No2:sta koneeseen..

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

Muutamia naurukaasutettuja busia on meidän mantereellakin näköjään kokeiltu, joten herätetään vähän keskustelua.

Jenkkifoorumilla löytyy toteutuksina märkää(WET) ja kuivaa (DRY). Kuivempia näytää pääasiassa olevan ja kaasua tuodaan imupuolelle erilaisilla keksinnöillä.

Hyviä ja huonoja ?




Edited By Titaani on 1206819831
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
115-1198169049

Viesti Kirjoittaja 115-1198169049 »

http://www.muzzys.com/GSXR1000/gsxr1000 ... trous.html
en tiedä onko tota busseen sovellettu? Eräältä toiselta foorumilta luin että menee lähes jokaiseen ruiskulliseen ärrä susnaan?? Toihan ei olisi kovinkaan kallis setti.. :turbobusa:




Edited By suihkari on 1206862660
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

No onhan tuollainen käynyt mielessä vakion piristämiseksi.

Täältä löytyy asiaan liittyen ihan jotain käppyröitäkin bussille. Kyseisen kaupan omistaja ajaa itsekin kaasutettua bussia joten osaamista asiasta on ihan mukavasti jos haluaa jutella kaverin kanssa.
http://www.mpsracing.com/products/MPS/no01.asp

Toinen hyvä tietolähde on maailman nopein kaasubussi, norjalaisen kaverin rakentama. Lupasi tulla tänne suomeenkin rakentamaan yhden jos maksetaan osat ja matkat. No mies asuu tällä hetkellä jenkeissä joten ihan norjan lipuilla tuosta ei selvitä.
http://www.2fast4u2c.com/articles.htm

No mulla itselläni suunnitelmat muuttuivat sen verran että ajattelin ensin tehdä putkiviritteisen koska yhden kokeiluun pohjautuvan tiedon mukaan takapyörätehot jäävät maksimissaan tuonne 185-190rwhp:n tienoille kaasuteltaessa. Busan pakopuoli alkaa ahdistamaan sekä nokan että putkiston ansiosta.

Sitten jos tekee putkiviritteisestä kaasutettavan koneen ja vaihtaa pakonokan tilalle imunokan päästäänkin jo noihin MPS:n esittämiin 215rwhp lukemiin - ehkä jos muistetaan pitää kierrosrajoittimet tarpeeksi alhaalla ja huolehtia riittävästä bensansaannista.




Edited By PetriK on 1206901224
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
akseli
Viestit: 290
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 19:21
Paikkakunta: SUURSUOMI

Viesti Kirjoittaja akseli »

suihkari kirjoitti:http://www.muzzys.com/GSXR1000/gsxr1000 ... trous.html
en tiedä onko tota busseen sovellettu? Eräältä toiselta foorumilta luin että menee lähes jokaiseen ruiskulliseen ärrä susnaan?? Toihan ei olisi kovinkaan kallis setti.. :turbobusa:

on kokeiltu ,1000r n ja 12r n setit käyvät busaan pienillä ruiskutangon muutoksilla ja luvatut 40 ja 50 hp niistä saa putkiviritteisessä.huonoja kokemuksia ei vielä ole mutta sellaisia saa herkästi jos ei käytä rikastinta tai paksumpaa karttaa.
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Tuosta märkää vs. kuivaa kysymyksestä vielä sen verran että itse näin hypoteettisesti ajatellen suosisin kyllä kuivasettiä jos lisätehontarve jää alle 50hp.

Tähän on kolme syytä:
- Bensapumpun tuotto ei riitä vaikka paineet nostaisikin juuri enempään kuin tuohon +50hp tasolle
- Busan ecu:lla on tapana ikävästi katkoa signaalia ensin ulommaisista sylintereistä ennen kuin se katkaisee koko polttoaineen syötön. Jos ajaa märkäsetillä rajoittajaa vasten niin on iso riski että reunimmaiset menevät tuolloin laihalle ja koneeseen tulee ns. turbovaurio. Vastaavasti kuivasetillä noi reunimmaiset ei silloin edes todennäköisesti sytytä joten on tässä mielessä turvallisempi vaihtoehto.
- Busan oma moottorinohjausyksikkö tarjoaa mahdollisuuden ohjata kuivasettiä, solenoidin päälle kytkeytymisen kierrosrajoitinta (window switch) sekä myös sytytysennakkoa. Joten mitään erityisiä lisälaitteita ei ainakaan meikäläinen tarvitsisi jos tuollaisen pyörään laittaisi.

Sitten erikseen on nuo 100hp ja isommat kaasuttelijat joiden olisi ainakin hyvä varmistua bensapumpun tuoton riittävyydestä jos ajavat märkäsetillä kun injektorit eivät enään riitä tai koneessa on kaasari - vinkkinä sinne oulun suunnalle. Muutenkin silloin olisi hyvä katsoa pakokaasun lämmöt ja säätää ennakko sen mukaan kohdalleen.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

Märkäsettiä tuossa suunnittelin siten, että ruiskuttaisi Foggereista pitkiin suppiloihin suppilon kyljestä sisään.

Tää orginaali K4 bensapumpun riittävyys on tosiaan rajallinen. Mihin määrään tehoa riittää?

Toki tuo 50hp kuivakin aluksi riittää. Miten lisärikastuksen laita?
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Foggerit kyljestä sisään ja 10hp vaparina pois kun virtaus heikkenee ?

240-250rwhp taitaa tuotto riittää jos on modaattu regu - mutta vaatii jo muitakin muutoksia.

Laita mulle pyörän speksit privana niin lasketaan että mikä on teoreettinen maksimi mitä pyörästä kaasutettuna voisi saada ulos.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Noi speksit löytyikin tuolta sun sivuilta - eli alla laskennallinen maksimiteho ko. pyörälle jossa ei ole vaihdettu/ajoitettu nokkia tms. Jo pelkästään toinen imunokka pakonokan tilalle ja nokkien ajoitus sopivasti auttaisi sellaiset 10hp lisää tuon vihreän käyrän yläpuolelle.

Tuohon laskentamalliin syötin kaasua noin 50hp edestä alkaen 7000 kierroksesta, joten kuten kuvasta näkyy voi hyvin päätellä kun tehoa ei tule sen verran lisää että jossain ahdistaa ja pahasti. Omakohtainen kokemus on myös hyvin samankaltainen. Reilusti yli 200hp pääseminen vaatii jo paljon muitakin muutoksia.

Kuva

Tähän tilanteeseen parhaiten sopiva kaasukitti on varmaan tuo APE:n 279usd myymä kitti. Löytyy etusivulta tuolta: http://www.hayabusazone.com/. No mielipiteitä voi tietysti olla monia ...




Edited By PetriK on 1206975899
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

Nokkasysteemit on ollut pohdinnassa, mutta työt ja muut kiireet haitanut harrastusta.
Kuinka paljon imunokka pakopuolella vei alavääntöä kun modin teit, vai veikö ollenkaan?

Kuivana settinä hyvä puoli kun ei tarttis menettää virtausta ja monta mahdollisuutta panna hupakaasua koteloon.

Halpaa tehon nostoa toi kaasuttelu, mutta pienellä mokalla menee sitten hilua kunnolla...
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Vääntökäyrän paikkaa saa säädettyä nokkien astelukua muuttamalla.

Mulla alavääntöä hävisi alussa enemmän siitä että imunokka oli vakioasetuksissa melkein 110 asteessa kun tehtiin muutamia muita juttuja mopottimeen.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

PetriK kirjoitti:Sitten erikseen on nuo 100hp ja isommat kaasuttelijat joiden olisi ainakin hyvä varmistua bensapumpun tuoton riittävyydestä jos ajavat märkäsetillä kun injektorit eivät enään riitä tai koneessa on kaasari - vinkkinä sinne oulun suunnalle. Muutenkin silloin olisi hyvä katsoa pakokaasun lämmöt ja säätää ennakko sen mukaan kohdalleen.

Mitä, kaasuttaako täällä joku muukin kuin minä? No minulla ainakaan ei pitäisi jäädä bensantuotosta kiinni, se puoli on varmistettu. :)

Editoidaan vielä: en ole oikein uskaltanut tähän topikkiin mitään kommentoida kun kaasuista on vielä kovin vähän kokemusta. Noh, tyytyväinen olin penkkireissun jälkeen että polttoainetta tuntui riittävän ja kone oli nipussa kaasuvetojen jälkeenkin. :glare:




Edited By jarim on 1206991940
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

No ei kun erästä kwaakkukuskia ajattelin tuota kirjoitettaessa... ja tuosta kokemuksesta, parasta se on nautittuna riittävässä määrin ilmaan sekoitettuna. Raakana menee taju ja voi seurata hyvinkin pahoja jälkivaikutuksia.



Edited By PetriK on 1206993464
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
akseli
Viestit: 290
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 19:21
Paikkakunta: SUURSUOMI

Viesti Kirjoittaja akseli »

Titaani kirjoitti:Nokkasysteemit on ollut pohdinnassa,

järkevä vaihtoehto on laittaa oma imunokka pakopuolelle ja ostaa viri imuksi-tehoa saa 15 5n sijaan ja vääntöä koko alueelle ,ajoitukseen kannattaa panostaa,sen vaikutus on enemmän kuin hv ja nm/ optimista poikkeava aste
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

akseli kirjoitti:
Titaani kirjoitti:Nokkasysteemit on ollut pohdinnassa,

järkevä vaihtoehto on laittaa oma imunokka pakopuolelle ja ostaa viri imuksi-tehoa saa 15 5n sijaan ja vääntöä koko alueelle ,ajoitukseen kannattaa panostaa,sen vaikutus on enemmän kuin hv ja nm/ optimista poikkeava aste
Suosituksia imunokaksi?

Aikanaan väsäsin listan: Nokkavaihtoehtoja
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
akseli
Viestit: 290
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 19:21
Paikkakunta: SUURSUOMI

Viesti Kirjoittaja akseli »

Titaani kirjoitti:
akseli kirjoitti:
Titaani kirjoitti:Nokkasysteemit on ollut pohdinnassa,

järkevä vaihtoehto on laittaa oma imunokka pakopuolelle ja ostaa viri imuksi-tehoa saa 15 5n sijaan ja vääntöä koko alueelle ,ajoitukseen kannattaa panostaa,sen vaikutus on enemmän kuin hv ja nm/ optimista poikkeava aste

Suosituksia imunokaksi?

Aikanaan väsäsin listan: Nokkavaihtoehtoja

soita 044 2799587
Vastaa Viestiin