Nykäisy - Kaasua höllätessä
Onko kellään muulla ollut samanlaisia ongelmia että kun kiihdyttää ja sitten rauhallisesti alkaa vähentämään kaasua niin nykäisee terävästi yhden kerran jossain vaiheessa, ei kuitenkaan varsinaisen moottorijarrutuksen aikana. Ilmenee hyvin ohitustilanteessa maantievauhdissa palatessa takaisin omalle kaistalle. Tapahtuu kaikilla vaihteilla vähäkään korkeammilla kierroksilla mutta ei itse kiihdytyksen aikana. Joskus käy kuin harrikka pari minuuttia kun kylmänä käynnistää ja pysyy käynnissä vain ryypyn avulla kunnes rupeaa käymään nätisti, varsinkin kylmän ja kostean kesäyön jälkeen :p
-Puolien resistanssi mitattu. Suunnilleen sama kaikissa.
-Tulpat uusittu
-Läpät synkattu
-Tps ok (viiva keskellä)
-Puristuspaineet 9,5 bar joka sylinterissä
Nypyttää mielellään tasakaasulla ajettaessa 3000rpm molemmin puolin mutta se lienee busassa normaalia.
Sähkö- tai polttoainevika vai mikä lie?
-Puolien resistanssi mitattu. Suunnilleen sama kaikissa.
-Tulpat uusittu
-Läpät synkattu
-Tps ok (viiva keskellä)
-Puristuspaineet 9,5 bar joka sylinterissä
Nypyttää mielellään tasakaasulla ajettaessa 3000rpm molemmin puolin mutta se lienee busassa normaalia.
Sähkö- tai polttoainevika vai mikä lie?
Viimeksi penkissä käydessä oli alakierroksilla ennemminkin laihalla kuin rikkaalla mutta ei mitään hälyttävää kuitenkaan.
Vaatii ahtoa tai vähintäänkin sen että alipainealue alkaa loppua tehdäkseen tämän hauskan nykäisyn ja tosiaan jos kaasua todella hitaasti löysää niin ei muistaakseni nykäise.
Vähä hankalasti jäljitettävä "vika", vaatis melkeimpä penkin.
Bybass-valvesta voisi nykäistä hetkellisesti letkun irti ja katsoa onko mitään vaikutusta.
Puristuspaineet kohdillaan joten ei varmaan johdu venttiileistä?
Vaatii ahtoa tai vähintäänkin sen että alipainealue alkaa loppua tehdäkseen tämän hauskan nykäisyn ja tosiaan jos kaasua todella hitaasti löysää niin ei muistaakseni nykäise.
Vähä hankalasti jäljitettävä "vika", vaatis melkeimpä penkin.
Bybass-valvesta voisi nykäistä hetkellisesti letkun irti ja katsoa onko mitään vaikutusta.
Puristuspaineet kohdillaan joten ei varmaan johdu venttiileistä?
Uudestaan : Kaasunasennon pienentyessä injektorit menevät pois päältä tietyissä tilanteissa ?
Muistatko millä kaasunasennolla ja millä kierroksilla tapahtuu tuo nykäys. Voin testata sen perusteella että kuinka todennäköisesti se on tuo että injektorit menevät pois päältä moottorijarrutuksessa.
Tuo rikkaalla kommentti oli 10AFR:lle.
Muistatko millä kaasunasennolla ja millä kierroksilla tapahtuu tuo nykäys. Voin testata sen perusteella että kuinka todennäköisesti se on tuo että injektorit menevät pois päältä moottorijarrutuksessa.
Tuo rikkaalla kommentti oli 10AFR:lle.
Piti käydä oikein ajatuksella testaamassa ettei tule valehdeltua. Nykäisee aina vaihteesta riippumatta silloin kun kiihdyttää enemmän tai vähemmän ja sitten höllää rauhallisesti kaasua ja nykäisy tulee suunnilleen siinä kohtaa kun veto muuttuu moottorijarrutukseksi. Kuin virrat katkaistaisiin hetkeksi. Ja välittömästi nykäisyn jälkeen on yleensä hienoinen vastapotku ja sen jälkeen ollaan jo moottorijarrutuksessa. Vastapotkun huomaa parhainten pienillä vaihteilla (johtuen kaiketi välityksistä, pitkät välitykset ei tuo sitä niin helposti esiin). Nykäisyä ei tapahdu ihan pienillä kierroksilla, pitää kiihdyttää johonkin ehkä kuuteen tuhanteen kierrokseen siten että rupeaa melkein olemaan jo ahtoa ja sitten ruveta löysäämään kaasua.
Edited By gsxr on 1218047111
Edited By gsxr on 1218047111
Omat kokemukset. Kiihdyttäessä afr 12-13, painemittari 0 tai aavistus ahdolla ja siitä kun heivaa niin nykäisee ja nykäisyssä afr 10. Pähkäillyt että lisäruisku tulee juuri kehiin noilla alueilla ja kun heivaa, lisäruisku ei tilanteen tasalla täysin ja antaa vähän ylinmääräistä soppaa koneeseen. Rikas seospiikki aiheuttaisi nykäyksen. Tekee nykäystä 80kmh alueilla kuin myös motarilla. Kaasu tulee varmaan päästettyä kokonaan pois hetkeksi kun heivaa.
Edited By tetsa on 1218048563
Edited By tetsa on 1218048563
tetsa
Jos tuo lisäruisku antaa tosiaan liikaa polttoainetta tietyissä tilanteissa, mikä voi tietty olla mahdollista, niin se voisi selittää tuon nykäisyn. Itsellä ei ole lambdamittaria joten se on osaltani täysin arvailua.
Tuota kaasunasentoa on hieman vaikea määritellä tarkasti ilman penkkiä sikäli kuin kysymyksen oikein ymmärsin mutta pintakaasullahan sitä mennään siinä vaiheessa kun nykäisee...
Jos kiihdytän rajoittimeen asti ja siitä rupean löysään niin nykäisee melko nopeasti eli ei millään tietyllä kierrosluvulla.
Edit: Huolimattoman lukemisen perusteella kirjoitetut.
Edited By gsxr on 1218275256
Tuota kaasunasentoa on hieman vaikea määritellä tarkasti ilman penkkiä sikäli kuin kysymyksen oikein ymmärsin mutta pintakaasullahan sitä mennään siinä vaiheessa kun nykäisee...
Jos kiihdytän rajoittimeen asti ja siitä rupean löysään niin nykäisee melko nopeasti eli ei millään tietyllä kierrosluvulla.
Edit: Huolimattoman lukemisen perusteella kirjoitetut.
Edited By gsxr on 1218275256
Itsekin testasin saman vielä kerran. Menee jo jankuttamisen puolelle mutta: Jos kierrokset ovat noin 6000 ja kääntää TPS asennon melkein nollille kytkee ECU polttoaineensyötön pois päältä - kunnes kierrokset laskevat alemmas tai kun TPS asento muuttuu isommaksi tai pienemmäksi. Pyörä toimii niin kuin pitääkin, moottorijarrutuksessa ei polttoainetta syötetä moottoriin.gsxr kirjoitti:Piti käydä oikein ajatuksella testaamassa ettei tule valehdeltua. Nykäisee aina vaihteesta riippumatta silloin kun kiihdyttää enemmän tai vähemmän ja sitten höllää rauhallisesti kaasua ja nykäisy tulee suunnilleen siinä kohtaa kun veto muuttuu moottorijarrutukseksi. Kuin virrat katkaistaisiin hetkeksi. Ja välittömästi nykäisyn jälkeen on yleensä hienoinen vastapotku ja sen jälkeen ollaan jo moottorijarrutuksessa. Vastapotkun huomaa parhainten pienillä vaihteilla (johtuen kaiketi välityksistä, pitkät välitykset ei tuo sitä niin helposti esiin). Nykäisyä ei tapahdu ihan pienillä kierroksilla, pitää kiihdyttää johonkin ehkä kuuteen tuhanteen kierrokseen siten että rupeaa melkein olemaan jo ahtoa ja sitten ruveta löysäämään kaasua.
Eli injektorien syöttö lopuu ns. moottorijarrutustilanteessa. Tällöin myöskään lisäruisku ei ruiskuta bensaa jos se on ohjattu ykkössylinteriltä. Jos ruisku osaa toimia esim ykköspuolan johdolta niin silloin ehkä tämä ilmiö ei ole niin jyrkkä ?
Jossain on varmaan joku lippu jolla tuon saisi oikaistua. Muistutelkaa talven mittaan tästä niin yritetään joskus talven pimeinä tunteina katsoa tarkemmin.
Riippuu varmaan lisäruiskun ja paineensäätimen asetuksista....
Olen käsittänyt että Turbossa polttoaineensyöttöön vaikuttaa yleensä kaksi asiaa:
1) 1:1 ohjautuva polttoaineensäädin, eli bensaa tulee lisää heti kun vallitseva ilmanpaine ylitetään
2) Lisäruiskun asetukset, esim 0.1bar +20%
Tästä voisi laskea esim: 0.1bar ahdoilla (1.1bar imusarjapaineella) tulee sqrt(1.1/1) * 1.2 eli 1.258x verrattuna vaparin täyskaasuasentoon.
Onko sulla 1:1 paineensäädin ja mitä lisäruiskun kartta sanoo ?
Ne turbot mitä olen nähnyt dynossa, niissä on ollut kaksi perusongelmaa:
1) alipainekartta on ihan pielessä koska putsarikotelo on hyvin erilainen kuin vakioissa
2) juuri siirryttäessä ahdoille menee kone älyttömän rikkaalle, esim luokkaa AFR 9
Jarin kanssa saatte logattua TPS asennon, kierrokset, alipaineen ja paineen 0.2bar ahdoille saakka. Sen perusteella on helppo päätellä mitä pitäisi tehdä.
Logit vaan tänne näkyville...
Olen käsittänyt että Turbossa polttoaineensyöttöön vaikuttaa yleensä kaksi asiaa:
1) 1:1 ohjautuva polttoaineensäädin, eli bensaa tulee lisää heti kun vallitseva ilmanpaine ylitetään
2) Lisäruiskun asetukset, esim 0.1bar +20%
Tästä voisi laskea esim: 0.1bar ahdoilla (1.1bar imusarjapaineella) tulee sqrt(1.1/1) * 1.2 eli 1.258x verrattuna vaparin täyskaasuasentoon.
Onko sulla 1:1 paineensäädin ja mitä lisäruiskun kartta sanoo ?
Ne turbot mitä olen nähnyt dynossa, niissä on ollut kaksi perusongelmaa:
1) alipainekartta on ihan pielessä koska putsarikotelo on hyvin erilainen kuin vakioissa
2) juuri siirryttäessä ahdoille menee kone älyttömän rikkaalle, esim luokkaa AFR 9
Jarin kanssa saatte logattua TPS asennon, kierrokset, alipaineen ja paineen 0.2bar ahdoille saakka. Sen perusteella on helppo päätellä mitä pitäisi tehdä.
Logit vaan tänne näkyville...
PetriK kirjoitti:Riippuu varmaan lisäruiskun ja paineensäätimen asetuksista....
Olen käsittänyt että Turbossa polttoaineensyöttöön vaikuttaa yleensä kaksi asiaa:
1) 1:1 ohjautuva polttoaineensäädin, eli bensaa tulee lisää heti kun vallitseva ilmanpaine ylitetään
2) Lisäruiskun asetukset, esim 0.1bar +20%
Tästä voisi laskea esim: 0.1bar ahdoilla (1.1bar imusarjapaineella) tulee sqrt(1.1/1) * 1.2 eli 1.258x verrattuna vaparin täyskaasuasentoon.
Onko sulla 1:1 paineensäädin ja mitä lisäruiskun kartta sanoo ?
Ne turbot mitä olen nähnyt dynossa, niissä on ollut kaksi perusongelmaa:
1) alipainekartta on ihan pielessä koska putsarikotelo on hyvin erilainen kuin vakioissa
2) juuri siirryttäessä ahdoille menee kone älyttömän rikkaalle, esim luokkaa AFR 9
Jarin kanssa saatte logattua TPS asennon, kierrokset, alipaineen ja paineen 0.2bar ahdoille saakka. Sen perusteella on helppo päätellä mitä pitäisi tehdä.
Logit vaan tänne näkyville...
Niinpä, itselläni alkaa lisäruisku toimimaa 0,2bar ja oliko jotain 4% rikastus. (bensanpaineet n.3,2bar+ ahdot ).
Ja loggit tulee näkyville varmaan jarin toimesta...
Niin minullahan ei esiinny nykimistä...
Edited By kajbusa on 1218438420
Hayabusa 1300R TURBO -05
+200mph CLUB FINLAND (= 200metriä puolessa tunnissa)
+200mph CLUB FINLAND (= 200metriä puolessa tunnissa)