Sivu 1/4

Lähetetty: 16 Heinä 2012, 11:54
Kirjoittaja ari1630
Nyt tarvis saada infoa mitä porukoilla on kuumana koneessa öljyn paineet.
Omassa moottorissa jossa "suurteho"öljypumpun ratas,paineet kuumana kierroksilla alle alle 2bar.Moottori juuri tehty uusilla osilla,ei viitsi alkaa hajottamaan enää paineiden vähyydellä. öljynä motul 5100 15-50w
niin ja kone on auto käytössä.

Lähetetty: 16 Heinä 2012, 13:47
Kirjoittaja jarim
Ei ne vakiopumpulla juuri tuon päälle nouse sillä suurtehorattaallakaan. Viime suvena kun ajoin 390km/h vakiopumpulla ja suurtehorattaalla oli paineet muistaakseni hieman yli 3bar max (Castrol Power1 Racing 10W50). Nykyisellään samoilla öljyillä billettipumpulla + suurtehorattaalla tyhjäkäynnilläkin 2.5bar kuumilla öljyillä.

Jatkokysymyksenä; mistähän muuten johtuu että ~8000rpm jälkeen lähtee öljynpaine tippumaan suurtehopumpullakin? Onkohan pumpussa jo niin paljon kierroksia että öljy alkaa "vaahtoutua"?

Lähetetty: 16 Heinä 2012, 14:19
Kirjoittaja ari1630
Jatkokysymyksenä; mistähän muuten johtuu että ~8000rpm jälkeen lähtee öljynpaine tippumaan suurtehopumpullakin? Onkohan pumpussa jo niin paljon kierroksia että öljy alkaa "vaahtoutua


tommonen ajatus mullakin kävi mielessä,mutta sama tilanne tuli toisellakin koneella jossa oli vakiopumppu/ratas.Joka laitettiin autoon kiinni vakiona jotta nähtiin onko paineissa eroa virikoneeseen jossa toi ratas kiinni.

annappas osoite niin tilaan samanlaisen billetti pumpun kuin teillä niin tarvitse ajella yamahan koneella;) ei sillä mihkään ehdi!
Jurvan kisa lähdöt> null eka lähdössä Busan mosa kiinni ja toisessa R1:sen kone, Eron kyllä huomaa vaikka busan kone oli vakio ja seokset tosi paksulla.




Edited By ari1630 on 1342437589

Lähetetty: 16 Heinä 2012, 15:04
Kirjoittaja jarim
Pistin PM. Se öljynpaineventtiilihän kannattaa pistää vaihtoon kanssa. Vakio rajaa paineet johonkin ~4.9bar (johon kuumilla öljyillä ei vakiona edes pääse), billettiosalla ~8.6bar.

Lähetetty: 16 Heinä 2012, 15:05
Kirjoittaja Nesmit
13:40 kohdalla näyttää alkavan kakkos lähtö...

Ihan mielenkiinnosta; mikä runko teillä on menopelissä?

Lähetetty: 16 Heinä 2012, 15:28
Kirjoittaja ari1630
Ihan mielenkiinnosta; mikä runko teillä on menopelissä?

tuolta löytyy faktaa> null




Edited By ari1630 on 1342441752

Lähetetty: 16 Heinä 2012, 17:53
Kirjoittaja jarim
Ihan offtopiccina, meneekö tuo Jurvan kierros vauhtiin päästyä 4-6 vaihteilla? Ihan syystä noin lyhyt "toisiovälitys"? :)

Lähetetty: 16 Heinä 2012, 18:10
Kirjoittaja ari1630
Busan vaihteistossa pitkäpäällä ja Formulan laatikolla ajetaan.
Säännöt kieltää pyörän laatikon käytön.

Lähetetty: 16 Heinä 2012, 18:34
Kirjoittaja jarim
Ahaa, no sehän selittää, mietinki että kyllä kait noita huippuja vois jonniverran enemmänki kelata. :)

Lähetetty: 17 Heinä 2012, 09:55
Kirjoittaja tenhulttio
jarim kirjoitti:Pistin PM. Se öljynpaineventtiilihän kannattaa pistää vaihtoon kanssa. Vakio rajaa paineet johonkin ~4.9bar (johon kuumilla öljyillä ei vakiona edes pääse), billettiosalla ~8.6bar.
Mun mielipide tosta billetti säätimestä on, että ei kannata laittaa. Vakiopumpulla kun öljynpaine ei edes nouse niin ylös, että vakioventtiili ei aukea. Billettipumpulla billettiventtiilistä on oikeastaan vaan se "hyöty", että kylmillä öljyillä paine nousee turhanki isoksi.

Lähetetty: 17 Heinä 2012, 15:32
Kirjoittaja ari1630
elikkä billettipumppu ja vakio venttiili?
omassa päässä oli jättää tuo vakioventtiili kiinni,kunhan sais paineet pysymään n.3bar> Niin sais rauhassa ajella,eikä tarvitsisi koko ajan tuijotella mittariin.
Joskus auton moottoreissa tullut lisäiltyä paineen rajoittimen jousen alle ohut prikka niin on tullut sopivat paineet.

Lähetetty: 17 Heinä 2012, 20:25
Kirjoittaja tenhulttio
ari1630 kirjoitti:elikkä billettipumppu ja vakio venttiili?
omassa päässä oli jättää tuo vakioventtiili kiinni,kunhan sais paineet pysymään n.3bar> Niin sais rauhassa ajella,eikä tarvitsisi koko ajan tuijotella mittariin.
Joskus auton moottoreissa tullut lisäiltyä paineen rajoittimen jousen alle ohut prikka niin on tullut sopivat paineet.

No juurikin näin minä tekisin. No billettipaineensäädin on sokalla kasattu, eli siitä ite jousta säätämällä tai vaihtamalla oli optimivaihtoehto.
edit: ja vakiorattaat jättäisin kans paikalleen




Edited By tenhulttio on 1342547942

Lähetetty: 17 Heinä 2012, 20:29
Kirjoittaja jarim
tenhulttio kirjoitti:
jarim kirjoitti:Pistin PM. Se öljynpaineventtiilihän kannattaa pistää vaihtoon kanssa. Vakio rajaa paineet johonkin ~4.9bar (johon kuumilla öljyillä ei vakiona edes pääse), billettiosalla ~8.6bar.
Mun mielipide tosta billetti säätimestä on, että ei kannata laittaa. Vakiopumpulla kun öljynpaine ei edes nouse niin ylös, että vakioventtiili ei aukea. Billettipumpulla billettiventtiilistä on oikeastaan vaan se "hyöty", että kylmillä öljyillä paine nousee turhanki isoksi.
Kyllä meillä 7bar oli tänään kierroksilla paineet kuumillakin öljyillä... :;):

Lähetetty: 17 Heinä 2012, 21:57
Kirjoittaja tenhulttio
jarim kirjoitti:Kyllä meillä 7bar oli tänään kierroksilla paineet kuumillakin öljyillä... :;):
Eli miksi käyttää 8.6bar säädintä? :cool:

Lähetetty: 17 Heinä 2012, 23:28
Kirjoittaja jarim
Siksi että paineet olisi yli 5bar?