Sivu 1/2

Lähetetty: 13 Loka 2015, 10:37
Kirjoittaja storbacka
Tarvisi ahtoilmaa jäähdytellä ja tilaa on kovin niukasti. Vähän tuuminut josko Vesi/ilma jäähdytin pelittäisi. jos jollain omankäden tietoa tai edes hyvää mutua, niin mielellään kuuntelisin.

Lähetetty: 14 Loka 2015, 13:07
Kirjoittaja strengi
On kokemusta, erittäin hyvää sellaista.
Tuolta projekti puolelta "Turbo busan päivittelyä" otsikon alta pitäs löytyä ihan kuvakin tiedonkeruusta faktaksi paljonko jäähtyi.
Kyseessä suht pieni ja edullinen kenno, ilman jäitä sun muuta lisä inkkeitä.

Lähetetty: 15 Loka 2015, 00:06
Kirjoittaja 1340R86
Tuon tapaista systeemiä näkyy olevan mailmalla melkoyleisesti käytössä ja vaikuttaa toimivan

Lähetetty: 15 Loka 2015, 22:21
Kirjoittaja Titaani
Kyllä on kokemusta tiimissä kolmesta turbosta jossa wesiwälijäähy.
Ilman jäähdyttäminen vesikennolla on ylivoimainen kun tehoa=ilmavirtausta on paljon. Jotta samaan tehoon jäähdytyksessä päästäisiin tulisi ilmajäähdytteisen kennon olla niin iso ettei se sopisi mitenkään järkevästi mopon keulaan. McExpress ilmajäähdytteinen välijäähdytin toimii järkevästi juuri ja juuri yli 300hv teholla, jonka jälkeen alkaa hankala ahdas rakenne ja kurvit olla tulppa, toki on mitattu tälläisellä isompiakin tehoja mutta ahdot on olleet järjettömät.

Lähetetty: 15 Loka 2015, 23:10
Kirjoittaja storbacka
Tarviiko sille nesteelle olla vielä erikseen joku säiliö, vai riittääkö se nestemäärä mikä kiertää niissä kennoissa?

Tossa meikäläisen vehkeessä aiheuttaa ongelmia eniten tilan puute, perinteistä ilma/ilma- jäähdytintä on aika vaikea saada asennettua mitenkään viisaasti. Toisekseen ahtopainetta on tarjolla koko kierrosalueen läpi joten kuumaa ilmaa syntyy kokoajan. Eli jäähdytys kapasiteetin pitää olla aika suuri ettei se jäähdytin kyllästy siitä lämmöstä. Ilma on nyt täyskaasu vedossa sellasta n.120 asteista.

Lähetetty: 16 Loka 2015, 06:38
Kirjoittaja gsxr
Jos bensalla meinaa ottaa isompia tehoja niin vesiruisku taitaa olla paras nakutusta ajatellen. Siinä kun menee vettä palotilaan rauhoittamaan palamista. Ja lämmöt tulee alaspäin

Lähetetty: 16 Loka 2015, 09:16
Kirjoittaja Heksa
gsxr kirjoitti:Jos bensalla meinaa ottaa isompia tehoja niin vesiruisku taitaa olla paras nakutusta ajatellen. Siinä kun menee vettä palotilaan rauhoittamaan palamista. Ja lämmöt tulee alaspäin

Ei kait 2000-luvulla kannata tehdä enää bensalla isotehoisia turbomoottoreita?
Etanolille vaan.. sitähän saa nykyään lähes joka kylästä
ja ei tarvi mitään vesiruiskuja rakennella viemään virtaa/tilaa, kun kummastakin on mp-issä puutetta

Lähetetty: 16 Loka 2015, 10:13
Kirjoittaja gsxr
No pumppubensalle ei lähtökohtaisestikaan kannata yrittää rakentaa tehokasta turbomoottoria, ainakaan jos sitä tehoa aikoo käyttää. Etanolia on joo melko kattavasti saatavilla mutta kyllä niitä vielä on paljon katvealueita missä saatavuus voi aiheuttaa päänvaivaa ainakin jos netin e85 saatavuuskarttoja on uskominen.

Vesicoolerista ei ole omaa kokemusta mutta eikös niissäkin ole jonkinlainen pumppu kierrättämässä vettä joka kuluttaa sähköä jossain määrin. Pidetäänkö tätä pumppua päällä koko ajan? Vesihän ei ihan hetkessä jäähdy kerran lämmettyään. Vesiruisku on kuitenkin päällä melko vähän aikaa kerrallaan. Vastaavat rojut pitää pyörään asentaa kummassakin systeemissä.

Lähetetty: 16 Loka 2015, 18:44
Kirjoittaja Titaani
Mulla wesicuulerin vesimäärä on joku reilu 1.5L. Cuulerin ja etujäähdyttimen lisäksi on paisuntasäiliö oltava. Sekä tietenkin vesipumppu joka on webaston kiertovesipumppu bosch merkkinen, ottaa virtaa vain 0,88A kun pumppaa vettä. Eli on niin pieni virran otto että kierto on päällä aina kun mopo käy. Ahtopaineella ajaminen on niin hetkellistä että vain silloin saadaan kova lämpö turbosta liikkeelle eli tämän wesicuuleri ottaa tehokkaasti pois ja pudottaa ahtolämmön. Riippuu kyllä myös turbosta ja putkitutuksista kuinka paljon ahtolämpö nousee, nyrkinkokoisella ahtimella paljon ja nopeasti lämpöä, mutta ämpärinkokoisella vähemmän. Vesi ei juurikaan ehdi lämmetä esim mailin kenttävedossa, vaikka ahtoa on yli 20s koneessa. Kadulla ahdolla ollaan vain muutamia sekunteja kerralla, eli lämpöä tulee vieläkin vähemmän kun kentällä.

