
Isot talvihuollot? - Nokkaketjua ja venttiilinvälyksiä
Talvi tekee tuloaan ja Bussit alkavat kerääntyä talleihin talvisäilytykseen, kenellä huoltoon, kenellä projektin alle. Allekirjoittaneella on bussi jo hyvästi levällään talven maalausprojektia yms. varten. Kysymys kuuluukin nyt että kun pyörä on tuossa enemmän tai vähemmän levällään, onko järkevää ja kuinka isotöistä tarkistaa/vaihtaa esim. nokkaketjun kiristin tai jopa koko nokkaketju? Entäpä venttiilinvälyksen? Mitkä ovat normi tarkistu/vaihtovälit? Kiitokset vastauksista jo etukäteen 

nyt ko se on auki nii kannattaa laittaa multa kansi ja nokatroibusa77 kirjoitti:Talvi tekee tuloaan ja Bussit alkavat kerääntyä talleihin talvisäilytykseen, kenellä huoltoon, kenellä projektin alle. Allekirjoittaneella on bussi jo hyvästi levällään talven maalausprojektia yms. varten. Kysymys kuuluukin nyt että kun pyörä on tuossa enemmän tai vähemmän levällään, onko järkevää ja kuinka isotöistä tarkistaa/vaihtaa esim. nokkaketjun kiristin tai jopa koko nokkaketju? Entäpä venttiilinvälyksen? Mitkä ovat normi tarkistu/vaihtovälit? Kiitokset vastauksista jo etukäteen

hajahuja kirjoitti:nyt ko se on auki nii kannattaa laittaa multa kansi ja nokatnii ja putkisto ja kommanderi kans..että sellasta huoltoa..
Vai on Tumella kansia jääny yli. Onko tuo se palanut versio vai muutenko olet varuiksi ylimääräisä kansia tallissa alkanu säilytteleen

Edited By roibusa77 on 1190789442
Venttiilien tarkastus 24tkm välein, säätö tarvittaessa. Eikait nokkaketjun kiristintä tartte vaihtaa jos se ei ole rikki? Itse olen nyt rullannut reilut 84tkm alkuperäisellä kiristimellä ja ketjulla, ei ollut ajatuksena vaihtaa koska toimii.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
jarim kirjoitti:Venttiilien tarkastus 24tkm välein, säätö tarvittaessa. Eikait nokkaketjun kiristintä tartte vaihtaa jos se ei ole rikki? Itse olen nyt rullannut reilut 84tkm alkuperäisellä kiristimellä ja ketjulla, ei ollut ajatuksena vaihtaa koska toimii.
Thanks Jari. Vaatiiko venavälyksien tarkistaminen koneen irrotusta vai pääseekö sinne yläkautta jotensaki käsiksi? Manuska kun kertoo vain kone irrotettuna.

Edit: Huomaisiko tuo ketjun kiristimen toimimattomuuden esim. äänestä? Kun sanoit että ei ole tarvetta vaihtaa jos toimii...eli ääntääkö ennen hajoaistaan vai odotellanko isoa paukahdusta :p
Edited By roibusa77 on 1190797547
Yläkautta pääsee, ventiilikopan kansi irti ja avot. Nokkaketjunkiristinhän toimii öljynpaineella joten ei äkkiä itselle hahmotu miten se voisi sinällään hajota. Ketjuhan rallattaa uutenakin, eipä se siitä kummemmaksi paljon muutu. Ketju varmaan kannattaa vaihtaa kun kiristimestä loppuu varat vai mitä mieltä viisaammat on?
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
jarim kirjoitti:Yläkautta pääsee, ventiilikopan kansi irti ja avot. Nokkaketjunkiristinhän toimii öljynpaineella joten ei äkkiä itselle hahmotu miten se voisi sinällään hajota. Ketjuhan rallattaa uutenakin, eipä se siitä kummemmaksi paljon muutu. Ketju varmaan kannattaa vaihtaa kun kiristimestä loppuu varat vai mitä mieltä viisaammat on?
Kiittipä taas. Juu vielä tuosta kiristiestä että tottunu vaan noiden Hondien kanssa että niissä tuo nokkaketjun kiristin on oikein huolto-ohjelmassa. Nokkaketjun kiristimelle Busassa ei siis lienee edes tarkistusväliä/vaihtoväliä huolto-ohjelmassa?
Edited By roibusa77 on 1190825003
- jummijammi
- Viestit: 300
- Liittynyt: 26 Maalis 2005, 23:27
- Paikkakunta: pohojammaa
Viime talvena tarkastettiin multa välykset, mittarissa sillon 25500km. Välykset oli ohjearvoissa, niinkuin kuulemma pitää ollakkin noilla kilsoilla, mutta sai ittelle sielunrauhan.. :p
Ja tuo nokkaketju alko tässä kesällä rallattaa ihan kunnolla, mutta ehkä sattumalta just öljynvaihdon jälkeen se kiristi itsensä ja kävipäs tosi nätisti sen jälkeen..
Edited By jummijammi on 1193986144
Ja tuo nokkaketju alko tässä kesällä rallattaa ihan kunnolla, mutta ehkä sattumalta just öljynvaihdon jälkeen se kiristi itsensä ja kävipäs tosi nätisti sen jälkeen..
Edited By jummijammi on 1193986144
181,25 MPH KLUPI Himanka
............... 10,1/222
