Sähkövikaa
Apuva!!! olisko kenelläkään tietoa tai kokemusta... itselläni 2001 mallinen busa. Ostin pyörän vasta tänä keväänä. Joskus pääsiäisen tienoilla kun lähdin ensimmäisiä kertoja liikenteeseen oli akku mennyt aivan tyhjäksi ja ei muuta kun apuvirralla käymään. Pyörässä oli alkuperäinen akku, joten akkukauppaan ja uusi akku tilalle. Aikaa kulu kuukausi ja ongelmia ei ollut. Viime viikolla jouduin vieroittamaan itseni pyörästä viideksi päiväksi työmatkan takia ja kun silmät kiiluen olin eilen lähdössä ajelemaan, niin kappas akku aivan tyhjä. Joten vika ei akussa. Pyörän seistessä akku purkaantuu mystisellä tavalla. Itse nostan helposti kädet pystyyn, jos kysymyksessä on jonkin sortin sähkövika. Joten jos jollain kokemusta tai ideoita, mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään, niin pistäkää viestiä tulemaan. Kiitos etukäteen!!!
Jos ei ole tuo parkkien päälle kytkeminen, niin oletko mitannut mikä on virrankulutus kun pyörässä on virta pois päältä. Kun virtalukosta on virrat pois päältä niin tällöin vain kellon pitäisi olla päällä, eli olisiko muutamia max 1-3 milliampeeria ...
Tässä ohje:
1) Akun kenkä irti, mieluummin se miinus eli jossa on musta johto.
2) Ampeerimittari kytketään sarjaan, eli toinen johto akkuun, toinen siihen irroitettuun kenkään. Ampeerimittarissa mA asteikko. Jos lukee yli 10mA niin silloin on varmasti jossain vuotoa.
(Älä laita virtalukosta virtoja päälle!!!)
Ongelmia voivat olla mm. vika mittaritaulussa, flektin anturissa tai virtalukon jossain noista kolmesta kytkennästä - tai sitten jossain muualla
)
Kun laitat akun kengän kiinni, ei pitäisi kuulua esim. releen naksumista tai mitään muutakaan ääntä (jos virrat ei ole virtalukosta päällä). Jos kuuluu niin sitten joko toi flektin anturi tai sitten joku virtalukon kontakteista on jäänyt päälle.
Eihän pyörässä ole mitään lisälaitteita ? (Autocom, Hälytin, GPS, Kännykän laturi, ...) Joskus jos ne on väärin kytketty tai rikki niin saattaa virrat häipyä itsekseen...
Täytyypä vastaisuuden varalta mitata mikä on tuon kellon / lepovirtakulutus...
Edited By PetriK on 1148220042
Tässä ohje:
1) Akun kenkä irti, mieluummin se miinus eli jossa on musta johto.
2) Ampeerimittari kytketään sarjaan, eli toinen johto akkuun, toinen siihen irroitettuun kenkään. Ampeerimittarissa mA asteikko. Jos lukee yli 10mA niin silloin on varmasti jossain vuotoa.
(Älä laita virtalukosta virtoja päälle!!!)
Ongelmia voivat olla mm. vika mittaritaulussa, flektin anturissa tai virtalukon jossain noista kolmesta kytkennästä - tai sitten jossain muualla

Kun laitat akun kengän kiinni, ei pitäisi kuulua esim. releen naksumista tai mitään muutakaan ääntä (jos virrat ei ole virtalukosta päällä). Jos kuuluu niin sitten joko toi flektin anturi tai sitten joku virtalukon kontakteista on jäänyt päälle.
Eihän pyörässä ole mitään lisälaitteita ? (Autocom, Hälytin, GPS, Kännykän laturi, ...) Joskus jos ne on väärin kytketty tai rikki niin saattaa virrat häipyä itsekseen...
Täytyypä vastaisuuden varalta mitata mikä on tuon kellon / lepovirtakulutus...
Edited By PetriK on 1148220042