Kaasuttaminen?

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
Avatar
Purkuosia.com
Viestit: 219
Liittynyt: 29 Touko 2006, 09:05
Paikkakunta: -Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Purkuosia.com »

Onkos noissa suuria eroja :

- 1 suuttimella kuivakaasusarja
- 2 suuttimella kuivakaasusarja
- hienolla jakotukilla kuivakaasusarja
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Taitaa yleisin olla tuo yhden suuttimen (solenoidissa) systeemi. Tuo kahden suuttimen homma varmaan toimii myös, mutta jos tarvitsee suuttimia vaihdella niin sitten ne on vaihdeltava kahteen paikaan ja näin ollen suuttimia on oltava myös tuplaten jokaista tarvittavaa kokoa.

Kysehän on kuitenkin siitä että seos on oikea ja kaasu saadaan jakaantumaan tasaisesti jokaiseen imukanavaan. Tuon suhteen ei taida olla juurikaan merkitystä onko yhden vai kahden suuttimen systeemi, kun sen kaasun purkamisen solenoidin jäkeen voi kutenkin jakaa useaan pisteseen. Itselläni on Ram-air putkiiin jaettu, yhden suuttimen systeemi ja toimii.

Tuo jakotukki on mielenkiintoinen. Taxissahan kakkossetti puhaltaa suoraan imukanaviin jakotukin kautta. Tällöin suuttimet on jokisen purkauskanavan päässä ja näin ollen oltava 4 suutinta. Ainokaisessa käytössä jakotukista ei tietoa, mutta edelleen oleellista olisi, että jokainen imukanava saa saman määrän kaasua ja näin ollen jakotukin sijainti ratkaisee. Jakotukin tapauksessa ja kaasu ohjattaessa suoraan läppärungoille ehkä poistuu vielä tuo imuilman lämpötila kompensointi. Ram-Air putkiin laitettaessa kaasu jäähdyttää sisään tulevaa ilmaa jota taas lämpötila-anturi kompensoi näin muuttaen polttoaineen syöttöä. Toki jakotukikin voidaan vastavalla tavalla asentaa, jotta ei puhalla suoraan läppärunkoihin vaan koteloon, tällöin vaan mahtaa jakotukin hyöty olla kyseenalainen.

Oma mielipiteeni on että yksinkertainen on kaunista jos vain yhden solenoidin systeemiä suunnittelee ja siksi oma ääneni yhdensuuttimen systeemille. Kun mennään tuollaiseen järjestelmään mikä Taxissa on (twin gas), niin haasteet on toiset ja näin ollen myös systeemi vaatimukset on toiset.




Edited By busajasa on 1265818077
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

Kekkula kirjoitti:Onkos noissa suuria eroja :

- 1 suuttimella kuivakaasusarja
- 2 suuttimella kuivakaasusarja
- hienolla jakotukilla kuivakaasusarja
Juu jonkun verran on tullut oppirahoja "kaasutuksesta" maksettua, lähinnä aluksi niin 9R kuin Taxikin tahtoi sulaa laihalla käymisen suhteen milloin mistäkin syystä. Sit kun toi "opittiin" niin pakotin tiimin kehittämään Twingasin ja jokunen sulaminen siitäkin seurasi eli kun 2.setti siirrettiin imukoteloon T-haaroitettuna seurasi siitä että kaasu ei sekaantunut ja meni vain 1. ja 4. sylintereille ja taas tuli kipiää. Taxissa taitaa olla jo kone versio 5. menossa jos oikein muistan ja kyllä toi kaasutus ainakin auttaa ettei liikaa ole kehitystyö päässyt paikallaan junnaamaan.

Mihinkään halppis sarjoihin en ainakaan solenoidin osalta usko vaan oikea valinta on NX tai Noss.

Halutun tehonlisäyksen määrä / käyttötarkoitus taitaa olla se määräävä tekijä mihin päätyy...ja jos haluaa säästää niin lue www.teamforcemajor.com ja sieltä blog ja tee kaikki toisin kuin me.
Avatar
Purkuosia.com
Viestit: 219
Liittynyt: 29 Touko 2006, 09:05
Paikkakunta: -Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Purkuosia.com »

Kitoksia kattavista vastauksista.

Tuommonen tuli tilattua sekä OrientExpress 1-suuttimen sarja jossa NOS merkkinen solenoidi.

Poneja tarkoitus lisätä se max. 50 HP luokkaa.

Yksinkertainen on tosiaan kaunista :kippis:




Edited By Kekkula on 1265864305
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

Kekkula kirjoitti:Kitoksia kattavista vastauksista.

Tuommonen tuli tilattua sekä OrientExpress 1-suuttimen sarja jossa NOS merkkinen solenoidi.

Poneja tarkoitus lisätä se max. 50 HP luokkaa.

Yksinkertainen on tosiaan kaunista :kippis:
Ilmeisesti se imukotelon sisään tulevan fokkerin pää on muotoiltu niin että "hajoittaa" kaasun?

Meinaan meittillä oli ensin hiukka eripaikassa mutta imukotelon sisällä T-liittimellä jaettu kaasu kahteen (osoittaen 1. ja 4. pyttyyn) ja silloin sekoitusta ei tullut tasaisesti vaan meni vain laidoille ja taas tuli sulaa...

Itse pidän ko. tapauksessa turvallisempana ajaa kaasu läpi molemmista ram-aireista...
Avatar
Purkuosia.com
Viestit: 219
Liittynyt: 29 Touko 2006, 09:05
Paikkakunta: -Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Purkuosia.com »

Tuossa näkyy suuttimen paikka, oliskohan suht turvallinen paikka sille max. 50 HP ajatukselle...

Toi busa jää varmaan enimmäkseen kavereitten käyttöön jos haluuvat kiihtyä tuon kanssa, ite kiihkoilen toisella pelillä. Eli aina voi syyttää muita jos hajoaa :D




Edited By Kekkula on 1265896263
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

Kekkula kirjoitti:Tuossa näkyy suuttimen paikka, oliskohan suht turvallinen paikka sille max. 50 HP ajatukselle...

Toi busa jää varmaan enimmäkseen kavereitten käyttöön jos haluuvat kiihtyä tuon kanssa, ite kiihkoilen toisella pelillä. Eli aina voi syyttää muita jos hajoaa :D
Meittillä taisi silloin olla vastaavasti 30hp suuttimet ja soronoo sano paikat. Tenhulttio ja Jarim voisi kommentoida varmaan? Itse päätyisin ko.tapauksessa varmaan valintaan eli yhden suuttimen jälkeen nailoni / haarotus ja 2 nailonilla ram-aireihin. Kustannusta tosta järjestelystä ei montaa euroa enää tulisi ja "ehkä" hiukka turvallisempi.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Jouniri kirjoitti:
Kekkula kirjoitti:Tuossa näkyy suuttimen paikka, oliskohan suht turvallinen paikka sille max. 50 HP ajatukselle...

Toi busa jää varmaan enimmäkseen kavereitten käyttöön jos haluuvat kiihtyä tuon kanssa, ite kiihkoilen toisella pelillä. Eli aina voi syyttää muita jos hajoaa :D

Meittillä taisi silloin olla vastaavasti 30hp suuttimet ja soronoo sano paikat. Tenhulttio ja Jarim voisi kommentoida varmaan? Itse päätyisin ko.tapauksessa varmaan valintaan eli yhden suuttimen jälkeen nailoni / haarotus ja 2 nailonilla ram-aireihin. Kustannusta tosta järjestelystä ei montaa euroa enää tulisi ja "ehkä" hiukka turvallisempi.
Ei ole samassa paikassa. Tuo on kotelon pohjassa suodattimen "likaisella" puolella ja uskoisin toimivan ihan hyvin. Tuota suunnittelin itsellekin paikaksi jos olisin tänä talvena vähä muutoksia tehnyt vaan lorvikatarri iski ja taidan antaa olla tuollaisenaan miten nyt on. :)
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Kunhan ei käytetä jakotukkia jossa voi olla kymmenien prosenttien virtauseroa vaan showerheadia niin kaikki toimii. sijoituspaikkana mieluummin suodattimen likainen puoli. tai sitten showerheadista samanmittaiset letkut imuputkien päälle koteloon.

Jos yli 60hp systeemi niin gen2 bussissa on mahdollisuus säätää ilokaasusolenoidia niin että vaihdekohtaisesti voidaan määritellä kaasumäärä mitä ajetaan koneeseen.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

PetriK kirjoitti:Kunhan ei käytetä jakotukkia jossa voi olla kymmenien prosenttien virtauseroa vaan showerheadia niin kaikki toimii. sijoituspaikkana mieluummin suodattimen likainen puoli. tai sitten showerheadista samanmittaiset letkut imuputkien päälle koteloon.

Jos yli 60hp systeemi niin gen2 bussissa on mahdollisuus säätää ilokaasusolenoidia niin että vaihdekohtaisesti voidaan määritellä kaasumäärä mitä ajetaan koneeseen.
Muistelenkohan oikein (Tenhulttio korjaa jos muistan väärin?) jotta Taxin 2.setin kaasun sisääntuloksi valittiin "puhdas" puoli, koska pelättiin +80hp kaasuilla ajettaessa (1+2=89hp viime setupissa) olevan jäätämisvaaran mikäli kaikki ajetaan sisään likaiselta puolelta?

Tuon mainitun 50hp kaasutuksella esim. ram-aireista ei kellään ole tainnut olla mitään onkelmia sisäänmenon kannalta..ongelmat lienee pääsääntöisesti mahdollinen laihalla käyminen?

Meittin TFM mallia olevalle jakotukille ei tieteellistä koetta ole tehty, mutta manuaalisesti kylläkin virtaukset tarkastettiin ja havaittiin jotta 4 samansuuruisen suuttimen (nx) välillä oli huomattavia eroja lähinnä "roskien" muodossa vaikka uusia olivatkin.
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Taxissa 2nd setti on puhtaalla puolella - tuuttaa suoraan ruiskurunkoihin. Toisaalta mahtaako Taxissa ollakkan edes "likaistapuolta"? Eikös siitä ole suodatin poistettu - ei taida koneen kestävyydelle olla epäpuhtaudet suurin riski..

Virtausmittarilla jolla voi tarkistaa suuttimien virtaukset. NX maahantuojalla on tollainen, joten sietä ainakin saa mitatuilla arvoilla olevat suuttimet. NX:ltä saa myös tailoroidut suuttimet joilloin suuttimet tehdään asiakkaan antamien vaatimusten mukaan.
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

joo - ei ollut mitään ongelmia ainakaan muilla ajaa 80hp putsarikotelon kautta "jäätymisen" takia.

Loppuosa viestistä enemmän relevanttia 100hp+...

Kaxivaiheisesta taitaa olla enemmän hyötyä siitä, että ei ala rengas heti luistamaan kun painaa napista - no enään ei gen2 kai ole tuota ongelmaa. (Ja jos jasa innostuu niin gen1 konversio ei ole kovin iso juttu.)
Kuva

Jos haluaa että kaasu tosiaan jakautuu hyvin jokaiseen sylinteriin, tässä on yksi "pitkävartinen" spraybar joka on mitattu että antaa saman määrän kaasua jokaiseen sylinteriin.
Kuva

Yksi tapa välttää laihalle meneminen on tietysti linjaston paineen lisääminen. Tässä alla tuplapumppusysteemi josta on ajettu lävitse 200hp ilokaasua.
Kuva




Edited By PetriK on 1266069298
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

PetriK kirjoitti:joo - ei ollut mitään ongelmia ainakaan muilla ajaa 80hp putsarikotelon kautta "jäätymisen" takia.

Loppuosa viestistä enemmän relevanttia 100hp+...

Kaxivaiheisesta taitaa olla enemmän hyötyä siitä, että ei ala rengas heti luistamaan kun painaa napista - no enään ei gen2 kai ole tuota ongelmaa. (Ja jos jasa innostuu niin gen1 konversio ei ole kovin iso juttu.)
Kuva

Jos haluaa että kaasu tosiaan jakautuu hyvin jokaiseen sylinteriin, tässä on yksi "pitkävartinen" spraybar joka on mitattu että antaa saman määrän kaasua jokaiseen sylinteriin.
Kuva

Yksi tapa välttää laihalle meneminen on tietysti linjaston paineen lisääminen. Tässä alla tuplapumppusysteemi josta on ajettu lävitse 200hp ilokaasua.
Kuva
Ja sit tyylinäyte a`la TFM

http://www.teamforcemajor.com/blog....009

http://www.teamforcemajor.com/blog....009

Mitä lie lopputuloseroja?
Avatar
Ginkaze
Viestit: 90
Liittynyt: 30 Elo 2008, 09:58
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Ginkaze »

Aiheesta askel sivuun, mistä saa ilokaasua pulloon? Tästä tulikin yllättäen ongelma. Kevät tulee ja pitää saada systeemit valmiiksi. Toisaalta jos pullon täyttö menee vaikeaksi, tässä olisi sitten kohta myynnissä hyvä setti ???
+200mph CLUB FINLAND
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Woikoski myy sitä moottoriurheiluseuroille.

Yksityisenä ei taida saada, mutta moottoriurheiluseuran kautta toki - liity seuraan jonka kautta pystyy hommaamaan pullon tai vaikka perusta oma RY.




Edited By busajasa on 1267008606
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Vastaa Viestiin