Sivu 1/1
Lähetetty: 26 Elo 2008, 13:27
Kirjoittaja 74-1207817517
Muutaman kerran ilmennyt vika, jolloin kone "tukehtuu" ja lopulta sammuu. Nyttemmin sytyttänyt pari kertaa punaisen FI-valon ja mittariston näyttöön "FI" -tekstin, mutta ei vaikutusta koneen käyntiin. Kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen, vika häviää. Onkohan kyseessä suurikin vika ja mistä etsintä kannattaa aloittaa?
Pyörä on vuoden 1999 Busse, ajettu 36tkm ja huollot ok.
Lähetetty: 26 Elo 2008, 14:07
Kirjoittaja Timppa
Katsoppas täältä vinkkejä, sekä ohjeet vikakoodin tsekkaamiseen...
Lähetetty: 26 Elo 2008, 14:08
Kirjoittaja Masanaattori
Jos sammuu ajoissa niin tarkasta sivujalan "tappokytkin".
Lähetetty: 26 Elo 2008, 14:20
Kirjoittaja 74-1207817517
Kiitokset vinkeistä. Pitänee ottaa vara-avain taskun pohjalle ja lähteä baanalle. DM-pistoketta ei vissiin löydä takakatteen alta ilman katteen poistamista?
Lähetetty: 26 Elo 2008, 15:11
Kirjoittaja jarim
Jaska kirjoitti:Kiitokset vinkeistä. Pitänee ottaa vara-avain taskun pohjalle ja lähteä baanalle. DM-pistoketta ei vissiin löydä takakatteen alta ilman katteen poistamista?
Kaiva se plugi valmiiksi kuskin penkin alle ja jätä penkin ruuvit irti.
Lähetetty: 26 Elo 2008, 16:27
Kirjoittaja martti
jarim kirjoitti:Jaska kirjoitti:Kiitokset vinkeistä. Pitänee ottaa vara-avain taskun pohjalle ja lähteä baanalle. DM-pistoketta ei vissiin löydä takakatteen alta ilman katteen poistamista?
Kaiva se plugi valmiiksi kuskin penkin alle ja jätä penkin ruuvit irti.
Kyllä se tulloo sieltä kun vähän näprää 
Lähetetty: 13 Syys 2008, 12:13
Kirjoittaja 74-1207817517
Sain vihdoin aikaiseski tutkia ongelmaa tarkemmin. Kaivoin plugin penkin alle ja ajelin kunnes FI-valo syttyi. Pyörä parkkiin ja tinnit yhteen --> ajotietokone antaa virheilmoituksen -C26. Manuskan mukaan tuo tarkoittaa: "No. 3 ignition coil - engine will run on other cylinders, ignition signal to No. 3 cylinder cut"
Kokeilin myös käynnistää pyörän kylmänä ja annoin käydä tyhjäkäyntiä kuumaksi asti parkissa. Kun lämmöt nousi normaaliksi (viisari osoittaa piirun verran yli vaakatason) alkoi kone käydä epätasaisesti ja sammui pian. Ohjekirjassa oli vielä tähdellä merkitty lisätietoa virhekoodelle C24-C27 (pytyt 1-4 samat tekstit): "*The engine will not run when two or more ignition coils or fuel injectors fail"
Onko vika tuttu, eli kannattaako aloittaa tutkinta sytytyksestä vai bensan syötöstä?
Lähetetty: 13 Syys 2008, 12:31
Kirjoittaja -Artsi-
Voisi aloittaa vaihtamalla tulpat. Jos vielä vikaa ilmenee, vaihda tuo kolmospytyn puola jonkun toisen pytyn kanssa ristiin. Jos puolassa vika niin saat uuden vikakoodin sille sylinterille johon tuon puolan laitoit.
Ja edelleen, 99 tyyppivaiva on ne tukkeutuvat polttoainesuodattimet pumpussa ja suuttimissa, onhan ne tarkastettu...
Lähetetty: 13 Syys 2008, 18:20
Kirjoittaja PetriK
Artsin testi on paras tapa aloittaa vian selvittäminen. K2-K7 malleissa tuo vikakoodi tarkoittaisi sitä että jokaiselta puolalta odotetaan ns. käänteistä jännitepiikkiä jokaisen kipinän jälkeen eculle. Suomeksi siis sitä että joko on kontaktihäiriö ECU:n liittimeltä puolan liittimelle tuossa kyseisen puolan ohjausjännitesignaalissa tai sitten kyseinen puola on rikki. Erittäin pienellä todennäköisyydellä ECU voi myös olla rikki ja aiheuttaa tuota, joku juotos löystynyt. Samalla kun vaihtaa puolat ristiin niin ECU:n liitin ja puolan liitin auki - vähän CRC:tä ja liittimet kiinni, saattaa hoitua nyt kosteamman ilman viat jo tuollaisella pienellä korjaamisella.
Jos vika olisi muualla sähköissä esim siinä piuhassa joka tuo sähköjä puolille niin todennäköisesti tulisi vikakoodina kaikki puolien C24-C27 virheet samalla kertaa.