Vesiruiskun ottama sähkömäärä on yli 10 kertainen koska pumpun pitää tuottaa painetta, eli isommilla tehoilla ja kenttävedossa voi jännite notkahtaa kun muutenkin on kova kuormitus poltyoainepumpussa ym. Eli mahdollisimman vähän sähköä käyttöön jos meinaa välttää ongelmia. Dynossa tätä ei vielä huomaa.

Lähetetty: 16 Loka 2015, 19:20
Kirjoittaja SaMi
Ostelin turbobusan tossa reilu kuukausi sitten :rocket Tässä kans pähkäilen E85 ja coolerin välillä. Mistä porukka on ostellu noita coolereita?

Lähetetty: 16 Loka 2015, 21:50
Kirjoittaja storbacka
Elikkä mulla on ruuviahdin siinä pyörässä ja ahtoja on tällä hetkellä n. 0,8bar koko alueen läpi. Polttoaineena E85. tehot on siinä 300hp hujakoilla. Se ahdin on siinä moottorin päälllä suunnilleen orkkis ilmanputsarikotelon paikalla. Eli ei sielläkään ole juuri ylimääräistä tilaa kuten turbopyörissä tuppaa olemaan.

Tuo pumpun virrankulutus oli yksi asia mikä arvelutti, mutta jos noin pienillä virroilla menee niin siitähän ei sitten ole hätää.

Koon puolesta nää olisi aika passeleita>> http://www.laminova.se/cooler-guide/intercooler

Noille jos värkkäisi jäähdyttäjän jostakin kaarevasta syyläristä ja sijoittaisi varsinaisen syylärin eteen.




Edited By storbacka on 1445021604

Lähetetty: 17 Loka 2015, 08:53
Kirjoittaja gsxr
Oletteko mittaillut imuilman lämpöjä sekalaisen ajon jälkeen jos on ollut kaupunkiajoa yms hiljaista ajoa? Letkustot menee varmaan ainakin osittain kuumissa paikoissa katteiden sisällä tai lämmittääkö syyläri vesijäähdytintä juuri hiljaisessa matelussa? Letkut tietysti voi lämpöeristää tarvittaessa.

Itse mittailin aikoinaan modatun Mcxpress coolerin ja vesiruiskun yhdistelmän toimivuutta nopeasti reagoivalla lämpömittarilla.
1.8bar ahdoilla imuilman lämpö oli 25 asteen tietämillä tosin ulkoilman lämpötila oli silloin tavanomaista kylmempi, ehkä viiden asteen tietämillä. Mittaukset on lähinnä suuntaa antavia koska niitä ei ole tehty penkissä koko kierrosalueella, toisaalta kylläkin muuten todellisissa olosuhteissa. Noihin aikoihin pyörästä penkitettiin 400hv renkaalle pelkällä alkuperäiskuntoisella Mcxpress jäähdyttimellä noin 1.15bar ahdoilla vpowerilla.

Vesiruiskun lisäyksen myötä ahtoja pystyi ruuvata reilusti lisää ennenkuin nakutusta rupesi kuulumaan. Nykyään tarvittaessa E85 ja järjestelmä ymmärtää +2bar ahdot. Ei havaittavaa nakutusta.

Jännitteen notkahduksia ei ole huomattu ajossa eikä seosmittarissa vaikka on kahdeksan suutinta käytössä ja vedot on kestänyt pisimmillään noin 10 sekuntia. Akkuakaan ei ole tarvinnut kesän aikana latailla. En kuitenkaan väitä etteikö tämmöinen notkahdus olisi koskaan mahdollista joissakin tilanteissa.

Eipä sillä jos nyt rakentaisin pyörää niin vesicooleria kyllä harkitsisin vakavasti, jenkeissä ovat käyttäneet ainakin vartilla hyvällä menestyksellä niitä ja miksei muuallakin.




Edited By gsxr on 1445118024

Lähetetty: 17 Loka 2015, 10:08
Kirjoittaja Titaani
Tarkkoja mittauksia minulla ei ahtolämmöistä ole, mutta Strengi mittasi luotettavan lukeman kunnollisilla antureilla ja tiedonkeruulla. Se mitä on itse tullut mitattua ja kädellä kokeillut kennoa syylärin edessä, niin ei se kenno ja vesi mitään kaupungissa lämpene.

Itsellä Re85 ollut käytössä kaksi kautta ilman ongelmia, tehoa ei ajossa tarvitse enää lisää, mutta jos rullalla haluaa seuraavalle sataluvulle siirtyä niin joutuu nostaa ahtoa ja hieman polttoainetta lisää kattilaan.
Muutama pikku muutos koneeseen viime talvena ja vesijäähdytyksen käyttöönotto nosti samalla ahdolla takistehon 420>>>500 tasolle vaikka mopoa ei säädetty ollenkaan ja oli afr 11.5 tuolla alemmalla teholla. Eli hyötysuhde parantui tuon verran. Kulutus maantiellä tasaisessa reippaassa matka-ajossa tippui n.9L tasolta reiluun 8L satkulla.
Eli kyllä tuo jäähdytys tekee ison eron.

Lähetetty: 17 Loka 2015, 10:27
Kirjoittaja 1340R86
SaMi kirjoitti:Ostelin turbobusan tossa reilu kuukausi sitten :rocket Tässä kans pähkäilen E85 ja coolerin välillä. Mistä porukka on ostellu noita coolereita?
Tuolta tuli mcxpress ilma/ilma mallinen

Lähetetty: 17 Loka 2015, 13:08
Kirjoittaja Titaani
täältä hyvät vesijäähyt

Itse tein painekotelon erikseen ostettuun kennoon.
Etujäähdytin ja paisari on Holeshot kamaa