Sivu 1/1

Lähetetty: 25 Heinä 2016, 08:17
Kirjoittaja Spade
Starttinappia painaessa kuuluu "naks", mutta startti ei lähde pyörimään kuin satunnaisesti. Yleensä siis lähtee kuitenkin käyntiin, kun starttia jaksaa painella tarpeeksi pitkään.

Akku on täynnä ja mittaristesti ok. Pyörä toimii muutenkin moitteetta, kunhan sen saa käyntiin.

Lähetetty: 25 Heinä 2016, 08:20
Kirjoittaja juu-zo
Kuulostaisi starttirele ongelmalta tai vialliselta akulta. Kuinka vanha akku? Onko kokeiltu uudella akulla?

Lähetetty: 25 Heinä 2016, 08:44
Kirjoittaja Spade
juu-zo kirjoitti:Kuulostaisi starttirele ongelmalta tai vialliselta akulta. Kuinka vanha akku? Onko kokeiltu uudella akulla?

Akku on pari vuotta vanha Exide. Startti kyllä pyörii reippaasti silloin lähtee pyörimään ja valot palavat kirkkaasti, joten en ole osannut epäillä akkua.

Lähetetty: 25 Heinä 2016, 09:03
Kirjoittaja jarim
Oletko tarkastanut että kytkinkahvassa oleva mikrokytkin toimii oikein? Eli kytkee kun kytkimen painaa pohjaan?

Lähetetty: 25 Heinä 2016, 09:23
Kirjoittaja Spade
jarim kirjoitti:Oletko tarkastanut että kytkinkahvassa oleva mikrokytkin toimii oikein? Eli kytkee kun kytkimen painaa pohjaan?

Mikrokytkin kyllä napsahtaa, kun kahvan painaa pohjaan, mutta en ole mitannut tuota (tai mitään muutakaan vielä).

Ilman kytkimen painamista starttinappulan painaminen ei aiheuta edes sitä naksahdusta, joten olettaisin mikrokytkimen toimivan.

Lähetetty: 25 Heinä 2016, 11:17
Kirjoittaja K.puska
Rele tai itse startti.. tekeekö useinkin? Että jos otat tankin ylös ja yleismittari starttiin kiinni ja kokkeilla starttailla.. Jos rele naksahtaa ja virta tulee startille eikä pyöritä niin startti vaihtoon.

Lähetetty: 25 Heinä 2016, 12:11
Kirjoittaja Spade
K.puska kirjoitti:Rele tai itse startti.. tekeekö useinkin? Että jos otat tankin ylös ja yleismittari starttiin kiinni ja kokkeilla starttailla.. Jos rele naksahtaa ja virta tulee startille eikä pyöritä niin startti vaihtoon.

Tekee lähes jokaisella käynnistyskerralla. Täytyy mittailla illalla.

Lähetetty: 25 Heinä 2016, 14:51
Kirjoittaja jarim
Ja jos sähkö tulee startille asti niin ennenkuin vaihdat sen niin kokeile putsata sisältä se. Hiilimoskaa yleensä riittää sisällä ja kuparipinnat mihin hiilet ottaa on monesti aika mustat. Kahdesta startista itsellä kokemusta:
1) Pyörijässä jotain vikaa, ei jaksa pyörittää edes tulpatonta konetta (tässä magneetit ja kuori ok)
2) Teki harakirin kun kuoresta irtosi magneetti. Totaalijumissa. Tässä pyörijä kuitenkin ok.

--> Näistä sai näppärästi sitten "kolmannen" kun yhdisteli ensin hajonneesta kuoren ja toisesta hajonneesta tuon pyorijän. :laugh:

Lähetetty: 25 Heinä 2016, 19:28
Kirjoittaja Spade
Mitäs kautta tuota startille tulevaa jännitettä pääsisi kätevimmin mittaamaan? En nyt ihan äkkiä keksinyt, kun otin tankin ylös.

Ja onkohan tuo akku nyt kuitenkaan ihan kunnossa... Eilen latasin sen täyteen ja nyt parin lyhyen startin jälkeen CTEK näyttää kolmostasoa ja napajännite oli 12,1.

Rele kuulostaisi ainakin naksahtavan joka kerta kun starttia painaa.




Edited By Spade on 1469464494

Lähetetty: 25 Heinä 2016, 19:41
Kirjoittaja K.puska
Eikö se virtakaapeli ole siinä startin päällä, takakannen lähettyvillä?
Muistelin että ois ollu näkösällä kun tankin nostaa ylös.
Voi olla sellasen suojakumin alla se kiinnitysmutteri.

Mulla ainakin huonolla akulla joko jaksoi pyörittää verkkaisesti tai sitten virrat katos pyörästä napin painalluksen ajaksi. Sitten kun löysäs starttinapin niin mittaristo ym. Teki saman kun virrat laittaa päälle...




Edited By K.puska on 1469465062

Lähetetty: 26 Heinä 2016, 18:46
Kirjoittaja Spade
Nyt pääsin mittaamaan startille tulevaa jännitettä. Oikean sivukatteen kun avasi, niin sivulta sai ujutettua mittarin kärjen startille.

Vaikuttaa siltä, että startti saa sähköä satunnaisesti ja kaikilla niillä kerroilla se lähtee pyörimään. Olisiko rele sitten seuraava epäilty?




Edited By Spade on 1469548000

Lähetetty: 27 Heinä 2016, 09:42
Kirjoittaja 1340R86
Spade kirjoitti:Nyt pääsin mittaamaan startille tulevaa jännitettä. Oikean sivukatteen kun avasi, niin sivulta sai ujutettua mittarin kärjen startille.

Vaikuttaa siltä, että startti saa sähköä satunnaisesti ja kaikilla niillä kerroilla se lähtee pyörimään. Olisiko rele sitten seuraava epäilty?
Jep rele tarkistaa ja jos et vielä tarkistanut niin tarkista myös
- / + johtojen kunto/kiinitys

Lähetetty: 27 Heinä 2016, 12:52
Kirjoittaja jarim
Tässäpä ne tarkistettavat kohteet löytyy:

Kuva

Lähetetty: 27 Heinä 2016, 17:09
Kirjoittaja Spade
Käytin releen ja pääsulakkeen irti ja ruiskin CRC:tä liittimien väliin, enkä ole sen jälkeen saanut enää ongelmaa toistumaan. Toivotaan että tuli tuolla pysyvästi kuntoon.

Kiitos kaikille avusta!