Jeps, elikkä reissussa kun oltiin, alkoi kone syömään öljyä ihan reilusti, n. litra/1000km.
Ajossa mitään ongelmaa ei huomannut. Ainoita normaalista poikkeavia käyttäytymisiä oli kiihdytettäessä kunnon savupilvi ja tasakaasulla ajaessa tuntui välillä kuin tervaan ois ajanu, hetken päästä taas tuntu että "irtos" liikkeelle normaalisti.
Huollossa oli todettu yksi tulppa pimeäksi, se vaihdettu ja venat säädetty..
edit.vika oli luultavasti siinä, että se yksi tulppa oli pimeänä. Pyörä nyt kotona ja seuraamme tilannetta !
Niin ja liikkestä luvattiin, että jos kone alkaa vaikkapa ens kesänä syömään taas öljyä niin kattovat sen takuuseen kuuluvana vaikkei takuu voimassa enää oliskaan
En muista, mutta kyllä se matka ajossa kun kepitti niin vei ja enhä sitä ensin uskonut kun kaverit sano että busa pöllyttää kun painelen niistä ohi.Sanoin että puhutte puppua kun kerran muilla merkeillä ajelette.
Loppu pelissä se meni siihen että matka loppu..
Mutta se korjaus kasvoi niin paljon että saa nähdä valmistuuko se koskaan.
Tänään liikun, syön ja juon tavalla, joka saa oloni tuntumaan hyvältä.
Normaalitilanteessa ei öljyä tarvitse lisätä vaihtovälin aikana. 1L/1000km on aika paljon. Olisiko mahdollista että kun yksi pytty on pimeänä että jotain on mennyt rikki - tai sitten tulppa pimeni kun öljyä tuli tulppaan.
Oletko jo tarkistanut tuon tulpan että onko nyt normaalivärinen ja mikä on tilanne öljynkulutuksen suhteen ?
Tuossa kun on ajokaudentakuu niin olivat liikkessää kattoneet vaan senverran että olivat löytäneet sen rikkinäisen tulpan. Ja synkat ne oli laittanu kohilleen..
Käskivät nyt vaan ajella reilusti että ne näkee miten paljon se syö sitä öljyä ennenkun tekevät sitten muita toimenpiteitä.
Itellä ei oo paikkaa eikä taitoakaan avata ja kattoa mitä on syöny..
Pitää viikonloppuna kerätä mittariin hyvät lukemat niin voi alkuviikosta viedä näytille.
kannatta koitta bel-ray exs:ää... maksaa paljon, mutta mulla loppu öljynsyönti täysin.. edellisellä mineraali tai mikä se nyt olikaan exp niin öljyä kylllä kului...SUOSITTELEN.
Nyt on öljyä menny n.3desiä reilua 1500km kohden.. Liikkeessä sanottiin että normaalia 50tkm ajettulle busalle?!
Mutta selkeesti pieneni kulutus kun tulppa vaihdettiin..
En oikein tiiä mistä lähtis katsastaa että mitä on syöny kun en oo konetta koskaan avannu..
Webbis kirjoitti:Nyt on öljyä menny n.3desiä reilua 1500km kohden.. Liikkeessä sanottiin että normaalia 50tkm ajettulle busalle?!
Mutta selkeesti pieneni kulutus kun tulppa vaihdettiin..
En oikein tiiä mistä lähtis katsastaa että mitä on syöny kun en oo konetta koskaan avannu..
Mun mielestä toi 3dl/1500km on liikaa. Mun Busassa oli mittarissa 67000km kun sen myin ja ei tarvinnut lisäillä öljyä huoltojen välissä.
Yksi mahdollisuus on, että venttiilin ohjureiden kumit ovat
kovettuneet ja joku niistä vuotaa. Voi olla, että sylinterissä, jossa tulppa oli pimeänä on imuventiilin ohjurin kumi rikki.
Sylinteripaineet kannattaa mittauttaa, niin saa viitteitä siitä, onko väljää sylintereissä.
Pitääpä huomenna soitella tai kävästä tuolla liikkeessä ja vaatia niitä kattomaan mikä sielläon. Näkeekö noita kumeja miten helposti, että vuotaako ne mahdollisesti vai pitääkö purkaa koko motti?
Tuos äsken ku kotia tulin niin kierrokset vaelti paikallaan 200-500 korkeammalla mitä normaalisti. Eli kävi siis melko epätasaisesti.
Venttiilijouset ja ventiilit pitää irrottaa. Vaatii kannen irroituksen. Vakiopulteilla olevan kannen saa kaiketi irti ilman, että tarttee irrottaa koko moottoria. Eli kumien kuntoa ei pysty
näkemään muulla tavoin. Ja kun kansi on irti ne kannattaa vaihtaa joka tapauksessa, maksavat vain n. 30EUR mutta työ on melko iso.
Se on aika vaikeeta sanoo, miten paljon sitä öljyä on kulunut, ku pelkkä öljynlämpö vaikuttaa tosi paljon siihen silmästä näkyvään tulokseen ja välillä sitä jää "jumiin" eri paikkoihin. Ja vaikka kaverit sanoo, että ei ole normaalia niin sellaista moottoria ei ole tehtykään joka ei kuluta öljyä. Se mikä on liikaa määrittelee tehdas ja epäilen että sinun tapauksessasi ei hommalle tehdä mitään.... Mutta toivon olevani väärässä.