Lähetetty: 14 Loka 2011, 19:02
Suzuki GSX1300R Hayabusa
vm 2001
ajettu 121.000km
kolme omistajaa (kaikki foorumilaisia)
"Uusi elämä" -projekti, talvi 2011
--> jatkuu 135.000km vol2, talvi 2012-13 (sivulta 7, viesti nro 99)
--> jatkuu 153.600km vol3, talvi 2013-2014 (sivulta 12, viesti nro 175)

...tulossa...seuraa kanavaa...ja tiedät mitä 121.000km ajetusta, melekein orig. Busasta löytyy tarkalla seulalla kymmenen ajokauden ja rapian 120tkm jäljiltä.
Rojekti elää koko ajan, jo nyt purkuvaiheessa on löytyny muutampi alkuperäsestä budjetista ulosjäänhenä osioita, joita on järkevä tehä tässä vaiheessa. Mutta tuohan ei ole este, pieni hidaste vaan, joten täytyy ottaa yhteys pankinjohtajaan, ja neuvotella rojektin lisärahotuksesta...pysy kanavalla
Taustaa:
Ostin Busani elokuussa 2006, sillä oli ajettu n. 50tkm. Olen kolmas omistaja, kaksi edellistä myös busanisteja tältä foorumilta. Olen jatkanut "edeltäjieni" viitoittamalla tiellä, eli huoltokirjaan (joka nykysin tosin excel-taulukkona) on merkitty huollot, korjaukset, renkaanvaihdot...yleensäkin siis kaikki tapahtumat poislukien tankkaukset, systeemillä: päivämäärä, mittarilukema, mitä tehty.
Yksinkertasta, mutta toimii! Eli pystyy esim. seuraamhan paljonko milläkin rengassatsilla tuli ajettua, kestikö laakerit 15- vai 40tkm jne. Mutta ennenkaikkea siis tietysti se, että on helpompi miettiä, että mitä tarttis mahollisesti tehä ja milloin.
Ja peruslähtökohtahan tässä rojektissa on se, että Busani on "originaali" poislukien Yoshimura RS-3 kokoputkistoa ja modattua ilmanottoa (vai mitenkäs se sanothan...). Tuon lisäksi lokakuussa 2008 (ajettu silloin 84tkm) isommassa "ylläpitohuollossa" vaihettiin uuemmasta Busasta ecu ja magneetonpyörijä, jotta mahollistettiin ecuEditorilla säätäminen. Ja tuota modia kyllä suosittelen lämpimästi kaikille 1999-2001 Hayabusien omistajille! Aivan erilailla sai säätöihin eli kaasukahvaan vastaaminen myös tasasilla pienillä kierroksilla muuttu ihan oleellisesti. Heitti toisinsanoen se "nykytys" pois, jota piethän tälle mallille jopa ominaisuutena. Josta ei tosin tartte kärsiä, ellei halua =o)
Busa on toiminu moitteetta, vaikka moottorille ei ole tehty mittään, eikä oikiasthan muillekhan "oheislaitteille". Lokakuussa 2008 pikasella tarkastuksella todethin, ettei ole tarvetta sen kummemmin puuttua moottoriin tms.
Mutta kun kilometrejä nyt ajettuna kuitenkin tuon verran, niin ittelläki oli oikiasthan kolme vaihtoehtoa ensi talvelle:
1) vaihtaminen gen2 malliin; kustannus n. 8-11 teur (välirahatarjous vähän ajettuun tai ylivuotiseen ajamattomaan)
2) maltillinen turbotus (250 hv); min. 4.500 eur, alustava budjetti n. 5.500 eur
3) isolohko; min 1.600 eur, budjetoitu n. 2500 eur
Tykkään gen1 ulkonäöstä, ja kun tehoja/vääntöä ei ole koskhan liikaa, niin jäljelle jäi (ehottomasti myös kustannuksella iso merkitys tässä rojektissa) oikiasthan nuo kaksi jäljempää vaihtoehtoa.
Turbotus oli alkuperänen ajatukseni, mutta pelko kustannusten pompsahtamisesta merkittävästi kuitenki sulki pois sen vaihtoehon tässä elämäntilanthessa. Mikä nyt jälkikäthen oliki järkevä ratkasu, koska noita vaihettavia juttuja on ilmaantunu muutampia. Ja etenki tehojen kasvamisen myötä ne olisi ollu järkevää, ehkä jopa pakollistaki, vaihtaa.
Lopulliseksi vaihtoehoksi jäi sitten tuo isolohkotus, koska joka tapauksessa turbotuksen siirtämisestä huolimatta halusin tehoja ja vääntöä lisää, niin se on vähinthänki hyvä "välivaihe" tuleville rojekteille.
Tarkemmin eri vaiheista kirjaan tänne, kunhan olen mestarin kanssa keskustellu. Itsehän en siis osaa/pysty/kykene tekemhän yhtään mithän, joten luotan (tai olen täysin vietävissä...) siihen, mitä minulle
kerrothan.
Nyt Busa on raatona, osat tsekattuna, vaihettavia/korjattavia asioita löytyny jo tässä vaiheessa budjetin ulkopuolelta jne...näistä lisää kunhan käyn pajalla ottamassa kuvia ja keskustelemassa tekijän kanssa.
Edited By toimeve on 1383497940
vm 2001
ajettu 121.000km
kolme omistajaa (kaikki foorumilaisia)
"Uusi elämä" -projekti, talvi 2011
--> jatkuu 135.000km vol2, talvi 2012-13 (sivulta 7, viesti nro 99)
--> jatkuu 153.600km vol3, talvi 2013-2014 (sivulta 12, viesti nro 175)

