Nykäisy - Kaasua höllätessä

Tyyppiviat, akuutit häiriöt sekä kommentteja huolloista
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

Onko kellään muulla ollut samanlaisia ongelmia että kun kiihdyttää ja sitten rauhallisesti alkaa vähentämään kaasua niin nykäisee terävästi yhden kerran jossain vaiheessa, ei kuitenkaan varsinaisen moottorijarrutuksen aikana. Ilmenee hyvin ohitustilanteessa maantievauhdissa palatessa takaisin omalle kaistalle. Tapahtuu kaikilla vaihteilla vähäkään korkeammilla kierroksilla mutta ei itse kiihdytyksen aikana. Joskus käy kuin harrikka pari minuuttia kun kylmänä käynnistää ja pysyy käynnissä vain ryypyn avulla kunnes rupeaa käymään nätisti, varsinkin kylmän ja kostean kesäyön jälkeen :p

-Puolien resistanssi mitattu. Suunnilleen sama kaikissa.
-Tulpat uusittu
-Läpät synkattu
-Tps ok (viiva keskellä)
-Puristuspaineet 9,5 bar joka sylinterissä

Nypyttää mielellään tasakaasulla ajettaessa 3000rpm molemmin puolin mutta se lienee busassa normaalia.

Sähkö- tai polttoainevika vai mikä lie?
tetsa
Viestit: 227
Liittynyt: 26 Kesä 2004, 14:11

Viesti Kirjoittaja tetsa »

Nykäisyä tekee joskus. Taitaa olla aluella että alkaa juuri ahtaa ja siitä kun löysää nykäisee. Mittari näyttää hetken rikasta seosta 10:1 kun on nykäissyt. Mikä nykäyksen aiheuttaa viisaamat kertokoon.
tetsa
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Arvauksia...

Aikas rikkaalla käy - menisikö TPS kartalta alipainekartalle ja tulisi seospiikki ?

Bussin injektorit menevät pois päältä moottorijarrutuksessa. Voi olla myös tämä jos seos on laihalla, riippuen että onko jo tuossa vaiheessa kaasua löysätty kuinka paljon ?
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

Viimeksi penkissä käydessä oli alakierroksilla ennemminkin laihalla kuin rikkaalla mutta ei mitään hälyttävää kuitenkaan.

Vaatii ahtoa tai vähintäänkin sen että alipainealue alkaa loppua tehdäkseen tämän hauskan nykäisyn ja tosiaan jos kaasua todella hitaasti löysää niin ei muistaakseni nykäise.

Vähä hankalasti jäljitettävä "vika", vaatis melkeimpä penkin.
Bybass-valvesta voisi nykäistä hetkellisesti letkun irti ja katsoa onko mitään vaikutusta.

Puristuspaineet kohdillaan joten ei varmaan johdu venttiileistä?
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Uudestaan : Kaasunasennon pienentyessä injektorit menevät pois päältä tietyissä tilanteissa ?

Muistatko millä kaasunasennolla ja millä kierroksilla tapahtuu tuo nykäys. Voin testata sen perusteella että kuinka todennäköisesti se on tuo että injektorit menevät pois päältä moottorijarrutuksessa.

Tuo rikkaalla kommentti oli 10AFR:lle.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

Piti käydä oikein ajatuksella testaamassa ettei tule valehdeltua. Nykäisee aina vaihteesta riippumatta silloin kun kiihdyttää enemmän tai vähemmän ja sitten höllää rauhallisesti kaasua ja nykäisy tulee suunnilleen siinä kohtaa kun veto muuttuu moottorijarrutukseksi. Kuin virrat katkaistaisiin hetkeksi. Ja välittömästi nykäisyn jälkeen on yleensä hienoinen vastapotku ja sen jälkeen ollaan jo moottorijarrutuksessa. Vastapotkun huomaa parhainten pienillä vaihteilla (johtuen kaiketi välityksistä, pitkät välitykset ei tuo sitä niin helposti esiin). Nykäisyä ei tapahdu ihan pienillä kierroksilla, pitää kiihdyttää johonkin ehkä kuuteen tuhanteen kierrokseen siten että rupeaa melkein olemaan jo ahtoa ja sitten ruveta löysäämään kaasua.



Edited By gsxr on 1218047111
tetsa
Viestit: 227
Liittynyt: 26 Kesä 2004, 14:11

Viesti Kirjoittaja tetsa »

Omat kokemukset. Kiihdyttäessä afr 12-13, painemittari 0 tai aavistus ahdolla ja siitä kun heivaa niin nykäisee ja nykäisyssä afr 10. Pähkäillyt että lisäruisku tulee juuri kehiin noilla alueilla ja kun heivaa, lisäruisku ei tilanteen tasalla täysin ja antaa vähän ylinmääräistä soppaa koneeseen. Rikas seospiikki aiheuttaisi nykäyksen. Tekee nykäystä 80kmh alueilla kuin myös motarilla. Kaasu tulee varmaan päästettyä kokonaan pois hetkeksi kun heivaa.



Edited By tetsa on 1218048563
tetsa
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

Jos tuo lisäruisku antaa tosiaan liikaa polttoainetta tietyissä tilanteissa, mikä voi tietty olla mahdollista, niin se voisi selittää tuon nykäisyn. Itsellä ei ole lambdamittaria joten se on osaltani täysin arvailua.

Tuota kaasunasentoa on hieman vaikea määritellä tarkasti ilman penkkiä sikäli kuin kysymyksen oikein ymmärsin mutta pintakaasullahan sitä mennään siinä vaiheessa kun nykäisee...
Jos kiihdytän rajoittimeen asti ja siitä rupean löysään niin nykäisee melko nopeasti eli ei millään tietyllä kierrosluvulla.

Edit: Huolimattoman lukemisen perusteella kirjoitetut.




Edited By gsxr on 1218275256
107-1126906030

Viesti Kirjoittaja 107-1126906030 »

minulla myös tämä sama "vaiva" nykäisee kun löysää,hitaasti kääntäessä tuppi alas ei haittaa, kovan vedon jälkeen aika nykäsy,,kait sen jotenkin sais pois???
jokiar
Viestit: 449
Liittynyt: 29 Heinä 2005, 10:25
Paikkakunta: Karinkannantie 17A2, 90800 OULU

Viesti Kirjoittaja jokiar »

Tännään vitosella rajoittajalle ja mittari pohjassa-ei nykäissyt löysätessä-ainakaan K8:lla.. :D
tetsa
Viestit: 227
Liittynyt: 26 Kesä 2004, 14:11

Viesti Kirjoittaja tetsa »

Selvyyden vuoksi mun pyörä ei nykäise kovan vedon jälkeen, ainoastaan esim. gsxr:n mainitsemassa ohitustilanteessa kun ahto keikkuu +nollassa ja siitä sheivaa.
tetsa
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

gsxr kirjoitti:Piti käydä oikein ajatuksella testaamassa ettei tule valehdeltua. Nykäisee aina vaihteesta riippumatta silloin kun kiihdyttää enemmän tai vähemmän ja sitten höllää rauhallisesti kaasua ja nykäisy tulee suunnilleen siinä kohtaa kun veto muuttuu moottorijarrutukseksi. Kuin virrat katkaistaisiin hetkeksi. Ja välittömästi nykäisyn jälkeen on yleensä hienoinen vastapotku ja sen jälkeen ollaan jo moottorijarrutuksessa. Vastapotkun huomaa parhainten pienillä vaihteilla (johtuen kaiketi välityksistä, pitkät välitykset ei tuo sitä niin helposti esiin). Nykäisyä ei tapahdu ihan pienillä kierroksilla, pitää kiihdyttää johonkin ehkä kuuteen tuhanteen kierrokseen siten että rupeaa melkein olemaan jo ahtoa ja sitten ruveta löysäämään kaasua.
Itsekin testasin saman vielä kerran. Menee jo jankuttamisen puolelle mutta: Jos kierrokset ovat noin 6000 ja kääntää TPS asennon melkein nollille kytkee ECU polttoaineensyötön pois päältä - kunnes kierrokset laskevat alemmas tai kun TPS asento muuttuu isommaksi tai pienemmäksi. Pyörä toimii niin kuin pitääkin, moottorijarrutuksessa ei polttoainetta syötetä moottoriin.

Eli injektorien syöttö lopuu ns. moottorijarrutustilanteessa. Tällöin myöskään lisäruisku ei ruiskuta bensaa jos se on ohjattu ykkössylinteriltä. Jos ruisku osaa toimia esim ykköspuolan johdolta niin silloin ehkä tämä ilmiö ei ole niin jyrkkä ?

Jossain on varmaan joku lippu jolla tuon saisi oikaistua. Muistutelkaa talven mittaan tästä niin yritetään joskus talven pimeinä tunteina katsoa tarkemmin.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
kajbusa
Viestit: 694
Liittynyt: 27 Loka 2004, 12:00

Viesti Kirjoittaja kajbusa »

Mistä paineesta alkaa lisäruisku toimimaan??
Hayabusa 1300R TURBO -05

+200mph CLUB FINLAND (= 200metriä puolessa tunnissa)
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Riippuu varmaan lisäruiskun ja paineensäätimen asetuksista....

Olen käsittänyt että Turbossa polttoaineensyöttöön vaikuttaa yleensä kaksi asiaa:
1) 1:1 ohjautuva polttoaineensäädin, eli bensaa tulee lisää heti kun vallitseva ilmanpaine ylitetään
2) Lisäruiskun asetukset, esim 0.1bar +20%

Tästä voisi laskea esim: 0.1bar ahdoilla (1.1bar imusarjapaineella) tulee sqrt(1.1/1) * 1.2 eli 1.258x verrattuna vaparin täyskaasuasentoon.

Onko sulla 1:1 paineensäädin ja mitä lisäruiskun kartta sanoo ?

Ne turbot mitä olen nähnyt dynossa, niissä on ollut kaksi perusongelmaa:
1) alipainekartta on ihan pielessä koska putsarikotelo on hyvin erilainen kuin vakioissa
2) juuri siirryttäessä ahdoille menee kone älyttömän rikkaalle, esim luokkaa AFR 9

Jarin kanssa saatte logattua TPS asennon, kierrokset, alipaineen ja paineen 0.2bar ahdoille saakka. Sen perusteella on helppo päätellä mitä pitäisi tehdä.

Logit vaan tänne näkyville...
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
kajbusa
Viestit: 694
Liittynyt: 27 Loka 2004, 12:00

Viesti Kirjoittaja kajbusa »

PetriK kirjoitti:Riippuu varmaan lisäruiskun ja paineensäätimen asetuksista....

Olen käsittänyt että Turbossa polttoaineensyöttöön vaikuttaa yleensä kaksi asiaa:
1) 1:1 ohjautuva polttoaineensäädin, eli bensaa tulee lisää heti kun vallitseva ilmanpaine ylitetään
2) Lisäruiskun asetukset, esim 0.1bar +20%

Tästä voisi laskea esim: 0.1bar ahdoilla (1.1bar imusarjapaineella) tulee sqrt(1.1/1) * 1.2 eli 1.258x verrattuna vaparin täyskaasuasentoon.

Onko sulla 1:1 paineensäädin ja mitä lisäruiskun kartta sanoo ?

Ne turbot mitä olen nähnyt dynossa, niissä on ollut kaksi perusongelmaa:
1) alipainekartta on ihan pielessä koska putsarikotelo on hyvin erilainen kuin vakioissa
2) juuri siirryttäessä ahdoille menee kone älyttömän rikkaalle, esim luokkaa AFR 9

Jarin kanssa saatte logattua TPS asennon, kierrokset, alipaineen ja paineen 0.2bar ahdoille saakka. Sen perusteella on helppo päätellä mitä pitäisi tehdä.

Logit vaan tänne näkyville...

Niinpä, itselläni alkaa lisäruisku toimimaa 0,2bar ja oliko jotain 4% rikastus. (bensanpaineet n.3,2bar+ ahdot ).

Ja loggit tulee näkyville varmaan jarin toimesta...

Niin minullahan ei esiinny nykimistä...




Edited By kajbusa on 1218438420
Hayabusa 1300R TURBO -05

+200mph CLUB FINLAND (= 200metriä puolessa tunnissa)
Vastaa Viestiin