Busan ensiövälitys - Busan ensiövälitys

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
116-1233590059

Viesti Kirjoittaja 116-1233590059 »

olisi tarkoitus laittaa busan kone vanhaan sumbeam imppiin mutta pitäisi saada ketjupyöräakseliin lisää kierroksia , jotta impin laatikko kävisi rata-ajoon.Impin kone pyöri noin 10 000 rpm , joten busan ketjupyöräakselin tulisi pyöriä samaa nopeutta .
olisiko jollakulla tietoa voisiko ensiövälityksen saada muutettua.
tarkoitus on siis liittää busan kone suoraan impin laatikkoon ketjupyöräakselin avulla.
ja löytyisikö mitta ketjupyöräakselin keskeltä koneen ylimpään kohtaan jotta saisimme mitattua mahtuuko kone sumbeamin konehuoneeseen korkeuden puolesta.
Tälläistä olisi suunnitteilla jos tietoa löytyy niin kiitollisia ollaan.
puh. 040-8475044
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

Aika talkoot taitaa olla tiedossa tuolla systeemillä toteutettuna. Busan ensiöratas on koneistettu suoraan k-akseliin 3-4 kaulan väliin. Tietty vaihtestossa välityksen voisi muuttaa lähelle haluttua, -periaatteessa,-mutta kestävyys tulee tällöin ongelmaksi. Mutta miksi käyttää sumpin vaihteistoa, hommahan yksinkertaistuisi aika paljon omatekoisella voimalinjalla ja busan orkkis askilla. -Niin jollei pakki sitten ole se välttämättömyys..
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Hmm.. epäilempä että on tarkoitus sovittaa toi busan kone harrasterata luokkaan ja siinähän vaihteiston täytyy olla H-kaavalla. Osuinko oikeaan ?
Jos käyttää Busan konetta ja vaiheistoa niin pakinhan voi toteuttaa voimakkaalla startilla, esim. vetoakselista
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

Itseasiassa ensiöratas on 4. sylinterin kiertokangen ja päätymmäisen runkolaakerin väliin koneistettu: http://www.teamforcemajor.com/upload2/Valmis.JPG
Mutta jokatapauksessa se ei ole irroitettavissa oleva osa.
Ainahan sen rattaan voi koneistaa pois ja sovittaa päälle uusi isompi, mutta sitten kytkimeen tarvisi myös ison remontin. Ratkaisevaa lienee kytkinakselin ja kampiakselin etäisyys toisistaan (ja löytää siihen sopiva pari ~1:1 välityssuhteella). Seuraavaksi varmaankin kampiakselin hammaspyörä ottaisi kiinni lohkoon -> sitä pitäis avartaa jne.

Olisiko vaihtoehto ottaa veto suoraan kampiakselilta (vasemmalta puolen)? Magneetto on kiinni kampiakselissa (pultilla kiinni, kiilalla kohdistus). Jos sinne saisi rakennettua voiman ulosoton + tukilaakerin + tiivistyksen? Ei lienee rakettitekniikkaa. Mitenkähän tuommoinen kiilaliitos kestää voimaa? "Tuntuis", että 200nm menis vielä... Kuitenkin ainakaan koko magneettoa ei voi suoriltaan poistaa vaikka ei laturia tarvisikaan -> magneeton kehällä on ajoituspykäliä ECUa varten.
Vai tuleeko paketin pituus silloin jo ongelmaksi? Ja ainahan sitä impin laatikkoa voi pyörittää ketjuvälityksen avulla? Sais ainakin helposti sopivat välitykset eri radoille.
Moottorin mittoja en pysty nyt kommentoimaan kun on tuo TFM moottori vielä ilman ryhmää ja kantta.
116-1233590059

Viesti Kirjoittaja 116-1233590059 »

kyllä h-kaavio pitää olla ja ketjulla kun voimaa siirtää aina häviää voimaa. Kyllä sen pitisi saada suoraan ketjupyöräakselista sumpin kytkinakseliin, ei mitään remmiä eikä ketjua väliin.
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

teampp kirjoitti:kyllä h-kaavio pitää olla ja ketjulla kun voimaa siirtää aina häviää voimaa. Kyllä sen pitisi saada suoraan ketjupyöräakselista sumpin kytkinakseliin, ei mitään remmiä eikä ketjua väliin.

Vaan niinhän sitä voimaa häviää jo mp:n vaihteistoa käyttäen. Taitaa 97% olla semmonen hyvä arvio hammaspyörävälityksen hyötysuhteelle?
Eli vetoakselilla on enään 0.97*0.97% tehoa jäljellä eli 0.941%. Ylimääräinen ketjuvälitys vielä siihen lisäksi niin vieläkin on 0.91% tehosta jäljellä (ketjuvälityksellä lienee abaut sama hyötysuhde kuin hammaspyörävälitykselläkin?).
Eli busan 175hp tuottaa 164hp vetoakselille ja 159hp ketjuvälityksen päähän (=normaalisti takarenkaalle).
Minusta siis ei ole isommin väliä ottaako tehon vetoakselilta suoraan vaiko ketjulla...
Tosin kaikki häviöthän on turhia -> laittasin kehitystyön siihen, että saa tehon suoraan kampiakselilta. Sittenhän vois vielä vaihteiston "tyhjentää" jos käyttäis erillistä öljypumppua (kytkin pyörittää normaalisti pumppua ja vesipumppua) -> jolloin ylimääräiset alumiinit voi rälläköidä pois ja hitsata umpeen. Lopputulos olis todella kevyt ja kompakti voimapesä.
116-1233590059

Viesti Kirjoittaja 116-1233590059 »

vielä senverran että saisiko joku mitattua koneen korkeuden ketjupyöräakselin keskeltä koneen ylimpään kohtaan.se mitta auttaisi paljon jotta projekti saataisiin käyntiin.
ps.jos jollain sattuisi olemaan kone siinä mallissa että pääsisi katsomaan vaihdelaatikon sisuksia ja ottamann mittoja.
soita 040-8475044.
turboman
Viestit: 60
Liittynyt: 01 Syys 2004, 06:43
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja turboman »

Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

teampp kirjoitti:vielä senverran että saisiko joku mitattua koneen korkeuden ketjupyöräakselin keskeltä koneen ylimpään kohtaan.se mitta auttaisi paljon jotta projekti saataisiin käyntiin.
ps.jos jollain sattuisi olemaan kone siinä mallissa että pääsisi katsomaan vaihdelaatikon sisuksia ja ottamann mittoja.
soita 040-8475044.
Korkeus alle 45cm, kokonaista konetta tuossa nyt ei ollut, mutta arviolla. Tietty tuossa voi äkkiä pelata jokusen sentin konetta kallistamalla. Noita myllyjä auki harva se vkl, joten voipihan noita käydä tutkailemassa.
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

Nyt vähän mittoja koneesta (imukaulat ja läppärungot ei paikoillaan -> vakiomallissaan ne lisää korkeutta).

Jos asetellaan öljypohjan tiivistyspinta vaakatasoon, niin kokonaiskorkeus on n. 56cm öljypohjan matalimmasta kohdasta venttiilinkopan korkeimpaan kohtaan. Jos käyttäis matalaa ölypohjaa niin n.52cm. Moottorin pituus (=autokäytössä leveys) n. 42cm jos kallellaan olevaa ryhmää ja kantta ei huomioida. Ja jos huomioidaan niin ~5cm saa lisätä mittaan. Ilman pakosarjoja.
Vastaa Viestiin