällä. Sivulaukuiksi Corbin voisi olla hyvä mutta ei taida löytyä riittävän nopeasti ja oikeaan vuosimalliin.

Eli edelleenkin kaipaisi näkemyksiä saksassa yksin reissanneilta siitä mikä oli toimiva ratkaisu ?
Hmm.. toi takapenkin päälle laitettu laukku toimii kuin kuuppa. Mitään ilman vastusta ei esiinny kovaa ajaessa, niin alhaalle laukku asettuu..
Harmi kun ei ole kuvaa tosta kokoon panosta...

Lähetetty: 22 Helmi 2009, 11:27
Kirjoittaja jakehaanpää
Ksthb kirjoitti:quote]
Hmm.. toi takapenkin päälle laitettu laukku toimii kuin kuuppa. Mitään ilman vastusta ei esiinny kovaa ajaessa, niin alhaalle laukku asettuu..
Harmi kun ei ole kuvaa tosta kokoon panosta...

Muistaakseni ainakin Sepellä on ollut toi viritys käytössä

Lähetetty: 22 Helmi 2009, 11:46
Kirjoittaja 84-1202736614
Itse ajattelin tehdä kesän reissun n.10 päivää Bagsterin medea tankkilaukulla ja Kriegan pelkääjän paikalle tulevalla laukulla. Kiinnitys näyttää tukevalta ja onhan noilla kriegan laukuilla 10v. takuu, joten se kertonee laadusta jotain. Tarkoitus on nuo Saksan siirtymät päästä vauhdilla.

Lähetetty: 22 Helmi 2009, 12:09
Kirjoittaja jbusa
Vaikkei ole Saksan baanoilla (henkilökohtaisesti) testattu niin väittäisin toimivan, kiinnitys sen verran tukeva ja jää matalalle ettei käy tuuleen klix

Siis Bags Connectionin Cargobag + päällä tent bag. Kuvakulma vähän huono...

Ja voihan jättää päällä olevan tent bagin pois, tosin sekin kyllä istuu tiukassa kuin...

Plussana lisäksi edullinen hinta (120 e), miinuksena irroitus/kiinnitys suttaista ainakin ketjujen puolella kun remmit rasvassa... ja muoveja joutuu suojaamaan ettei tule naarmuja :(

Kuinka muistaisin, että viime kesälle joku tällä foorumilla suunnitteli Saksan reisua vastaavalla kokoonpanolla, kokemuksia?

Lähetetty: 22 Helmi 2009, 12:23
Kirjoittaja jarim
PetriK kirjoitti:Juu - yksin päällä - joten takalaukku sellaisenaan ei oikein taida olla toimiva ratkaisu - tulee aikamoinen spoileri normaalista takalaukusta painaen keulaa ylös yksi päällä. Sivulaukuiksi Corbin voisi olla hyvä mutta ei taida löytyä riittävän nopeasti ja oikeaan vuosimalliin.

Eli edelleenkin kaipaisi näkemyksiä saksassa yksin reissanneilta siitä mikä oli toimiva ratkaisu ?
Tällaisella setupilla itse olin 2004: http://www.hiekkalaatikko.org/gallery....?full=1

Hienosti pysyi koko reissun kyydissä.

Lähetetty: 22 Helmi 2009, 22:47
Kirjoittaja 76-1188501707
Tolla setupilla käytiin Norjassa. Huiput vain pari hunttia mutta niin hiljaista kyytiä ettei viittiny edes tulppia käyttää. Ai niin mulla oli vielä reppu selässä. Idea oli täyttää kaikki mahdollinen ilmatila pyörän päällä jollakin: tankkilaukku, kuski, reppu, apukuski, takalaukku ja pussukka. Jos aukkoja jää niin matalien äänien huiluhan paketista tulee ja korvat saa humppaa ja ohjaus vetelee.

Mitenkään en ole simuloinut tai analysoinut mutta minusta tuolla takana tuossa asennossa oleva laukku painaa etupyörää alas, koska koko paketin profiili muistuttaa eteen alas suuntavaa siipeä.

Lähetetty: 22 Helmi 2009, 23:03
Kirjoittaja -Artsi-
PetriK kirjoitti:Juu - yksin päällä - joten takalaukku sellaisenaan ei oikein taida olla toimiva ratkaisu - tulee aikamoinen spoileri normaalista takalaukusta painaen keulaa ylös yksi päällä. Sivulaukuiksi Corbin voisi olla hyvä mutta ei taida löytyä riittävän nopeasti ja oikeaan vuosimalliin.

Eli edelleenkin kaipaisi näkemyksiä saksassa yksin reissanneilta siitä mikä oli toimiva ratkaisu ?

Täältä saat lainaan Bagsterin nahan + tankkilaukun. Johan moisella ruumalla yksinmatkustava mies pärjää... :D

Meillä oli taannoin Givin sivulaukut SW Motechin pikalukko-tellinkeissä, romua piukassa ja ~250 km/h menossa pysyivät mukana. Ei siis kannata turhaan stressailla, kyllä nuo mukana pysyy.

Lähetetty: 23 Helmi 2009, 10:31
Kirjoittaja 75-1229438028
TuplaX:llä vedin Givin sivulaukut kiinni mittarinopeutta Italian autostradalla 277kmh eikä laukut olleet mihinkään lähdössä. Pientä vaappumista Hondan löysä runko teki mutta ei pahempaa. Sen sijaan samalla kokoonpanolla mutta lisättynä Givin takalaukku, ja vauhtia vain reilu 250kmh, kevensi keulaa niin paljon että välillä olin varma että keulii 250-vauhdissa... :oho: