Onko kokemuksia vesi/ilma välijäähdyttimistä?
Tuon tapaista systeemiä näkyy olevan mailmalla melkoyleisesti käytössä ja vaikuttaa toimivan
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
Kyllä on kokemusta tiimissä kolmesta turbosta jossa wesiwälijäähy.
Ilman jäähdyttäminen vesikennolla on ylivoimainen kun tehoa=ilmavirtausta on paljon. Jotta samaan tehoon jäähdytyksessä päästäisiin tulisi ilmajäähdytteisen kennon olla niin iso ettei se sopisi mitenkään järkevästi mopon keulaan. McExpress ilmajäähdytteinen välijäähdytin toimii järkevästi juuri ja juuri yli 300hv teholla, jonka jälkeen alkaa hankala ahdas rakenne ja kurvit olla tulppa, toki on mitattu tälläisellä isompiakin tehoja mutta ahdot on olleet järjettömät.
Ilman jäähdyttäminen vesikennolla on ylivoimainen kun tehoa=ilmavirtausta on paljon. Jotta samaan tehoon jäähdytyksessä päästäisiin tulisi ilmajäähdytteisen kennon olla niin iso ettei se sopisi mitenkään järkevästi mopon keulaan. McExpress ilmajäähdytteinen välijäähdytin toimii järkevästi juuri ja juuri yli 300hv teholla, jonka jälkeen alkaa hankala ahdas rakenne ja kurvit olla tulppa, toki on mitattu tälläisellä isompiakin tehoja mutta ahdot on olleet järjettömät.
SMR - team
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Tarviiko sille nesteelle olla vielä erikseen joku säiliö, vai riittääkö se nestemäärä mikä kiertää niissä kennoissa?
Tossa meikäläisen vehkeessä aiheuttaa ongelmia eniten tilan puute, perinteistä ilma/ilma- jäähdytintä on aika vaikea saada asennettua mitenkään viisaasti. Toisekseen ahtopainetta on tarjolla koko kierrosalueen läpi joten kuumaa ilmaa syntyy kokoajan. Eli jäähdytys kapasiteetin pitää olla aika suuri ettei se jäähdytin kyllästy siitä lämmöstä. Ilma on nyt täyskaasu vedossa sellasta n.120 asteista.
Tossa meikäläisen vehkeessä aiheuttaa ongelmia eniten tilan puute, perinteistä ilma/ilma- jäähdytintä on aika vaikea saada asennettua mitenkään viisaasti. Toisekseen ahtopainetta on tarjolla koko kierrosalueen läpi joten kuumaa ilmaa syntyy kokoajan. Eli jäähdytys kapasiteetin pitää olla aika suuri ettei se jäähdytin kyllästy siitä lämmöstä. Ilma on nyt täyskaasu vedossa sellasta n.120 asteista.
gsxr kirjoitti:Jos bensalla meinaa ottaa isompia tehoja niin vesiruisku taitaa olla paras nakutusta ajatellen. Siinä kun menee vettä palotilaan rauhoittamaan palamista. Ja lämmöt tulee alaspäin
Ei kait 2000-luvulla kannata tehdä enää bensalla isotehoisia turbomoottoreita?
Etanolille vaan.. sitähän saa nykyään lähes joka kylästä
ja ei tarvi mitään vesiruiskuja rakennella viemään virtaa/tilaa, kun kummastakin on mp-issä puutetta
SMR
No pumppubensalle ei lähtökohtaisestikaan kannata yrittää rakentaa tehokasta turbomoottoria, ainakaan jos sitä tehoa aikoo käyttää. Etanolia on joo melko kattavasti saatavilla mutta kyllä niitä vielä on paljon katvealueita missä saatavuus voi aiheuttaa päänvaivaa ainakin jos netin e85 saatavuuskarttoja on uskominen.
Vesicoolerista ei ole omaa kokemusta mutta eikös niissäkin ole jonkinlainen pumppu kierrättämässä vettä joka kuluttaa sähköä jossain määrin. Pidetäänkö tätä pumppua päällä koko ajan? Vesihän ei ihan hetkessä jäähdy kerran lämmettyään. Vesiruisku on kuitenkin päällä melko vähän aikaa kerrallaan. Vastaavat rojut pitää pyörään asentaa kummassakin systeemissä.
Vesicoolerista ei ole omaa kokemusta mutta eikös niissäkin ole jonkinlainen pumppu kierrättämässä vettä joka kuluttaa sähköä jossain määrin. Pidetäänkö tätä pumppua päällä koko ajan? Vesihän ei ihan hetkessä jäähdy kerran lämmettyään. Vesiruisku on kuitenkin päällä melko vähän aikaa kerrallaan. Vastaavat rojut pitää pyörään asentaa kummassakin systeemissä.
Mulla wesicuulerin vesimäärä on joku reilu 1.5L. Cuulerin ja etujäähdyttimen lisäksi on paisuntasäiliö oltava. Sekä tietenkin vesipumppu joka on webaston kiertovesipumppu bosch merkkinen, ottaa virtaa vain 0,88A kun pumppaa vettä. Eli on niin pieni virran otto että kierto on päällä aina kun mopo käy. Ahtopaineella ajaminen on niin hetkellistä että vain silloin saadaan kova lämpö turbosta liikkeelle eli tämän wesicuuleri ottaa tehokkaasti pois ja pudottaa ahtolämmön. Riippuu kyllä myös turbosta ja putkitutuksista kuinka paljon ahtolämpö nousee, nyrkinkokoisella ahtimella paljon ja nopeasti lämpöä, mutta ämpärinkokoisella vähemmän. Vesi ei juurikaan ehdi lämmetä esim mailin kenttävedossa, vaikka ahtoa on yli 20s koneessa. Kadulla ahdolla ollaan vain muutamia sekunteja kerralla, eli lämpöä tulee vieläkin vähemmän kun kentällä.
Vesiruiskun ottama sähkömäärä on yli 10 kertainen koska pumpun pitää tuottaa painetta, eli isommilla tehoilla ja kenttävedossa voi jännite notkahtaa kun muutenkin on kova kuormitus poltyoainepumpussa ym. Eli mahdollisimman vähän sähköä käyttöön jos meinaa välttää ongelmia. Dynossa tätä ei vielä huomaa.
Vesiruiskun ottama sähkömäärä on yli 10 kertainen koska pumpun pitää tuottaa painetta, eli isommilla tehoilla ja kenttävedossa voi jännite notkahtaa kun muutenkin on kova kuormitus poltyoainepumpussa ym. Eli mahdollisimman vähän sähköä käyttöön jos meinaa välttää ongelmia. Dynossa tätä ei vielä huomaa.
SMR - team
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Elikkä mulla on ruuviahdin siinä pyörässä ja ahtoja on tällä hetkellä n. 0,8bar koko alueen läpi. Polttoaineena E85. tehot on siinä 300hp hujakoilla. Se ahdin on siinä moottorin päälllä suunnilleen orkkis ilmanputsarikotelon paikalla. Eli ei sielläkään ole juuri ylimääräistä tilaa kuten turbopyörissä tuppaa olemaan.
Tuo pumpun virrankulutus oli yksi asia mikä arvelutti, mutta jos noin pienillä virroilla menee niin siitähän ei sitten ole hätää.
Koon puolesta nää olisi aika passeleita>> http://www.laminova.se/cooler-guide/intercooler
Noille jos värkkäisi jäähdyttäjän jostakin kaarevasta syyläristä ja sijoittaisi varsinaisen syylärin eteen.
Edited By storbacka on 1445021604
Tuo pumpun virrankulutus oli yksi asia mikä arvelutti, mutta jos noin pienillä virroilla menee niin siitähän ei sitten ole hätää.
Koon puolesta nää olisi aika passeleita>> http://www.laminova.se/cooler-guide/intercooler
Noille jos värkkäisi jäähdyttäjän jostakin kaarevasta syyläristä ja sijoittaisi varsinaisen syylärin eteen.
Edited By storbacka on 1445021604
Oletteko mittaillut imuilman lämpöjä sekalaisen ajon jälkeen jos on ollut kaupunkiajoa yms hiljaista ajoa? Letkustot menee varmaan ainakin osittain kuumissa paikoissa katteiden sisällä tai lämmittääkö syyläri vesijäähdytintä juuri hiljaisessa matelussa? Letkut tietysti voi lämpöeristää tarvittaessa.
Itse mittailin aikoinaan modatun Mcxpress coolerin ja vesiruiskun yhdistelmän toimivuutta nopeasti reagoivalla lämpömittarilla.
1.8bar ahdoilla imuilman lämpö oli 25 asteen tietämillä tosin ulkoilman lämpötila oli silloin tavanomaista kylmempi, ehkä viiden asteen tietämillä. Mittaukset on lähinnä suuntaa antavia koska niitä ei ole tehty penkissä koko kierrosalueella, toisaalta kylläkin muuten todellisissa olosuhteissa. Noihin aikoihin pyörästä penkitettiin 400hv renkaalle pelkällä alkuperäiskuntoisella Mcxpress jäähdyttimellä noin 1.15bar ahdoilla vpowerilla.
Vesiruiskun lisäyksen myötä ahtoja pystyi ruuvata reilusti lisää ennenkuin nakutusta rupesi kuulumaan. Nykyään tarvittaessa E85 ja järjestelmä ymmärtää +2bar ahdot. Ei havaittavaa nakutusta.
