Tulpat: ngk vaiko denso
Moi. Nyt tarvis vähän tietoja kokeneemmilta bussin roplaajilta. Tulppien vaihtoa ajattelin yrittää...ehkä onnistun? Kummat tulpat sinne kannattaisi yrittää vaihtaa. NGK:n vai Denson. Kumpi parempi vai onko mitään eroa? Saman 7 euroa/kpl näyttäisivät kumpikin merkki maksavan motonetissä.
Kiitos ja kummarrus.
Kiitos ja kummarrus.
Iridiumit meni rikki alle 5000km ajolla, aika pettynyt olin niiden käyttöikään. Ne on kuulemma paljon herkempiä jos seokset ei ole ihan kohdallaan - ja mullahan oli putsarikotelossa häikkaa.
Lisäksi mainittakoon automaailmasta tuttu juttu että jos on riski että moottori menee joskus erityisen laihalle isoilla tehoilla(huom erityisesti turbomiehet ja muut kaasuttelijat), niin kupari sulaa nopeammin kuin mäntä - eli iridiumilla on suurempi riski sulattaa männät tai venttiilit, kun taas normaalitulppa suojaa paremmin moottoria.


Lisäksi mainittakoon automaailmasta tuttu juttu että jos on riski että moottori menee joskus erityisen laihalle isoilla tehoilla(huom erityisesti turbomiehet ja muut kaasuttelijat), niin kupari sulaa nopeammin kuin mäntä - eli iridiumilla on suurempi riski sulattaa männät tai venttiilit, kun taas normaalitulppa suojaa paremmin moottoria.

Ihmetellään vaanKujo kirjoitti:PetriK:n näkemystä ei voi muuta kuin ihmetellä...

Tuo kommentti iridiumien herkkyydestä tulee omasta vähäisestä kokemuksesta sekä monesta juttelutuokiosta asiantuntevan myyjän kanssa. Siis asia liittyi siihen että jos kone pääsee hetken käymään liian rikkaalla niin tällöin on riski että iridium tulpat vioittuvat herkemmin. Oma veikkaus on että jos tulpan kärki mustuu niin johtuen iridiumin pienemmästä kärjen pinta-alasta on sieltä vaikeampi johtaa kipinää noen läviste - mutta tästä en ole ihan varma.
Mitä tulee tuohon turbo/kaasukäyttöön niin tuo on kyllä ihan yleistä faktaa jonka voi lukea alan teoksista (ja valmistajien speksisheeteistä). Siis ei mitään huolta jos hommat on säädetty kohdalleen, ainoastaan silloin jos on riski että nakuttaa (detonoi) niin toki mieluummin sitä sulattaa tulpan kärjet kuin männät. Muistaakseni iridiumien kärjen metallin sulamispiste on yli 1000C korkeampi kuin kuparisten.
No tuli ne Densot sitten ostettua vaan ei asennettua. Ei lähde se ilmansuodattimen kotelo sitten irti perkele millään. Suzukin manuaalin mukaan irrotin anturien johdot ja ilmaputket. Löysäsin myös ne ruiskun klemmarit. Mikä siellä voi viellä olla kiinni kun ei vetämällä lähde? Aikani kiskoin ja luovutin. Ajan huoltoon ja annan niiden tehtäväksi. Mahtaako tuo lohjalla toimiva PowerKings olla työnsä osaava yritys. Olis niin liki tätä Nummelaa
Jos se etureunassa oleva pulttikin on irti niin ei se sen jälkeen tartte kuin voimaa ja uskoa. Kai irrotit nimenomaan sen kotelon pannat etkä ruiskurunkojen pantoja?renttu kirjoitti:No tuli ne Densot sitten ostettua vaan ei asennettua. Ei lähde se ilmansuodattimen kotelo sitten irti perkele millään. Suzukin manuaalin mukaan irrotin anturien johdot ja ilmaputket. Löysäsin myös ne ruiskun klemmarit. Mikä siellä voi viellä olla kiinni kun ei vetämällä lähde? Aikani kiskoin ja luovutin. Ajan huoltoon ja annan niiden tehtäväksi. Mahtaako tuo lohjalla toimiva PowerKings olla työnsä osaava yritys. Olis niin liki tätä Nummelaa

Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Jarim:n juttua jatkaen - nitkutellen ylöspäin kun on varmaa että:
- imuilman anturi on irti
- alle menevä alipainevivuston letku on irti
- alipaineanturi on irroitettu kyljestä
- etupään ruuvi on irti
- läppärunkojen kiristin on niin auki että suorastaan tippuu alaspäin
- öljyn huohotinletku on irti
... nitkuttelua voi auttaa ruuvimeisselillä läppärunkojen päiden irtoamista, joskus ne on lujassa.
Ja sitten kun se lähtee liikkumaan niin rohkeasti vaan siiretään vasempaan reunaan, vähän vaijereita siirtämällä nostetaan oikealla vaijereiden päälle ja lopulta ylös. Tämä vasen oikea on musta se vaikein juttu löytää tapa millä putsarikotelon saa ulos.
20-30min irti, tulppien vaihto ja takaisin kiinni. testattu monta kertaa.
Edited By PetriK on 1175628446
- imuilman anturi on irti
- alle menevä alipainevivuston letku on irti
- alipaineanturi on irroitettu kyljestä
- etupään ruuvi on irti
- läppärunkojen kiristin on niin auki että suorastaan tippuu alaspäin
- öljyn huohotinletku on irti
... nitkuttelua voi auttaa ruuvimeisselillä läppärunkojen päiden irtoamista, joskus ne on lujassa.
Ja sitten kun se lähtee liikkumaan niin rohkeasti vaan siiretään vasempaan reunaan, vähän vaijereita siirtämällä nostetaan oikealla vaijereiden päälle ja lopulta ylös. Tämä vasen oikea on musta se vaikein juttu löytää tapa millä putsarikotelon saa ulos.
20-30min irti, tulppien vaihto ja takaisin kiinni. testattu monta kertaa.
Edited By PetriK on 1175628446
- toimeve
- Viestit: 2616
- Liittynyt: 22 Elo 2006, 18:22
- Paikkakunta: Sodankylä, 1.1.2007 alkaen Jämsä
- Viesti:
...itte tuossa kattelin huoltokirjaa läpi (kiitos edellisten omistajien että kirjattu ylös mitä tehty ja milloin...sitä "kirjanpitoa" on jatkettu) ja hätkähin, kun 36tkm huollossa vaihettu iridiumit, sen jälkhen ei tulpista merkintöjä. Soittelin edelliselle omistajalle ja eihän niitä ole vaihettu sen jälkhen. Nyt mittarissa 64tkm ja hyvin ovat pelanhet, eli melekein 30tkm...no nyt on pyörä FirstStopissa eturenkhan laitossa ja vein samalla ne kimppatilatut iridiumit, että vaihtavat...mikä sitten lie vaikuttaa siihen, jos joillaki kestää vähemmän ja toiset ajelee enemmän? Mielenkiintosta kuulla kun haen pyörän, että siis minkälaisessa kunnossa tulpat oli.PetriK kirjoitti:Iridiumit meni rikki alle 5000km ajolla
SMR
322,39 kmh 2017 Kauhava
Pienen pojan elämää!
**********
Miehen voi saada pois Lapista,
mutta Lappia ei saa pois miehestä.
-LORDI-
322,39 kmh 2017 Kauhava
Pienen pojan elämää!
**********
Miehen voi saada pois Lapista,
mutta Lappia ei saa pois miehestä.
-LORDI-
Kyllä nämä iridiumit ihan kestävä ovat, eli ei mitään hätää.
Monessa autossa näillä iridumeillla ovat saaneet tulppien vaihtovälin 90tkm. mittaiseksi, eli kestoakin on riittävästi.
Edelliseen pyörään tuli laitettua Denson iridiumit ja hyvin peitti vaikka oli kaasaripeli ja varmaan seokest enemmän pielessä välillä kun näissä ruiskupeleissä.
Ainut ero taitaa olla NGK ja Denson välillä keskielektrodin paksuus joka on densossa ohuempi=0,4mm
Monessa autossa näillä iridumeillla ovat saaneet tulppien vaihtovälin 90tkm. mittaiseksi, eli kestoakin on riittävästi.
Edelliseen pyörään tuli laitettua Denson iridiumit ja hyvin peitti vaikka oli kaasaripeli ja varmaan seokest enemmän pielessä välillä kun näissä ruiskupeleissä.
Ainut ero taitaa olla NGK ja Denson välillä keskielektrodin paksuus joka on densossa ohuempi=0,4mm
SMR - team
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
- toimeve
- Viestit: 2616
- Liittynyt: 22 Elo 2006, 18:22
- Paikkakunta: Sodankylä, 1.1.2007 alkaen Jämsä
- Viesti:
...naureskeli huoltomies, että onko tuo pyörä enhän käyny ollenkhantoimeve kirjoitti:Mielenkiintosta kuulla kun haen pyörän, että siis minkälaisessa kunnossa tulpat oli.

No, eipä toishaalta huomannu eroa käynnissä vaikka oli uuet tulpat kun ajelin tuon kolme kilometriä kottiin korjaamolta. Mutta eturenkhan kyllä huomas (alla nyt Pilot Road2 myös eessä), etupääki nyt taipu nätisti liikenneympyröissä eikä tuntunu että kaatuu alle.
SMR
322,39 kmh 2017 Kauhava
Pienen pojan elämää!
**********
Miehen voi saada pois Lapista,
mutta Lappia ei saa pois miehestä.
-LORDI-
322,39 kmh 2017 Kauhava
Pienen pojan elämää!
**********
Miehen voi saada pois Lapista,
mutta Lappia ei saa pois miehestä.
-LORDI-