Kiristysmomentti

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
Avatar
pete695
Viestit: 350
Liittynyt: 13 Touko 2006, 16:24
Paikkakunta: oman kylän poikia

Viesti Kirjoittaja pete695 »

paljonko on kannenpulttien kiristysmomentti?
se vaan nyt on niin
Avatar
Jaakko
Viestit: 618
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 21:03
Paikkakunta: länsi suomi

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

vakio pultit 5,2kiloo
apen pultit 6 kiloo

noi ainankin cometikin 3kerros tiivisteellä.
kiristys ainankin kolmessa vaiheessa. ja kannattaa käydä samalla momentilla pultit läpi 2kertaa, jotta laskostuu tuo tiiviste.




Edited By Jaakko on 1215594519
jeejee 1/4 alle kympin
wänk
Viestit: 14
Liittynyt: 12 Elo 2009, 20:48

Viesti Kirjoittaja wänk »

Mites ku ape neuvoo kiristämään 60lbs joka on käsittääkseen n.8kg
Niin mihin toi 6 kg perustuu? Eli mihinköhän noi ape:n mutterit kannattaa kiristää?
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

wänk kirjoitti:Mites ku ape neuvoo kiristämään 60lbs joka on käsittääkseen n.8kg
Niin mihin toi 6 kg perustuu? Eli mihinköhän noi ape:n mutterit kannattaa kiristää?
62 Nm perustuu käytännön kokemukseen. Riittävä tiukkuus jo oikeesti ahdettuihinkin koneisiin.
Noi apen pultit kestänee sen 80 Nm mutta lohko alkaa olemaan jo lujilla tolla pulttien max momentilla.
Tiedän tapauksen että kiritty max arvoon halkeamien säestyksellä.....
107-1126906030

Viesti Kirjoittaja 107-1126906030 »

niin ja mites toi kiristysjärjestys? missä järjestyksessä pultteja piukataan. :turbobusa:
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

Kiristin omani muistaakseni johonkin noin 70nm ja on toiminut hyvin.

Kiristysjärjestys löytyy korjausoppaasta.

EDIT: Eipäs löytynytkään kunnon ohjetta ainakaan mun oppaasta mutta tuossahan tuo tuli alla.




Edited By gsxr on 1270853213
Avatar
Jaakko
Viestit: 618
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 21:03
Paikkakunta: länsi suomi

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

koinonia kirjoitti:niin ja mites toi kiristysjärjestys? missä järjestyksessä pultteja piukataan. :turbobusa:
kiristetään keskeltä reunoillepäin. eli ensiksi keskeltä ja siitä vasemmalta seuraava sit oikeelta, vuorotellen edetään kohti kannen reunaa. niin että ekaksi kahteen kiloon, sit neljään kiloon ja sit viimiseks kuuteen tai (6,2 mihin ikinä haluukaan) eli kolme kierrosta noin. sit odotellaan välissä kevättä ja hyttysiä. kiristetään taas kierros samalla momentilla kuin viimeksikin 6nm (6,2) ainanki cometicin kolmikerros tiiviste menee vieli samalla momentilla kiristäesä piukempaan.
tää kiristys kannattaa tehä ajan ja ajatuksen kanssa. harmittaa kovasti paljon jos tämän takia tiiviste alkaa vuotaa. viritetyissä ainankin kostautuu jos tämä vaihe epäonnistunut.
jeejee 1/4 alle kympin
107-1126906030

Viesti Kirjoittaja 107-1126906030 »

kiitokset neuvoista,mopo on onnex vakio, vaikka kovasti omistaja on kurkkinut tota mun turboa et jos sittenkin... :turbobusa:
Vastaa Viestiin