Busa -99 ajettu rapia 40tkm. Noin viikon verran olen seuraillut sellaista oiretta että tässä kylän pinnassa Bensaa menee kohtuuttoman paljon (yli 8L/100km). Ajo on ollut rauhallista, eli vian puolelle mennee??? Vikaa puoltaa myös bensan tuoksu joka haiskahtaa ajon jälkeen. Olisiko pientä vuotoa vai säätö poskellaan?
Ideoita, ennenkuin rupean räjäyttämään koko vehjettä
Voiko olla että käy kuin traktori vaan muutamalla pytyllä niin että kaasua pitää pitää enemmän auki ja siten kuluu enemmän ?
No voihan se olla myös että injektori vuotaa ? Tällöin testaus: Tyhjäkäynnillä kukin injektorin liitin vuorollaan irti. Jos jonkun kohdalla kierrokset ei laske tai käynti muuttuu enemmän kuin muiden kohdalla niin se on sitten siinä. Helppo homma identifioida missä sylinterissä se tulppavika tai injektorivika on. Sitten vaan tulppa irti ja jos väristä vikaa päättelemään...
PetriK kirjoitti:No voihan se olla myös että injektori vuotaa ? Tällöin testaus: Tyhjäkäynnillä kukin injektorin liitin vuorollaan irti. Jos jonkun kohdalla kierrokset ei laske tai käynti muuttuu enemmän kuin muiden kohdalla niin se on sitten siinä. Helppo homma identifioida missä sylinterissä se tulppavika tai injektorivika on. Sitten vaan tulppa irti ja jos väristä vikaa päättelemään...
Kiitti nopeasta vinkistä. Vaihdoinpa sitten heti ensitöikseni nuo tulpat kun oli tuo vaihtoväli päässyt venähtämään HIUKKASEN pitkäksi. Kävin pikaisella koeajolla ja ainakin ajossa selkeä ero. Eka tankin jälkeen voin sitten kommentoida tuohon kulutuskäyttäytymiseen.
By the way, jos "ryyppyputki" busalla vielä jatkuu niin voiko tuolle mahdolliselle injektorin vuodolle kotikonstein mitään vain vienkö suosiolla pajalle?
Tasainen olisi käynnin olla....mulla synkattiin just ja muutos aivan kauhean iso...
Eli pitää olla mittari ja sit vaa mopo käymään....alipainetötsiin mittarin letkut kii ja ruuveilla säätööö...(ruuvit läppärungoissa)
juu,en ole kuullut....viitaan vain omaan 'traktoriini' josta tuli sittemmin Hayabusa :p
No peskules. Häätypä käyttää pajalla jossain vaiheessa. Lienee sarjassamme niitä asioita että eipä siittä haittaakaan ole ja jossain vaiheessa kuiten tehtävä.
No nyt on läpät säädetty. Piirunverran oli 1:nen ja 3:nen pielessä, mutta ei kuulemma vaikutusta bensan syöntiin. Bensan syönnin syyksi ilmoittivat väärän polttoaineen
98:a jatkuvasti käyttämällä bensan kulutus laskee. Hättypä taas kokeilla. Onko kokemuksia ko. bensan käytön vaikutuksesta kulutukseen? 98 ei myöskään "haise" kuten 95. Tämä kuulemma syynä vikomani haiskahteluuun omassa pyörässäkin.
Arvatenkin vastaukset tulevat todentamaan että tämä asia olisi pitänyt kuulua jokaisen busan omistajan yleissivistykseen :1087
Jaa, tää on kyllä ihan mutua, mutta, musta tuntuu että mun noku busa kuluttaa matka-ajossa enemmän 98:a kuin 95:sta. Ja en oo haistanu häiritsevästi bensanhajuja kuin huoltoasemalla.
roibusa77 kirjoitti:No nyt on läpät säädetty. Piirunverran oli 1:nen ja 3:nen pielessä, mutta ei kuulemma vaikutusta bensan syöntiin. Bensan syönnin syyksi ilmoittivat väärän polttoaineen
98:a jatkuvasti käyttämällä bensan kulutus laskee. Hättypä taas kokeilla. Onko kokemuksia ko. bensan käytön vaikutuksesta kulutukseen? 98 ei myöskään "haise" kuten 95. Tämä kuulemma syynä vikomani haiskahteluuun omassa pyörässäkin.
Arvatenkin vastaukset tulevat todentamaan että tämä asia olisi pitänyt kuulua jokaisen busan omistajan yleissivistykseen :1087
Mielenkiintoista - kukas tuollaisen analyysin on antanut ?
Ihan kertakaikkisen ainutlaatuinen vehje sulla on - en ole kuullut että muilla olisi ollut moottoripyörässä nakutustunnistin joka säätäisi kulutusta rikkaammalle jos polttoaineen oktaaniluku ei riitä - varsinkin lämpimillä ilmoilla. Autoissa noita kyllä on ja niillä varsinkin viritetymmissä vehkeissä saattaa jopa oktaaniluvulla olla vaikutusta kulutukseenkin - mutta että busassa asialla olisi suurta merkitystä ???
