STOP THE PRESS!!! Meteliä metelistä.
STOP THE PRESS!!! Meteliä metelistä.
MMAF:n delegaatio jalkautui liikkuvan poliisin päämajaan Helsingin Malmille ja piti palaveria suurta kohua herättäneistä äänimittauksista. Poliisin ja MMAF:n lisäksi edustettuina olivat myös Liikenne- ja viestintäministeriö sekä TraFi. Yllättäen delegaatio päästettiin myös ulos poliisitalolta kertomaan palaverin kulusta ja esille nousseista asioista, joten siltä osin pelkomme osoittautuivat turhiksi. Monilta muilta osin ne eivät ikävä kyllä sitä tehneet.
Itse melumittausten suhteen poliisit tuntuvat olevan järkevin suuntaviivoin liikkeellä ja mittauksen teknisessä suorittamisessa ei ole epäselvyyksiä. Mikäli poliisia on uskominen, pitäisi mahdollisten mittausten tapahtua varsin väljin toleranssein - poliisin puuttumiskynnys melun osalta on 3 dB, joka kattaa varsin hyvin erilaiset mittausepätarkkuudet ja -virheet. Ainoastaan virheellinen mittauskierrosluku saattaa aiheuttaa harmaista hiuksia rajojen paukkumisen muodossa. Tätä estääkseen poliisi tulee mittaamaan meluja varmasti riittävän alhaisilla kierrosluvuilla (lue: tarvittaessa tyhjäkäynnillä), ainakin puheissaan. 3 desibelin puuttumiskynnys tarkoittaa toisin sanoen sitä, että lain mukaisiin 106, 103 tai tyyppikilven arvo +5 dB -lukemiin lisätään mittaustilanteessa vielä tuo kolmonen ennen kuin puuttumiskynnys ylittyy. Itse mittaus ei siis ole ongelma.
Ongelma on uusien pyörien puuttuvien e-merkintöjen kanssa ja ne poliisia tuntuvat ensisijaisesti kiinnostavankin. Tämä siis tarkoittaa sitä, että jos putkesta tuo autuaaksi tekevä tyyppihyväksyntäleima sattuu puuttumaan, ei meluja tarvitse edes mitata, vaan sanktio on välitön. Eli loppujen lopuksi melut eivät olekaan se, joka kiinnostaa, vaan standardointivimmaisten virkamiesten keksimien hyväksyntien noudattamisen valvominen. Laki on tässä kohtaa yksiselitteinen, mutta taas sopii kysyä, minne on maalaisjärki kadonnut? Missä on konstaapeli Reinikainen? Onko laki itsetarkoitus? Säädetäänkö lakeja, jotta niiden noudattamista voitaisiin valvoa, vai pyritäänkö lainsäädännöllä kehittämään yhteiskuntaa?
Toisaalta uusia pyöriä on paljon ja joka toisessa on aftermarket-putket kiinni, joten ei tarvitse kummoistakaan päättelykykyä ymmärtääkseen, ettei kissalan pojilla ole resursseja eikä intressejä jokaisen pyörän ratsaamiseen. Valvontaa siis tultaneen, kuten poliisi on propagandassaan kertonutkin, suorittamaan muun liikenteenvalvonnan yhteydessä. Riski seuraamuksista kuitenkin kasvaa, joten jos haluaa tutkainta vastaan potkia, olisi kuitenkin viisasta pitää hyllyssä orggisputket tai jotkut e-hyväksytyt putket killereineen päivineen mahdollista katsastuskäyntiä varten.
Ja asiat, jotka muuten kannattaa ihan oikeasti sisäistää, ovat 1) jos putki ei ole e-hyväksytty, vaikka pyörä on tyyppihyväksytty, 2) jos putki on e-hyväksytty ja pyörä tyyppihyväksytty, mutta putkea on muutettu (killeri pois, vaimenninta lyhennetty tms.,) tai 3) jos ei-tyyppihyväksytyn pyörän putkimuutosta ei ole muutoskatsastettu, ei itku auta. Missään edellämainituista tilanteista ei melutasolla ole mitään väliä, eikä poliisin tarvitse nähdä edes desibelimittarin esille kaivamisen vaivaa. Tutkaparista se, joka osaa kirjoittaa, voi siirtyä suoraan katsastusmääräyksen raapustamiseen.
