Busa hyytyi tien varteen... - Check palaa
Vastaus saattaa hieman riippua vuosimallista, mutta IGN sulake menee seuraaville laitteille ainakin mun huoltomanuaalin mukaan.
- Jalkatuen kytkin releelle
- Tuulettimen lämpökytkin
- Tuuletinmoottorin rele
Se on Oranssikeltainen johto jota voi lähteä seuraamaan sulakerasialta eteenpäin. Johto päättyy (vuosimallista riippuen) bensapumpun releen vielressä olevaan valkoiseen liittimeen jossa se ei ole enään kytkettynä. Aiemmissa vuosimalleissa tätä takaposkeen vedettyä johtoa ei vielä ole.
Jos näytössä lukee Check niin veikkaus on että seisontatuen jalan rele ei saa virtaa (koska sulake on palanut).
Sulakkeen palaminen voi johtua monesta asiasta. Ensimmäiseksi siitä vasemmalta katteen reiästä se syylarissa oleva mustan muovin takana oleva liitin irti (tuulettimen lämpökytkin). Jos polttaa sulakkeen kun tuo liitin on irti niin vikaa kannattaa lähteä etsimään johdotuksesta joka menee sinne seisontatuen kytkimelle ja taakse siinä johtonipussa aina sinne vasempaan takaposkeen. Todennäköisesti ottaa maadoituksen jostain runkoon tms.
Jos taas tuon liittimen irroittaminen auttaa niin sitten vikaa kannattaa etsiä tuulettimen releestä - irroittaa rele ja jos ei polta sulkatta kun liitin on kiinni ja rele irti niin vika on releessä.
Tämä kaikki siis olettaen että johdotuksessa ei ole omia lisälaitteita ja että ei lyö jostain matkalta maihin.
Toivottavasti tästä on apua...
Edited By PetriK on 1182023754
- Jalkatuen kytkin releelle
- Tuulettimen lämpökytkin
- Tuuletinmoottorin rele
Se on Oranssikeltainen johto jota voi lähteä seuraamaan sulakerasialta eteenpäin. Johto päättyy (vuosimallista riippuen) bensapumpun releen vielressä olevaan valkoiseen liittimeen jossa se ei ole enään kytkettynä. Aiemmissa vuosimalleissa tätä takaposkeen vedettyä johtoa ei vielä ole.
Jos näytössä lukee Check niin veikkaus on että seisontatuen jalan rele ei saa virtaa (koska sulake on palanut).
Sulakkeen palaminen voi johtua monesta asiasta. Ensimmäiseksi siitä vasemmalta katteen reiästä se syylarissa oleva mustan muovin takana oleva liitin irti (tuulettimen lämpökytkin). Jos polttaa sulakkeen kun tuo liitin on irti niin vikaa kannattaa lähteä etsimään johdotuksesta joka menee sinne seisontatuen kytkimelle ja taakse siinä johtonipussa aina sinne vasempaan takaposkeen. Todennäköisesti ottaa maadoituksen jostain runkoon tms.
Jos taas tuon liittimen irroittaminen auttaa niin sitten vikaa kannattaa etsiä tuulettimen releestä - irroittaa rele ja jos ei polta sulkatta kun liitin on kiinni ja rele irti niin vika on releessä.
Tämä kaikki siis olettaen että johdotuksessa ei ole omia lisälaitteita ja että ei lyö jostain matkalta maihin.
Toivottavasti tästä on apua...
Edited By PetriK on 1182023754
Aha - tappokytkin kytkee virran tuohon oranssivalkoiseen piuhaan joka menee bensapumpun releelle.
Kokeiles mitä tapahtuu jos irroitat bensapumpun releen. Jos se ei auta voi olla joku puolista (ne yksi kerrallaan irti).
Tai sit joku kohta johdosta on vaan hangannut maahan kiinni. Tuon perusteella kuitenkin ekana veikkaisin bensapumpun relettä.
Jos lämpömittari antaa "tapissa" lukemia voi se johtua myös maadoituksen puuttumisesta kun ecun tai anturin maadoistus alkaa ns. kellua. Mutta ensin lähtisin etsimään että mikä polttaa sulakkeen koska todennäköisesti se liittyy tuohon lämpömittarin lukemaan.
Edited By PetriK on 1182024698
Kokeiles mitä tapahtuu jos irroitat bensapumpun releen. Jos se ei auta voi olla joku puolista (ne yksi kerrallaan irti).
Tai sit joku kohta johdosta on vaan hangannut maahan kiinni. Tuon perusteella kuitenkin ekana veikkaisin bensapumpun relettä.
Jos lämpömittari antaa "tapissa" lukemia voi se johtua myös maadoituksen puuttumisesta kun ecun tai anturin maadoistus alkaa ns. kellua. Mutta ensin lähtisin etsimään että mikä polttaa sulakkeen koska todennäköisesti se liittyy tuohon lämpömittarin lukemaan.
Edited By PetriK on 1182024698
Näitä netistä yleisesti löytyviä servicemanuaaleja ei taida olla sulla kun kyselet tuollaisia ? Muistaakseni seistontatuen rele on sulakerasian vieressä ja polttoainepumpun rele on vasemmassa takaposkessa siinä suunnilleen moottorinohjausyksikön kohdalla. Tarkemmat ja varmemmat tiedot löytyvät noista oheisien linkkien dokkareista.
Service Manual
K1 lisälehdet
K2 lisälehdet
K3 lisälehdet
Salasana ja käyttäjätunnus samat kuin osoitetiedoissa.
Edited By PetriK on 1182059231
Service Manual
K1 lisälehdet
K2 lisälehdet
K3 lisälehdet
Salasana ja käyttäjätunnus samat kuin osoitetiedoissa.
Edited By PetriK on 1182059231
lisää tutkiskelua...
Pumpun pistoke takaisin paikalleen, virrat päälle ja bussi käyntiin. Käydä rupsutteli itsensä lämpöiseksi ja eikun kahvaan kiinni ja vähän kierroksia niin "STOP".. sammui ja sulake paloi. Pumpusta piuha irti ja uusi sulake paikoilleen. Virrat päälle ja taas napsahti sulake. Ilmeisesti bensapumpun rele kun läpenee niin menee oikoseen?? ...rkele menee hermo
Pumpun pistoke takaisin paikalleen, virrat päälle ja bussi käyntiin. Käydä rupsutteli itsensä lämpöiseksi ja eikun kahvaan kiinni ja vähän kierroksia niin "STOP".. sammui ja sulake paloi. Pumpusta piuha irti ja uusi sulake paikoilleen. Virrat päälle ja taas napsahti sulake. Ilmeisesti bensapumpun rele kun läpenee niin menee oikoseen?? ...rkele menee hermo
