Kaasuttaminen?
- Purkuosia.com
- Viestit: 219
- Liittynyt: 29 Touko 2006, 09:05
- Paikkakunta: -Kirkkonummi
- Viesti:
Taitaa yleisin olla tuo yhden suuttimen (solenoidissa) systeemi. Tuo kahden suuttimen homma varmaan toimii myös, mutta jos tarvitsee suuttimia vaihdella niin sitten ne on vaihdeltava kahteen paikaan ja näin ollen suuttimia on oltava myös tuplaten jokaista tarvittavaa kokoa.
Kysehän on kuitenkin siitä että seos on oikea ja kaasu saadaan jakaantumaan tasaisesti jokaiseen imukanavaan. Tuon suhteen ei taida olla juurikaan merkitystä onko yhden vai kahden suuttimen systeemi, kun sen kaasun purkamisen solenoidin jäkeen voi kutenkin jakaa useaan pisteseen. Itselläni on Ram-air putkiiin jaettu, yhden suuttimen systeemi ja toimii.
Tuo jakotukki on mielenkiintoinen. Taxissahan kakkossetti puhaltaa suoraan imukanaviin jakotukin kautta. Tällöin suuttimet on jokisen purkauskanavan päässä ja näin ollen oltava 4 suutinta. Ainokaisessa käytössä jakotukista ei tietoa, mutta edelleen oleellista olisi, että jokainen imukanava saa saman määrän kaasua ja näin ollen jakotukin sijainti ratkaisee. Jakotukin tapauksessa ja kaasu ohjattaessa suoraan läppärungoille ehkä poistuu vielä tuo imuilman lämpötila kompensointi. Ram-Air putkiin laitettaessa kaasu jäähdyttää sisään tulevaa ilmaa jota taas lämpötila-anturi kompensoi näin muuttaen polttoaineen syöttöä. Toki jakotukikin voidaan vastavalla tavalla asentaa, jotta ei puhalla suoraan läppärunkoihin vaan koteloon, tällöin vaan mahtaa jakotukin hyöty olla kyseenalainen.
Oma mielipiteeni on että yksinkertainen on kaunista jos vain yhden solenoidin systeemiä suunnittelee ja siksi oma ääneni yhdensuuttimen systeemille. Kun mennään tuollaiseen järjestelmään mikä Taxissa on (twin gas), niin haasteet on toiset ja näin ollen myös systeemi vaatimukset on toiset.
Edited By busajasa on 1265818077
Kysehän on kuitenkin siitä että seos on oikea ja kaasu saadaan jakaantumaan tasaisesti jokaiseen imukanavaan. Tuon suhteen ei taida olla juurikaan merkitystä onko yhden vai kahden suuttimen systeemi, kun sen kaasun purkamisen solenoidin jäkeen voi kutenkin jakaa useaan pisteseen. Itselläni on Ram-air putkiiin jaettu, yhden suuttimen systeemi ja toimii.
Tuo jakotukki on mielenkiintoinen. Taxissahan kakkossetti puhaltaa suoraan imukanaviin jakotukin kautta. Tällöin suuttimet on jokisen purkauskanavan päässä ja näin ollen oltava 4 suutinta. Ainokaisessa käytössä jakotukista ei tietoa, mutta edelleen oleellista olisi, että jokainen imukanava saa saman määrän kaasua ja näin ollen jakotukin sijainti ratkaisee. Jakotukin tapauksessa ja kaasu ohjattaessa suoraan läppärungoille ehkä poistuu vielä tuo imuilman lämpötila kompensointi. Ram-Air putkiin laitettaessa kaasu jäähdyttää sisään tulevaa ilmaa jota taas lämpötila-anturi kompensoi näin muuttaen polttoaineen syöttöä. Toki jakotukikin voidaan vastavalla tavalla asentaa, jotta ei puhalla suoraan läppärunkoihin vaan koteloon, tällöin vaan mahtaa jakotukin hyöty olla kyseenalainen.
Oma mielipiteeni on että yksinkertainen on kaunista jos vain yhden solenoidin systeemiä suunnittelee ja siksi oma ääneni yhdensuuttimen systeemille. Kun mennään tuollaiseen järjestelmään mikä Taxissa on (twin gas), niin haasteet on toiset ja näin ollen myös systeemi vaatimukset on toiset.
Edited By busajasa on 1265818077
Juu jonkun verran on tullut oppirahoja "kaasutuksesta" maksettua, lähinnä aluksi niin 9R kuin Taxikin tahtoi sulaa laihalla käymisen suhteen milloin mistäkin syystä. Sit kun toi "opittiin" niin pakotin tiimin kehittämään Twingasin ja jokunen sulaminen siitäkin seurasi eli kun 2.setti siirrettiin imukoteloon T-haaroitettuna seurasi siitä että kaasu ei sekaantunut ja meni vain 1. ja 4. sylintereille ja taas tuli kipiää. Taxissa taitaa olla jo kone versio 5. menossa jos oikein muistan ja kyllä toi kaasutus ainakin auttaa ettei liikaa ole kehitystyö päässyt paikallaan junnaamaan.Kekkula kirjoitti:Onkos noissa suuria eroja :
- 1 suuttimella kuivakaasusarja
- 2 suuttimella kuivakaasusarja
- hienolla jakotukilla kuivakaasusarja
Mihinkään halppis sarjoihin en ainakaan solenoidin osalta usko vaan oikea valinta on NX tai Noss.
Halutun tehonlisäyksen määrä / käyttötarkoitus taitaa olla se määräävä tekijä mihin päätyy...ja jos haluaa säästää niin lue www.teamforcemajor.com ja sieltä blog ja tee kaikki toisin kuin me.
- Purkuosia.com
- Viestit: 219
- Liittynyt: 29 Touko 2006, 09:05
- Paikkakunta: -Kirkkonummi
- Viesti:
Kitoksia kattavista vastauksista.
Tuommonen tuli tilattua sekä OrientExpress 1-suuttimen sarja jossa NOS merkkinen solenoidi.
Poneja tarkoitus lisätä se max. 50 HP luokkaa.
Yksinkertainen on tosiaan kaunista
Edited By Kekkula on 1265864305
Tuommonen tuli tilattua sekä OrientExpress 1-suuttimen sarja jossa NOS merkkinen solenoidi.
Poneja tarkoitus lisätä se max. 50 HP luokkaa.
Yksinkertainen on tosiaan kaunista
Edited By Kekkula on 1265864305
Ilmeisesti se imukotelon sisään tulevan fokkerin pää on muotoiltu niin että "hajoittaa" kaasun?Kekkula kirjoitti:Kitoksia kattavista vastauksista.
Tuommonen tuli tilattua sekä OrientExpress 1-suuttimen sarja jossa NOS merkkinen solenoidi.
Poneja tarkoitus lisätä se max. 50 HP luokkaa.
Yksinkertainen on tosiaan kaunista
Meinaan meittillä oli ensin hiukka eripaikassa mutta imukotelon sisällä T-liittimellä jaettu kaasu kahteen (osoittaen 1. ja 4. pyttyyn) ja silloin sekoitusta ei tullut tasaisesti vaan meni vain laidoille ja taas tuli sulaa...
Itse pidän ko. tapauksessa turvallisempana ajaa kaasu läpi molemmista ram-aireista...
- Purkuosia.com
- Viestit: 219
- Liittynyt: 29 Touko 2006, 09:05
- Paikkakunta: -Kirkkonummi
- Viesti:
Tuossa näkyy suuttimen paikka, oliskohan suht turvallinen paikka sille max. 50 HP ajatukselle...
Toi busa jää varmaan enimmäkseen kavereitten käyttöön jos haluuvat kiihtyä tuon kanssa, ite kiihkoilen toisella pelillä. Eli aina voi syyttää muita jos hajoaa
Edited By Kekkula on 1265896263
Toi busa jää varmaan enimmäkseen kavereitten käyttöön jos haluuvat kiihtyä tuon kanssa, ite kiihkoilen toisella pelillä. Eli aina voi syyttää muita jos hajoaa
Edited By Kekkula on 1265896263
Meittillä taisi silloin olla vastaavasti 30hp suuttimet ja soronoo sano paikat. Tenhulttio ja Jarim voisi kommentoida varmaan? Itse päätyisin ko.tapauksessa varmaan valintaan eli yhden suuttimen jälkeen nailoni / haarotus ja 2 nailonilla ram-aireihin. Kustannusta tosta järjestelystä ei montaa euroa enää tulisi ja "ehkä" hiukka turvallisempi.Kekkula kirjoitti:Tuossa näkyy suuttimen paikka, oliskohan suht turvallinen paikka sille max. 50 HP ajatukselle...
Toi busa jää varmaan enimmäkseen kavereitten käyttöön jos haluuvat kiihtyä tuon kanssa, ite kiihkoilen toisella pelillä. Eli aina voi syyttää muita jos hajoaa
Ei ole samassa paikassa. Tuo on kotelon pohjassa suodattimen "likaisella" puolella ja uskoisin toimivan ihan hyvin. Tuota suunnittelin itsellekin paikaksi jos olisin tänä talvena vähä muutoksia tehnyt vaan lorvikatarri iski ja taidan antaa olla tuollaisenaan miten nyt on.Jouniri kirjoitti:Kekkula kirjoitti:Tuossa näkyy suuttimen paikka, oliskohan suht turvallinen paikka sille max. 50 HP ajatukselle...
Toi busa jää varmaan enimmäkseen kavereitten käyttöön jos haluuvat kiihtyä tuon kanssa, ite kiihkoilen toisella pelillä. Eli aina voi syyttää muita jos hajoaa
Meittillä taisi silloin olla vastaavasti 30hp suuttimet ja soronoo sano paikat. Tenhulttio ja Jarim voisi kommentoida varmaan? Itse päätyisin ko.tapauksessa varmaan valintaan eli yhden suuttimen jälkeen nailoni / haarotus ja 2 nailonilla ram-aireihin. Kustannusta tosta järjestelystä ei montaa euroa enää tulisi ja "ehkä" hiukka turvallisempi.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Kunhan ei käytetä jakotukkia jossa voi olla kymmenien prosenttien virtauseroa vaan showerheadia niin kaikki toimii. sijoituspaikkana mieluummin suodattimen likainen puoli. tai sitten showerheadista samanmittaiset letkut imuputkien päälle koteloon.
Jos yli 60hp systeemi niin gen2 bussissa on mahdollisuus säätää ilokaasusolenoidia niin että vaihdekohtaisesti voidaan määritellä kaasumäärä mitä ajetaan koneeseen.
Jos yli 60hp systeemi niin gen2 bussissa on mahdollisuus säätää ilokaasusolenoidia niin että vaihdekohtaisesti voidaan määritellä kaasumäärä mitä ajetaan koneeseen.
Muistelenkohan oikein (Tenhulttio korjaa jos muistan väärin?) jotta Taxin 2.setin kaasun sisääntuloksi valittiin "puhdas" puoli, koska pelättiin +80hp kaasuilla ajettaessa (1+2=89hp viime setupissa) olevan jäätämisvaaran mikäli kaikki ajetaan sisään likaiselta puolelta?PetriK kirjoitti:Kunhan ei käytetä jakotukkia jossa voi olla kymmenien prosenttien virtauseroa vaan showerheadia niin kaikki toimii. sijoituspaikkana mieluummin suodattimen likainen puoli. tai sitten showerheadista samanmittaiset letkut imuputkien päälle koteloon.
Jos yli 60hp systeemi niin gen2 bussissa on mahdollisuus säätää ilokaasusolenoidia niin että vaihdekohtaisesti voidaan määritellä kaasumäärä mitä ajetaan koneeseen.
Tuon mainitun 50hp kaasutuksella esim. ram-aireista ei kellään ole tainnut olla mitään onkelmia sisäänmenon kannalta..ongelmat lienee pääsääntöisesti mahdollinen laihalla käyminen?
Meittin TFM mallia olevalle jakotukille ei tieteellistä koetta ole tehty, mutta manuaalisesti kylläkin virtaukset tarkastettiin ja havaittiin jotta 4 samansuuruisen suuttimen (nx) välillä oli huomattavia eroja lähinnä "roskien" muodossa vaikka uusia olivatkin.
Taxissa 2nd setti on puhtaalla puolella - tuuttaa suoraan ruiskurunkoihin. Toisaalta mahtaako Taxissa ollakkan edes "likaistapuolta"? Eikös siitä ole suodatin poistettu - ei taida koneen kestävyydelle olla epäpuhtaudet suurin riski..
Virtausmittarilla jolla voi tarkistaa suuttimien virtaukset. NX maahantuojalla on tollainen, joten sietä ainakin saa mitatuilla arvoilla olevat suuttimet. NX:ltä saa myös tailoroidut suuttimet joilloin suuttimet tehdään asiakkaan antamien vaatimusten mukaan.
Virtausmittarilla jolla voi tarkistaa suuttimien virtaukset. NX maahantuojalla on tollainen, joten sietä ainakin saa mitatuilla arvoilla olevat suuttimet. NX:ltä saa myös tailoroidut suuttimet joilloin suuttimet tehdään asiakkaan antamien vaatimusten mukaan.
joo - ei ollut mitään ongelmia ainakaan muilla ajaa 80hp putsarikotelon kautta "jäätymisen" takia.
Loppuosa viestistä enemmän relevanttia 100hp+...
Kaxivaiheisesta taitaa olla enemmän hyötyä siitä, että ei ala rengas heti luistamaan kun painaa napista - no enään ei gen2 kai ole tuota ongelmaa. (Ja jos jasa innostuu niin gen1 konversio ei ole kovin iso juttu.)
Jos haluaa että kaasu tosiaan jakautuu hyvin jokaiseen sylinteriin, tässä on yksi "pitkävartinen" spraybar joka on mitattu että antaa saman määrän kaasua jokaiseen sylinteriin.
Yksi tapa välttää laihalle meneminen on tietysti linjaston paineen lisääminen. Tässä alla tuplapumppusysteemi josta on ajettu lävitse 200hp ilokaasua.
Edited By PetriK on 1266069298
Loppuosa viestistä enemmän relevanttia 100hp+...
Kaxivaiheisesta taitaa olla enemmän hyötyä siitä, että ei ala rengas heti luistamaan kun painaa napista - no enään ei gen2 kai ole tuota ongelmaa. (Ja jos jasa innostuu niin gen1 konversio ei ole kovin iso juttu.)
Jos haluaa että kaasu tosiaan jakautuu hyvin jokaiseen sylinteriin, tässä on yksi "pitkävartinen" spraybar joka on mitattu että antaa saman määrän kaasua jokaiseen sylinteriin.
Yksi tapa välttää laihalle meneminen on tietysti linjaston paineen lisääminen. Tässä alla tuplapumppusysteemi josta on ajettu lävitse 200hp ilokaasua.
Edited By PetriK on 1266069298
Ja sit tyylinäyte a`la TFMPetriK kirjoitti:joo - ei ollut mitään ongelmia ainakaan muilla ajaa 80hp putsarikotelon kautta "jäätymisen" takia.
Loppuosa viestistä enemmän relevanttia 100hp+...
Kaxivaiheisesta taitaa olla enemmän hyötyä siitä, että ei ala rengas heti luistamaan kun painaa napista - no enään ei gen2 kai ole tuota ongelmaa. (Ja jos jasa innostuu niin gen1 konversio ei ole kovin iso juttu.)
Jos haluaa että kaasu tosiaan jakautuu hyvin jokaiseen sylinteriin, tässä on yksi "pitkävartinen" spraybar joka on mitattu että antaa saman määrän kaasua jokaiseen sylinteriin.
Yksi tapa välttää laihalle meneminen on tietysti linjaston paineen lisääminen. Tässä alla tuplapumppusysteemi josta on ajettu lävitse 200hp ilokaasua.
http://www.teamforcemajor.com/blog....009
http://www.teamforcemajor.com/blog....009
Mitä lie lopputuloseroja?