Kilpien viennistä ja sen oikeutuksesta MMAF on poliisien kanssa eri linjoilla. Poliisin periaate on, että muutoskatsastamaton pyörä on katsastamaton ajoneuvo ja sellaisena ajoneuvolain 8 §:n mukaan käyttökiellossa. MMAF ilmaisi kantansa jonka mukaan pitäisi huomioida sääntö ajoneuvon käytön estämisestä ja siihen sisältyvä harkintavalta aivan eri kantilta. Kilpienvientitoimivallan nimittäin perustaa kyseinen sääntö, eikä suinkaan ajoneuvolain 8 §. Kehotimme ystävällisesti poliisia kohtuuteen toiminnassaan, kilpien viennin taloudelliset vaikutukset ovat nimittäin helposti isommat kuin sakko.
Lisää aiheesta:
www.mmaf.fi
MMAF:n delegaatio jalkautui liikkuvan poliisin päämajaan Helsingin Malmille ja piti palaveria suurta kohua herättäneistä äänimittauksista. Poliisin ja MMAF:n lisäksi edustettuina olivat myös Liikenne- ja viestintäministeriö sekä TraFi. Yllättäen delegaatio päästettiin myös ulos poliisitalolta kertomaan palaverin kulusta ja esille nousseista asioista, joten siltä osin pelkomme osoittautuivat turhiksi. Monilta muilta osin ne eivät ikävä kyllä sitä tehneet.
Itse melumittausten suhteen poliisit tuntuvat olevan järkevin suuntaviivoin liikkeellä ja mittauksen teknisessä suorittamisessa ei ole epäselvyyksiä. Mikäli poliisia on uskominen, pitäisi mahdollisten mittausten tapahtua varsin väljin toleranssein - poliisin puuttumiskynnys melun osalta on 3 dB, joka kattaa varsin hyvin erilaiset mittausepätarkkuudet ja -virheet. Ainoastaan virheellinen mittauskierrosluku saattaa aiheuttaa harmaista hiuksia rajojen paukkumisen muodossa. Tätä estääkseen poliisi tulee mittaamaan meluja varmasti riittävän alhaisilla kierrosluvuilla (lue: tarvittaessa tyhjäkäynnillä), ainakin puheissaan. 3 desibelin puuttumiskynnys tarkoittaa toisin sanoen sitä, että lain mukaisiin 106, 103 tai tyyppikilven arvo +5 dB -lukemiin lisätään mittaustilanteessa vielä tuo kolmonen ennen kuin puuttumiskynnys ylittyy. Itse mittaus ei siis ole ongelma.
Ongelma on uusien pyörien puuttuvien e-merkintöjen kanssa ja ne poliisia tuntuvat ensisijaisesti kiinnostavankin. Tämä siis tarkoittaa sitä, että jos putkesta tuo autuaaksi tekevä tyyppihyväksyntäleima sattuu puuttumaan, ei meluja tarvitse edes mitata, vaan sanktio on välitön. Eli loppujen lopuksi melut eivät olekaan se, joka kiinnostaa, vaan standardointivimmaisten virkamiesten keksimien hyväksyntien noudattamisen valvominen. Laki on tässä kohtaa yksiselitteinen, mutta taas sopii kysyä, minne on maalaisjärki kadonnut? Missä on konstaapeli Reinikainen? Onko laki itsetarkoitus? Säädetäänkö lakeja, jotta niiden noudattamista voitaisiin valvoa, vai pyritäänkö lainsäädännöllä kehittämään yhteiskuntaa?
Toisaalta uusia pyöriä on paljon ja joka toisessa on aftermarket-putket kiinni, joten ei tarvitse kummoistakaan päättelykykyä ymmärtääkseen, ettei kissalan pojilla ole resursseja eikä intressejä jokaisen pyörän ratsaamiseen. Valvontaa siis tultaneen, kuten poliisi on propagandassaan kertonutkin, suorittamaan muun liikenteenvalvonnan yhteydessä. Riski seuraamuksista kuitenkin kasvaa, joten jos haluaa tutkainta vastaan potkia, olisi kuitenkin viisasta pitää hyllyssä orggisputket tai jotkut e-hyväksytyt putket killereineen päivineen mahdollista katsastuskäyntiä varten.
Ja asiat, jotka muuten kannattaa ihan oikeasti sisäistää, ovat 1) jos putki ei ole e-hyväksytty, vaikka pyörä on tyyppihyväksytty, 2) jos putki on e-hyväksytty ja pyörä tyyppihyväksytty, mutta putkea on muutettu (killeri pois, vaimenninta lyhennetty tms.,) tai 3) jos ei-tyyppihyväksytyn pyörän putkimuutosta ei ole muutoskatsastettu, ei itku auta. Missään edellämainituista tilanteista ei melutasolla ole mitään väliä, eikä poliisin tarvitse nähdä edes desibelimittarin esille kaivamisen vaivaa. Tutkaparista se, joka osaa kirjoittaa, voi siirtyä suoraan katsastusmääräyksen raapustamiseen.
Kilpien viennistä ja sen oikeutuksesta MMAF on poliisien kanssa eri linjoilla. Poliisin periaate on, että muutoskatsastamaton pyörä on katsastamaton ajoneuvo ja sellaisena ajoneuvolain 8 §:n mukaan käyttökiellossa. MMAF ilmaisi kantansa jonka mukaan pitäisi huomioida sääntö ajoneuvon käytön estämisestä ja siihen sisältyvä harkintavalta aivan eri kantilta. Kilpienvientitoimivallan nimittäin perustaa kyseinen sääntö, eikä suinkaan ajoneuvolain 8 §. Kehotimme ystävällisesti poliisia kohtuuteen toiminnassaan, kilpien viennin taloudelliset vaikutukset ovat nimittäin helposti isommat kuin sakko.
Lisää aiheesta:
www.mmaf.fi
- toimeve
- Viestit: 2616
- Liittynyt: 22 Elo 2006, 18:22
- Paikkakunta: Sodankylä, 1.1.2007 alkaen Jämsä
- Viesti:
...no mitäpä tähän tämän enempää. Paska juttu, suorhan sanottuna. Vaikka siis äänimaailma oliski kohillaan (siis puuttuva e-merkintä).
Ja jos tuon tekstin oikein käsitin, niin vuosiluvulla ei tuon e-merkinnän kans siis ole mithän tekemistä eli se joskus mainittu 2003 (tai siis sitä vanhemmat pyörät) olisi rajana kun se PITÄÄ olla?
Tuli entistä rikollisempi olo.
Ja jos tuon tekstin oikein käsitin, niin vuosiluvulla ei tuon e-merkinnän kans siis ole mithän tekemistä eli se joskus mainittu 2003 (tai siis sitä vanhemmat pyörät) olisi rajana kun se PITÄÄ olla?
Tuli entistä rikollisempi olo.
SMR
322,39 kmh 2017 Kauhava
Pienen pojan elämää!
**********
Miehen voi saada pois Lapista,
mutta Lappia ei saa pois miehestä.
-LORDI-
322,39 kmh 2017 Kauhava
Pienen pojan elämää!
**********
Miehen voi saada pois Lapista,
mutta Lappia ei saa pois miehestä.
-LORDI-
Tyyppihyväksyntä tuli täysimääräisesti voimaan 17.6.2003.
sen jälkeisissä oltava e hyväksytyt putke ko pyörään,äänet tyyppikilven osoittama +5db + poliisin toleranssi 3db. (busassa gen1 tyyppikilvessä 95db 4900rpm)
Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A) +3db poliisin toleranssi
1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A) + 3 db poliisin toleranssi
Ennen tyyppihyväksyntää olevat eivät tarvitse e hyväksyntää mutta putket on muutoskatsastettava ja alitettava äänirajat...
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1186.0
Edited By MMAF on 1336585558
sen jälkeisissä oltava e hyväksytyt putke ko pyörään,äänet tyyppikilven osoittama +5db + poliisin toleranssi 3db. (busassa gen1 tyyppikilvessä 95db 4900rpm)
Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A) +3db poliisin toleranssi
1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A) + 3 db poliisin toleranssi
Ennen tyyppihyväksyntää olevat eivät tarvitse e hyväksyntää mutta putket on muutoskatsastettava ja alitettava äänirajat...
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1186.0
Edited By MMAF on 1336585558
- Purkuosia.com
- Viestit: 219
- Liittynyt: 29 Touko 2006, 09:05
- Paikkakunta: -Kirkkonummi
- Viesti:
Eli luokitellaanko 1999-2002 (sekä 2003:t jotka ennen 17.6.2003 rekisteröity) Busat oikeasti tuohon "1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut" ryhmään vaikka tyyppikilvessä tuo 95dB(A) @ 4900rpm lukeekin?
