
Painekotelo
no niin,nyt pitäs rueveta suunnitteleen/tekemään tuota turbopyörän painekoteloa.Olisko kellään tiotoa pitääkö sisälle rakentaa jonkinlaiset suppilot tai väliseiniä? vai onko tuo kotelo tyhjää taynnä.myös muut painekoteloon liittyvät vinkit/ideat terve tulleita 

Keinotekoisesti hengissä,mutta tiukasti elämässä kiinni!
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
- Paikkakunta: Tyrnävä
Olipas suzukihayabusa.orgin kotelo kryptinen. Taitaa vaatia vähän muitakin modeja... Onkohan nuista imuputken päästä ruutaavilla suuttimilla käytännön merkitystä? Ainakin Rajaniemen Mikolla oli joskus tuommoiset. Tuosta kun ei selvinnyt onko pönttö suoraan kiinni kannessa vaiko läppärungossa. Niin tai näin, minusta cooleri näyttää tuossa vähän ahtaalta ja tuloputki pieneltä...
Enivei, kyllähän sinne suppilot olis hyvä tehdä. Parashan olis, että moottorin kannalta kotelo olis "näkymätön", eli käytännössä mahdollisimman iso. Ja paine/ilma pitäisi jakautua tasaisesti kaikille sylintereille.
Ootko suunnitellut käyttää busan omia läppärunkoja vai yhtä isoa?
Enivei, kyllähän sinne suppilot olis hyvä tehdä. Parashan olis, että moottorin kannalta kotelo olis "näkymätön", eli käytännössä mahdollisimman iso. Ja paine/ilma pitäisi jakautua tasaisesti kaikille sylintereille.
Ootko suunnitellut käyttää busan omia läppärunkoja vai yhtä isoa?
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
- Paikkakunta: Tyrnävä
majuriTK kirjoitti:Ihan omilla läppärungoilla olis tarkotus mennä.Joskus vain nähnyt tuolla sisällä jonkinlaisen reikälevyn joka tasaa painetta,ja mietin olisko tuosta mitään hyötyä?Joku taas neuvoi tekemään mahdollisimman pienen.
Nuo pieneen koteloon uskovat taitaa perustaa vätteensä hitaampaan reagointiin (siis ahtopaine nousee hitaammin).
Moottoriinhan menee täydellä teholla ~100 litraa ilmaa / s -> 10l lisää tilavuutta kotelossa aiheuttaa luokkaa 0.1s viivettä. Ja kotelen koossa kuitenkin puhutaan n. 1-5 litran erosta pienimmän mahdollisen ja suurimman mahdollisen välillä. Veikkaampa, että ainakaan viiveellä ei ole mitään käytännön merkitystä. Tai jos jollekin on, niin kannattaneeko edes alottaa turbottamista

Näinhän ne jotkut väittää,olen tässä päätymässä ratkaisuun missä tuo kotelon koko olisi mahdollisimman lähellä alkuperäisen ilmanputsarikotelon kokoa.tenhulttio kirjoitti:Nuo pieneen koteloon uskovat taitaa perustaa vätteensä hitaampaan reagointiin (siis ahtopaine nousee hitaammin).
Moottoriinhan menee täydellä teholla ~100 litraa ilmaa / s -> 10l lisää tilavuutta kotelossa aiheuttaa luokkaa 0.1s viivettä. Ja kotelen koossa kuitenkin puhutaan n. 1-5 litran erosta pienimmän mahdollisen ja suurimman mahdollisen välillä. Veikkaampa, että ainakaan viiveellä ei ole mitään käytännön merkitystä. Tai jos jollekin on, niin kannattaneeko edes alottaa turbottamista
Keinotekoisesti hengissä,mutta tiukasti elämässä kiinni!
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
- Paikkakunta: Tyrnävä
majuriTK kirjoitti:Näinhän ne jotkut väittää,olen tässä päätymässä ratkaisuun missä tuo kotelon koko olisi mahdollisimman lähellä alkuperäisen ilmanputsarikotelon kokoa.
Onkohan kukaan testannut paljonko orggiskotelo kestää painetta? Saiskohan siihen kuitua laminoimalla riittävästi lisää kestävyyttä (siis varmaankin saa, mutta kuinka paksusti pitäis olla tavaraa)?
tenhulttio kirjoitti:majuriTK kirjoitti:Näinhän ne jotkut väittää,olen tässä päätymässä ratkaisuun missä tuo kotelon koko olisi mahdollisimman lähellä alkuperäisen ilmanputsarikotelon kokoa.
Onkohan kukaan testannut paljonko orggiskotelo kestää painetta? Saiskohan siihen kuitua laminoimalla riittävästi lisää kestävyyttä (siis varmaankin saa, mutta kuinka paksusti pitäis olla tavaraa)?
Joo-o . . .
Nuita painekoteloita ja teorioita kun on melkee yhtä paljon kuin
turbo- ja tUrbohenkilöitäkin niin kaikki tietävien ja osaavien amerikkalaisten maassa
on jo aikaa sitten tehty todella hienoa jälkeä tällä saralla:
http://galleria.busanistit.org/v/Busat/Kekku/1111.jpg.html
Vai olisiko parempi tyytyä näihin peruskamaa oleviin tavis koteloihin:
http://galleria.busanistit.org/v/Busat/Kekku/1112.jpg.html
http://galleria.busanistit.org/v/Busat/Kekku/1113.jpg.html