Busan alustan / jousien / vaimennusten säätäminen - Gen1 / radalle / kadulle / vartille
Tässä linkkikokoelmaa asiasta, jota tuon tuosta kysellään:
Yleisiä Jousien säätöohjeita:
Partasen hyvä yhteenveto.
Selityksiä alusta parametrien ilmiöistä
Säätöpöytäkirja
Muttauspöytäkirja sekä ilmiöiden selitykset excell muodossa
Söhmin FAQ aiheesta. Ville Sundberg tuolla antaa hyvät "mummo-ohjeet" painumien mittaamiseen.
Busafoorumin aikaisempia threadeja (Gen 1 busan perussäätöohjeita)
http://www.busanistit.org/foorumi/ikonboard.cgi?act=ST;f=13;t=2457;
http://www.busanistit.org/foorumi....;t=1496
Vartille jousien säätöohjeita busafoorumilla:
http://www.busanistit.org/foorumi....;t=5637
Missä mikäkin säätö Gen1 Busassa? Sekä perussäädöt
http://www.tpeltola.net/busasetup.htm
Jousien valinta
Gen1 Etu- ja takajousen jäykkyyden valintaan laskuri (valitse "Custom Fork and Rear Shock Spring Calculation and Available Rates" niin pääset laskuriin)
(Gen1 busan etujousi .850 kg/mm (stock), takajousi 13.1 kg/mm (stock))
Jousivesa valmistaa haluasi jouset
Totaltek myy jousia
Wilbersin jousia. Suomessa Wilbersiä myy Oitracon.
Öhlins jota Suomessa myy Mp-Racing
RaceTechilta saa myös valmiita jousia sekä muita jousitusta parantavia osia
Säädöt on kuitenkin yksilöllisiä riippuen ajotavasta ja kuskin painosta. Siksi kannataa käyttää hieman aikaa noiden parissa. Ensin nuo painumat kuntoon, jonka jälkeen voi alkaa kokeilemaan säätöjä vaimennusten kanssa. Nippusidettä voi hyödyntää etuputkissa joilla voi seurata ajonaikaisen painuman määrää - näkee myös miten säädöt vaikutaa. Tärkeää on kuitenkin muistaa tehdä yhtä säätöä kerrallaan ja tutkia sen vaikutus.
Jos löytyy lisää aiheeseen liittyviä linkkejä/selityksiä niin kasataan ne tähän alle..
Edited By busajasa on 1244311759
Yleisiä Jousien säätöohjeita:
Partasen hyvä yhteenveto.
Selityksiä alusta parametrien ilmiöistä
Säätöpöytäkirja
Muttauspöytäkirja sekä ilmiöiden selitykset excell muodossa
Söhmin FAQ aiheesta. Ville Sundberg tuolla antaa hyvät "mummo-ohjeet" painumien mittaamiseen.
Busafoorumin aikaisempia threadeja (Gen 1 busan perussäätöohjeita)
http://www.busanistit.org/foorumi/ikonboard.cgi?act=ST;f=13;t=2457;
http://www.busanistit.org/foorumi....;t=1496
Vartille jousien säätöohjeita busafoorumilla:
http://www.busanistit.org/foorumi....;t=5637
Missä mikäkin säätö Gen1 Busassa? Sekä perussäädöt
http://www.tpeltola.net/busasetup.htm
Jousien valinta
Gen1 Etu- ja takajousen jäykkyyden valintaan laskuri (valitse "Custom Fork and Rear Shock Spring Calculation and Available Rates" niin pääset laskuriin)
(Gen1 busan etujousi .850 kg/mm (stock), takajousi 13.1 kg/mm (stock))
Jousivesa valmistaa haluasi jouset
Totaltek myy jousia
Wilbersin jousia. Suomessa Wilbersiä myy Oitracon.
Öhlins jota Suomessa myy Mp-Racing
RaceTechilta saa myös valmiita jousia sekä muita jousitusta parantavia osia
Säädöt on kuitenkin yksilöllisiä riippuen ajotavasta ja kuskin painosta. Siksi kannataa käyttää hieman aikaa noiden parissa. Ensin nuo painumat kuntoon, jonka jälkeen voi alkaa kokeilemaan säätöjä vaimennusten kanssa. Nippusidettä voi hyödyntää etuputkissa joilla voi seurata ajonaikaisen painuman määrää - näkee myös miten säädöt vaikutaa. Tärkeää on kuitenkin muistaa tehdä yhtä säätöä kerrallaan ja tutkia sen vaikutus.
Jos löytyy lisää aiheeseen liittyviä linkkejä/selityksiä niin kasataan ne tähän alle..
Edited By busajasa on 1244311759
Ja samantien PINNED! Erittäin hieno homma Jasa että oot jaksanu kasata nämä kaikki yhteen!
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
No joo. Eilen tuli käytyä Kemorassa rataa kiertämässä ensi kertaa, sitten viime juhannuksen, kahdella kädellä
Kyllä tuohon gen2:een olisi hyvä saada jotain säätövinkkiä.
Gen1:een verrattuna alusta tuntuu olevan huonommissa säädöissä tehtaan jäljiltä.
Keula menee mukavasti, mutta perä tuntuu jotenkin olevan eriparia keulan kanssa. Jotenkin matalalla ja raskas, tuntuu kuin tulisi eri linjaa keulan kanssa ???
Säätövinkit olisi ihan mukava koittaa
Kyllä tuohon gen2:een olisi hyvä saada jotain säätövinkkiä.
Gen1:een verrattuna alusta tuntuu olevan huonommissa säädöissä tehtaan jäljiltä.
Keula menee mukavasti, mutta perä tuntuu jotenkin olevan eriparia keulan kanssa. Jotenkin matalalla ja raskas, tuntuu kuin tulisi eri linjaa keulan kanssa ???
Säätövinkit olisi ihan mukava koittaa
varmaan noiden staatisten painumien osalta kannataa lähteä liikkeelle. Sitten varmaan kanntaa lähteä vaimennuksia säätämään sen mukaan miltä peli tuntuu ja taittuu mutkaan. Ja yhtä säätöä vain kerrallaan muuttamalla hakea omalle ajotyylille oikeat säädöt.suiza kirjoitti:No joo. Eilen tuli käytyä Kemorassa rataa kiertämässä ensi kertaa, sitten viime juhannuksen, kahdella kädellä
Kyllä tuohon gen2:een olisi hyvä saada jotain säätövinkkiä.
Gen1:een verrattuna alusta tuntuu olevan huonommissa säädöissä tehtaan jäljiltä.
Keula menee mukavasti, mutta perä tuntuu jotenkin olevan eriparia keulan kanssa. Jotenkin matalalla ja raskas, tuntuu kuin tulisi eri linjaa keulan kanssa ???
Säätövinkit olisi ihan mukava koittaa
Harrry kirjoitti: Ja sitten millaset rengaspaineet radalla hyvksi todettuja?
Rengaspaineet on ne mitkä on kadullakin, mutta lämpimänä. Rengas tuppaa lämpiämään radalla enemmän ja näin ollen pyrkii myös keräämään lämpimänä painetta enemmän. Lämpenemiseen vaikuttaa vielä ilman ja radan lämpö sekä ajotapa. Eli kylmällä ilmalla ja hitaalla ajotavalla paineen pudotus pienempi (jopa tarpeeton) kuin kovassa ajossa ja kuumalla ilmalla.
Paras keino rengaspaineiden tarkistukseen on ajaa rataa siten että rengas lämpiää. Sitten varikolle ja lämpimästä renkaasta säätää paine siihen missä se pitää normaalistikkin olla.
Kun taas sitten kylmällä renkaalla lähtee radalle niin kannataa ottaa ne muutama kierros varovasti renngasta lämmitellen, jotta saa normipaineet renkaaseen sekä renkaan lämpöiseksi.
Riippuu tietysti paljon siitä, kuinka nopea olet ja minkälainen rengas on alla, eroa on touring renkaan käyttäytymisellä verrattuna kisarenkaaseen. Runkojäykkyydet ja lämpiämisnopeudet vaihtelevat paljonkin. On luonnollisesti eroa myös siinä ajatko esim. Kemoralla 1,50 aikoja vai 1,20.Harrry kirjoitti:Siis ohjekirjan 2,95 kuormasta riipumatta ok? Köh.. entisillä keveämmillä etunen max 2,5 ja sitte radalla ollu noin 2 ?
Kokemuksia?
Nuo busajasan ohjeet ovat todella hyvät ja pätee mielestäni 95 prosenttiin ratailevista busanisteista. Nopean ryhmän pro busanistit ovat sitten erikseen.
Busassa ei tunnu toimivan yhtä alhaiset paineet noissa ns. katurenkaissa kuin esimerkiksi gixussa. Jostain syystä muljuaa enemmän, liekö syynä busan paino ja erilainen dynamiikka mutkissa.
Jos et kuulu tuohon nopeaan 5 %:iin (aikasi esim. Kemoralla on huonompi kuin 1,30) ja ajat perus supersport katurenkailla, niin laita aloituspaineiksi eteen 2,7 ja taakse 2,5. Sitten, kuten busajasa sanoi, seuraat nimen omaan lämminpaineita pitkin päivää, mittaus aina välittömästi radalta pois tulon jäljeen. Pudota tarvittava määrä. Tavoite tuo 2,9 lämpimänä eteen ja taakse. Jos olet lähellä 5%:in ryhmää niin vähennä arvoista 0,2 baria.
Nämä paineet ainakin itsellä tuntuu busassa toimivan keskiryhmän köröttelyssä.
Family toys:
Ducati Panigale 1299s
BMW s1000rr
Ducati Panigale 1299s
BMW s1000rr
Vähän offtopicia nämä rengasasiat tässä topicissa mutta viime tiistain helteessä laitoin kylmiin renkaisiin paineiksi 2.5 molempiin. Kyseessä Michelin Pilot Powerit. Todella nätisti toimi, rengas kului nätisti niinkuin pitääkin eikä lipsunut missään vaiheessa.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Eli todennäköisesti sulla on ollut paineet lämpimänä hyvinkin lähellä busajasan ohjeistamia lämminpaineita, edessä ehkä vähän vähemmän (etunen ei lämpene yhtä paljon kuin takanen). Kuumalla ilmallahan paineita ei tarvitse pudottaa niin paljon kuin viileällä, helteeellä kun ovat valmiiksi jo lämpimämmät.jarim kirjoitti:Vähän offtopicia nämä rengasasiat tässä topicissa mutta viime tiistain helteessä laitoin kylmiin renkaisiin paineiksi 2.5 molempiin. Kyseessä Michelin Pilot Powerit. Todella nätisti toimi, rengas kului nätisti niinkuin pitääkin eikä lipsunut missään vaiheessa.
Toimii siis pro kuskeillakin tuo ohjeistus, Jarim on kuitenkin nopeimpia busanisteja radalla
Family toys:
Ducati Panigale 1299s
BMW s1000rr
Ducati Panigale 1299s
BMW s1000rr
- toimeve
- Viestit: 2616
- Liittynyt: 22 Elo 2006, 18:22
- Paikkakunta: Sodankylä, 1.1.2007 alkaen Jämsä
- Viesti:
...mulla ilmeisesti viime syssynä säätöjen jälkhen tuli "pieni" virhe, kun ns. nollakohan väänsin perskeles väärhän suunthan (vastapäivhän). Ja siitä sitten laskin tietysti napsut.
Vähän ihmettelinki kun tuntuu jotenki raskhalta ajella ja ennenkaikkea vääntää mutkiin. No, nyt sitten eilen löysin ohjeet ja eikhän vielä tullu jopa suomenkielinen luettua noitten säätöjen osalta ja sieltähän löyty että hups - väärältä puolelta lähetty laskemhan
Eiku molempien päitten paluu- ja ulosjoustot uusiksi oikeinpäin napsuteltuna. Laitoin napsut kovemmaksi perusohjeitten mukasista. Tännään sitten kävin testilenkin.
Herranen aika että on busa taas jouheva ajella ja käännellä.
Ja heleppo säätää perjantaina Alastarolla josko tuntuu ettei nuo riitä niihin "vauhteihin"
edit: siis valtava vaikutus noilla säädöillä!
Edited By toimeve on 1306951898
Vähän ihmettelinki kun tuntuu jotenki raskhalta ajella ja ennenkaikkea vääntää mutkiin. No, nyt sitten eilen löysin ohjeet ja eikhän vielä tullu jopa suomenkielinen luettua noitten säätöjen osalta ja sieltähän löyty että hups - väärältä puolelta lähetty laskemhan
Eiku molempien päitten paluu- ja ulosjoustot uusiksi oikeinpäin napsuteltuna. Laitoin napsut kovemmaksi perusohjeitten mukasista. Tännään sitten kävin testilenkin.
Herranen aika että on busa taas jouheva ajella ja käännellä.
Ja heleppo säätää perjantaina Alastarolla josko tuntuu ettei nuo riitä niihin "vauhteihin"
edit: siis valtava vaikutus noilla säädöillä!
Edited By toimeve on 1306951898
SMR
322,39 kmh 2017 Kauhava
Pienen pojan elämää!
**********
Miehen voi saada pois Lapista,
mutta Lappia ei saa pois miehestä.
-LORDI-
322,39 kmh 2017 Kauhava
Pienen pojan elämää!
**********
Miehen voi saada pois Lapista,
mutta Lappia ei saa pois miehestä.
-LORDI-
- toimeve
- Viestit: 2616
- Liittynyt: 22 Elo 2006, 18:22
- Paikkakunta: Sodankylä, 1.1.2007 alkaen Jämsä
- Viesti:
...tämmönen on ittellä tallessa kun noita säätöjä on suhannu sinnetänne...antaa mielestäni kohtuullisen hyvän kuvan siitä, mitä tapahtuu kun teet säätöihin tiukennuksia tai löysäämisiä (kuva: Janne Tervola 2001):
SMR
322,39 kmh 2017 Kauhava
Pienen pojan elämää!
**********
Miehen voi saada pois Lapista,
mutta Lappia ei saa pois miehestä.
-LORDI-
322,39 kmh 2017 Kauhava
Pienen pojan elämää!
**********
Miehen voi saada pois Lapista,
mutta Lappia ei saa pois miehestä.
-LORDI-
- toimeve
- Viestit: 2616
- Liittynyt: 22 Elo 2006, 18:22
- Paikkakunta: Sodankylä, 1.1.2007 alkaen Jämsä
- Viesti:
...tuossa busajasan alotusviestissä suurin osa linkeistä toimimattomia. Onkohan ketjut (lähinnä siis tältä foorumilta) jotenki vielä luettavissa/löydettävissä, joihin noissa linkeissä viitataan?
SMR
322,39 kmh 2017 Kauhava
Pienen pojan elämää!
**********
Miehen voi saada pois Lapista,
mutta Lappia ei saa pois miehestä.
-LORDI-
322,39 kmh 2017 Kauhava
Pienen pojan elämää!
**********
Miehen voi saada pois Lapista,
mutta Lappia ei saa pois miehestä.
-LORDI-