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
EY-tyyppihyväksyntä tuli täysimääräisesti voimaan 17.6.2003. Tämän jälkeen käyttöönotettuihin moottoripyöriin saa asentaa vain direktiivin vaatimukset täyttävän E-hyväksytyn pakoputkiston tai moottoripyörän valmistajan alkuperäisen pakoputkiston. EY-tyyppihyväksytyssä moottoripyörässä on ns. valmistajan kilpi, johon on merkitty valvonta-arvo (dB(A)) melulle. Mittaustapa on jäljempänä kuvattu staattinen mittaus. Uuden lain mukaan mittaustulos ei saa olla enempää kuin 5 dB(A) korkeampi kuin valmistajan kilpeen merkitty arvo.
Tarkistan vielä meidän lainopilliselta puolelta että näin on ,sekä mitä sovelletaan 1999-2002 sekä 1.1.2003-16.06.2003 välillä rekisteröityihin pyöriin...
Jani
Tarkistan vielä meidän lainopilliselta puolelta että näin on ,sekä mitä sovelletaan 1999-2002 sekä 1.1.2003-16.06.2003 välillä rekisteröityihin pyöriin...
Jani
Hämmennän soppaa, Lainaus mmaf sivulta.
Tyyppihyväksyttyjen Euro 2-tasoisten (direktiivi 2002/51/EY, voimaan täysimääräisesti 1.7.2004) tai sitä uudempien moottoripyörien moottoria ja pakoputkistoa saa muuttaa vain sellaisilla osilla, jotka on testattu pakokaasupäästöjen ja melun osalta direktiivissä säädetyllä tavalla. Varaosakatalysaattorin ja äänenvaimentimen tulee olla kyseiseen moottoripyörämalliin hyväksyttyjä ja e-merkittyjä.
Mites tämä sitten? Mulla oli käsitys että toi tuli uusille malleille 17.6.2003 ja kaikille pakolliseksi vasta 1.7.2004
Tyyppihyväksyttyjen Euro 2-tasoisten (direktiivi 2002/51/EY, voimaan täysimääräisesti 1.7.2004) tai sitä uudempien moottoripyörien moottoria ja pakoputkistoa saa muuttaa vain sellaisilla osilla, jotka on testattu pakokaasupäästöjen ja melun osalta direktiivissä säädetyllä tavalla. Varaosakatalysaattorin ja äänenvaimentimen tulee olla kyseiseen moottoripyörämalliin hyväksyttyjä ja e-merkittyjä.
Mites tämä sitten? Mulla oli käsitys että toi tuli uusille malleille 17.6.2003 ja kaikille pakolliseksi vasta 1.7.2004
"Pidetääs pienempää ääntä että muut potilaat saa nukkua"
MMAF kirjoitti:mitä lukee busan tyyppi kilvessä tai otteessa
onko muuta kuin e4 0012 ja valmiste nro sekä db ja kierrokset?
(2005 tyyppikilvessä vain e4 0012 valmistenro ja äänet)
Jani
Mulla on käyttöönotto 2.7.2003 ja otteessa tyyppihyväksyntä lokerot tyhjää. rungon kilvessä helvetin pitkä numerosarja.
Joskus kyselin konttorilta niin tää menis edelleen euro1 vaikka onkin käyttöönotettu tuon päivämäärän jälkeen juurikin siksi että tuo tuli täysimääräisesti voimaan vasta 1.7.2004.
Tiedä sitten oliko konttori väärässä...
Edit: siis euro1 mopossahan ei tarvi olla e-hyväksyttyjä vaimentimia. Täähän on ihan verrannollinen siihen että euro1 saa turbottaa. Vai olenko ihan hakoteillä
Edited By minizz66 on 1336631471
"Pidetääs pienempää ääntä että muut potilaat saa nukkua"
Busan kohdalla turha arpoo. Maahantuojalta tarkistettua juuri äsken. vuosimallit 2002 on jo tyyppihyväksytetty euro2:seksi. Se miten konttorit tätä soveltaa taitaa olla aika tapauskohtaista
Eli maahantuojan mukaan 1999-2001 on euro1, ei tarvis mitään e-leimoja.
Edited By minizz66 on 1336640500
Eli maahantuojan mukaan 1999-2001 on euro1, ei tarvis mitään e-leimoja.
Edited By minizz66 on 1336640500
"Pidetääs pienempää ääntä että muut potilaat saa nukkua"
Katsastusasemalta vahvistus kanssa omaan tapaukseen eli e-leimattoman Akran saisi muutoskatsastettua sikäli kun melut ja päästöt menee speksiin. Taidan kokeilla kepillä jäätä.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport