Injectorin pulssinleveys ja bensanpaine - Kysymys viisaammille ?

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Täällä kun on tätä tietoa virittämisestä niin kertokaapas viisaammat että kun bensanpainettä lisätään 20% niin paljonko pulssinleveyttä silloin lyhennetään ?

Kuva

Toki sen tiedän että paine-erojen suhteen neliöjuuri on virtauksen kasvamisen määrä - mutta eli eikö juuri tästä johtuen pulssinleveyttä lyhennetä virtauksen kasvun neliöjuuressa - Vain kun kyseessä on ajan lyhentäminen niin onko se sittenkin neliössä ?

Tietoa tarvitaan ECU:n modifiointiin samalla kun bensanpainetta nostetaan. ECU:n sisällä on ns. injektorin koon määrittelevä vakio jota kun muuttaa samassa yhteydessä kun bensanpainetta kasvattaa niin ei enään tarvitse muuttaa karttoja. Bensanpaineen nostohan on uudemmalla tankin sisäisellä pumpulla varustettuun vakiopyörään todella helppoa - itse pumpun tehon pitäisi riittää noin 250hp tasolle saakka. (Kiinnostuneet lähettäkööt regulaattorinsa Kansiset:iin jossa ainakin osataan bensanpaineen nosto suorittaa.)

Lisäksi muuten busan ecuun on mahdollisuus kytkeä suoraan vaihtovalo - jos tuo putsarikotelon modaus on tehnyt siihen liitetyn läppää ohjaavan solenoidin tarpeettomaksi ;-). Lisäksi kaasuista kiinnostuneille tiedoksi että samaa ominaisuutta voidaan käyttää kaasusolenoidin ohjaukseen jopa niin että siinä on step up ominaisuus - eli kaasun määrää voidaan lisätä asteittain - siis nämä busan vakiomoottorinohjausyksiköllä ilman mitään lisäboxeja ;-)


Täällä tästä jäkimmäisestä asiasta lisäinfoa:
http://www.activeboard.com/forum.s....5160091




Edited By PetriK on 1201373304
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
65-1193743727

Viesti Kirjoittaja 65-1193743727 »

Eikös aukioloaikaa pitäisi lyhentää samassa suhteessa virtauksen kasvuun? Eli jos virtaus lisääntyy 10% niin aukioloaikaa pitää pienentää 10% että saadaan sama bensamäärä. Vai jäikö multa jotain ymmärtämättä kysymyksestä?

Ja virtaus tosiaan kasvaa neliöjuuressa paineen lisäykseen. Noin suurinpiirtein. Omien kokeilujen perusteella tuo ei välttämättä pidä aina tarkalleen paikkaansa, mutta kelvannee lähtöarvoksi.

Sitten kannattaa myös huomioida, että kyse on suuttimen tehollisesta aukioloajasta, eikä ohjauspulssin pituudesta. Eli jos lakseskellaan pulssien pituuksia, niin ensin pitää vähentää suuttimen aukeamisaika (luokkaa 1ms), tehdä sitten skaalailut ja lisätä lopuksi se aukeamisaika takaisin. Ja käytännössä tälläkään ei taida päästä kuin lähelle oikeaa tulosta. Suuttimesta tulee kuitenkin joku tuntematon määrä tavaraa avautumisajan kuluessakin, kuten myös suuttimen sulkeutuessa, mikä hiukan vääristää laskelmien tuloksia.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Kertoisiko joku tietäväinen lisäksi Busan vakiosuuttimen koon cc/min muodossa? Jäisi sekin dokumentoitu tieto tämän topicin alle.

Itse olen kuutioinut että nostan bensanpaineet nykyisestä vakiosta 42psi (2.9bar) 55psi (3.8bar) tasolle. Yllä olevaan PetriK:n kysymykseen liittyen onko sqrt(3.8/2.9) = ~1.14 --> 14% siis se määrä joka teoriassa EMS:in / Powercommanderin kartasta joka solusta täytyy vähentää (ts. jos solussa alunperin on lukema 18 niin lopputulema on 4 jotta ollaan "lähtöasetelmissa"?)
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Vastaa Viestiin