Tuli tuossa hankittua 2010 vuoden gen2 busa jolla rullattu 17tkm, edellinen omistaja sanoi että öljyt vaihdettu liikkeessä viime ajokauden jälkeen ja niillä on tänäkesänä ajettu alle 500km ennen kuin minä ostin pyörän.
Tuli sen jälkeen otettua n. 200km lisää mittariin ennen kuin tuli mieleen katsoa varmuudeksi öljysilmästä öljyn taso, selvisi että koneessa on ilmeisesti öljyä liikaa kun pyörää pystyssä pitäessä koko öljysilmä täyttyy ja taso on jossain silmän yläpuolella. Päätettiin ottaa sen verran öljyä pois että taso asettuu niiden kahden viivan väliin jossa sen pitääkin olla, ja kun siihen päästiin niin öljyä oli otettu koneesta jo lähes litra, eli huollossa olivat siis laittaneet melkein litran liikaa öljyä?
Pyörä kuitenkin tuntuu toimivan, mutta paljon kuitenkin puhutaan että liiallinen öljyn määrä voi olla todella haitallista. Onkohan siis mahdollista että koneeseen on tullut jotain vaurioita mitä ei huomaa esim ajossa vaan tutkimalla kunnolla moottoria?
Ajettu siis max 700km koneella jossa melkein litra liikaa öljyä.
Ainoa ongelma joka ajossa tullut pari kertaa että kun pysähtyy esim liikennevaloihin ja vaikka 3 vaihteelta tiputtaa vapaalle niin jostain syystä kun kytkimen laittaa pohjaan ja yrittää laittaa ykkösen päälle niin se ei menekkään, ja vaihdenäytöstä häviää luku kokonaan eikä näytä mitään, mutta kun päästää kytkimestä ja koittaa uudelleen niin vaihde meneekin päälle ja toimii taas normaalisti. En tiedä mistä voisi johtua, ilmeisesti ei ainakaan tuosta öljyn liiallisuudesta? (Tiedän aika huonosti tekniikasta)
Olisin kiitollinen vastauksista!
Liikaa öljyä - Gen 2 busassa liikaa öljyä
Onnea uudelle mopolle!
Selkeästi liian paljon öljyä voi ajossa puskea ulos koneesta huohotuksen tai tiivisteiden kautta. Jos mosa on päällepäin kuiva ja toimii normaalisti niin ei vahinkoa ole tapahtunut. Pitkässä juoksussa liika öljy moottorissa voi vaahtoutua jos kampura sitä vatkaa koko ajan, todella suuri määrä liikaa öljyä voisi mekaanisenkin vaurion teoriassa aiheuttaa kovilla kierroksilla.
Tuo vaihteen päälle saaminen on ominaisuus, ei vika. Kokeile vaihtaa vapaalle ykkösvaihteen kautta, josko se löytyisi liikkeelle lähtiessä paremmin.
Kovaa ajoa vain!
Selkeästi liian paljon öljyä voi ajossa puskea ulos koneesta huohotuksen tai tiivisteiden kautta. Jos mosa on päällepäin kuiva ja toimii normaalisti niin ei vahinkoa ole tapahtunut. Pitkässä juoksussa liika öljy moottorissa voi vaahtoutua jos kampura sitä vatkaa koko ajan, todella suuri määrä liikaa öljyä voisi mekaanisenkin vaurion teoriassa aiheuttaa kovilla kierroksilla.
Tuo vaihteen päälle saaminen on ominaisuus, ei vika. Kokeile vaihtaa vapaalle ykkösvaihteen kautta, josko se löytyisi liikkeelle lähtiessä paremmin.
Kovaa ajoa vain!
Club 100 m/s