Jännitteen notkahduksia ei ole huomattu ajossa eikä seosmittarissa vaikka on kahdeksan suutinta käytössä ja vedot on kestänyt pisimmillään noin 10 sekuntia. Akkuakaan ei ole tarvinnut kesän aikana latailla. En kuitenkaan väitä etteikö tämmöinen notkahdus olisi koskaan mahdollista joissakin tilanteissa.
Eipä sillä jos nyt rakentaisin pyörää niin vesicooleria kyllä harkitsisin vakavasti, jenkeissä ovat käyttäneet ainakin vartilla hyvällä menestyksellä niitä ja miksei muuallakin.
Edited By gsxr on 1445118024
Itse mittailin aikoinaan modatun Mcxpress coolerin ja vesiruiskun yhdistelmän toimivuutta nopeasti reagoivalla lämpömittarilla.
1.8bar ahdoilla imuilman lämpö oli 25 asteen tietämillä tosin ulkoilman lämpötila oli silloin tavanomaista kylmempi, ehkä viiden asteen tietämillä. Mittaukset on lähinnä suuntaa antavia koska niitä ei ole tehty penkissä koko kierrosalueella, toisaalta kylläkin muuten todellisissa olosuhteissa. Noihin aikoihin pyörästä penkitettiin 400hv renkaalle pelkällä alkuperäiskuntoisella Mcxpress jäähdyttimellä noin 1.15bar ahdoilla vpowerilla.
Vesiruiskun lisäyksen myötä ahtoja pystyi ruuvata reilusti lisää ennenkuin nakutusta rupesi kuulumaan. Nykyään tarvittaessa E85 ja järjestelmä ymmärtää +2bar ahdot. Ei havaittavaa nakutusta.
Jännitteen notkahduksia ei ole huomattu ajossa eikä seosmittarissa vaikka on kahdeksan suutinta käytössä ja vedot on kestänyt pisimmillään noin 10 sekuntia. Akkuakaan ei ole tarvinnut kesän aikana latailla. En kuitenkaan väitä etteikö tämmöinen notkahdus olisi koskaan mahdollista joissakin tilanteissa.
Eipä sillä jos nyt rakentaisin pyörää niin vesicooleria kyllä harkitsisin vakavasti, jenkeissä ovat käyttäneet ainakin vartilla hyvällä menestyksellä niitä ja miksei muuallakin.
Edited By gsxr on 1445118024
Tarkkoja mittauksia minulla ei ahtolämmöistä ole, mutta Strengi mittasi luotettavan lukeman kunnollisilla antureilla ja tiedonkeruulla. Se mitä on itse tullut mitattua ja kädellä kokeillut kennoa syylärin edessä, niin ei se kenno ja vesi mitään kaupungissa lämpene.
Itsellä Re85 ollut käytössä kaksi kautta ilman ongelmia, tehoa ei ajossa tarvitse enää lisää, mutta jos rullalla haluaa seuraavalle sataluvulle siirtyä niin joutuu nostaa ahtoa ja hieman polttoainetta lisää kattilaan.
Muutama pikku muutos koneeseen viime talvena ja vesijäähdytyksen käyttöönotto nosti samalla ahdolla takistehon 420>>>500 tasolle vaikka mopoa ei säädetty ollenkaan ja oli afr 11.5 tuolla alemmalla teholla. Eli hyötysuhde parantui tuon verran. Kulutus maantiellä tasaisessa reippaassa matka-ajossa tippui n.9L tasolta reiluun 8L satkulla.
Eli kyllä tuo jäähdytys tekee ison eron.
Itsellä Re85 ollut käytössä kaksi kautta ilman ongelmia, tehoa ei ajossa tarvitse enää lisää, mutta jos rullalla haluaa seuraavalle sataluvulle siirtyä niin joutuu nostaa ahtoa ja hieman polttoainetta lisää kattilaan.
Muutama pikku muutos koneeseen viime talvena ja vesijäähdytyksen käyttöönotto nosti samalla ahdolla takistehon 420>>>500 tasolle vaikka mopoa ei säädetty ollenkaan ja oli afr 11.5 tuolla alemmalla teholla. Eli hyötysuhde parantui tuon verran. Kulutus maantiellä tasaisessa reippaassa matka-ajossa tippui n.9L tasolta reiluun 8L satkulla.
Eli kyllä tuo jäähdytys tekee ison eron.
SMR - team
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Tuolta tuli mcxpress ilma/ilma mallinenSaMi kirjoitti:Ostelin turbobusan tossa reilu kuukausi sitten :rocket Tässä kans pähkäilen E85 ja coolerin välillä. Mistä porukka on ostellu noita coolereita?
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
täältä hyvät vesijäähyt
Itse tein painekotelon erikseen ostettuun kennoon.
Etujäähdytin ja paisari on Holeshot kamaa
Itse tein painekotelon erikseen ostettuun kennoon.
Etujäähdytin ja paisari on Holeshot kamaa
SMR - team
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar