Vesi vei jarrut?

Tyyppiviat, akuutit häiriöt sekä kommentteja huolloista
Avatar
renttu
Viestit: 19
Liittynyt: 15 Touko 2006, 21:43

Viesti Kirjoittaja renttu »

Ajelin eilen vesisateessa jarruttelematta n.30 km kunnes lähestyvä risteys pakotti puristamaan kahvaa. Yllätys oli melkoinen kun huomasin että kahvan puristaminen ei juurikaan hidastanut vauhtia ja kahva puristui noin puoleen väliin huomattavan helposti (pienllä voimalla). Tein kaksi nopeaa vapautus/puristus liikettä ja jarrut alkoivat toimima. Tänä aamuna kuivalla kelillä ajellessani kaikki toimi niinkuin ennenkin. Että mitä h..ttiä? Pyörässä on uudet n.700km ajetut jarrupalat (EBC? Stormilta ostetut) ja jarruneste alkuperäinen eli täytti just 3 vuotta. Jarrut ei normaalia enemmän lahaa, eikä oire mielestäni täysin sovi nesteen kiehumisesta aiheutuviin ongelmiin. Ilman äkkinäinen käväisy jarrusysteemmissäkin tuntuu kummalta. Miksi juuri sateessa vai johtuikohan se siitä ollenkaan. Busa ollut alla viime vuoden keväästä ja 8000km takana. Viime kesänä ei vettä sadellut joten kokemuksia pyörän sadeominaisuuksista ei ole. Ehkä busan kuuluukin käyttäytyä noin?
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

Vedestä johtuu. Jopa joissakin käyttöohjekirjoissa kehoitetaan vesisateessa ajettaessa jarruttelemaan välillä kevyesti jarrujen kuivaamiseksi. Samoin pesun jälkeen. Ei tuossa pitäisi olla mitään ihmeellistä.
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

Kujo kirjoitti:Vedestä johtuu. Jopa joissakin käyttöohjekirjoissa kehoitetaan vesisateessa ajettaessa jarruttelemaan välillä kevyesti jarrujen kuivaamiseksi. Samoin pesun jälkeen. Ei tuossa pitäisi olla mitään ihmeellistä.
Juuri näin.

Mulla myös EBC palat ja selvästi herkemmät vesikelille kun orginaalit, eli jarruttelu on ehdotonta välillä jos meinaa että pitoa on heti jarrutettaessa.

Toki kaikki palat ottaa hieman heikommin märkänä, mutta näissä EBC sinter paloissa ero on huomattava. Kuivalla oon ainakin tykännyt!!!
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Avatar
busapappa2
Viestit: 1205
Liittynyt: 12 Syys 2006, 21:28
Paikkakunta: Missä millonkin huvittaa olla .

Viesti Kirjoittaja busapappa2 »

Teräspunosletkut sintteripalojen kaa ja vielä napakammat !! :p

Joskin takajarruun en suosittelis, vetäsee lukkoon helepolla. Mutta jos "vähä" jättää ilimaa takajarruun, ni olkonäkösyistä miksei ? :omituinen:




Edited By busapappa2 on 1178111992
Muista ELÄÄ Tänään, Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä . Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa ! Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

busapappa2 kirjoitti:Teräspunosletkut sintteripalojen kaa ja vielä napakammat !! :p

Joskin takajarruun en suosittelis, vetäsee lukkoon helepolla. Mutta jos "vähä" jättää ilimaa takajarruun, ni olkonäkösyistä miksei ? :omituinen:
Teräspunokset molemissa päissä ja erittäin tyytyväinen jarrutuntumaan. Ei sen takajarrun kanssa mitään ongelmaa oo kun ei jää siihen pälle seisoskelemaan!! :D
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
79-1091167648

Viesti Kirjoittaja 79-1091167648 »

Mulla on kans noi EBC:n palat Brakingin wave levyissä ja en kyllä pidä noista paloista. Tai ainaki luulen että mun ongelmat juuri vesikelillä johtuvat juuri noista paloista, kun ei meinaa olla jarruja edessä kun sataa vettä. Kun vauhti alkaa lähestyä nollaa, niin jarrut alkavat "murista" ja pito on onneton.
On ku ajas jollain vanhalla vespalla jossa on rumpujarrut ja huonot sellaiset.
Kuivalla taas saa perän helposti nousemaan ilmaan, joten kunhan nuo loppuvat niin laitan Ferodot paikoilleen ja kattelen sit tilannetta uudelleen....
Vastaa Viestiin