...tulossa...seuraa kanavaa...ja tiedät mitä 121.000km ajetusta, melekein orig. Busasta löytyy tarkalla seulalla kymmenen ajokauden ja rapian 120tkm jäljiltä.
Rojekti elää koko ajan, jo nyt purkuvaiheessa on löytyny muutampi alkuperäsestä budjetista ulosjäänhenä osioita, joita on järkevä tehä tässä vaiheessa. Mutta tuohan ei ole este, pieni hidaste vaan, joten täytyy ottaa yhteys pankinjohtajaan, ja neuvotella rojektin lisärahotuksesta...pysy kanavalla

Taustaa:
Ostin Busani elokuussa 2006, sillä oli ajettu n. 50tkm. Olen kolmas omistaja, kaksi edellistä myös busanisteja tältä foorumilta. Olen jatkanut "edeltäjieni" viitoittamalla tiellä, eli huoltokirjaan (joka nykysin tosin excel-taulukkona) on merkitty huollot, korjaukset, renkaanvaihdot...yleensäkin siis kaikki tapahtumat poislukien tankkaukset, systeemillä: päivämäärä, mittarilukema, mitä tehty.
Yksinkertasta, mutta toimii! Eli pystyy esim. seuraamhan paljonko milläkin rengassatsilla tuli ajettua, kestikö laakerit 15- vai 40tkm jne. Mutta ennenkaikkea siis tietysti se, että on helpompi miettiä, että mitä tarttis mahollisesti tehä ja milloin.
Ja peruslähtökohtahan tässä rojektissa on se, että Busani on "originaali" poislukien Yoshimura RS-3 kokoputkistoa ja modattua ilmanottoa (vai mitenkäs se sanothan...). Tuon lisäksi lokakuussa 2008 (ajettu silloin 84tkm) isommassa "ylläpitohuollossa" vaihettiin uuemmasta Busasta ecu ja magneetonpyörijä, jotta mahollistettiin ecuEditorilla säätäminen. Ja tuota modia kyllä suosittelen lämpimästi kaikille 1999-2001 Hayabusien omistajille! Aivan erilailla sai säätöihin eli kaasukahvaan vastaaminen myös tasasilla pienillä kierroksilla muuttu ihan oleellisesti. Heitti toisinsanoen se "nykytys" pois, jota piethän tälle mallille jopa ominaisuutena. Josta ei tosin tartte kärsiä, ellei halua =o)
Busa on toiminu moitteetta, vaikka moottorille ei ole tehty mittään, eikä oikiasthan muillekhan "oheislaitteille". Lokakuussa 2008 pikasella tarkastuksella todethin, ettei ole tarvetta sen kummemmin puuttua moottoriin tms.
Mutta kun kilometrejä nyt ajettuna kuitenkin tuon verran, niin ittelläki oli oikiasthan kolme vaihtoehtoa ensi talvelle:
1) vaihtaminen gen2 malliin; kustannus n. 8-11 teur (välirahatarjous vähän ajettuun tai ylivuotiseen ajamattomaan)
2) maltillinen turbotus (250 hv); min. 4.500 eur, alustava budjetti n. 5.500 eur
3) isolohko; min 1.600 eur, budjetoitu n. 2500 eur
Tykkään gen1 ulkonäöstä, ja kun tehoja/vääntöä ei ole koskhan liikaa, niin jäljelle jäi (ehottomasti myös kustannuksella iso merkitys tässä rojektissa) oikiasthan nuo kaksi jäljempää vaihtoehtoa.
Turbotus oli alkuperänen ajatukseni, mutta pelko kustannusten pompsahtamisesta merkittävästi kuitenki sulki pois sen vaihtoehon tässä elämäntilanthessa. Mikä nyt jälkikäthen oliki järkevä ratkasu, koska noita vaihettavia juttuja on ilmaantunu muutampia. Ja etenki tehojen kasvamisen myötä ne olisi ollu järkevää, ehkä jopa pakollistaki, vaihtaa.
Lopulliseksi vaihtoehoksi jäi sitten tuo isolohkotus, koska joka tapauksessa turbotuksen siirtämisestä huolimatta halusin tehoja ja vääntöä lisää, niin se on vähinthänki hyvä "välivaihe" tuleville rojekteille.
Tarkemmin eri vaiheista kirjaan tänne, kunhan olen mestarin kanssa keskustellu. Itsehän en siis osaa/pysty/kykene tekemhän yhtään mithän, joten luotan (tai olen täysin vietävissä...) siihen, mitä minulle
kerrothan.
Nyt Busa on raatona, osat tsekattuna, vaihettavia/korjattavia asioita löytyny jo tässä vaiheessa budjetin ulkopuolelta jne...näistä lisää kunhan käyn pajalla ottamassa kuvia ja keskustelemassa tekijän kanssa.
Edited By toimeve on 1383497940