Jos tuplat ja TPS on kohdillaan niin sitten yksi vaihtoehto on vuotava injektori - eli jos injektori vuotaa niin silloin kun pyörää pitää virrat päällä niin bensapumppu saattaa mennä satunnaisesti päälle vaikka pyörä ei kävisikään. Normaalisti bensapumppu käy muutaman sekunnin alussa ja sitten se pysähtyy. Erittäin helppo testata, malttaa vain odottaa muutaman minuutin ennen starttausta.
Sitten jos haluaisi vähän tutkia niin tankki ylös ja jokainen injektorin sähköliitin vuorollaan irti. Jos jonkun kohdalla kierrokset laskee vähemmän kannattaa tuon pytyn puola vaihtaa ristiin toisen pytyn puolan kanssa ja vasta sitten epäillä injektorivikaa. Helppo testi, noin 15 (30min jos puolia täytyy vaihdella) min kokonaisuudessaan.
Sitten on tietysti mahdollista että joku alipaineletku on irti. Tai jos ajelet paljon pienillä kierroksilla, kuten <3500rpm että lambda ei toimi kunnolla. Lambdan voisi irroittaa ja testata että vaikuttaako kulutukseen - no oikeasti se pitäisi mitata jännitemittarilla.
PetriK kirjoitti:Jos tuplat ja TPS on kohdillaan niin sitten yksi vaihtoehto on vuotava injektori - eli jos injektori vuotaa niin silloin kun pyörää pitää virrat päällä niin bensapumppu saattaa mennä satunnaisesti päälle vaikka pyörä ei kävisikään. Normaalisti bensapumppu käy muutaman sekunnin alussa ja sitten se pysähtyy. Erittäin helppo testata, malttaa vain odottaa muutaman minuutin ennen starttausta.
Sitten jos haluaisi vähän tutkia niin tankki ylös ja jokainen injektorin sähköliitin vuorollaan irti. Jos jonkun kohdalla kierrokset laskee vähemmän kannattaa tuon pytyn puola vaihtaa ristiin toisen pytyn puolan kanssa ja vasta sitten epäillä injektorivikaa. Helppo testi, noin 15 (30min jos puolia täytyy vaihdella) min kokonaisuudessaan.
Sitten on tietysti mahdollista että joku alipaineletku on irti. Tai jos ajelet paljon pienillä kierroksilla, kuten <3500rpm että lambda ei toimi kunnolla. Lambdan voisi irroittaa ja testata että vaikuttaako kulutukseen - no oikeasti se pitäisi mitata jännitemittarilla.
Mutta jos vikaa olisi injektorissa, eikö tämän kulutuksen pitäisi näkyä myös matka-ajossa?
Matka-ajossa kulutuslukemat normit ka 5,5l/100.
Bensanpumpun vika voisi teoriassa olla mahdollista, mutta tällöin kulutuslukemat olisivat aivan eri sfääreissä.
Onhn tietysti mahdollista että "ajon profiili" vaikuttaa niin hurjasti että kulutus yksinkertaisesti nousee tuonne 8l/100km tietämille.
Viikolla käytän pyörää päivittäin työjossa joten kylmäkäynnistyksiä ja lyhyitä siirtymiä tulee päivän aikana useita. Tiedä häntä :1087
Jos injektori vuotaa vähän niin näkyy lähinnä huonona käyntinä pintakaasulla ajaessa. Matka-ajossa kun injektorit on pidempään auki niin haittaa vähemmän kun bensaa muutenkin kuluisi enemmän.
Tietysti aina on mahdollista että joku olisi säätänyt pyörän liian rikkaalle pintakaasualueella tai jättänyt laihentamatta putkiston vaihdon jälkeen, mutta kerro sitten kun olet testannut noi pari juttua jos haluat pohtia asiaa lisää...
5.5L matka-ajossa - aika kevyellä ranneliikkeellä ajelet ja ei pyörässä isoja vikoja ole kun tuohon pystyy. 8L/100km kaupungissakaan ei myöskään mikään ihme olisi.
Ajotyyli vaikuttaa uskomattoman paljon tuohon kulutukseen. Itellä ainakin pyörii jatkuvasti siellä 6-10 l/100km paikkeilla, riippuen siitä millainen keli on ja paljonko antaa vehkeelle leipää Mun mielestä tuo max 8l kulutus ei vaikuta kaupunkiajossa vielä mitenkään hälyyttävän suurelta. Tosin kuten sanoin, riippuu paljon ajotyylistä ja lämpötiloista.
JanneT kirjoitti:Ajotyyli vaikuttaa uskomattoman paljon tuohon kulutukseen. Itellä ainakin pyörii jatkuvasti siellä 6-10 l/100km paikkeilla, riippuen siitä millainen keli on ja paljonko antaa vehkeelle leipää Mun mielestä tuo max 8l kulutus ei vaikuta kaupunkiajossa vielä mitenkään hälyyttävän suurelta. Tosin kuten sanoin, riippuu paljon ajotyylistä ja lämpötiloista.
Tämä rauhoitti mieltäni niin paaaaljon että voimme näillä erää lopetella tämän "vian" penkomisen. Jos jatkossa alkaa vielä rajummin vaivaamaan, niin palataan sitten asiaan. Suurkiitos kaikille kokeneemmille vinkin antajille....häätypä taas vain todeta että LOISTOPORUKKAA!!!