Sivu 1/2

Lähetetty: 14 Maalis 2009, 20:49
Kirjoittaja busajasa
Tässä linkkikokoelmaa asiasta, jota tuon tuosta kysellään:

Yleisiä Jousien säätöohjeita:
Partasen hyvä yhteenveto.

Selityksiä alusta parametrien ilmiöistä
Säätöpöytäkirja

Muttauspöytäkirja sekä ilmiöiden selitykset excell muodossa

Söhmin FAQ aiheesta. Ville Sundberg tuolla antaa hyvät "mummo-ohjeet" painumien mittaamiseen.

Busafoorumin aikaisempia threadeja (Gen 1 busan perussäätöohjeita)
http://www.busanistit.org/foorumi/ikonboard.cgi?act=ST;f=13;t=2457;
http://www.busanistit.org/foorumi....;t=1496

Vartille jousien säätöohjeita busafoorumilla:
http://www.busanistit.org/foorumi....;t=5637

Missä mikäkin säätö Gen1 Busassa? Sekä perussäädöt
http://www.tpeltola.net/busasetup.htm

Jousien valinta
Gen1 Etu- ja takajousen jäykkyyden valintaan laskuri
(valitse "Custom Fork and Rear Shock Spring Calculation and Available Rates" niin pääset laskuriin)
(Gen1 busan etujousi .850 kg/mm (stock), takajousi 13.1 kg/mm (stock))
Jousivesa valmistaa haluasi jouset
Totaltek myy jousia
Wilbersin jousia. Suomessa Wilbersiä myy Oitracon.
Öhlins jota Suomessa myy Mp-Racing
RaceTechilta saa myös valmiita jousia sekä muita jousitusta parantavia osia

Säädöt on kuitenkin yksilöllisiä riippuen ajotavasta ja kuskin painosta. Siksi kannataa käyttää hieman aikaa noiden parissa. Ensin nuo painumat kuntoon, jonka jälkeen voi alkaa kokeilemaan säätöjä vaimennusten kanssa. Nippusidettä voi hyödyntää etuputkissa joilla voi seurata ajonaikaisen painuman määrää - näkee myös miten säädöt vaikutaa. Tärkeää on kuitenkin muistaa tehdä yhtä säätöä kerrallaan ja tutkia sen vaikutus.

Jos löytyy lisää aiheeseen liittyviä linkkejä/selityksiä niin kasataan ne tähän alle..




Edited By busajasa on 1244311759

Lähetetty: 14 Maalis 2009, 21:11
Kirjoittaja jarim
Ja samantien PINNED! Erittäin hieno homma Jasa että oot jaksanu kasata nämä kaikki yhteen!

Lähetetty: 17 Maalis 2009, 22:10
Kirjoittaja suiza
Joo, tuollaista tietoa kun saadaan gen2:lle niin huvä homma :thumbup:

Lähetetty: 23 Touko 2009, 21:57
Kirjoittaja suiza
No joo. Eilen tuli käytyä Kemorassa rataa kiertämässä ensi kertaa, sitten viime juhannuksen, kahdella kädellä :bike:
Kyllä tuohon gen2:een olisi hyvä saada jotain säätövinkkiä.
Gen1:een verrattuna alusta tuntuu olevan huonommissa säädöissä tehtaan jäljiltä.
Keula menee mukavasti, mutta perä tuntuu jotenkin olevan eriparia keulan kanssa. Jotenkin matalalla ja raskas, tuntuu kuin tulisi eri linjaa keulan kanssa ???
Säätövinkit olisi ihan mukava koittaa :respekt:

Lähetetty: 23 Touko 2009, 22:39
Kirjoittaja busajasa
suiza kirjoitti:No joo. Eilen tuli käytyä Kemorassa rataa kiertämässä ensi kertaa, sitten viime juhannuksen, kahdella kädellä :bike:
Kyllä tuohon gen2:een olisi hyvä saada jotain säätövinkkiä.
Gen1:een verrattuna alusta tuntuu olevan huonommissa säädöissä tehtaan jäljiltä.
Keula menee mukavasti, mutta perä tuntuu jotenkin olevan eriparia keulan kanssa. Jotenkin matalalla ja raskas, tuntuu kuin tulisi eri linjaa keulan kanssa ???
Säätövinkit olisi ihan mukava koittaa :respekt:
varmaan noiden staatisten painumien osalta kannataa lähteä liikkeelle. Sitten varmaan kanntaa lähteä vaimennuksia säätämään sen mukaan miltä peli tuntuu ja taittuu mutkaan. Ja yhtä säätöä vain kerrallaan muuttamalla hakea omalle ajotyylille oikeat säädöt.

Lähetetty: 17 Heinä 2010, 18:53
Kirjoittaja 72-1275482394
No olisko kellään kokemusta tai mutua Gen2: n säädöistä radalle?
Itte tiukensin keulaa pari naksua kumpaakin vaimennusta ja jousta tiukensin yhden kierroksen perussäädöstä, noin kokeeksi. Iäänkuin olis täsmällisempi? :p

Ja sitten millaset rengaspaineet radalla hyvksi todettuja? :bowdown:

Lähetetty: 17 Heinä 2010, 19:26
Kirjoittaja busajasa
Harrry kirjoitti: Ja sitten millaset rengaspaineet radalla hyvksi todettuja? :bowdown:

Rengaspaineet on ne mitkä on kadullakin, mutta lämpimänä. Rengas tuppaa lämpiämään radalla enemmän ja näin ollen pyrkii myös keräämään lämpimänä painetta enemmän. Lämpenemiseen vaikuttaa vielä ilman ja radan lämpö sekä ajotapa. Eli kylmällä ilmalla ja hitaalla ajotavalla paineen pudotus pienempi (jopa tarpeeton) kuin kovassa ajossa ja kuumalla ilmalla.
Paras keino rengaspaineiden tarkistukseen on ajaa rataa siten että rengas lämpiää. Sitten varikolle ja lämpimästä renkaasta säätää paine siihen missä se pitää normaalistikkin olla.
Kun taas sitten kylmällä renkaalla lähtee radalle niin kannataa ottaa ne muutama kierros varovasti renngasta lämmitellen, jotta saa normipaineet renkaaseen sekä renkaan lämpöiseksi.

Lähetetty: 18 Heinä 2010, 00:36
Kirjoittaja 72-1275482394
Siis ohjekirjan 2,95 kuormasta riipumatta ok? Köh.. entisillä keveämmillä etunen max 2,5 ja sitte radalla ollu noin 2 ?

Kokemuksia?

Lähetetty: 18 Heinä 2010, 14:42
Kirjoittaja busabobo
Harrry kirjoitti:Siis ohjekirjan 2,95 kuormasta riipumatta ok? Köh.. entisillä keveämmillä etunen max 2,5 ja sitte radalla ollu noin 2 ?

Kokemuksia?
Riippuu tietysti paljon siitä, kuinka nopea olet ja minkälainen rengas on alla, eroa on touring renkaan käyttäytymisellä verrattuna kisarenkaaseen. Runkojäykkyydet ja lämpiämisnopeudet vaihtelevat paljonkin. On luonnollisesti eroa myös siinä ajatko esim. Kemoralla 1,50 aikoja vai 1,20.

Nuo busajasan ohjeet ovat todella hyvät ja pätee mielestäni 95 prosenttiin ratailevista busanisteista. Nopean ryhmän pro busanistit ovat sitten erikseen.

Busassa ei tunnu toimivan yhtä alhaiset paineet noissa ns. katurenkaissa kuin esimerkiksi gixussa. Jostain syystä muljuaa enemmän, liekö syynä busan paino ja erilainen dynamiikka mutkissa.

Jos et kuulu tuohon nopeaan 5 %:iin (aikasi esim. Kemoralla on huonompi kuin 1,30) ja ajat perus supersport katurenkailla, niin laita aloituspaineiksi eteen 2,7 ja taakse 2,5. Sitten, kuten busajasa sanoi, seuraat nimen omaan lämminpaineita pitkin päivää, mittaus aina välittömästi radalta pois tulon jäljeen. Pudota tarvittava määrä. Tavoite tuo 2,9 lämpimänä eteen ja taakse. Jos olet lähellä 5%:in ryhmää niin vähennä arvoista 0,2 baria.

Nämä paineet ainakin itsellä tuntuu busassa toimivan keskiryhmän köröttelyssä.

Lähetetty: 18 Heinä 2010, 14:48
Kirjoittaja jarim
Vähän offtopicia nämä rengasasiat tässä topicissa mutta viime tiistain helteessä laitoin kylmiin renkaisiin paineiksi 2.5 molempiin. Kyseessä Michelin Pilot Powerit. Todella nätisti toimi, rengas kului nätisti niinkuin pitääkin eikä lipsunut missään vaiheessa.

Lähetetty: 18 Heinä 2010, 14:58
Kirjoittaja busabobo
jarim kirjoitti:Vähän offtopicia nämä rengasasiat tässä topicissa mutta viime tiistain helteessä laitoin kylmiin renkaisiin paineiksi 2.5 molempiin. Kyseessä Michelin Pilot Powerit. Todella nätisti toimi, rengas kului nätisti niinkuin pitääkin eikä lipsunut missään vaiheessa.
Eli todennäköisesti sulla on ollut paineet lämpimänä hyvinkin lähellä busajasan ohjeistamia lämminpaineita, edessä ehkä vähän vähemmän (etunen ei lämpene yhtä paljon kuin takanen). Kuumalla ilmallahan paineita ei tarvitse pudottaa niin paljon kuin viileällä, helteeellä kun ovat valmiiksi jo lämpimämmät.

Toimii siis pro kuskeillakin tuo ohjeistus, Jarim on kuitenkin nopeimpia busanisteja radalla :)

Lähetetty: 18 Heinä 2010, 21:47
Kirjoittaja Tase
juu kemorassa laitoin eteen 2.5 ja taakse 2.3. Ekasetin jälkeen mittasin lämmin paineet ja edessä oli 2.8 ja takan 2.9. Hyvin tuntu toimivan ja kumet oli samat kun jarimilla.

Lähetetty: 01 Kesä 2011, 21:09
Kirjoittaja toimeve
...mulla ilmeisesti viime syssynä säätöjen jälkhen tuli "pieni" virhe, kun ns. nollakohan väänsin perskeles väärhän suunthan (vastapäivhän). Ja siitä sitten laskin tietysti napsut.

Vähän ihmettelinki kun tuntuu jotenki raskhalta ajella ja ennenkaikkea vääntää mutkiin. No, nyt sitten eilen löysin ohjeet ja eikhän vielä tullu jopa suomenkielinen luettua noitten säätöjen osalta ja sieltähän löyty että hups - väärältä puolelta lähetty laskemhan :stupid:

Eiku molempien päitten paluu- ja ulosjoustot uusiksi oikeinpäin napsuteltuna. Laitoin napsut kovemmaksi perusohjeitten mukasista. Tännään sitten kävin testilenkin.

Herranen aika että on busa taas jouheva ajella ja käännellä.

Ja heleppo säätää perjantaina Alastarolla josko tuntuu ettei nuo riitä niihin "vauhteihin" :thumbup:

edit: siis valtava vaikutus noilla säädöillä!




Edited By toimeve on 1306951898

Lähetetty: 18 Huhti 2013, 21:34
Kirjoittaja toimeve
...tämmönen on ittellä tallessa kun noita säätöjä on suhannu sinnetänne...antaa mielestäni kohtuullisen hyvän kuvan siitä, mitä tapahtuu kun teet säätöihin tiukennuksia tai löysäämisiä (kuva: Janne Tervola 2001):

Kuva

Lähetetty: 05 Touko 2013, 23:07
Kirjoittaja toimeve
...tuossa busajasan alotusviestissä suurin osa linkeistä toimimattomia. Onkohan ketjut (lähinnä siis tältä foorumilta) jotenki vielä luettavissa/löydettävissä, joihin noissa linkeissä viitataan?