Sivu 1/4

Lähetetty: 30 Huhti 2005, 17:28
Kirjoittaja Kujo
Nyt on käynyt ilmi, että kytkinjousien sisällä olevat runkopultit voivat löystyä omia aikojaan. Ilmeisesti tehtaalla on käytetty heikkoa ruuvilukitetta tai sitten lukite on jäänyt pois kokonaan, Olikohan MiksaK kun huomasi näin tapahtuneen ennen kuin mitään haaveria pääsi tapahtumaan ja tänään tuli ilmi toinen tapaus, tällä kertaa yksi pultti oli ehtinyt irrota ja raapaista kytkinkoppaa. Tälläkin kertaa totaalisemmalta tuholta vältyttiin, mutta aineksia isompaankin remonttiin olisi ollut.
Tee siis näin: Oikea sivukate pois, kytkinkoppa auki. Öljyjä ei tarvitse laskea, jos pyörä sivutuella niin öljyä ei valu ulos.
Avaa kytkinjousen pultit (6x6mm) alta paljastuu nämä löystyvät kapineet. Nämä runkopultit (11mm kanta, M8 kierre) avataan, kierteet puhdistetaan hyvin, samoin vastapelurista. Ruuvilukitetta kierteisiin ja pultit kiinni, momentti 23Nm. Samalla tuota lukitetta kannattaa laittaa myös niihin päällimmäisiin 6mm pultteihin, niiden momentti on 10Nm. Jouset kiristetään ristiin, vähän kerrallaan.
Nämä molemmat esiin tulleet tapaukset olivat vm -99 busissa, mutta homman helppouden vuoksi suosittelisin tarkistamaan asian muistakin, jos vaikka kate sattuu muuten olemaan joskus auki. Onko muuten joku mahdollisesti törmännyt aiheeseen ulkomaiden foorumeilla?

Lähetetty: 30 Huhti 2005, 18:24
Kirjoittaja waiski10
kuis se oireilee? vieläkö -01 on sitä vikaa? ???

Lähetetty: 30 Huhti 2005, 18:37
Kirjoittaja Kujo
waiski10 kirjoitti:kuis se oireilee? vieläkö -01 on sitä vikaa? ???
Jos kytkin luistaa tai tuntuu "haukkaavan" herkästi liikkeelle lähdettäessä pienilläkin kierroksilla, niin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota.
Ja niinkuin sanoin, niin molemmat esiintymät ovat -99 mallia, muista ei ole kuulunut.

Lähetetty: 30 Huhti 2005, 18:43
Kirjoittaja waiski10
no eipä taida olla syytä huolee ;(ottaa simaa)

Lähetetty: 02 Touko 2005, 08:27
Kirjoittaja 77-1085415839
Kujo kirjoitti:Nyt on käynyt ilmi, että kytkinjousien sisällä olevat runkopultit voivat löystyä omia aikojaan. Ilmeisesti tehtaalla on käytetty heikkoa ruuvilukitetta tai sitten lukite on jäänyt pois kokonaan, Olikohan MiksaK kun huomasi näin tapahtuneen ennen kuin mitään haaveria pääsi tapahtumaan ja tänään tuli ilmi toinen tapaus, tällä kertaa yksi pultti oli ehtinyt irrota ja raapaista kytkinkoppaa. Tälläkin kertaa totaalisemmalta tuholta vältyttiin, mutta aineksia isompaankin remonttiin olisi ollut.
Tee siis näin: Oikea sivukate pois, kytkinkoppa auki. Öljyjä ei tarvitse laskea, jos pyörä sivutuella niin öljyä ei valu ulos.
Avaa kytkinjousen pultit (6x6mm) alta paljastuu nämä löystyvät kapineet. Nämä runkopultit (11mm kanta, M8 kierre) avataan, kierteet puhdistetaan hyvin, samoin vastapelurista. Ruuvilukitetta kierteisiin ja pultit kiinni, momentti 23Nm. Samalla tuota lukitetta kannattaa laittaa myös niihin päällimmäisiin 6mm pultteihin, niiden momentti on 10Nm. Jouset kiristetään ristiin, vähän kerrallaan.
Nämä molemmat esiin tulleet tapaukset olivat vm -99 busissa, mutta homman helppouden vuoksi suosittelisin tarkistamaan asian muistakin, jos vaikka kate sattuu muuten olemaan joskus auki. Onko muuten joku mahdollisesti törmännyt aiheeseen ulkomaiden foorumeilla?

Juu mulla tosiaan tuli vastaan ylätys tuossa talven huolloissa ku aukasin kytkinkopan ihan vaan sillä, että mittailen levyjen paksuudet. Ekaa ruuvia kun aloin ruuvaan niin aattelin, että onko nää tosiaan näin löysässä, eikä tarttenu kääntää avainta ku noin kierroksen verran niin lähti ruuvi sen holkin kanssa ulos ja samaa jatkui lähes kaikkien pulttien kans.

Mitenkään hirveesti tuota ei kyllä pystyny ajaessa huomioimaan, ainut oli tosiaan tuo niinkö Kujo tuossa mainitsi, että kytkin alko oleen loppu kesästä melko haukkaava, onneksi juuri sen takia aloin sitä kykintä aukomaan ku oletin, että sieltä on levyt loppu vaan eipä ollu levyt kulunu juuri ollenkaan vaan syynä oli ihan joku muu. Missään vaiheessa kytkin ei kuitenkaan luistanu.

Lähetetty: 02 Touko 2005, 09:12
Kirjoittaja sillyflier
Johan pomppas. Mulla härppii kytkin kiinni aika rankasti. Pitäneen avata hetpaikalla.

Millä kaupallisella aineella saa kierteistä riittävässä määrin öljyt pois että lukite pysyy?

Lähetetty: 02 Touko 2005, 10:40
Kirjoittaja 77-1085415839
sillyflier kirjoitti:Johan pomppas. Mulla härppii kytkin kiinni aika rankasti. Pitäneen avata hetpaikalla.

Millä kaupallisella aineella saa kierteistä riittävässä määrin öljyt pois että lukite pysyy?
Ite putsailin wyrtin pro cleanerillä

Lähetetty: 02 Touko 2005, 12:31
Kirjoittaja sillyflier
Kyllähän se varmaan löytyy tosta huoltomanuskasta tää juttu mutta... se kun on vaan kotosalla eikä täällä töissä... ja vähän aikakin kortilla niin kertokaas onko noi runkopultit mitenkä väännettävissä... piisaako tavallisessa hylsyssä mitta eli onko kuusio sen holkin yläpääsä vaiko missä..? Kun ei ole omaa tallia niin täytyy tässä kiireessä järkätä paikkaa ja asioita illtaa varten valmiiksi...

Lähetetty: 02 Touko 2005, 14:38
Kirjoittaja Kujo
Onnistuu ihan normi hylsyavaimella, kantit on pultin ulkopäässä. Jokin jarruosien puhdistusspray toimii hyvin tuossa kierteen putsauksessa, lähtee öljyt ja rasvat vilauksessa.

Lähetetty: 03 Touko 2005, 08:29
Kirjoittaja sillyflier
Tämä on vähän huono kun ei ole oikein semmoista rauhallista paikka jossa tehdä noita hommia eli joutuu huiskiin vähän kiiruussa aina. Avasin kuitenkin sen kytkimen puolen koneen kopan. Koitin kaikkia noita kytkimen pultteja ja kaikki tuntuivat olevan piukassa ja paikoillaan kuin näppituntumalta kuuluukin. En sitten tämän diagnoosin jäkeen alkanut enää purkaa sen enempää vaan löin kannen takaisin paikoilleen.

Lähetetty: 03 Touko 2005, 13:11
Kirjoittaja Kujo
Eli kokeilithan juuri nuo runkopultit? Eli kannen alta paljastuu ensin kytkinjousten ruuvit (10mm kanta) -vasta nämä ja jouset irroittamalla paljastuvat nuo kyseiset runkopultit, ovat siis 11mm kannalla ja keskellä kantaa ´nuo jousen ruuvien 6mm sisäkierteet.
Tosin, oli niin tai näin, jos pultit olisivat olleet kovinkin löysällä, olisit sen tuntenut myös päällimmäisiä kokeilemalla.

Lähetetty: 03 Touko 2005, 19:06
Kirjoittaja sillyflier
Koitin siis vain noita päällimmäisiä pultteja. Kun ne tuntuivat olevan piukassa niin fundeerasin että kiinni täytyy olla nekin jotka näitä päällimmäisiä pitää.... eli runkopultit. Kun oli sen verran kiirus niin en viitsinyt vain lisätä voimaa ja narauttaa pultteja hereille. Sen jälkeen pakka olisikin pitänyt ottaa auki jokatapauksessa.

Lähetetty: 09 Kesä 2005, 13:29
Kirjoittaja MGa
onkohan noita osia mahdollista kiristää sillee perstuntumalla kun en tuota momenttiavainta omista?
Niin ja jos on niin mitä noi momentit suurinpiirtein vastaa esim. niin kovin kun jaksat jne.

Lähetetty: 09 Kesä 2005, 13:38
Kirjoittaja purzzi
MGa kirjoitti:onkohan noita osia mahdollista kiristää sillee perstuntumalla kun en tuota momenttiavainta omista?
Niin ja jos on niin mitä noi momentit suurinpiirtein vastaa esim. niin kovin kun jaksat jne.
Niin tiukalle,että narahtaa ja sit vartti auki... :tongue:

Lähetetty: 09 Kesä 2005, 14:06
Kirjoittaja MGa
tulee vaan vähän kiirous kiristellä niit ristiin ku sitä ruuvilukitettaki pitäis väliin laitella,
hmm pitäisköhän ostaa tommonen momenttiavain jostain motonetista mitäköhän maksaa ???