K8 orkkis käyrästön viritys?
Alkukesästä laitoin R77 sliparit ja nyt olis talviprojektiksi katalysaattorimokkulan poisto. Tilasin jenkeistä toisen orkkiskäyrän, kun ei paljon maksanut. Ei siis haittaa vaikka menee viduiksi. Tietoa asiasta ei tunnu löytyvän edes jenkki sivustoilta, joten onko joku törmännyt vastaavaan muilla sivustoilla tai onko muuten tietoa.
Luin juttua vanhemman Busan alkukäyräviristä. Ala- ja keskivääntöä tuli kivasti, mutta huipputehoon ei vaikuttanut oleellisesti. Ilmeisesti ahtaat alkukäyrät?
Luin juttua vanhemman Busan alkukäyräviristä. Ala- ja keskivääntöä tuli kivasti, mutta huipputehoon ei vaikuttanut oleellisesti. Ilmeisesti ahtaat alkukäyrät?
Ksthb kirjoitti:Vakio lähtöjen koko on varmaankin ratkaiseva.
Hmm.. jos haluaisin pitää tuplaputkisena niin korvaisin alkupään putkiston esin Hindlen race pakosarjalla ja muokkaisin kollektorin sopivaksi tuplaputkille. Väliputkista turha pois jos niissä jotain on.
Asiantuntijalle Kysymys: Jos nyt orkkis-sarjaa tuunaan, niin minkä kokoinen olis 2-1 putkien halkaisija? 45-50mm? vai vakio.
Mietin vastapaineita, kun haen enemmän vääntöä "normaali ajoon",kuitenkin että hengittäis kunnolla.
Ajattelin sitten kirjoittaa jatkoa tähän osioon, vaikka penkityskuvia olis voinut laittaa toiseenkin osioon. Kuitenkin nyt on kokeilumielessä catit otettu pois ja putkea tilalle. Korvaavat putket on 2mm avarammat sisältä kuin orkkiksessa. kuva
Väliputken malli on alkuperäisestä, joka oli puolikuun mallinen. Kuvassa näkyy tussilla piirretty seinämä. Ideana on, että kaasut eivät törmäisi missään kohtaa päin suoraa seinämää. kuva
Teho ja vääntö kasvoivat tasaisesti melkein läpi kierrosalueen.
Meni tosin hiukan laihemmalle ja kävi mielessä, oisko päässy samaan lopputulokseen boxia säätämällä.
Ainoat virit penkityksessä oli sliparit Yoshimura r77. Boxia ei ole säädetty. Veto 6-vaihteella Fuchsin penkissä, ei ram aireja.
Sininen käyrä on paras veto ennen muutosta. vääntö teho
Kaljaa ja sikareita meni mutta ei onneksi hermoja.
Lopputulos ainakin omasta mielestä onnistunut kun muutostyö ei kuitenkaan tämän isompi.
Edited By jarim on 1224604448
Väliputken malli on alkuperäisestä, joka oli puolikuun mallinen. Kuvassa näkyy tussilla piirretty seinämä. Ideana on, että kaasut eivät törmäisi missään kohtaa päin suoraa seinämää. kuva
Teho ja vääntö kasvoivat tasaisesti melkein läpi kierrosalueen.
Meni tosin hiukan laihemmalle ja kävi mielessä, oisko päässy samaan lopputulokseen boxia säätämällä.
Ainoat virit penkityksessä oli sliparit Yoshimura r77. Boxia ei ole säädetty. Veto 6-vaihteella Fuchsin penkissä, ei ram aireja.
Sininen käyrä on paras veto ennen muutosta. vääntö teho
Kaljaa ja sikareita meni mutta ei onneksi hermoja.
Lopputulos ainakin omasta mielestä onnistunut kun muutostyö ei kuitenkaan tämän isompi.
Edited By jarim on 1224604448
Korjasin hieman. Tällaisista projekteista aina kiva lukea ja katsoa kuvia.Törmis kirjoitti:Ei näemmä linkitys onnistunut.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Törmis kirjoitti:Ajattelin sitten kirjoittaa jatkoa tähän osioon, vaikka penkityskuvia olis voinut laittaa toiseenkin osioon. Kuitenkin nyt on kokeilumielessä catit otettu pois ja putkea tilalle. Korvaavat putket on 2mm avarammat sisältä kuin orkkiksessa. kuva
Väliputken malli on alkuperäisestä, joka oli puolikuun mallinen. Kuvassa näkyy tussilla piirretty seinämä. Ideana on, että kaasut eivät törmäisi missään kohtaa päin suoraa seinämää. kuva
Teho ja vääntö kasvoivat tasaisesti melkein läpi kierrosalueen.
Meni tosin hiukan laihemmalle ja kävi mielessä, oisko päässy samaan lopputulokseen boxia säätämällä.
Ainoat virit penkityksessä oli sliparit Yoshimura r77. Boxia ei ole säädetty. Veto 6-vaihteella Fuchsin penkissä, ei ram aireja.
Sininen käyrä on paras veto ennen muutosta. vääntö teho
Kaljaa ja sikareita meni mutta ei onneksi hermoja.
Lopputulos ainakin omasta mielestä onnistunut kun muutostyö ei kuitenkaan tämän isompi.
Asiallista työtä, rakenteeltaan vastaa aika pitkälle Devilin käyttämää tapaa yhdistys kappaleella.
HMF käyttää toisenlaista yhdistys kappaletta, putket yhdistyvät limittymällä noin 40mm matkalta
Kuva ei ihan paras mutta parempaakaan ei löytynyt tähän hätään
http://www.kneedraggers.com/details....23.html
Eikös vuonna miekka ja kirves perus-sääntönä ollut:
4-1 putkessa
L = Ensiöputken pituus (tuumaa) = ((850 * (180 + EAKK)) / RPM) -3
EAKK = pakoventtiilin avautumisennakko astetta.
RPM = käyntinopeus jolle pakosarja viritetään(suurimman vääntömomentin tai suurimman vääntömomentin ja tehon välimaastoon).
4-2-1 putkessa kaava antaa ensiö ja toisioputken yhteen lasketun pituuden, ensiöputken pituus vähintään 400mm ja toisioputken pituus yhteenlaskettu pituus miinus ensiöputken pituus,
4 -1 putkessa
Ensiöputken sisähalkaisija(tuumaa) = sqrt ((4,4 * yhden sylinterin iskutilavuus) / (25 * (L + 3))),
jossa L = Ensiöputken pituus (tuumaa)
4-2-1 putkessa
Toisioputken sisähalkaisija(tuumaa) = sqrt (1,7 * Ensiöputken sisähalkaisija (tuumaa) ^ 2)
4-1 putkessa
Toisioputken sisähalkaisija = sqrt ((8 * sylinterin iskutilavuus iskutilavuus) / (25 * (L + 3)),
jossa L = Ensiöputken pituus (tuumaa)
Toisioputken pituus ennen vaimenninta L + 3,
jossa L = Ensiöputken pituus (tuumaa)
Tosta soveltamalla saa varmaan laskettua mitä ne mitat 2-1 putkessa pitäisi olla.
Noihin kaavoihin ei kannata suhtautua kovin vakavasti, kopioitu jostain vanhasta kirjasta.
Noista joku vois laskee, tulisiko noilla kaavoilla vaimennin olemaan busassa jo öljypohjan alla, vai onko noissa mitään järkeä.
4-1 putkessa
L = Ensiöputken pituus (tuumaa) = ((850 * (180 + EAKK)) / RPM) -3
EAKK = pakoventtiilin avautumisennakko astetta.
RPM = käyntinopeus jolle pakosarja viritetään(suurimman vääntömomentin tai suurimman vääntömomentin ja tehon välimaastoon).
4-2-1 putkessa kaava antaa ensiö ja toisioputken yhteen lasketun pituuden, ensiöputken pituus vähintään 400mm ja toisioputken pituus yhteenlaskettu pituus miinus ensiöputken pituus,
4 -1 putkessa
Ensiöputken sisähalkaisija(tuumaa) = sqrt ((4,4 * yhden sylinterin iskutilavuus) / (25 * (L + 3))),
jossa L = Ensiöputken pituus (tuumaa)
4-2-1 putkessa
Toisioputken sisähalkaisija(tuumaa) = sqrt (1,7 * Ensiöputken sisähalkaisija (tuumaa) ^ 2)
4-1 putkessa
Toisioputken sisähalkaisija = sqrt ((8 * sylinterin iskutilavuus iskutilavuus) / (25 * (L + 3)),
jossa L = Ensiöputken pituus (tuumaa)
Toisioputken pituus ennen vaimenninta L + 3,
jossa L = Ensiöputken pituus (tuumaa)
Tosta soveltamalla saa varmaan laskettua mitä ne mitat 2-1 putkessa pitäisi olla.
Noihin kaavoihin ei kannata suhtautua kovin vakavasti, kopioitu jostain vanhasta kirjasta.
Noista joku vois laskee, tulisiko noilla kaavoilla vaimennin olemaan busassa jo öljypohjan alla, vai onko noissa mitään järkeä.
Mielenkiintoisia kaavoja. Jotain tämänsuuntaista tietoa yritin kaivaa netistä, mutta ei vaan tullut vastaan. Oisko kannattanut käydä kirjastossa?
Ihmettelin, kun jenkkisivustoiltakaan ei oikein irronnut mitään.
Haeskelin tosin vain Busaan liittyvää matskua, kun ei oikein minkään CBR:n tai Kawan tai muiden vastaavien versiot kiinnosta.
Sen olen kuullut, että ensiöputket täytyvät olla joka sylinterille prikulleen samanmittaiset, Joten niihin ei arvaa koskea.
Hieman kokeiluksi meni. Jotain mallia saa myytävistä valmiista kokorööreistä. Tosin niitäkään ei ole kovin montaa mallia jos hakee 4-2-1-2 putkia ja niissäkin monennäköisiä sovelluksia.
Tuskin K8:n vakiokäyristä kovin isoja tehoja saa irti, mutta kyllä jotain vielä vois olla mukava kokeilla.
Saa kommentoida.
Ihmettelin, kun jenkkisivustoiltakaan ei oikein irronnut mitään.
Haeskelin tosin vain Busaan liittyvää matskua, kun ei oikein minkään CBR:n tai Kawan tai muiden vastaavien versiot kiinnosta.
Sen olen kuullut, että ensiöputket täytyvät olla joka sylinterille prikulleen samanmittaiset, Joten niihin ei arvaa koskea.
Hieman kokeiluksi meni. Jotain mallia saa myytävistä valmiista kokorööreistä. Tosin niitäkään ei ole kovin montaa mallia jos hakee 4-2-1-2 putkia ja niissäkin monennäköisiä sovelluksia.
Tuskin K8:n vakiokäyristä kovin isoja tehoja saa irti, mutta kyllä jotain vielä vois olla mukava kokeilla.
Saa kommentoida.