Alimmainen moottorin kiinnityspultti siis murtunut kannan juuresta ja kanta lentänyt huis hiiteen. Itsellä ei mitään hajua syystä. Tasella meni sama pultti poikki joskus 2005 pyörästä josta konetta ei koskaan oltu irrotettu mutta toisesta päästä.
Suuret kiitokset Kujolle nopeasta varaosan löytymisestä ja toimituksesta!
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s) Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Liikaa tehoa?
...no joo, saman tien kuulin kolmannestakin vastaavasta tilanteesta, pultti poikki sieltä kannan juuresta, taas takaa alhaalta. Ihan paskoja vehkeitä.
Kummallista. Oisko ylikiristetty joskus...?
Teoria kaksi: oikeaoppinen pulttiliitoshan perustuu kitkaan, eli liitettävät kappaleet puristetaan toisiaan vasten niin lujaa, etteivät liiku toistensa välisen kitkan vuoksi. Eli leikkaavaa voimaa pulttiin ei tällöin synny, ainoastaan venymis-jännitys. Tuo koneenpultti on melko väljä siinä runkoholkissaan, ja koneen paino lienee pultin päällä kun mutu kiritään --> pultti jää holkin alareunalle. Rääkreisinki-startissa sitten (ketjun)voima tuuppaa konetta taaksepäin runkoon nähden ja jos pultin välys holkkiin sallii pienen liikkeen niin... naps, kone on hieman taaempana. Hieno teoria, eikö.
Olen huomannut että tuo busan runko joustaa melkoisesti koneen yläpäänpulttien holkkeja reippaammin kiristellessä. Silminnähden näkee elämisen sivusuunnassa kun rannemomenttiin naksauttaa. Onkohan niillä tehtaan momenteilla joku tarkoitus...
-Artsi- kirjoitti:Kummallista. Oisko ylikiristetty joskus...?
Teoria kaksi: oikeaoppinen pulttiliitoshan perustuu kitkaan, eli liitettävät kappaleet puristetaan toisiaan vasten niin lujaa, etteivät liiku toistensa välisen kitkan vuoksi. Eli leikkaavaa voimaa pulttiin ei tällöin synny, ainoastaan venymis-jännitys. Tuo koneenpultti on melko väljä siinä runkoholkissaan, ja koneen paino lienee pultin päällä kun mutu kiritään --> pultti jää holkin alareunalle. Rääkreisinki-startissa sitten (ketjun)voima tuuppaa konetta taaksepäin runkoon nähden ja jos pultin välys holkkiin sallii pienen liikkeen niin... naps, kone on hieman taaempana. Hieno teoria, eikö.
Olen huomannut että tuo busan runko joustaa melkoisesti koneen yläpäänpulttien holkkeja reippaammin kiristellessä. Silminnähden näkee elämisen sivusuunnassa kun rannemomenttiin naksauttaa. Onkohan niillä tehtaan momenteilla joku tarkoitus...
Noh, arvailua kaikki tyynni.
Kone käynyt muistini mukaan irti viisi kertaa, joka kerralla pultit laitettu kiinni momenttiavaimen kanssa. Tuo toinen teoria voi olla kyllä ihan varteenotettava. Oikeata vastaustahan minulla ei ole antaa.
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s) Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
??? villi veikkaus, pultti rasittuu avatessa liikaa.
Muutamissa tapauksissa mutteri on "purrut" kiinni pulttiin ihan oikeesti, avaukseen käytettävän voiman määrä on ihan kohtuuton (avauttuu voimakkaan napsauksen saattelemana). Lähtölaskenta pultille alkanee tästä syystä, näin uskoisin.
Taisinpa ratkaista ongelmani itse. Itse aiheutettu vika; prikka joka kuuluisi olla pultin kannan alla olikin mutterin alla jonne prikkaa ei kuuluisi. Pultin kannan jäljet näkyivät selvästi runkon alumiinissa kun sitä tarkemmin syynäsi. Kanta siis pureutunut rungon alumiiniin ja kun mutteria kiristetty on pultti vääntynyt kannan juuresta rikki.