Uudet etujarrupalat laahaa pahasti (Gen2)

Alustan/jousituksen säädöt, renkaat/vanteet, ketjut/rattaat.
Tarinaa myös jarruista.
AnttiP
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Elo 2014, 20:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja AnttiP »

Asensin 2009 Busaan uudet etujarrupalat. Kyseessä on SBS:n sintteripalat (806HS). Pyörässä kilsoja 24 tkm.

Palat kuitenkin laahaavat niin paljon että pyörän työntäminenkin on selvästi raskaampaa kuin normaalisti. Ajoin palojen vaihdon jälkeen parin kilsan lenkin vähän väliä jarrutellen eikä se ainakaan auttanut.

Mikäköhän meni pieleen? Voiko palat olla vaan liian paksut? Voiko (alkuperäiset) shimmilevyt poistaa/onko siitä jotain haittaa?




Edited By AnttiP on 1408730643
Heksa
Viestit: 1190
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 19:51

Viesti Kirjoittaja Heksa »

olisko joku lisänny jarrunestettä ku nestepinta oli alhaalla kuluneilla paloilla?
nyt uusilla paloilla liikaa nestettä ja jarrut jää laahaamaan
SMR
Avatar
martti
Viestit: 776
Liittynyt: 17 Helmi 2005, 19:21
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja martti »

Lasket ilmaruuveista nestettä pois, älä ota vinkumisenesto levyjä mihinkään, katoithan että männät liikkuu herkästi ???
Miehä en oo mies enkä mikkää ko miul ei oo ennää bussii
Avatar
Sotka
Viestit: 303
Liittynyt: 21 Helmi 2011, 12:01
Paikkakunta: Petroskoi ( Mäntsälä )

Viesti Kirjoittaja Sotka »

Suosittelen aina palojen vaihdon yhteydessä tarkistamaan et männät liikkuu kunnolla. Kannattaa putsata ne ja liikutella reilusti edestakas, pääsee vähemmällä käytön aikana.
AnttiP
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Elo 2014, 20:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja AnttiP »

Kevyesti putsasin mäntiä palojen vaihdon yhteydessä, tosin olis varmaan pitänyt putsata paremmin, vaikka hammasharjalla hinkaten. Tarviiko mäntiä kuivata tai rasvata mitenkään putsauksen jälkeen? Mulla on jotain brake cleaneria jolla putsauksen meinasin tehdä.

Jos mäntien putsaus ei auta niin täytyy kokeilla tuota jarrunesteen määrän vähentämistä. Lienee täysin mahdollista että ovat huollossa lisänneet jarrunestettä.

Kiitos tähänastisista vinkeistä!




Edited By AnttiP on 1408804308
Avatar
waiski10
Site Admin
Viestit: 902
Liittynyt: 28 Touko 2004, 13:03
Paikkakunta: Jyskä

Viesti Kirjoittaja waiski10 »

Myös laakerivika aiheuttaa kahnutusta jarrussa
ennen kova, ehkä vielä joskus...
AnttiP
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Elo 2014, 20:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja AnttiP »

Männät putsattu. Putsauksen jälkeen männät liikkuivat hieman tasaisemmin. Putsauksesta ei kuitenkaan ollut apua jarrujen laahaamiseen. Kun etupyörän nostaa ilmaan ja pyöräyttää käsin sitä niin pyöriminen lakkaa välittömästi. Muutaman kilsan ajon jälkeen etujarrulevyt olivat niin kuumat ettei niihin voinut koskea hipaisua enempää.

Ilmeisesti jarrunestettä valutetaan pois vain toisen etujarrun kautta. Onko väliä kumman?
Heksa
Viestit: 1190
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 19:51

Viesti Kirjoittaja Heksa »

helpoin poistaa jarrunestettä on ottaa pääsylinteriltä kansi auki
ja sieltä ylimääräinen pois
Säästyy ilmaamisen vaivalta

rättiä ensi alle: jos paljon ylimääräistä nestettä, alkaa liika valuun heti ulos kun avaat kannen pultteja
SMR
Avatar
martti
Viestit: 776
Liittynyt: 17 Helmi 2005, 19:21
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja martti »

Eihän sitä ilmata tartte, senkun ottaa ilmaruuvin auki, sehän valuu itestään, ja jos siellä on painetta, niin suorastaan lentää, voi tietysti laittaa, nippaan sopivan muoviletkun pätkän, ettei valu mihin sattuu :cool:
Miehä en oo mies enkä mikkää ko miul ei oo ennää bussii
Avatar
Sotka
Viestit: 303
Liittynyt: 21 Helmi 2011, 12:01
Paikkakunta: Petroskoi ( Mäntsälä )

Viesti Kirjoittaja Sotka »

Juurikin näin ja satuloiden sisältä tulee samalla paska ja mahdollinen muu kertymä ulos..
AnttiP
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Elo 2014, 20:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja AnttiP »

Päästin jarrunestettä ulos järjestelmästä ja se auttoi huomattavasti. Nestettä alkoi valumaan kunnolla heti kun avasin ilmausruuvit, joten ilmeisesti siellä oli liikaa painetta. Nyt jarrut laahaavat enää hieman, mutta sitä ei huomaa ajossa ja levyt eivät kuumene niin kuumiksi että ne polttaisi sormia.

Kun pyöräytän eturengasta niin se pyörii nyt puolisen kierrosta. Kuulostaako normaalilta?

Amatööria muuten nyppii kun huoltomanuaaleista jätetään aina jotain olennaista tietoa pois. Esim. jos olisin halunnut vaihtaa jarrunesteet ja ilmata jarrut niin kummasta satulasta ilmaus tehdään, ja jos molemmista niin missä järjestyksessä. Ehkä tämä on monille itsestäänselvyys, mutta en mä ainakaan tiedä. Huoltomanuaaleista vois olla "for dummies" versiot :p




Edited By AnttiP on 1409494919
Avatar
BaTTman
Viestit: 583
Liittynyt: 25 Huhti 2008, 09:06
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja BaTTman »

Pisin piiri aina ensin. Tai pisin letku.
Come what(ever) may.

--Under 200 mph club; 177 mph--
Vastaa Viestiin